KimL
Beware
Ja nu är det hög tid att beställa ett 1440cc-kit (88") till edra XB12r så det blir ännu mer basröst i bullen till våren
http://www.nrhsperformance.com/ekitbuellxb12r.shtml
Vad får jag beställa då som bara kör XB9:an?
Ja nu är det hög tid att beställa ett 1440cc-kit (88") till edra XB12r så det blir ännu mer basröst i bullen till våren
http://www.nrhsperformance.com/ekitbuellxb12r.shtml
Vad får jag beställa då som bara kör XB9:an?
Det motortekniskt balla med XB9:an är ju faktikst det kortare slag, man kan alltså ta upp den till 1050cc rätt enkelt (bolt-on, dvs utan att behöva borra ur blockhalvorna för större cylindrar). Man får då en 1050cc med kortare slag än en XB1200 men med större borr än en XB1200 och dämed plats för ännu större ventiler om man vill. Så det blir en riktigt varvvillig motor.
Vill man kan man även borra ur blockhalvora och montera 3 13/16" cylindrar (samma cylinderdiameter som ger 1440 på XB12). Man får då en XB9:a på 1200cc men med kortare slag än en XB12 och med plats för riktigt stora ventiler om man vill. En sån motor bruklar kallas för XB9"short attack". Kan ge betydligt högre effekt än en vanlig XB12 tack vare det korta slaget/höga maxvarvet och de större möjliga ventilerna.
Om man vill ta det lugnt skulle jag satsa på 1050cc-kitet som ju är bolt un. Sedan låta porta toppar och förbränningsrum. Det blir nog en rolig motor.
http://www.nrhsperformance.com/ekitbuellxb9r.shtml
Ang kammar är jag dåligt påläst hur bra originalkammarna är i XB9.
Så med andra ord så har man köpt den balla varianten då när man valde den mindre modellen om man ser med hänsyn till vad man får när man ger sig hän och moddar motorn
Funderar på att montera en sån här:
Efter ett tag insåg jag att olje-andningsslangarna för "rockerhuset"; breathers med andra ord måste gå någonstanns... Finns ett snyggt (men ganska dyrt set ifrån samma firma:
Men deras set... Har ingen behållare för att samla upp oljan? Vad är det jag missar i språkförbistringen? Funkar det att bara låta oljan rinna ut ur filtret (eftersom det kommer ut väldigt lite i vanliga fall)? Eller böör man ha en behållare? Isåfall; tips om vart man kan köpa snygg/bra behållare?
Snälla hjälp!
Jajjamensan! Saknar du den? Jag kan lova att jag tar väl hand om henne, och har lite småprojekt nu under vintern. Är riktigt sugen på den första RIKTIGA provturen. Har ju bara kört några vändor i industriområdet ni håller till i en regnig novemberdag än så länge...
Ja nu är det hög tid att beställa ett 1440cc-kit (88") till edra XB12r så det blir ännu mer basröst i bullen till våren
http://www.nrhsperformance.com/ekitbuellxb12r.shtml
Ja, det är ju inte utan att man börjar fundera...
Det är inte någon som skall åka över till andra sidan och kan tänka sig att ta med ett paket hem?? Det blir ju en del billigare om man köper där, speciellt som $ är förhållandevis låg nu
Ja man kan inte bygga dem lika stora i volym som XB12 pga av det mindre slaget. Men tack vare den korta slaglängden kan man bygga en överkvadratisk 1050 eller 1200:a som är rappare och varvvilligare än en XB12. Det är ballt.
/J
Bygg en catch can, det är väldig mycket kondensvatten samt en del oljemajonäs som alstras. Så att dra ventslangen direkt till ett K&N filter blir geggigt. Inte poppis på en bana eller strip dessutom.
Googla på "catch can buell" så hittar du fiffiga lösningar från Buell-forum. Kolla även om det inte finns ngn videosnutt på bygge på YT. Kan även funka att söka på "breather buell".
Det är lustigt att det inte finns att köpa, ty det är ett behov på både HD och Buell så fort man väljer att inte köra vevhusröken till luftfiltret. Jag byggde min catch can själv. Finns i byggtråden. Men den är lång att söka i.
/J
Va nice, plus 7 grader i solen idag och torrt på vägarna så årets första tur med bullen gick av stapeln, jäklar va skönt det var att få höra mullrandet mellan husväggarna inne i Helsingborg igen . Nu är abstinensen stillad lite grand och nu har jag mullrat in våren i skåne .
Fler som fått luftat sina Bueller denna helg?
I götet var det ett par plusgrader. Hade starka funderingar på att köra lederna runt dvs Lundbyleden check, E6 söderut check och sedan via Frölunda och älsborgsbron check. Men när jag var ute med bilen så var det vägarna fram till lederna som jag inte litade på så det blev uppskjuten premiär. Hade varit trist med värsta släppet Allan på premiären. Men fan vart sugen jaf varit hela dagen.
Grattis till premiären Kim.
//Andreas
Gött äntligen var preimärturen avklarad. Blev ett par mil nä rman letade nya handskar... Lilla betta Mullrade på så fint så...
Stort grattis till dig med . Starta hon fint för dig efter vinter vilan? Själv var min lite kinkig och fick ha lite hjälp av startkablar för att komma igång. Har plockat av batteriet nu och haft på laddning. Var ju lite orutinerat att inte göra det innan .
Hon startade så fint så. Batteriet har suttit i hela vintern men jag har inte provstartat den på hela vintern så där har man inte tjuvat något på det. Var ju givetvis en viss spänning när man tryckte in startknappen. Men mullret spred sig så fint i garaget. Väntar bara på atyt jag ska lösa ut något billarm när man kör iväg. Har lyckats med det utanför Maxi i Mölndal. En BMW som inte gillad lilla bettan.
Hahaha.. rätta tackter, då har man det rätta mullret när larmen utlöses
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |