Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Det är viktigt att justera kopplingspelet samt transkedjespelet enligt boken, jag brukar kolla det vid varje oljebyte. Förmodligen har kopplingspelet gått mot noll, sedan slirar kopplingen. Efter ett tags slirande så bränns den sönder.

Hade du bott i sthlm hada jag kunnat hjälpa dig att fixa det där. Sportster/buellmotorerna är rätt lätta att serva och sköta.

va snällt av dig :) ...funderade själv på att fixa det.. hade inte varit nån problem med själva in och ut av skivorna med rätt verktyg men inställningarna därefter kändes lite överväldigande när jag läste igenom sevice manuellen..(få försöka förstå mig på det så det inte händer igen). och vi har precis fått en liten dotter så den tiden spenderat i garaget kändes onödig, men för 11 000 skulle jag kunnat få hem delarna och verktygen från USA minst 4 gånger om!!....även roligare var det att höra mekanikern i bakgrunden säga att hittills hade han lagt en halv timme på hojen och den andra mekanikern jag pratar med i telefon säger två timmar när vi diskutera pris spekulationer:mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
va snällt av dig :) ...funderade själv på att fixa det.. hade inte varit nån problem med själva in och ut av skivorna med rätt verktyg men inställningarna därefter kändes lite överväldigande när jag läste igenom sevice manuellen..(få försöka förstå mig på det så det inte händer igen). och vi har precis fått en liten dotter så den tiden spenderat i garaget kändes onödig, men för 11 000 skulle jag kunnat få hem delarna och verktygen från USA minst 4 gånger om!!....även roligare var det att höra mekanikern i bakgrunden säga att hittills hade han lagt en halv timme på hojen och den andra mekanikern jag pratar med i telefon säger två timmar när vi diskutera pris spekulationer:mad:

Det enda bökiga med originalkopplingen är att det fodras ett specialverktyg för att ta loss kopplingsfjädern, som är av diafragmatyp. Men det går även bra med ett större skruvstäd och lite trämellanlägg, fast då måste korgen bort från växellådsaxeln. Man måste klämma ihop kopplingsfjädern lite för att få loss dess låsring. That's all.

Men du måste skaffa verkstadshandboken så att du har alla åtdragningsmoment och rekommenderade spel osv om du vill meka själv.
Men sedan är det lätt att meka med sin Buell. Med verkstäder ska man försöka hitta en bra verkstad som man sedan bygger upp en bra relation med. även jaghar behov av verktstäder. Jag kan ju tex inte borra cylindrar själv.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Det enda bökiga med originalkopplingen är att det fodras ett specialverktyg för att ta loss kopplingsfjädern, som är av diafragmatyp. Men det går även bra med ett större skruvstäd och lite trämellanlägg, fast då måste korgen bort från växellådsaxeln. Man måste klämma ihop kopplingsfjädern lite för att få loss dess låsring. That's all.

Men du måste skaffa verkstadshandboken så att du har alla åtdragningsmoment och rekommenderade spel osv om du vill meka själv.
Men sedan är det lätt att meka med sin Buell. Med verkstäder ska man försöka hitta en bra verkstad som man sedan bygger upp en bra relation med. även jaghar behov av verktstäder. Jag kan ju tex inte borra cylindrar själv.

jo da...har hittat ett ställe i USA som jag har lagt upp en länk till tidigare som säljer även såna "skruvställ" till xborna samt allt annat man kan önska sig....har inte precis tummen mellan så att säga men man blir lätt rädd när det är nåt man inte gjort förr och har även en verkstads handbok samt en god vän med mycket mer mekaniska kunskaper än en själv som brukar rädda mig men tyckte med omständigheterna som de va att det va lika bra att vända sig till en kvalificerade mekaniker....som tur är så har man just denna bok att referera till och lite kunskap så förhoppningsvis blir man inte överkörd av verkstaden...men när de börja safta på tiden och berätta hur de har plockat med nåt man själv har gjort innan man lämnade in hojen blir man skeptiskt....därav min kostnads förfrågan till andra Buell ägare
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är "skruvställ".

Ja jag vet inte alls vad det borde kosta.

Men säg 400 :- timmen för arbete och sedan borde jobbet ta mindre tid än 3 timmar om man är proffs ty det gör jag det där jobbet på, som är amatör.

Sedan tillkommer material.
Värsta sortens barnettlameller med stålskivor till din hoj kostar ca 1700:-. OEM HD-lameller kan iofs vara dyrare. Plus packningar och transolja.

