Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Ja min Uly skall ut och luftas i helgen!
Först ska jag varmköra, sedan byter jag ECM till min nyinköpta från Erik Buell Racing och kör en TPS reset, och sen blir det spännande...:näsblod

Hallå,när du hhar kört med din ebr ecm kan du inte säga vad du tycker om den då?

MVH Björn
 

borstis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
nyköping
Hoj
-2000 Honda sp1
Motor olja?

Jag har flera liter Q8 sbk racing olja 15w-50 hemma kan jag andvända den i min buell xb12Ss-07 ???:va och hur mycket olja ska jag ha i?
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Årets första MC helg, 54 mil blev det i varierande temperaturer men fy vad kul det va! :yoparty

32290003.jpg

32290010.jpg
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Hallå,när du har kört med din ebr ecm kan du inte säga vad du tycker om den då?

Jodå, men det sket sig rejält med min TPS reset... Gjorde som man skulle men efter att ha klickat på "Reset TPS" så hade jag problem att få läsning när jag justerade upp tomgångsskruven och det hela slutade med att jag i frustration helt gängade ur den. Fråga inte hur lätt det var att få tillbaka den igen...:mad: Efter detta bytte jag tillbaks till original ECM:en, och nu skall jag boka tid för en TPS reset by the book. Har inget förtroende kvar för ECM Spy (eller min egen kompetens gällande detta verktyg heller för den delen). Hoppas att EBR ECM:en klarade sig bara...
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jodå, men det sket sig rejält med min TPS reset... Gjorde som man skulle men efter att ha klickat på "Reset TPS" så hade jag problem att få läsning när jag justerade upp tomgångsskruven och det hela slutade med att jag i frustration helt gängade ur den. Fråga inte hur lätt det var att få tillbaka den igen...:mad: Efter detta bytte jag tillbaks till original ECM:en, och nu skall jag boka tid för en TPS reset by the book. Har inget förtroende kvar för ECM Spy (eller min egen kompetens gällande detta verktyg heller för den delen). Hoppas att EBR ECM:en klarade sig bara...

Ouch. Låter inte kul för fem öre.
Men ECM Spy har väl inte vidareutvecklats på ett bra tag? Gissar att det kan vara så enkelt som att EBR-ECM:en helt enkelt har en del funktioner som ECM Spy inte ser; kanske till och med som är delvis inkompatibla med tidigare funktioner.
Men har inte EBR-ECM:erna inbyggd funktionalitet för TPS reset? Eller är det beroende även av typen av gasreglagesensor? Om jag var du skulle jag kolla upp det på BadWeB eller liknande innan jag beställde tid för reset hos nån firma...
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Alltså, jag fick känslan av att min version av ECM Spy inte riktigt lirade med EBR ECM:en helt enkelt! Ställde frågan på Badwed ang. TPS reset på denna via ECM Spy och det skulle gå men jag vet inte vilken version jag har. Enligt Erik Buell Racing själva så skall man ta hojen till en auktoriserad HD verkstad och där utföra en reset via Directlink. På 08orna och över gör du TPS reseten via gashandtaget!
Hade ju varit skönt att haft en 08 nu... :gnissla
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Sådär, nu har jag lyckats göra en TPS reset och även fått igång på den nya ECM:en! :banana
Det tog mig 4-5 försök innan TPS reseten lyckades och detta är mina lärdomar:
1. Det verkar inte spela nån roll om hojen är varm eller kall. Faktum är att jag tyckte det gick bättre när den var kall.
2. Efter att man justerat ned tomgångsskruven tills dess man får ett nollvärde (+ lite till) och klickat "Reset TPS" så får jag reconnecta till ECM:en via "Online/Offline" knappen i ECM Spy.
3. Efter att ha justerat upp tomgångsskruven tills dess värdet ligger på antingen 5,1 eller 5,5 så startas hojen och här märker man direkt om det lyckats eller inte, för om det misslyckats så går den som skit, men annars går den faktiskt på hyfsad tomgång och är körbar.
Efter att ha kört den ett par mil på motorvägen så verkar den nya ECM:en börjat "lära sig" för jag märker att hojen börjar kännas råare på mellan och högvarv. Den käns helt enkelt mera varvvillig! Det härliga bottenvridet finns kvar och gången upplever jag som mjuk och följsam. Måste åka lite till för att bilda mig en korrekt uppfattning men det verkar lovande! :tummenupp
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Tjenare!

