Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
HD
Hej alla Buell fantaster... Har en uppsjö med delar till Buell. allt från hela hojar till reservdelar i mängder. PMa mig för förfrågan om vad som finns.
 

orjki571

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
99 Buell X1
Fotografera och mäta på en Buell X! i närheten av Norrköping

Hej
Är det någon som har en X1 som jag kan mäta och fota?
Jag ska bygga en buellchopper med motor, hjul och framgaffel från en X1. Nu ska jag rita upp den i Autocad och önskar lite mått och bilder.

Örjan
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Är det någon här som monterat K&N luftfilterkitet och TSI boxen som Buell center säljer på sin hoj? Skall ge ca 8-9 hkr. Har funderingar att sätta dit ett sådant till våren som komplement till de delar som sitter på nu.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Är det någon här som monterat K&N luftfilterkitet och TSI boxen som Buell center säljer på sin hoj? Skall ge ca 8-9 hkr. Har funderingar att sätta dit ett sådant till våren som komplement till de delar som sitter på nu.

Nu vet jag inte vad de säljer, men om du redan har "luft, buller och chip" (vilket jag utgår från är Buells racekit) på din XB12:a, så är det väl inte mycket extra att få, eller? Det enda är väl om du kan bänka upp och mappa om bränslematningen specifikt för din hoj eller nåt...
 

ljungberg_sthlm

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
XB12R
Nu vet jag inte vad de säljer, men om du redan har "luft, buller och chip" (vilket jag utgår från är Buells racekit) på din XB12:a, så är det väl inte mycket extra att få, eller? Det enda är väl om du kan bänka upp och mappa om bränslematningen specifikt för din hoj eller nåt...

Har redan allt sådant ja. Men det finns en liten dosa som man kan ställa bränsleblandningen med. Säljs i kombination med ett K&N filter och ett insug till filtret. Man plockar helt enkelt bort luftburken under tankkåpan och sätter dit detta kit istället.
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Har redan allt sådant ja. Men det finns en liten dosa som man kan ställa bränsleblandningen med. Säljs i kombination med ett K&N filter och ett insug till filtret. Man plockar helt enkelt bort luftburken under tankkåpan och sätter dit detta kit istället.

Mappa om den med ECMspy istället = gratis.
Se till att du har ett bra filter och fixa din luftburk själv = gratis.

Du behöver ändå bänka för att justera TFI'n och då kan du lika gärna justera direkt i ECM'en med ECMspy vilket är mycket bättre eftersom du slipper ha två boxar som ska samsas om att styra insputningen.

Det sitter redan en fullradie tratt av gummi på insuget. Och du har en 12'a vilket innebär att locket på din luftburk har den luftstyrning som 9'orna saknar. Mao kommer ovanstående bli lika bra eller bättre än TFI + filter kit. Och är dessutom betydligt billigare. :)

Du kan oxå skaffa en bit värmereflekterande väv av typ skyddskläder för heta arbeten eller sånt som man slår in saker som sitter nära turboaggregat i och formklippa till under bottendelen av luftburken. Och så passar du på att dra bort vevhusventilationen från luftburken och leda ut den i friska luften istället, gärna via ett filter (finns schyssta på Bikeline).

2007-07-2511-35-55a.jpg


http://i117.photobucket.com/albums/o71/Bjorne666/2007-07-2511-29-11a.jpg

http://i117.photobucket.com/albums/o71/Bjorne666/DSC00442.jpg
 
Last edited:

LittleFriend

(._.(._.)._.)
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Sverige
Hoj
HD XL883R
Tjena Buell-fantaster,

Har haft A-kort en säsong och funderar på att byta hoj till nästa. Kör just nu en XL 883 som jag tyckt tjänat sitt syfte som insteg för mig, men det är dags att gå vidare. jag har inga ambitioner att köra bana och jag är ingen renodlad sporthojsfantast (därav XL 883) men jag är heller ingen ren custom person eller tourer. Jag har hamnat i ett lite olyckligt fack mitt i mellan om man kan uttrycka sig så :)

Jag har sneglat en hel del på olika märken och kommit fram till att få modeller verkar motsvara det jag är ute efter, Buell kanske är bland de kandidater som är närmst, men hittar tyvärr inga riktigt bra tester trots idogt sökande...
Givetvis ska jag försöka provköra en hoj, men om ni inte alls tror det är nått för mig är det kanske onödigt att ens ta sig till butik för test.

Jag kort i rocken (170cm) så höga bågar går bort (Buell verkar lagom där), jag har en flickvän som kräver att det inte är en renodlad solohoj (måste kunna hämta henne på tågstationen då och då), inte alldeles för snabb (jag börjar bli gammal;), Själ och karaktär (jag älskar trots allt HD), hyfsad ekonomi (försäkring/2:a hands värdet), funkar som pendlingshoj (har 1,5 mil till jobbet, kurvig landsväg) men som ändå fungerar på motorväg (vilken nuvarande absolut inte gör!), känns säker i kurvor och säker rent allmän (HD's bromsar är inte min vän och XL ålar/ormar sig för mkt i svängar + för sidvindskänslig).

