Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Kan någon tekniskt bevandrad själ avgöra om mina funderingar angående dyna charten nedan är korrekta?
pnJngbzEJ47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLSDTLEJmg.jpg


Det är då en D&D Slip-on utrustad XB12S med Race ECU och luftfilter. Mitt antagande är att de högsta siffrorna är efter trim....??!! Då kommer det jag vill ha hjälp med: :va
Orginalkurvorna både hp och torque verkar ha en riktig dipp vid 3600 varv, hur påverkar det körbarheten och är det så på alla era XB12?
Trimmet verkar göra det sämre på låg och högvarv hur vanligt är det med den effekten av ett trim?
Var är det faktiska varvtalsbandet man kör dessa bestar i...jag kanske är petig i överkant...? Förbättringen på pappret är ju mycket jämnare kurvor vilket kanske är det man skall fokusera på men vad vet jag...?

JAG skulle inte köpa en D&D...

Jag är ny i Buell-träsket. Har precis köpt en XB12S - 07.
Om jag köper en ny ljuddämpare från ex. USA, måste jag då lämna in hojjen för justering hos någon handlare?
Någon som vet vad det kostar?
Vilken dämpare rekommenderar ni?
Tack!

Effektkurvor och fakta om olika dämpare finns här; ftp://ftp.americansportbike.com/outgoing/XB_Exhaust_Shootout_Test_Report.zip Hyggligt seriös utvärdering! :)
 
Last edited:

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
JAG skulle inte köpa en D&D...



Effektkurvor och fakta om olika dämpare finns här; ftp://ftp.americansportbike.com/outgoing/XB_Exhaust_Shootout_Test_Report.zip Hyggligt seriös utvärdering! :)

Tack för länken!
Ruggigt seriöst... Tjejen trodde jag hade fått blodpropp i hjärnan eller nått när jag satt och lyssnade på olika dämpar-ljud.... hehe... de förstår inte vad vi går igång på....
Är det någon som har lite cirkapriser? Själva dämparna kan man ju köpa billigt från US, men vad kostar ECM + luft + installation?
Eller räcker det med ny dämpare + justering hos handlaren?
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Själva dämparna kan man ju köpa billigt från US, men vad kostar ECM + luft + installation?
Eller räcker det med ny dämpare + justering hos handlaren?

Installationen kan du göra själv (det klarade t.o.m. jag). Det enda som är lite krångligt är att du måste sänka hela motorpaketet i framkant om du ska montera helsystem. Men det är bara några bultar som ska bort, och se'n sänker man paketet ca 8 cm med en garagedomkraft under motorn. Om du bara byter dämpare så slipper du ju detta.
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Installationen kan du göra själv (det klarade t.o.m. jag). Det enda som är lite krångligt är att du måste sänka hela motorpaketet i framkant om du ska montera helsystem. Men det är bara några bultar som ska bort, och se'n sänker man paketet ca 8 cm med en garagedomkraft under motorn. Om du bara byter dämpare så slipper du ju detta.

Ok, men jag trodde man var tvungen att få ECM'en justerad efter den nya ljuddämparen? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Ok, men jag trodde man var tvungen att få ECM'en justerad efter den nya ljuddämparen? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Jo det behöver du, men installationen av allt kan du göra själv. Se'n gasar du iväg till närmsta verkstad som har rullande landsväg så får de ställa in prylarna.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Jag ska flytta till Partille och pendla till stan så då blir det en Buell till i Göteborg :D Det kan behövas förstärkning...

fan så nice! själv bor jag på eriksberg. har sett en annan gammal buell där, snubben som kör den verkar jobba på skolan vid celsiusgatan.

för jag antar att du äger bullen på din bild. jag har inte ens fått titta närmare på en sådan gammal buell, jag har bara sett XB-modellerna jag.

hojta till om du ska ut o värma däcken nån dag!
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Jo det behöver du, men installationen av allt kan du göra själv. Se'n gasar du iväg till närmsta verkstad som har rullande landsväg så får de ställa in prylarna.


Ja eller om du inte har tummen mitt i handen så fixar du en sladd och en laptop så kan du ladda hem ecm spy och göra det själv med hjälp av några på forumet och internet. står massa på uk sidan om buell hojjar.

roligare att lägga pengarna på hojen istället för nån annan klåpare som ändå inte är intresserad av din hoj. Buell är inte så värst stort här i svedala vettu inte många som har koll verstäder som hemma pulare.