Tänkte be om lite rekomendationer!

Skall införskaffa servicemanualen för Buell XB 2009.
Ingen som vet om den finns att få tag på i Sverige?
Om inte, skall man införskaffa en tryckt version eller en
elektronisk och skriva ut och häfta ihop?

Hojjen min står och tuggar runt startmotorn men tänder inte.
Antar att stiften är sotade eller att den är sur.
Har den ståendes i en låst container och tänkte ge den ett sista försök
att starta upp innan jag plockar ner halva hojjen för att komma åt stiften!
Stooort misstag, skulle rullat ut den ur containern först, monstret baktände
och det tjuter fortfarande i öronen efter två dagar!

Har insett att en manual är väldigt bra att ha efter detta!

/Marcus
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Tips på tändstift man skall skruva i en 2009 Buell XB12Ss?
Dom va fan svartare än hojjen!
Funderar på NGK Iridium...

Tips på hur man kan ställa in avståndet till 0,9 mm?
Eller är det skit samma?
 

XB12

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha XT660X SM -08
Bandage

Var inte riktigt nöjd med de guldfärgade piporna till en i övrigt helt svart hoj! Åtgärdat med svarta bandage. Ser helt ok ut eller hur!?
 

Bifogat

  • IMG_2000.jpg
    IMG_2000.jpg
    235.6 KB · Visningar: 124

Odar

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
07 XB12S
Ett litet tips till er som tycker era pipor på XB modellerna är fula, dessa grenrör är i rostfritt därför går det väldigt enkelt att med lite scotska britta och WD 40 att få piporna helt rena från missfärgning allt från gulnade till blå. Fixat på min hoj på ca 30 till 60 minuter, jag gör det en till två ggr. per år, efter det ser dom ut som nya igen:tummenupp.
Odar
 

hiphopper

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Ort
märsta
Hoj
2010 Buell XB12SX
Jag måste bara pusch lite får ett underbart program... Släng ecmspy det är inte ens i närhet av vad man kan göra med tunerpro. Jag har precis lagt in min 2:a mapp som jag gjort efter min andra logride mmm vilken skillnad... http://www.tunerpro.net/

Det är dessutom gratis!
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Buell XB12Ss -09

Har nyligen haft min Buell XB12Ss -09 inlämnad igen. Kopplingen slirar och verkstaden har justerat den men den slirar så fort man gasar på. Att köra eller puttra iväg är inga problem sålänge man inte gasar på för då varvar den bara upp sig, ny olja, (hd org) dessutom.

En annan fråga, den gula twin-cylinder lampan, är det normalt om den börjar lysa medan man kör?

Bara strul med en båge med 21km på mätaren...

Tacksam för tips, har som sagt lite ågren över att lämna in den på garanti, dels för att det tar tid men även då dem flesta auktoriserade hd verkstäderna är fullbokade fram till slutet av maj...

Mvh Max
 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
En annan fråga, den gula twin-cylinder lampan, är det normalt om den börjar lysa medan man kör?

Låter inte så roligt, något känns lite fel om det skall vara så på en ny hoj. Att lampan tänds misstänker jag beror på att en felkod lagrats. Har inte provat själv men jag såg i manualen för en 2005:a kan du blinka fram vilken felkod det är, men det känns inte som du skall behöva göra det på en splirrans hoj. Tradigt att åka fram och tillbaks med den bara...

Jag kollade i en manual som jag hittade här:
http://www.buellxb.com/Buell-XB-Forum/Buell-Firebolt-XB12-XB9/Buell-Service-Manuals

Kapitel 4.3 ->, sidan 274 i pdf:en...

Men som sagt, vet inte om det funkar på en 2009:a då manualen är från en 05:a,,,

Hoppas det löser sig !




