Jo Tassen har sjuk koll på sportstermotorerna. Jag ringer också honom när jag gett upp på ngt jag inte fattar i sportstermotorn. Bra priser på delar har han också! Tassen har ju hållt på med banracing med sportstermotorer så han har bra koll på alla möjliga urartade driftsfall som motorn inte är byggd för
Jo först passerar oljan tryckgivaren sedan går den in i filtret, originalfilter har en bypassventilk som släpper olja förbi filterpappen när oljan är kall. Därefter når olja en reduceringsventil som öppnar på 30 Psi. Helt riktigt. Men grejen är att överströmmaren dumpar oljan in i kamkåpan. Har du haft bort kamkåpan så har du sett hålet. Så överflödig olja hamnar i kamkåpan och sedan till tank ändå.
Men bypassen till din turbo kan ju åas göra att motrycket för tryckpumpen sjunker (fler vägar att rinna igenom) och då kan ju volymflödet för tryckpumpen öka eftersom dess läckoljeflöde beror av mottrycket. Som på alla pumpar.
Bara du är säker på att länspumpsdelen verkligen går som den ska. Det är ju synd om du borrar och gängar i ditt block, bara för att sedan upptäcka att felet berodde på att det sitter ngt skräp i sugkanalen till länspumpen.
Det var därför jag undrade om du kollat att det är normalt flöde på returen till tanken. På sportsteroljetanken kan man lya in i oljetanken med en ficklampa och se att det porlar som det ska.