Så 11 000 låter mycket mycket.

Mvh
J
jo da...har hittat ett ställe i USA som jag har lagt upp en länk till tidigare som säljer även såna "skruvställ" till xborna samt allt annat man kan önska sig....har inte precis tummen mellan så att säga men man blir lätt rädd när det är nåt man inte gjort förr och har även en verkstads handbok samt en god vän med mycket mer mekaniska kunskaper än en själv som brukar rädda mig men tyckte med omständigheterna som de va att det va lika bra att vända sig till en kvalificerade mekaniker....som tur är så har man just denna bok att referera till och lite kunskap så förhoppningsvis blir man inte överkörd av verkstaden...men när de börja safta på tiden och berätta hur de har plockat med nåt man själv har gjort innan man lämnade in hojen blir man skeptiskt....därav min kostnads förfrågan till andra Buell ägare
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Vad är "skruvställ".

Ja jag vet inte alls vad det borde kosta.

Men säg 400 :- timmen för arbete och sedan borde jobbet ta mindre tid än 3 timmar om man är proffs ty det gör jag det där jobbet på, som är amatör.

Sedan tillkommer material.
Värsta sortens barnettlameller med stålskivor till din hoj kostar ca 1700:-. OEM HD-lameller kan iofs vara dyrare. Plus packningar och transolja.

Så 11 000 låter mycket mycket.

Mvh
J

förlåt...trött i skallen ...skruvställ=(clutch compression tool)http://www.americansportbike.com/shoponline/ccp0-prodshow/5493.html
...jo de snackade en 3??? för lamellerna, 1600 för skivorna 600 för fjärden, sen packningar oljor osv, + 5 timmar för jobbet för att de va tvungen att kolla noga sen de måste lämna garantie med jobbet
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
En fråga:

Är det stor skillnad I ljud på en Jardin dämpare och en V&H?

Nån som har något av det tillsalu för en M2?
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Tänkte det var dags...

galleri


Jag tänkte dela med mig av några bilder jag knäppte idag. Tycker det skulle vara kul att se andras hojar för att jämföra lite osv, så tänkte jag börjar väl med att visa min. Den har vart i min ägo sedan april i år. Buell XB9s 2003 med Buells orginal trimkit och lite småkraffs som nya speglar, blinkers och ny kortad bakdel i glasfiber som jag nyligen fixat. Vad tycker ni?

PS. Finns mer bilder i "garage". / Niklas
 

Bifogat

  • liten1.jpg
    liten1.jpg
    86.8 KB · Visningar: 89
  • liten2.jpg
    liten2.jpg
    92.6 KB · Visningar: 162
  • liten3.jpg
    liten3.jpg
    83.2 KB · Visningar: 107
  • buell 109.jpg
    buell 109.jpg
    61.6 KB · Visningar: 75
Last edited:

boxyzone

IF IN DOUBT, THROTTLE OUT
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Dr600, CBR900RR, LTD750
Någon som vet vem som lagt in denna Annons.. ???
Jag är sugen på att köpa en Ram.. men vet inte hur jag ska få tag i killen..?!?!
Någon som känner vid sig..??

BUELL RAM SÄLJES - ändra / ta bort
Pris
1 :-
Årsmodell: 2007 Märke: XB12 Modell: Buell Kubik (cc): 1203 Miltal: 0 - 499 Svensksåld: Nej


Jag vill kolla av intresset och tänker att sälja två XB12 Buellramar. Har importerat två Bueller från USA och kommer få hem dem i november. Skall därefter plocka delar till ett mc bygge. VIll kolla intresse om det är någon som vill köpa 2 ramar. Du kan välja att få ramen inreggad eller ej.

Ramen blir billigare om du själv reggar in ramen. Alla erfodliga papper följer naturligtvis med ramköpet.


//Visad: 81 ggr Inlagd 13/9/2008 - 16:00
Namn: Danne
Telefon:
Län: Göteborg
 

DarkWingDuck

Guest
Tjena Jörgen och IST.

jag råkade ut för samma sak. Min koppling blev feljusterad och brann åt pipan mkt fort. Det blev bergare från Örebro, hem till E-tuna.
Ca en halvtimme - timme innans det, ja då var snuten snabb med laserpickan!
Jorå, körde om en långtradare med släp (såg inte snuten precis framför) + 24km/h (2800kr).:mad:
Måste vart min roligaste lördagkväll någonsin:D :huvet
Böter, lameller och sen bergartaxi.

