Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Jag har läst att HD oljan är en annan olja som de bara smäller på sin egen etikett på, vet inte om det är sant. Många oljor är så idag, då det är ganska få som tillverkar själva tillsatserna som är i oljan.

Kanske det finns risk att den pinkar ur sig någonstans om det är för låg wiskositet? (det bör ju iofs vara bättre toleranser än så men man vet aldrig med HD ;-)


//K

Vad jag vet så är det endast Mobil som har en egen oljekälla.....alla andra köper in olja från andra. HD klämmer säkert dit en egen etikett....men oljan blir ju inte sämre för det!!
Om en 1125 pinkar olja så ska man nog inte lasta HD för det, det är fortfarande en:Bugar Rotax-snurra i 1125 0ch 1190-hojarna!!
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Jag har läst att HD oljan är en annan olja som de bara smäller på sin egen etikett på, vet inte om det är sant. Många oljor är så idag, då det är ganska få som tillverkar själva tillsatserna som är i oljan.

Men jag har läst också att det är olika oljor för olika typer av koppling, och att vissa typer av koppling slirar med vissa oljor. Jag har inte helt fått grepp om detta.

Jag har också sett att det rekommenderas 20w-50 olja till 1125, men de flesta oljor som säljs är 10w-40 även för motorcykel. Kan man köra en 10-40 olja i en 1125a? Kanske det finns risk att den pinkar ur sig någonstans om det är för låg wiskositet? (det bör ju iofs vara bättre toleranser än så men man vet aldrig med HD ;-)


//K

Läcker det olja om motorn, ska man nog inte anta att det är fel oljan, utan snarare fel på motorn
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Men för att återgå till frågan, är det någon som har goda rekommendationer på en olja och tips på vart man köper den och eventuellt filter?

//K
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Läcker det olja om motorn, ska man nog inte anta att det är fel oljan, utan snarare fel på motorn

:D Givetvis, men det var ju det som menades antar jag!! Att lasta HD för att en Rotax läcker...vilket de riskerar att göra om man har kopplingskåpa med den lilla "pucken"!!
 

pellefett

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Skogen
Hoj
Buell 1125CR
Men för att återgå till frågan, är det någon som har goda rekommendationer på en olja och tips på vart man köper den och eventuellt filter?

//K

Eftersom att det fortfarande är garanti kvar så har jag känt mig tvungen att låta handlaren stå för oljebytena (HD olja) Men jag tror inte att den oljan är så dålig att man måste byta olja själv mellan servicen.

Filter borde man kunna hitta på ebay eller American Sportbike , men för att få ekonomi i det bör man kanske köpa mer än ett filter i taget, antar att frakten blir dyrare än filtret.

Till mina andra hojar brukar jag handla oljan på http://www.mapodo.de/ har funkat bra alla gånger. Men även där måste man handla mer än till ett oljebyte för att inte frakten ska äta upp förtjänsten
 

jossi68

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2011
Ort
GBG
Hoj
HD, Tuono 1100 Factory
Ni som bor göteborgs regionen det har ju varit en del trådar om olja från Svenssons livs i Alvhem till helrätta priser
Q8 hoj olja 15-50 JASO-MA funkar ju bra i Rotax maskinen ,googla på oljepriser Svenssons livs Alvhem

/Jossi
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Du är en pärla!


Precis det svar jag ville hitta ;-)

Q8 SBK-Racing MC olja Helsyntetisk 15W50 API SL, ACEA A3, JASO MA 64:00:-/lit

Den kan ju inte vara annat än ganska rätt för en 1125 med gubbpilot?

Har hittat filter på ebay som ni tipsade, skall försöka få tag på någon som säljer tre och tre. Någon som har goda tips?

//K

Ni som bor göteborgs regionen det har ju varit en del trådar om olja från Svenssons livs i Alvhem till helrätta priser
Q8 hoj olja 15-50 JASO-MA funkar ju bra i Rotax maskinen ,googla på oljepriser Svenssons livs Alvhem

/Jossi
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Du är en pärla!


Precis det svar jag ville hitta ;-)

Q8 SBK-Racing MC olja Helsyntetisk 15W50 API SL, ACEA A3, JASO MA 64:00:-/lit

Den kan ju inte vara annat än ganska rätt för en 1125 med gubbpilot?

Har hittat filter på ebay som ni tipsade, skall försöka få tag på någon som säljer tre och tre. Någon som har goda tips?