Jag är ny på forumet och tänkte passa på att kolla om någon har några ideer kring hur fasen man skall kunna få ett Micron system på en XB12:a tyst för att klara besiktning? Dum fråga kanske, men går det?

Satte idag på systemet för första gången (hojjen nybesiktigad) och får säga att det var inte så otroligt bökigt att rotera ner snurran, men det hade ju varit gott att slippa om man säger så. Kanske dumt, men går det att packa piporna med glasfiberull eller nåt för besiktningen, någon som testat något? Worst case så får man ju göra om det två ggr om två år...

Tackar på förhand!

// Nex
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Satte idag på systemet för första gången ...

Kör också med Micron och har också funderat över det där. Det trista är ju att man förmodligen åker på att kapa bort en gavel för att komma åt att peta in ljuddämparull i dämparen. Se'n åker man väl på att pop-nita ihop eländet efteråt, gissningsvis behöver man tig-svetsa dit nå'n sorts fläns på gaveln).

Min sammanfattning av det hela blev iaf att det är jobbigare att ta tag i det än att byta system vartannat år. Jag svor en del över jobbet inför, och efter, besiktningen förra året men det är ju inte SÅ j-la osmidigt ändå att byta systemet.

Det som var skrämmande var hur vansinnigt dåligt hojen, som är mappad i bänk för Micron-systemet, gick med originalsystemet. Det kändes som om hojen skulle självdö på de flesta varvtal. :D
 

nexus6

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2008, Buell XB12Ss
Kör också med Micron och har också funderat över det där. Det trista är ju att man förmodligen åker på att kapa bort en gavel för att komma åt att peta in ljuddämparull i dämparen. Se'n åker man väl på att pop-nita ihop eländet efteråt, gissningsvis behöver man tig-svetsa dit nå'n sorts fläns på gaveln).

Min sammanfattning av det hela blev iaf att det är jobbigare att ta tag i det än att byta system vartannat år. Jag svor en del över jobbet inför, och efter, besiktningen förra året men det är ju inte SÅ j-la osmidigt ändå att byta systemet.

Det som var skrämmande var hur vansinnigt dåligt hojen, som är mappad i bänk för Micron-systemet, gick med originalsystemet. Det kändes som om hojen skulle självdö på de flesta varvtal. :D

Misstänker att man gör det snabbare och snabbare gång för gång dessutom. Har man bara alla verktyg på plats skulle jag gissa att man löser det på en 2-3 timmar eller? Idag tog det lite extremt lång tid för mig för jag hade gett mig f_n på att det skulle gå utan att släppa ner motorn. Fick ur orginalsystemet, men det gick ju inte ens nästan att få upp bakre röret med monterad O2. Fuskade dock lite och kopplade inte ur bränsle eller några kablage på motorn, det gick bra att släppa ner en decimeter eller så så man fick på bakre röret iaf.

Var ball att höra att den gick så ruttet med orginalsystemet, att det kan göra så mkt!?! Jag har en EBR Race styrenhet liggandes jag hoppas skall funka bra med Micronen så får orginalburken ligga på hyllan tills om två år.
 

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
Erik Buell Racing ECM!

Efter att ha läst så mycket gott om EBR ECM:en på Amerikanska forum så slog jag till nu när dollarn är så låg och skaffade mig en.
Hela kalaset gick på ca: 3000:- inkl. tull och Svensk moms. Eftersom EBR använder UPS så blir grejorna automatiskt tullade. Det är tydligen en "service" UPS tillhandahåller... :arsele Leveransen var dock blixtsnabb och efter att ha genomlidit en TPS reset (ett absolut måste - hojen går inte annars) så har jag kört en del med ECM:en och kan lämna följande omdöme: Jisses.
Min hoj är original så när som på omdragen vehusventilation, K&N filter, 07:ans luftburk, och ett luftintag även på höger sida, och det var denna spec jag lämnade vid beställandet av ECM:en. Nu går hojen supermjukt, har ett härligt vrid och drar ursinnigt på högre varv!
Framförallt över 3500 varv märks en stor skillnad för hojen sticker som en best! Skithärligt!
Erik Buell Racing ECM får av mig 5+ av 5 möjliga! :tummenupp
Löp och köp.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top