Hem och parka hojen, sen kvickt intag av rusdryck! Jag fattade att det skulle bli dyrt, o det blev de fanimej. Hela kalaset var ju klart + 10 000spänn.

Du kan köpa är "extra clutch plate kit".
En extra tryckplatta (friktion) och sen är det keramik beläggning på lamellerna. De tål mkt mera än original prylarna! Men det kostar runt 2500 kr + montering o byte av växellådsolja. Det är verkligt dyrt att serva på HD verkstäder, det håller jag med om.
 
Last edited:

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Har du testat några andra modeller innan 1125R?
x1, XB 12/9 eller tidigare?
Hoppas du inte tar illa upp, jag undrar då jag själv kört den och upplever att den inte alls var vad jag hoppats på (utan att speca här vad jag menar).
No :mad: i hope?

Tråkigt att du blev besviken. Vad var det som du inte gillade? Vill gärna höra alla versioner av kritik. MVH Rickard
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Tjena Jörgen och IST.

jag råkade ut för samma sak. Min koppling blev feljusterad och brann åt pipan mkt fort. Det blev bergare från Örebro, hem till E-tuna.
Ca en halvtimme - timme innans det, ja då var snuten snabb med laserpickan!
Jorå, körde om en långtradare med släp (såg inte snuten precis framför) + 24km/h (2800kr).:mad:
Måste vart min roligaste lördagkväll någonsin:D :huvet
Böter, lameller och sen bergartaxi.

Hem och parka hojen, sen kvickt intag av rusdryck! Jag fattade att det skulle bli dyrt, o det blev de fanimej. Hela kalaset var ju klart + 10 000spänn.

Du kan köpa är "extra clutch plate kit".
En extra tryckplatta (friktion) och sen är det keramik beläggning på lamellerna. De tål mkt mera än original prylarna! Men det kostar runt 2500 kr + montering o byte av växellådsolja. Det är verkligt dyrt att serva på HD verkstäder, det håller jag med om.[/QUOTE

Jo...dyrt viste man att det skulle bli men 10 000 var att ta i.....få väll betala och bita sig i tungan men man känner sig lite blåst:confused:
 

DarkWingDuck

Guest
Jo...dyrt visste man att det skulle bli men 10 000 var att ta i.....få väll betala och bita sig i tungan men man känner sig lite blåst:confused:[/QUOTE]

Vad fick du betala 10 papp för?
Bara nya lameller samt friktionsplattor + montering?
Nästa gång hoppas jag du frågar efter fastpris samt, max kostnad.
Det var ett drygt "move" de gjorde, den verkstaden. Det finns möjlighet att det tar för lång tid (därför bör de tillämpa maxbeloopp). Men det borde de kunna jämka för. Dålig service, service-minded är något vissa stroppar borde lära sej. man ska ta hand om kunder och skapa en relation. Inte skrämma iväg dem. Idioter:mad: !

HD agerar korkat, de förstör för sej själva. De tar ut alldeles för mkt för hojarna, samt att de tar för mkt för tillbehör och service. Om de tänkte lite längre tror jag fler skulle prova på.

Jag har provat rätt många hojar. Buell är något annat. Det gäller bara att få insprutet att funka, så är det en klart härlig hoj. Med trafikreformen i åtanke, kan det vara schysst att ha en XB.
Jag diggar mkt med dem, däremot tycker jag 1125R och hela plattformen 1125 är ett misstag.
 
Last edited:

DarkWingDuck

Guest
Tråkigt att du blev besviken. Vad var det som du inte gillade? Vill gärna höra alla versioner av kritik. MVH Rickard

