Brutet revben

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Morsning.
Jag måste fråga här. I sommras så vurpade jag med hojen och gjorde illa revben på vänster sida. Jag var och besökte sjukhuset två veckor efter vurpan eftersom mina fötter domnade bort, och jag hade riktigt ont i revbenen. Svärmor som är sjuksköterska kännde på revbenet innan och sade att det sviktade och då troligtvis var brutet.
När jag var på sjukhuset klämde läkaren lite och tyckte inte att det var brutet, dom röntgade men såg inget som var brutet. Ett par veckor senare så petade revbenet ut strax under bröstet.
Nu har det gått ett par månader och jag har fortfarande problem, det gör ont när jag reser mig ur sängen, ont när jag ligger på sida, kan inte ligga och sova på mage (jag sov alltid på mage förut), ont när jag gör hastiga rörelser etc etc. Det mesta jag gör smärtar alltså.
Hur ska man gå vidare med detta? Jag har inte varit i kontakt med sjukhuset igen men känner att dom hade kunnat gjort någonting för att förhindrat att revbenet lagt sig så fel, som det känns så har revbenet lagt sig ovanpå ett annat.
Ska man snacka med försäkringsbolag? Försöka få skadestånd från sjukhuset? Äta piller ett par år och se om man blir bättre?

Tips och råd mottages tacksamt, börjar bli riktigt less på att inte kunna sova ordentligt och få ont när jag försöker träna.

// Hinkas

Bara gå tillbaka...
Bara för att EN läkare säger att det inte är fel innebär det inte att han har rätt...
De är också människor och kan göra fel samt det är därför det görs rätt duktigt
med Lex Maria anmälningar...

Jag och tanten håller på att få hennes knä fixat... Det är 3:e gången vi kör den här svängen.. Det är vad man får när man inte har privat vårdförsäkring..

Lättare sagt än gjort när det handlar om revben. Dessutom röntgade ju sjukhuset dig utan att finna något brott. Benbrott brukar ta, om jag inte missminner mig, tre månader för att läka och s.a.s. härda. Kan ju bli bättre. Men tillsvidare kan det ju åtminstone vara en idé att röntga det igen bara för att bekräfta huruvida något faktiskt är trasigt eller inte, så får du väl gå vidare med plåten i hand.

Hur ska man gå vidare med detta? Jag har inte varit i kontakt med sjukhuset igen men känner att dom hade kunnat gjort någonting för att förhindrat att revbenet lagt sig så fel, som det känns så har revbenet lagt sig ovanpå ett annat.
Ska man snacka med försäkringsbolag? Försöka få skadestånd från sjukhuset? Äta piller ett par år och se om man blir bättre?

En ide' skulle faktiskt vara att tala med en läkare:tummenupp

En ide' skulle faktiskt vara att tala med en läkare:tummenupp

Hehe, ja, det var ju en idé. Här ute på vischan är det dock inte alltid det lättaste, och man får sällan den hjälp man behöver.
Jag ska boka in en ny tid för en röntgen och se vad dom säger.

Ett brutet revben kan ju inte gärna gipsas ändå så vad skulle första läkaren ha gjort om han upptäckt ett brutet revben?

Boris kommer säkert med ett bra utlåtande snart men jag antar att man efter en längre tid kanske skruvar ihop det om det inte läker av sig själv. Men till en början gör dom alltså ingenting. Möjligen kan man linda lite men det är knappast nåt krav.

6-8 veckor är vad jag brukar höra som tid för att ett brutet ben ska läka.

Last edited:
Det man skulle kunna ha gjort för att hålla det på plats vet jag inte riktigt, jag är själv ingen läkare, men det kanske hade gått att t.ex. linda det så att det inte sticker ut så mycket?
Boris får gärna komma med förslag, i'm all ears :)

Ersättning från försäkringsbolag kan du få om du har en bra försäkring och OM du har anmält skadan i tid (varierar från bolag till bolag). Ersättning från vården kan du nog glömma men känner du dig felbehandlad så gör en anmälan till HSAN, hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

Har du ont besök vårdcentralen för bättre smärtlindring!

:va väntade du två veckor på läkarbedömning?

Last edited:
Ett brutet revben kan ju inte gärna gipsas ändå så vad skulle första läkaren ha gjort om han upptäckt ett brutet revben?

Boris kommer säkert med ett bra utlåtande snart men jag antar att man efter en längre tid kanske skruvar ihop det om det inte läker av sig själv. Men till en början gör dom alltså ingenting. Möjligen kan man linda lite men det är knappast nåt krav.

6-8 veckor är vad jag brukar höra som tid för att ett brutet ben ska läka.

Jepp, när jag knäckte ett par revben i skidbacken behövde jag inte ens röntga.
"Vi gör ingenting åt det ändå. Men du kan få en stöd*nånting*"
"Njae, det behövs inte"
"Bra, vi har nämligen inga kvar"

Sen vet jag inte om jag helt enkelt klarade mig bra, men efter ett par veckor (3-4?) kände jag knappt av det. Lite problem när jag sover på vänstersidan och det är knöligt bara.