//K

http://twinmotorcycles.nl/webshop/artikel.asp?guid=YXHFSC&aid=3371&cid=0&s=Oil%20filter&a=&aname=KN_Buell_1125_Oil_filter_
 

jossi68

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2011
Ort
GBG
Hoj
HD, Tuono 1100 Factory
Nu sitter man med en del prylar till 1125r en , senaste ett paket från EBR nu väntar man bara på att få hem hojen

ni som åker 1125r vad tycker ni om ljuset halv/hel räcker det eller är det klent?
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...
Nu sitter man med en del prylar till 1125r en , senaste ett paket från EBR nu väntar man bara på att få hem hojen

ni som åker 1125r vad tycker ni om ljuset halv/hel räcker det eller är det klent?

Det beror på vad du jämför med.....jämfört med CR så är det riktigt bra....jämför du med ex. R1 så är det sämre! De gånger jag kört våran R när hojen ljus behövts så tycker jag det räcker till!
 

Hogkiller

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Åvall
Hoj
2009 Buell 1125 CR, 2008 Buell 1125 R, 1999 Yamaha Dragstar 1100 XVS, 1993 Honda CBR 600 F, 2008 SMC 300......samt en Qvarna gräsklippare...

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
img_2120.jpg


Fick mina grejer från Twin Motorcycles idag. Zero Gravity-ruta, stort höger luftintag och krashpuckar fram och bak. Hur bra service som helst - beställde grejerna i torsdags.
 

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Alingsås
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Tog premiär-turen idag, klarade mig nästan från regnet. Nu ligger det en härlig tid framför oss:brynad
 

Ruggly

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB12STT
ECM spy vid mod av ljuddämpare + "hostproblem"

Hej,
Se om någon kan hjälpa mig

Jag har en extra orginal dämpare till min XB12 STT -07. Jag har sett vissa olika moddar på orginal eller man utgått från tex bildämpare. Men frågan är hur man ska anpassa ECM så man får rätt luft/bränsle o vad mer som ska stämma. Jag har även ett KN filter. Det finns ett program ECM Spy som man själv ska kunna anpassa sin orginal ECM men finns det någon här som vet hur svårt det är att använda? Man är ju lite skraj att man ska sabba och man inte för ordning på det igen. Pratar man med lokala MC-service (bla HD) så kan de inget om Buell. Någon som har tips?

Har även ett problem att den "hostar" ibland, framför allt när det är dåligt väder. Vet inte om det har med felinställd ECM att göra eller något annat. Nu är den orginal utom just KN-filter. Hade samma problem innan bytet av KN. Jag vet inte var jag ska börja leta... Förslag och tips mottages gärna?

MVH
J
 

xHundx

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Buell XB12SS Lightning Villain Black
Om du har varit där och pillat så lär du behöva göra en Tps reset vilket du nog behöver kabel och program för att göra. Då borde den sluta hosta. Ssorry har tyvärr inte hela svaret på din fråga.. Men undrar ifall det blev skönare ljud med k&n luftfiltret?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
+1 vad gäller TPS reset som första kontrollpunkt. ECM Spy i kombination med laptop/datakabel är inte svårt att använda, så länge du kan läsa instruktioner och följa dem, men du kan också be en HD-verkstad hjälpa dig.
Jag avråder å det bestämdaste från att ge dig på att mappa om motorstyrningsprogrammet själv. Anlita en kunnig tekniker med tillgång till rullande landsväg (bästa men dyraste alternativet) eller beställ helt enkelt en race-ECM med en generell ECM-map från en av de erkända firmorna (tryggt och inte jättedyrt).
 

Ruggly

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB12STT
Jag har inte rört något förutom bytt till KN-filter. Men som sagt så hosta den redan innan bytet. Jag har inte kollar tändstiften(jo lite lat). Vet inte om de kan göra detta fenomen.

När det gäller ljudet med KN-filter så blev det inte så stor skillnad, det är nog bara föraren som uppfattar det.

Jag har ju läst några trådar med ECM spy. Vissa säger att onödigt att lägga pengar på en Race ECM då man kan göra samma sak med orginal. Men som sagt så bör man väl vara säker på sin sak innan man börjar mixtra.

Jo en TPS-reset skulle jag vilja göra. Jag var i kontakt med lokala HD-verkstaden men de fatta inget - TPS-reset -vad är det??
De verkar helt nollade på Buell så det var därför jag fundera på att fixa det själv.
Men om jag fattar rätt så är väl inte ECM spy fritt längre eller är det fel?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top