Eftersom jag endast hade åkt hojen en gång så gav jag den en chans till. Nu skulle den vara uppdaterad i insprut samt att återkallningskampanjen, ang att 5:ans växel kan låsa sej, pga att den var för dåligt smord. Allt var fixat. I direkt jämförelse med gixxer 1000 (07:a), fireblade (08:a) så är det en lägre kvalitet på hela hojen. Den går mkt illa på lågvarv, den går ojämnt vid fast gaspåslag.
Styrningen känns något trög i normalfart, inte direkt tung, men den är inte följsam som de andra hojarna. Skall man ha en V-twin så är det rc8, den har mos från botten och går mkt bättre. Ska jag verkligen skriva rent ut vad som är skillnaden? Det är kanske hårt, men helt kort. Rc8:an är det jag trodde jag skulle få av Buellen. Herre gud, jag ville inte att det skulle var så som jag upplevde. Det var ännu värre att bara byta hoj, direkt efter varandra. Så jag kan säga, andra gången, tyckte jag den var ännu sämre.
Ktm's andra hojar går inte att jämföra med tex XB. Men 1125R får spö. Testa en Rc8 (då känner du skillnaden). Sen kommer ännu fulare 1125CR. den ser för jävlig ut. Fatta när Ktm Venom kommer, då ryker den nakna CR modellen också. Buell tappar ju marknad när de gör som alla andra. Ktm är deras största hot, inte Ducati som förr. De får slåss i ett segment där de inte kan vinna. Ok, när det gått 5 år eller mer kanske HD plockar ner ideer från MV Agusta. Svensson racer= Buell, stor plånka = MV Agusta. Det lutar åt det hållet.

Buell XB är en speciell hoj, den har någonting. Retro med unika drag för tiden. Luftkylning och en gammal stötstångsmotor som har grymt vrid. Kola på hojar idag, vilka presenterar ballare i samma segment? En aktivkörning på ett sätt som en japanare inte har i mitt tycke. 1125(R), ska man fightas i supersport segmentet och skickar iväg 1125R. Den hojen kommer att falla ur. Den är inte tillräckligt bra i jämförelse med kombatanterna, den är inte snygg heller. Jag får ingen känsla för den hojen alls. XB var och är ball. Den är speciell. det går ju inte att planka konceptet, må vara förlegat men fan. Kolla nya HD XR 1200. Jag skulle aldrig byta min XB mot en sådan. Många säger ju rakt ut att XB är mera HD än vad v-rodarna är. Kanske den brytigaste hoj som Buell/ HD koncernen gett ut!? Visst kan man klaga på den också, inte bara +.
Det kan man med alla hojar. Ju mer nischade de är ju trängre blir ju målgruppen. Varför byggde de inte än ny hoj med S&S wedge motor? De kunde kört en supersport med kompressor, fy fan va ballt. tex ett program där man kan tweaka motorn (för extra cash). S&S motorn hade ju vart att behålla lite av sin stil. Typ retrofuturistisk. Buell är ju inte längre unikt. Det dör med XB, tyvärr.....

Nästa och värsta skiten jag kan komma på....

Nya "trafikreformen". Det är det skitigaste helvet som vi betalar skatt till. Snuten o vägverket skall satsa rejält på storebror fasoner. Vilket jävla skitsnack de kör med - rädda liv, miljö o bla bla bla. Fan kolla in Kina och Ryssland.. DAH!
Staten dumpade förmögenhetsskatten och förlorar ca 7 miljarder årligen. låter sjuk mkt, men de siffrorna fick jag. Hoppas det är att ta i, men ärligen så var det så det stod.
Lättaste sättet är att låta alla betala, denna eftergift, ja det är ju längs vägen. Inte en normal billist (eller M-cyklist) som aldrig skulle få en bot.
1250 vid + 6km/h och värre blir det!
Det köper jag aldrig!
Idioter som inte fattar när de ska gasa kan jag förstå att de vill sätta åt. Men herre gud, kolla hastighetsbegränsningarna, kolla bilarnas och vägarnas skick, säerhet och prestanda idag och jämför.
Alla som köper en kraftigare motor än att den dra up för en backe, vad skall man med det till? Vägverket sade till mej, att köra om en lastbil som kör 80 på en 90 väg är inte bra. Vad? Risken i % är fruktansvärt mkt större än vinsten i tid.

Är det bättre att köpa en 00 japanraket för 40 papp o bara tok-köra?
Skita i försäkring och regning. De börjar ju luta åt den utvecklingen. Det eller acceptera tunga böter, sporthojar, vem köper det när premien (endast trafik) går upp från 32% till 100%? Vänta till april 2009 får vi se.

Motorhobby, fan finns det reservat för oss strax eller?
 