Dessutom är det väl sjukt ovanligt att ett revben går helt av :va

Jag tycker att du ska försöka sluta gnälla och ta det som en man.

Pfft! Det är för kärringar!

Jupp, väntade två veckor innan jag gick till sjukan, eftersom dom sade att dom inte ville ha upp mig på sjukan när jag ringde och berättade vad som hänt.
Ska kolla med försäkring och boka en ny tid på sjukan, se om dom vill ha upp mig eller om dom tycker att jag ska gå omkring och ha ont.
Smärtstillande behövs inte, jag har ont men det är högst temporärt när jag gör fel rörelse.

Jag tycker att du ska försöka sluta gnälla och ta det som en man.

Kan ju även vara en riktigt fin muskelinflammation.
Hade själv en sådan för två år sedan som la sig över/under 4 revben på vänstersidan. Kunde knappt röra mig på 3 veckor. Sen släppte det lite, men det satt kvar i 11 månader innan inflammationen försvann, det var en pest och pina att göra något som gjorde att jag behövde ta i lite. En dag var det bara borta och jag saknar det inte.

Kan ju även ha en spricka i revbenet eller en inkompetent läkare. Farsans läkare sa till farsan att han var hård i magen. 1.5 vecka senare är pallar inte farsan längre och åker in till sjukan. Gått med brusten blintarm under hela tiden. Dom fick tvätta det mesta i magen på han, och det var inte långt ifrån att han strök med.

Samme läkare skickade hem en bekant till familjen när han hade ont i benet med receptet vila. Det var bara det att han hade en propp i benet och nästan dog när han kom hem. Han har gjort många missar den läkarn..

Muskelinflamation kan det ju vara... Ska be naprapaten känna efter om det är ben eller muskel som gör ont nästa gång jag är där för justering av nacke och rygg efter ovannämnda vurpa ;)

Jag tror inte att dom kan göra så mycket ändå med brutna revben. Jag bröt 10 st förra sommaren i en mc olycka. Inget bandage eller någoning fick jag, det läkte ihop helt själv. Jag kan fortfarande inte efter 1,5 år ligga på mage eller på höger sida, så det är nog helt normalt att du fortfarande har ont. Tror inte du behöver vara orolig, men för säkerhetsskull kan du ju kontakta en annan läkare. Lycka till

Jag tror inte att dom kan göra så mycket ändå med brutna revben. Jag bröt 10 st förra sommaren i en mc olycka. Inget bandage eller någoning fick jag, det läkte ihop helt själv. Jag kan fortfarande inte efter 1,5 år ligga på mage eller på höger sida, så det är nog helt normalt att du fortfarande har ont. Tror inte du behöver vara orolig, men för säkerhetsskull kan du ju kontakta en annan läkare. Lycka till

10 revben!? :skrämd
Och jag tyckte det var jobbigt att hosta...

Du gick till läkaren för att fötterna domnade och lite senare petar revbenet ut strax under bröstet?

Mitt tips: Köp skor i större storlek, ta en kockkniv och hugg av revbensspjället, marinera i peppar och vitlök, släng det på grillen och bjud kompisarna på grillkväll. Dra sen ut på en krogen, med bandage runt revbenen, då får du garanterat brudar. Sen säger du till närmaste blondin, jag har knäckt revbenen och kan inte sova på min mage kan jag få sova på din?

Last edited:
Boris får gärna komma med förslag, i'm all ears :)

Boris föreslår amputation......

Har man genomgått en RTG som var negativ och doktorn har klämt på en så är sannolikheten att man har ett allvarligt brott som går att göra något åt minimal. Att diagnostisera brutna revben är inte raketforskning. Du börjar väl helt enkelt bli gammal och läker dåligt.....

Vart petar revbenet ut? I mitten vid bröstbenet eller längre ut mot armhålan?

Boris föreslår amputation......

Har man genomgått en RTG som var negativ och doktorn har klämt på en så är sannolikheten att man har ett allvarligt brott som går att göra något åt minimal. Att diagnostisera brutna revben är inte raketforskning. Du börjar väl helt enkelt bli gammal och läker dåligt.....

Vart petar revbenet ut? I mitten vid bröstbenet eller längre ut mot armhålan?

Skulle ju kunna vara min diabetes som gör att jag läker dåligt :näsblod
Det petar ut lite längre ut mot armhålan, strax nedanför bröstet. Ska man säga kanske 20-30cm ifrån bröstplattan på framsidan?

du gick till läkaren för att fötterna domnade och lite senare petar revbenet ut strax under bröstet?

Mitt tips: Köp skor i större storlek, ta en kockkniv och hugg av revbensspjället, marinera i peppar och vitlök, släng det på grillen och bjud kompisarna på grillkväll. Dra sen ut på en krogen, med bandage runt revbenen, då får du garanterat brudar. Sen säger du till närmaste blondin, jag har knäckt revbenen och kan inte sova på min mage kan jag få sova på din?

:d:d:d

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...