Buell-tråden

• Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Jag det är ju en nackdel med Buell (och allt annat som kommer från HD), att det är så dyrt jämfört med många andra hojar.

Jag har inte kört nå'n XB9:a så jag kan inte uttala mig om skillnaderna, det var mer en tanke eftersom du kört "raket" innan så kanske du blir väldigt besviken om du byter.

Det finns garanterat andra i tråden som kört båda och kan uttala sig om för- och nackdelar. En gissning är iaf att 9:an är mer varvvillig.

Det vore roligt om någon av dessa ville skriva några rader :)

Jag har nämnt för lite vänner och bekanta att jag funderar på att inhandla en buell och samtliga har avrått mig från köp p.g.a att det är skräp. Är det verkligen så illa? Får man skruva konstant och åka lite?

Jag vill verkligen tro att det är bra maskiner :) Dom är ju verkligen en fröjd för ögat.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S

Jag har nämnt för lite vänner och bekanta att jag funderar på att inhandla en buell och samtliga har avrått mig från köp p.g.a att det är skräp. Är det verkligen så illa? Får man skruva konstant och åka lite?

Jag vill verkligen tro att det är bra maskiner :) Dom är ju verkligen en fröjd för ögat.

Att det är sämre kvalitet än en japshoj av samma årsmodell är nog sant, men att det är skräp är väl att ta i. Låter som att dina polare bara vågar äga hojar som minst 10 andra i bekantskapskretsen också har. Köper de kläder och möbler tillsammans också? :D

Bullarna vibrerar en hel del, vilket gör att man bör se över skruvar och så'nt då och då. Annars kan saker t.ex. motorspoilern lossna och lägga sig mot grenrören och sen smälta.... har jag hört. :tungan

Jag tror att det kanske krävs lite mer tender love and care om man kör Buell, men om man bara har en gnutta intresse för att fixa och dona med hojen så är det inget som känns som ett problem.

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03
Låter som att dina polare bara vågar äga hojar som minst 10 andra i bekantskapskretsen också har. Köper de kläder och möbler tillsammans också? :D

Pitbuell - Vännerna 1-0 :)

Kollade upp försäkringen idag föresten. Den var inte rolig. Nästan lika hög som på en r1:a -03 :(

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Hoj
Buell
Jag det är ju en nackdel med Buell (och allt annat som kommer från HD), att det är så dyrt jämfört med många andra hojar.

Jag har inte kört nå'n XB9:a så jag kan inte uttala mig om skillnaderna, det var mer en tanke eftersom du kört "raket" innan så kanske du blir väldigt besviken om du byter.

Det finns garanterat andra i tråden som kört båda och kan uttala sig om för- och nackdelar. En gissning är iaf att 9:an är mer varvvillig.

Hur är ljuddämparen konstruerad? Nitad? Isåfall borde det ju gå att borra ur nitarna, fylla på med (mycket) mer dämpull och montera ihop dämparen. Väl hemma efter godkänd besiktning är det ju bara att öppna dämparen och kasta bort all dämpull. Och se'n köra iväg med roligt ljud igen. :D

Det är en V&H dämpare, vet ej om det är nitat el hur det är.
Antar att det är fler som har detta problem vad gäller besiktning? :huvet

Dark_Messenger

Guest

Jag har aldrig ägt en mer problemfri hoj. Det ska vara softailen då kanske men problemen verkar växa i takt med hur hårt grejorna går..

Buell är kul, även om JAG har roligare med japsen.

Man känner sig lite som en traitor när man skriver i denna tråden eftersom man slutat åkt bulle. :) Grejen för mig var att alla mina polare åkte snabba japshojar så körningen blev till slut omöjlig med bullen. Man hänger inte med helt enkelt, jag gav det två år, sen får ni säga vad ni vill om att man faller för grupptrycket etc. :D Ok, jag hade nog varit sugen på att byta också, att andra påverkade var väl mest det sista som behövdes.