Last edited:

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Hej.
För det första så kan jag bara beklaga att du haft en så dålig kontakt med 1125;an. Jag är oxå ledsen att jag tyvärr är benägen att hålla med dig på "VISSA" synpunkter. Att jämföra 1125 ;an med en en "Gixxer" går inte. Att den går ojämt stämmer oxå i rak jämförelse med alla andra V-twinar med något så när pulver i. Om du läst om KTM RC8 här på Sporthoj så kommer du att se att kvalitetsproblem även finns där, och inte i sån liten skala. Jag tycker att dina jämförelser med andra hojar är ointressanta. Däremot så håller jag med dig när det gäller vägen Buell valt att ta. Jag är också en stor fan av XB´n. Körde en XB12SS förut som jag fortfarande saknar av hela mitt hjärta. Att Buell borde, enligt mitt tycke, ha valt att fortsätta på den "brutala" vägen. Att de inte borde ha försökt sig att ta sig in på "R" marknaden är jag den förste att hålla med om. De borde kanske försökt att vidareutveckla XB modellen med sin aggresiva attetyd. Att de borde behållt motorkonceptet håller jag oxå med om. Jag tycker att Harley och Buell ska så sida vid sida. Personligen har jag haft jä-igt mycket roligt på 1125:an denna sommar. Jag tycker den är rolig följsam och har pulver så det räcker. Att KTM RC8 är en konkurent med stort K råder inget tvivel om. 8 år tog det för KTM att ta fram RC8;an. Trotts det så har de brottats med svåra kvalitetsproblem. Det är svårt att bygga en ny motorcykel det råder inga tvivel om. Hoppas du får en bra avslutning på sommaren och en ännu bättre början på -09 sommar.
Ha det bäst//Rickard


Eftersom jag endast hade åkt hojen en gång så gav jag den en chans till. Nu skulle den vara uppdaterad i insprut samt att återkallningskampanjen, ang att 5:ans växel kan låsa sej, pga att den var för dåligt smord. Allt var fixat. I direkt jämförelse med gixxer 1000 (07:a), fireblade (08:a) så är det en lägre kvalitet på hela hojen. Den går mkt illa på lågvarv, den går ojämnt vid fast gaspåslag.
Styrningen känns något trög i normalfart, inte direkt tung, men den är inte följsam som de andra hojarna. Skall man ha en V-twin så är det rc8, den har mos från botten och går mkt bättre. Ska jag verkligen skriva rent ut vad som är skillnaden? Det är kanske hårt, men helt kort. Rc8:an är det jag trodde jag skulle få av Buellen. Herre gud, jag ville inte att det skulle var så som jag upplevde. Det var ännu värre att bara byta hoj, direkt efter varandra. Så jag kan säga, andra gången, tyckte jag den var ännu sämre.
Ktm's andra hojar går inte att jämföra med tex XB. Men 1125R får spö. Testa en Rc8 (då känner du skillnaden). Sen kommer ännu fulare 1125CR. den ser för jävlig ut. Fatta när Ktm Venom kommer, då ryker den nakna CR modellen också. Buell tappar ju marknad när de gör som alla andra. Ktm är deras största hot, inte Ducati som förr. De får slåss i ett segment där de inte kan vinna. Ok, när det gått 5 år eller mer kanske HD plockar ner ideer från MV Agusta. Svensson racer= Buell, stor plånka = MV Agusta. Det lutar åt det hållet.

Buell XB är en speciell hoj, den har någonting. Retro med unika drag för tiden. Luftkylning och en gammal stötstångsmotor som har grymt vrid. Kola på hojar idag, vilka presenterar ballare i samma segment? En aktivkörning på ett sätt som en japanare inte har i mitt tycke. 1125(R), ska man fightas i supersport segmentet och skickar iväg 1125R. Den hojen kommer att falla ur. Den är inte tillräckligt bra i jämförelse med kombatanterna, den är inte snygg heller. Jag får ingen känsla för den hojen alls. XB var och är ball. Den är speciell. det går ju inte att planka konceptet, må vara förlegat men fan. Kolla nya HD XR 1200. Jag skulle aldrig byta min XB mot en sådan. Många säger ju rakt ut att XB är mera HD än vad v-rodarna är. Kanske den brytigaste hoj som Buell/ HD koncernen gett ut!? Visst kan man klaga på den också, inte bara +.
Det kan man med alla hojar. Ju mer nischade de är ju trängre blir ju målgruppen. Varför byggde de inte än ny hoj med S&S wedge motor? De kunde kört en supersport med kompressor, fy fan va ballt. tex ett program där man kan tweaka motorn (för extra cash). S&S motorn hade ju vart att behålla lite av sin stil. Typ retrofuturistisk. Buell är ju inte längre unikt. Det dör med XB, tyvärr.....

