Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Jonskij

Jag är en V-Twin kille!
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Buell XB12X -06
@Jonskij: Hade du race-ECM:en innan, eller originalburken? Hade varit kul att höra en jämförelse.

Förra året var min hoj 100% original men i vintras drog jag som sagt om vevhusventilationen, satte i ett K&N filter, samt bytte till 07:ans luftburk som släpper in betydligt mer luft än 06:ans.
Provkörde denna setup med original ECM:en och hojen gick mkt. bra, men det blev en markant skillnad efter bytet till EBR ECM:en!
Jag upplever att hojen blev mera följsam och att den går jämnare på låga varv, men den stora skillnaden kommer när man gasar lite. Jag kan ana en "flat spot" vid precis 3000 varv men vid 3300-3500 sticker den som ett litet svin! Motorljudet och känslan när detta händer är klart beroendeframkallande och direkt livsfarligt för körkortet...
På BadWeather forumet är folk smått lyriska över EBR ECM:en men vissa upplever problem med ovan nämda flat spot.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Förra året var min hoj 100% original men i vintras drog jag som sagt om vevhusventilationen, satte i ett K&N filter, samt bytte till 07:ans luftburk som släpper in betydligt mer luft än 06:ans.
Provkörde denna setup med original ECM:en och hojen gick mkt. bra, men det blev en markant skillnad efter bytet till EBR ECM:en!
Jag upplever att hojen blev mera följsam och att den går jämnare på låga varv, men den stora skillnaden kommer när man gasar lite. Jag kan ana en "flat spot" vid precis 3000 varv men vid 3300-3500 sticker den som ett litet svin! Motorljudet och känslan när detta händer är klart beroendeframkallande och direkt livsfarligt för körkortet...
På BadWeather forumet är folk smått lyriska över EBR ECM:en men vissa upplever problem med ovan nämda flat spot.

Oki, nej, jag bara funderar på skillnaden mellan EBR-ECM:en och den gamla race-ECM:en; den jag har har också en platå, nämligen, så det kan hända att det är mer eller mindre samma parametrar i dem, om det inte t o m är så att de är helt identiska.
Men kul att du är nöjd - det är som det ska vara! :tummenupp
 

max_0505

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
2009, Buell XB12Ss
Observera att jag ej talar av egen erfarenhet utan endast läst mig till följande då jag själv tidigare funderat att byta system, men jag skulle välja Remus!
Här får du en högkvalitets pipa som är street legal (med rätt insats i - medföljer!) och som du tom. kan besikta med. D&D vet jag faktiskt inget om, och Jardine har jag nästan bara läst dåliga omdömen om. Tydligen så behöver dessa packas om efter ett visst antal miles och flera har varit med om de helt enkelt bara gått i bitar! Jardine tror jag dock är billigast och de förekommer då och då på amerikanska Ebay till bra priser.
Ett Remus-tips är att kolla Tyska Ebay. Skapliga priser men framförallt human frakt och du slipper bekymra dig för tull och moms :banana

Hojen fungerar bra, tack för tipsen, gjorde en komplett service på verkstad och det som gjorde att kopplingen slirade var kolsvarta och brända lameller. När den förra ägaren underhållservade den så hade han fyllt på ny olja, dessutom fel olja så det var bara att byta. Nu fungerar den klockrent och jag har redan avverkat 60 mil.

Behöver jag göra något mer efter jag monterat det tilltänkta Remus systemet? Effektmässigt är jag inte ute efter någon direkt ökning, positivt om det blir någon men har inte det som mål utan mest för ljudets skull.

Läst en del och det verkar som folk mappar och har sig men är detta någon man "måste" göra för att cykeln ska fungera som den ska eller är det bara att montera sen tuta och köra?

Mvh Max
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Äntligen....

Hämtade hem hojen igår.....jepp.....verkstaden hade en mek där som kunde lämna ut den.
Var alldeles nyss på väg att beställa ett TorqueHammer från twin i Holland....men vad FAN....de hade höjt priset sen sist (någon vecka sen) så nu vetifan om det inte blir något annat.
Någon som har bra tips på nytt luft/avgas?? Vill ha mer ljud, gärna lite mer pulver också!!
 

Bifogat

  • 20110424108.jpg
    20110424108.jpg
    49 KB · Visningar: 90
  • 20110424112.jpg
    20110424112.jpg
    59.7 KB · Visningar: 105
  • 20110424118.jpg
    20110424118.jpg
    58.9 KB · Visningar: 91

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hämtade hem hojen igår.....jepp.....verkstaden hade en mek där som kunde lämna ut den.
Var alldeles nyss på väg att beställa ett TorqueHammer från twin i Holland....men vad FAN....de hade höjt priset sen sist (någon vecka sen) så nu vetifan om det inte blir något annat.
Någon som har bra tips på nytt luft/avgas?? Vill ha mer ljud, gärna lite mer pulver också!!

Lackat om hojen ser jag.
Blev ruggit snyggt! :tummenupp

Mvh
Andreas
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Lackat om hojen ser jag.
Blev ruggit snyggt! :tummenupp

Mvh
Andreas

Tack!!
Nu är det inte bara lacken som är ny.
Free Spirits kåpor i framänden, ensitskuts, styrändsblinkers, mindre (snyggare och sämre) backspeglar....men vem vill titta bakåt???
Men hursomhelst så har jag hitttills bara fått positiva kommentarer och omdömen.
 

