Brytare till bensinpump

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Stefan M skrev:
Jaha. Efter ytterligare efterforskningar verkar det som att det inte alls sitter någon brytare till bränslepumpen original på R1-98. Däremot går det att köpa ett helt kit från Yamaha där den ingår (=man hör hur tusenlapparna rasslar iväg).

Jag pratade med Johan på Mc-varuhuset som i sin tur hade pratat med Victor Zuber som tydligen visste.

Tipset jag fick var att kolla på Elfa och meckla ihop något själv.

Stefan M

Om de andra alternativen är för krångliga och/eller dyra kan du alltid köra med dödmansgrepp. Jag vet en Yamaha Ratbike -98 som använvde det hela förra säsongen.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Uppenbart finns det relativt moderna hojar som saknar detta orginal.

Om vi då återvänder till huvudfrågan vart får ägare till dessa tag i switchar?

Finns generiska switchar eller är man hänvisad till någon dyr(?) orginal kit-switch?

Orginalswitcharna tycks ju i de flesta fall vara kopplade via tändboxen. Finns det några fallgropar förknippade med att istället koppla switchen direkt på ledningen till bränslepumpen?
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Teddy,

Enkelt och smärtfritt naturligtvis.

Jag gillar kostnadseffektiva lösningar, samtidigt klarar jag inte av lösningar som jag upplever som "fippliga". Jag vet ju hur jag funkar och simultankapacitet är inte min starka sida. Alltså, inget som kräver extra uppmärksamhet då det gäller.

Jag kollade för övrigt Elfa. Tyvärr hade de inget som var användbart.

Fortsättning följer.

Stefan M
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
sepahewe skrev:
Jag har också en GSXR600-98 med tiltswitch från Suzuki själva och den är inkopplad istället för side stand switchen. Den kommer med en snyg prydlig kontakt för detta så det är bara att montera bort stödet och koppla in tiltswitchen istället.

//H
Jag lade oavsiktligt (jä--a skit!) omkull hojen, 750R '98, för ett tag sen och den låg väldigt horisontellt på högersidan och puttrade och gick tills jag vridit av med nyckeln. Sitter tiltswitchen med original men ej inkopplad eller? Jag förstår inte ovanstående inlägg riktigt. Förklara. :(
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Hittade ett engelskt företag som heter Assemtech (samma som tillverkar den brytare som Elfa har). Dom tillverkar mängder med tiltbrytare i alla möjliga varianter. Tyvärr funkade inte deras hemsida men jag hittade en amerikansk som listade alla prylar dom har: http://www.comus-intl.com/comus.asp .

En av modellerna som kanske skulle funka om jag fattat rätt är http://www.comus-intl.com/products/CM1790-0.pdf . Den verkar bryta vid 70°, hur mycket kan man tänkas lägga ner normalt?

I sverige säljs Assemtech's prylar genom http://www.scancraft.se/ , ska slänga iväg ett mail till dom och se om dom kan rekommendera nåt.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Stefan M skrev:
K-man,

Jag tittade på min 98:a, hittade inte heller någon tiltswitch.

Det verkar som tiltswitchens existens på gsxr 750 96-99 varierar beroende på vilken marknad den såldes, i alla fall den uppfattningen man får om läser om problematiken på http://www.mototuneusa.com/gsxr_tip_over_switch.htm

Stefan M

Nej, jag har dubbelkollat det sitter ingen på min 97/98 heller.
Är verkligen dödmansgrepp godkänt så är ju dock problemet ur världen.

Otrevlig läsning om man följer länken.
 
Last edited:

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
ducati748rs skrev:
98:an sitter på bakramen ska fota den ikväll och lägga ut den så ni vet hur den ser ut..

Pratar vi om GSX-R eller R1 nu? Jag vet hur Suzukins ser ut men det sitter ingen på bakramen på min i varje fall. Ingen annanstans heller för den delen.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Sorry, otydligt så det förslår.

Jag avsåg min gsxr 750 -98 i förra inlägget. Iofs gäller det min R1 -98 också, men ändå.

Stefan M
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
hajen5 skrev:
Pratar vi om GSX-R eller R1 nu? Jag vet hur Suzukins ser ut men det sitter ingen på bakramen på min i varje fall. Ingen annanstans heller för den delen.

Alla Suzuki GSXR. TL osv som har INSPRUTNING har en tippbrytare.

YAMAHA R1, R6 och dom flesta andra hojar med förknasare saknar tippbrytare.

#11
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Men när man följer länken några inlägg tillbaka börjar man undra om man vill ha tippswitch.......
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
En tipp-switch stänger inte av hojen. Den stänger av bensinpumpen. På en förgasar hoj innbär det inte att hojen stannar. Jag har kört en fyra/fem varv på Sviestad utan inkopplad bensinpump. Det gick inte bra men det gick.
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Bra eller dåligt med tippswitch?

Tja, om man kopplar den till bränslepumpen på en förgasarhoj och switchen kopplar ifrån i en halv sekund märks det nog inte.

Om switchen kopplar ifrån tändningen blir det inte så roligt.

Hur det blir om switchen enbart kopplar ifrån pumpen på en insprutshoj vet jag inte.

Observera att det som som står på Mototune USA:s hemsida endast avser Suzukis switch.

Stefan M
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Chrille skrev:
En tipp-switch stänger inte av hojen. Den stänger av bensinpumpen. På en förgasar hoj innbär det inte att hojen stannar. Jag har kört en fyra/fem varv på Sviestad utan inkopplad bensinpump. Det gick inte bra men det gick.


Nja det kanske den inte gör orginal men skall man följa Svemos reglemente så skall bränslepumpen stängas av och tändningen brytas inom en sekund. Ganska konstig formulering faktiskt. Stänger man av tändningen så stannar väl bensinpumpen, eller?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Stefan M skrev:
...
Hur det blir om switchen enbart kopplar ifrån pumpen på en insprutshoj vet jag inte.
...

DET är INTE bra. Allt man hör varnar för detta och alla som meckat med insprutare vet att glapp på sprutet är lika brutalt som glapp i tändningen.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
hajen5 skrev:
Nja det kanske den inte gör orginal men skall man följa Svemos reglemente så skall bränslepumpen stängas av och tändningen brytas inom en sekund. Ganska konstig formulering faktiskt. Stänger man av tändningen så stannar väl bensinpumpen, eller?

Tippswitchen är det stora spöket i reglementet men om jag ens inbillar mig att min j-s så blir det ett dödmansgrepp på tändningen som gäller.

Formuleringen är ju för att täcka in hembyggda/moddade hojar vilka inte alls behöver ha ett sammanhang mellan tändning/pump
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Det kommer att bli problem i år med tippswitcharna och besiktningen sa Lodnert på licenskursen - förebådar detta en extra militant hållning från Svemos sida i år tro?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
hajen5 skrev:
Det kommer att bli problem i år med tippswitcharna och besiktningen sa Lodnert på licenskursen - förebådar detta en extra militant hållning från Svemos sida i år tro?

Nej, snarare att de ska skärpa sig på det området. Precis som på fotbollsfronten så kollar de väl lite extra på vissa områden ibland.

De problem som jag kan råka utför är ju en tippswitch som klipper sprutet för att jag får sladd. Efter EN sån känning/krasch så finns det inget annat alternativ än dödmansgrepp.
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Jo, jag avsåg på just den punkten - inte i allmänhet. Dumt formulerat av mig. Är bara dödmansgrepp godkänt så är det OK för mig. Det är väl inte solklart enligt reglementstexten men det kanske har tolkats så tidigare?
 
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top