Det som är fakta är att bullarna är roliga hojar med mer karaktär och själ än vilken japs som helst.

Men man har roligare med japsen.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Bullarna vibrerar en hel del, vilket gör att man bör se över skruvar och så'nt då och då. Annars kan saker t.ex. motorspoilern lossna och lägga sig mot grenrören och sen smälta.... har jag hört. :tungan

Visst fan ... Jag har en skruv lös (läs: borta) :huvet

Min Bulle har i alla fall rullat xxx antal mil utan några som helst problem men det känns som att jag inte riktigt har samma effekt som jag upplevde i höstas.

Har dock införskaffat EcmSpy med samtliga manualer samt nödvändiga tillbehör och ska ge mig in i ett projekt för att se över mappningar m,m ..

När det gäller XB9 vs XB12 så får man mer "power känsla" från XB12 men samtidigt känns XB9 lite vassare ... och vibrerar aningen mer ..

Dark_Messenger

Guest
Kollade upp försäkring för min del också.

Buell XB9S -03 Helförsäkring/Helår

Folksam 18800:-
Trygg Hansa 20000:-
Bilsport & MC 8477:-

Gixxer K7 42000:-

Det där är ju löjligt. Jag betalade 6-tusen-nånting för hel/hel på min xb12:a -05 hos B&MC. Idag betalar jag nästan 14k för halv/hel på R1:an.. Så pyttsan att det skulle vara samma premier. :gnissla

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hej på er alla igen. 7 juni närmar sig med stormsteg och jag undrar om det finns något intresse att åka med till Custom Bike Show i Norrtälje? Som jag tidigare nämnt så samlas vi vid 10 tiden på BuellCenter, Bromma! Ha en bäst vår. På återseende. Peace//Rickard

Yes tisdag och snart lördag om det regnar så ställer jag in annars kommer jag till bromma ;-)

Ses där.

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
08 Buell 1125R
Rätt! Du kan ju PM:a så får vi snacka lite gamla goda tider osv, och så slipper de andra en massa OT i Bulle-tråden. Jag rycker ur kontakten för dagen om en liten stund.

Ursäkta övriga för trådlånet. Kapningen är över, nu kan ni fortsätta med Buell-relaterade spörsmål.

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
28k hel/hel i Kalmar :)

4700/år/helförsäkrade-bilsportMC.......fan så gott att va gammal!!

...lider verkligen med dig men så har ju det tyvärr alltid varit, kan rekommendera att du gå nån SMC kurs och kolla vad det blir på folksam med deras SMC försäkring...kurserna är roliga och man lär sig en del och skillnaden på min gammla blade va tusen lappar/år!!

...annars kan jag rekommendera bullen, som sagt på småvägar är det bara ens eget körförmåga som hindrar, du få dock vänja dig vid att inte komma över 217km/h, men man låter ju mest och hojen drar till sig en smula uppmärksamhet kan man ju lugnt säga. Annars måste ju man kunna skruva lite (inte behöver man va nån fullbordade mekaniker men det är nog bra att inte ha tummen mitt i) delarna kan vara svårare att få tag i men med dollarn som den är nu så är det bara köpa från USA och inhandla några moment nycklar samt locktite så är man med i leken

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Buell -08

Tja. Jag måste nog säga som gammal chopperåkare att hojens själ är nog så viktig. Att jappsraketerna är snabbare på pappret råder det ju ingen tvekan om. Jag tror dock att i 95 % av fallen så är det inte hojjen som begränsar. Smålis som jobbade här innan retade gallfeber på många tittatanken åkare när han hängde med dem på en orginal Dyna Wide Glide:arsele . Som jag ser det så är hojjen en förlängning av den som åker, med attityd, stil och charm. Har man sin hoj till något annat en bara transportmedel så vill de flesta säga nått om sig själv och sin stil med sin hoj. Vad är det då jag försöker säga??? Jo att Buell inte är den snabbaste men själ och attitid, det har den:yoparty .
Synns snart. Peace//Rickard

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...