Biiren

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Ort
Öckerö
Hoj
-05 Buell xb12s
Hallå Buell ägare.
undrar om det finns någon som har höjt sitt varvtal
på en xb12 -05??

Undrar hur mycket isf?

MVH Björn
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Hämtade hem hojen igår.....jepp.....verkstaden hade en mek där som kunde lämna ut den.
Var alldeles nyss på väg att beställa ett TorqueHammer från twin i Holland....men vad FAN....de hade höjt priset sen sist (någon vecka sen) så nu vetifan om det inte blir något annat.
Någon som har bra tips på nytt luft/avgas?? Vill ha mer ljud, gärna lite mer pulver också!!

Tror det lutar åt ett sånt här....inte det "noice legal" utan det "road legal".....nån som vet vad "incl. cat.conv" betyder och vad det innebär i skillnad mot ett som inte är det

http://www.harleycustom.co.uk/L2-Re...l_1125R,_XB12_and_XB9_Motorcycles-36-674.html
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
"incl. cat.conv" borde väl vara "med katalysator"

Tanken slog mig.....men inte trodde jag att det kunde vara så enkelt!!! :D
Hursomhelst så ställde jag frågan till leverantören.....väntar på svar, antagligen så beställer jag pipan under dagen.
 

Alex76

Tutankhamun Fästing
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Mariefred
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750 -10
Tror det lutar åt ett sånt här....inte det "noice legal" utan det "road legal".....nån som vet vad "incl. cat.conv" betyder och vad det innebär i skillnad mot ett som inte är det

http://www.harleycustom.co.uk/L2-Re...l_1125R,_XB12_and_XB9_Motorcycles-36-674.html

Måste bara fråga om du beställt från ovanstående företag någon gång? De hade ett bra sortiment och med tanke på £-kursen är de ett intressant alternativ. Har dock aldrig hört någon som handlat från dem och skulle vilja ha lite input innan man kanske slår till på nåt skoj...
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Måste bara fråga om du beställt från ovanstående företag någon gång? De hade ett bra sortiment och med tanke på £-kursen är de ett intressant alternativ. Har dock aldrig hört någon som handlat från dem och skulle vilja ha lite input innan man kanske slår till på nåt skoj...

Nej, jag har aldrig handlat där. Är ju ganska godtrogen av mig och har sällan blivit blåst. Jag återkommer med "input" när jag vet hur det gått!!
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Hogkiller
Har du modifierat det inre locket till luftburken ? o satt igen det nedre luft intaget eller kör du med båda öppna ? eller kör du med det inre borttaget ?
Bor 2,5 km in på en grusväg o den korta skärmen hindrar ju inte så mycket av gruset att komma in i luftburken, så är lite inne på att göra nån mod själv
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Hogkiller
Har du modifierat det inre locket till luftburken ? o satt igen det nedre luft intaget eller kör du med båda öppna ? eller kör du med det inre borttaget ?
Bor 2,5 km in på en grusväg o den korta skärmen hindrar ju inte så mycket av gruset att komma in i luftburken, så är lite inne på att göra nån mod själv

Jag har inte gjort ett skvatt, mer än att jag köpte hojen fabriksny förra året.....körde 200 mil innan jag krockade, fick hem den i söndags...lätt customiserad :D. Tips tages tacksamt emot vad det gäller moddning. Just nu vill jag ha ett avgas som andas lite bättre....och antagligen ganska snart vill jag även få in lite mer luft också. Scoopet på airbox-covern är än så länge för syns skull....men det borde gå att utnyttja bättre.
 

puffen85

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Ort
växjö
Hoj
z1000
tjena! Ska äntligen köpa mig en Buell igen efter några års uppehåll.
Har varit och kikat på en xb12s -05 och en xb12scg -09. Men skulle gärna vilja ha lite råd angående vilka årsmodell man ska välja.
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Tror det lutar åt ett sånt här....inte det "noice legal" utan det "road legal".....nån som vet vad "incl. cat.conv" betyder och vad det innebär i skillnad mot ett som inte är det

http://www.harleycustom.co.uk/L2-Re...l_1125R,_XB12_and_XB9_Motorcycles-36-674.html

Nu är det beställt.....men adressen stämmer inte, den sidan är för "UK-customers only" för oss i övriga Europa så gäller .nl-adress istället. Då får man betala i EURO istället för GBP.....vilket i mitt fall innebar en femhundring extra. Vad den femhundringen består i har jag inte orkat kolla men antagligen annorlunda moms-sats, annan fraktavgift men det är det värt för att inte få massa strul. Hörde på omvägar att beställa från England (om företaget uppmanat köparen att beställa från annat land) kan innebära mycket strul med betalning och leverans. Jag har även haft en telefonkontakt med företaget för att räta ut frågetecken, de verkar helt reko......får se om jag tycker likadant om 1 vecka eller 2.... :va
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Scoopet på airbox-covern är än så länge för syns skull....men det borde gå att utnyttja bättre.[/QUOTE]

Hur såg det ut innanför kåpan, är det förberett för luffarturbo ?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top