/M
 
Last edited:

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Custom Hack Pipe

Tjena

Surfade runt lite och snubblade över en kille som gjort en beskrivning på hur man själv modiferar sitt avgassystem för mer ljud...han har inge ljud inspelat men länk nummer två har gjort samma jobb och bara spelat in ljudet.

Instruktioner (hög men bra musik)
http://www.youtube.com/watch?v=4xaj7iRuLVQ&feature=related

Ljudet
http://www.youtube.com/watch?v=L4CkM-Zzznc

Jag utgår från att man skall få den korrekt inställd efteråt eller är denna modifiering bara för ljudets skull och försämrar pga typ mindre mottryck?
 

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Jag är ny i Buell-träsket. Har precis köpt en XB12S - 07.
Om jag köper en ny ljuddämpare från ex. USA, måste jag då lämna in hojjen för justering hos någon handlare?
Någon som vet vad det kostar?
Vilken dämpare rekommenderar ni?
Tack!

Hej.
Visst går det att montera på ett slip-on eller helsystem själv, tänk på att det är tum nycklar du behöver.
Om denna är svensksåld och har blivit skött med servicar på aukt. verkstad så har du 2 års fabriks garanti på cykeln och 3 år på motor och drivlina hos Harley-Davidson Sweden. Monterar du detta själv så gäller inga garantier.

Mvh
Rickard
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Hej.
Visst går det att montera på ett slip-on eller helsystem själv, tänk på att det är tum nycklar du behöver.
Om denna är svensksåld och har blivit skött med servicar på aukt. verkstad så har du 2 års fabriks garanti på cykeln och 3 år på motor och drivlina hos Harley-Davidson Sweden. Monterar du detta själv så gäller inga garantier.

Mvh
Rickard

Ok, tack.
Vet du prisskillnaden mellan "göra-själv" och auktoriserad verkstad?
Jag förstår att det är prisskillnader mellan olika system, men "mellan tummen och pek-fingret"?
 

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Ok, tack.
Vet du prisskillnaden mellan "göra-själv" och auktoriserad verkstad?
Jag förstår att det är prisskillnader mellan olika system, men "mellan tummen och pek-fingret"?

Yes det vet jag, jobbar nämligen för Harley-Davidson :D.
Pratar vi helsystem tex. Micron ( Grymt ljud By the way) ca 8000 kr. Endast slip-on ca 4000 kr.
Jag tror jag har ett slip-on till din liggandes om du är intresserad?
Verkstads arb. om du ska endast montera ett slip-on 920:-.

Mvh
Rickard
 

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Ort
Sthlm
Hoj
2007 Buell XB12S
Yes det vet jag, jobbar nämligen för Harley-Davidson :D.
Pratar vi helsystem tex. Micron ( Grymt ljud By the way) ca 8000 kr. Endast slip-on ca 4000 kr.
Jag tror jag har ett slip-on till din liggandes om du är intresserad?
Verkstads arb. om du ska endast montera ett slip-on 920:-.

Mvh
Rickard

Tack! Jag PM'ar dig...
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
slip-on

Någon som vet vilka som tillverkar slip-on till XB 08-orna? Bara hittat Remus, men det låg rätt högt i pris..
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Finns ett företag som heter Jardine som tillverkar slip-on till Buell. Tror att Zodiac säljer dem (och därmed Zodiac-ÅF i Sverige). Pris och kvalitet vågar jag inte uttala mig om dock.
 

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Ort
E-tuna
Hoj
KTM 660 -04
Hej.
Är sugen på att köpa en Buell, det lutar åt en X1 Lightning -00.
Är det något speciellt som jag ska kolla/lyssna efter.
Vad kostar tex. oljefilter, ny rem och andra löpande kostnader.
 

Deathmachine

Corrupt Streetfighter
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Rostock
Hoj
Kawasaki 125
Hej.
Är sugen på att köpa en Buell, det lutar åt en X1 Lightning -00.
Är det något speciellt som jag ska kolla/lyssna efter.
Vad kostar tex. oljefilter, ny rem och andra löpande kostnader.

Har tyvärr ingen info ang. det du frågar men du är ju iaf bra ute i tid att kolla efter en X1 White Lightning eller vad dom heter för det finns 3 st ute på blocket såg jag ikväll. =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top