Jag kör väldigt ofta i vått och torrt eftersom A-kort är det enda körkort jag har för tillfället, så 5-6 dagar i veckan, främst stadstrafik/landsväg men iband motorväg. Aldrig längre turer än typ 10-15 mil.

Tror ni Buell kan vara något för mig eller är jag helt fel ute?

Modellerna jag kikat på är XB12Ss/Scg/XB9XS.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Tjena Buell-fantaster,

Tror ni Buell kan vara något för mig eller är jag helt fel ute?

Modellerna jag kikat på är XB12Ss/Scg/XB9XS.

Tjenare!

Jag tror nog att Buell kan vara nåt för dig, det är mer en individuell smaksak än något annat tycker jag! (inte värst vidare mycket hjälp här känner jag :gnissla )

Jag ville bara tipsa om H-D's kommande XR1200, den tror jag kanske kan vara nåt för dig!? Jag vet ej när den kommer släppas exakt, men den bör komma hit till våren tycker jag. Lite mer info finns HÄR

Så, nu har jag spätt på beslutsångesten lite, nu kan jag logga ut! :D

MVH
Björn
 

LittleFriend

(._.(._.)._.)
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Sverige
Hoj
HD XL883R
Jag ville bara tipsa om H-D's kommande XR1200, den tror jag kanske kan vara nåt för dig!? Jag vet ej när den kommer släppas exakt, men den bör komma hit till våren tycker jag.

Den är verkligen intressant för min del. Vi får se vad priset landar på och när den kommer till Sverige. Får hoppas den finns med på mässan i Göteborg i januari :)
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Den är verkligen intressant för min del. Vi får se vad priset landar på och när den kommer till Sverige. Får hoppas den finns med på mässan i Göteborg i januari :)

Hej!

Priset är satt till 136.900:- om jag inte minns helt fel. Den kommer att finnas med på mässan. De leverans besked som jag fått är att det skall komma till sverige någongång i April.

//Smålis
 

Tunis

MNK är min gud.
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2002 års Buell
Hej!

Här har ni ännu en Buell-åkare inne på sin första riktiga säsong våren -08(skaffade hojen på hösten, så det blev ju inte mycket att åka).
Införskaffade en X1 Lightning -02.

Har bara haft körkort sen september -07, men jag har alltid velat ha en buell sen min morbror skaffade för en herrans massa år sedan. Helt underbar cykel som jag har bestämt mig för att ta ut på en längre europasemester.

Finns det buell-åkare i stockholm som åker på bestämda tider under säsong?

God Jul!

/tunna
 

Elake

nöjd
Gick med
21 Dec 2007
Ort
Höör
Hoj
Honda CB1000R-09 Grön
Varit inne på att skaffa en ny Buell ett tag. Såg att det fortfarande finns en hel del nya 07-or kvar i lager hos Pro Bike ca 10 papp lägre pris. är förbättringarna på de nya 08-orna värda skillnaden tro?

Är det förresten någon som har koll på vad Buells originalsadlar kostar (den låga)?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Finns det större spjällhus till Buell (XB12S -97 då'rå)?

Eftersom jag är så'n jävla überbiker tycker jag inte att prestandan på hojen räcker till :tungan , så till säsongen 2008 kommer hojen uppgraderas med Axtell 1 400 cc kit, portade toppar och andra kammar. Axtell tycker dock inte att original insprutning räcker till pga spjällhuset, och rekommenderar byte till fugge (Mikuni 45).

Nu tycker jag det känns som en lite bakvänd väg att gå, även om en viss Sportster/tändkule/diesel-fanatiker här på forumet tycker tvärtom :D . Dessutom är det ju ytterligare ett antal hårt beskattade svenska pesos som isåfall måste bändas loss ur min plånbok, så det vore skönt att slippa köpa en förgasare.

Mina funderingar rör sig runt att låta sprutet sitta kvar, och se'n justera det så bra det går med hjälp av ICMSpy och bromsbänk. De hästkrafter jag kommer tappa på topp, jämfört med förknysare kan jag (kanske) vara utan, till förmån för bättre gång på låg- och mellanregister.

Idealet vore ju dock ett större spjällhus. Finns det eftermarknadsprylar? Har nå'n borrat upp ett original spjällhus? Vem uppfann flytande tvål?
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Kolla in ebay där finns nytt och gammalt carbon och inte carbon har fyndat där lite. eller så spanar du på forumen som finns i usa och england

happy hunting :yoparty

Hallå!!!!
Tänkte höra om det finns nån bra sida där man kan köpa frontkåpa till xb12:an?
Eller om nån har någon sån liggande så pm:a mig...

Har du några motor sidor kopplingsida och tändnings sida svarta till en xb12 -04? Eller nån annan som vet var man kan hitta dom krashade delarna som måste ta vägen nån stans. Man vill ju vara miljö vän och återvinna, eller hur :tungan

/M

Hej alla Buell fantaster... Har en uppsjö med delar till Buell. allt från hela hojar till reservdelar i mängder. PMa mig för förfrågan om vad som finns.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top