Nästa och värsta skiten jag kan komma på....

Nya "trafikreformen". Det är det skitigaste helvet som vi betalar skatt till. Snuten o vägverket skall satsa rejält på storebror fasoner. Vilket jävla skitsnack de kör med - rädda liv, miljö o bla bla bla. Fan kolla in Kina och Ryssland.. DAH!
Staten dumpade förmögenhetsskatten och förlorar ca 7 miljarder årligen. låter sjuk mkt, men de siffrorna fick jag. Hoppas det är att ta i, men ärligen så var det så det stod.
Lättaste sättet är att låta alla betala, denna eftergift, ja det är ju längs vägen. Inte en normal billist (eller M-cyklist) som aldrig skulle få en bot.
1250 vid + 6km/h och värre blir det!
Det köper jag aldrig!
Idioter som inte fattar när de ska gasa kan jag förstå att de vill sätta åt. Men herre gud, kolla hastighetsbegränsningarna, kolla bilarnas och vägarnas skick, säerhet och prestanda idag och jämför.
Alla som köper en kraftigare motor än att den dra up för en backe, vad skall man med det till? Vägverket sade till mej, att köra om en lastbil som kör 80 på en 90 väg är inte bra. Vad? Risken i % är fruktansvärt mkt större än vinsten i tid.

Är det bättre att köpa en 00 japanraket för 40 papp o bara tok-köra?
Skita i försäkring och regning. De börjar ju luta åt den utvecklingen. Det eller acceptera tunga böter, sporthojar, vem köper det när premien (endast trafik) går upp från 32% till 100%? Vänta till april 2009 får vi se.

Motorhobby, fan finns det reservat för oss strax eller?
 

DarkWingDuck

Guest
Tjena Rickard.

jag tänkte bara, att då många skulle jämföra 1125:an med Japsen så gör jag det med. Men självklart är det inte rättvist. Men faktum är att så är det för XB modellerna också. De som inte är bevandrade i Buell gör ganska ofta en sådan jämförelse. Jag vet flera som rullat 2 hjulingar över 20år. Resonemanget stöter jag på hela tiden. Oftare än vad jag tycker att det borde vara också. Men ok, ang RC8 och 1125 då. Jag tror säkerligen RC 8 har barnsjukdomssyndrom.
(Inte för att jag tycker att min kritik mot 1125:an handlar om barnsjukdomar.)
Det är inte för inte KTM släpper RC8 och håller på Venom. Klart de vill räta ut de enklaste problemen med den först. Helt kort så menar jag dock (i mitt tycke), att RC8:an bättre. Du som har en 1125:a vet ju mer och bättre om den. Men, om jag fick välja så skulle RC8:an vara aktuell men inte 1125:an. Jag har verkligen försökt gilla den - men det gör jag ärligen inte. Hoppa upp på en RC8. Du har ju 1125:an i ryggmärgen nu. Vore ju ännu mer matnyttigt att höra dina tankar runt det hela.
Ha det toppen på knarren iaf. Avslutar med att säga att du absolut inte ska tolka något som en mening att vara dryg. Det är bara mina reflektioner. Oavsett, så verkar vi önska snarlika - om inte samma utveckling av Buell.

Hej.
För det första så kan jag bara beklaga att du haft en så dålig kontakt med 1125;an. Jag är oxå ledsen att jag tyvärr är benägen att hålla med dig på "VISSA" synpunkter. Att jämföra 1125 ;an med en en "Gixxer" går inte. Att den går ojämt stämmer oxå i rak jämförelse med alla andra V-twinar med något så när pulver i. Om du läst om KTM RC8 här på Sporthoj så kommer du att se att kvalitetsproblem även finns där, och inte i sån liten skala. Jag tycker att dina jämförelser med andra hojar är ointressanta. Däremot så håller jag med dig när det gäller vägen Buell valt att ta. Jag är också en stor fan av XB´n. Körde en XB12SS förut som jag fortfarande saknar av hela mitt hjärta. Att Buell borde, enligt mitt tycke, ha valt att fortsätta på den "brutala" vägen. Att de inte borde ha försökt sig att ta sig in på "R" marknaden är jag den förste att hålla med om. De borde kanske försökt att vidareutveckla XB modellen med sin aggresiva attetyd. Att de borde behållt motorkonceptet håller jag oxå med om. Jag tycker att Harley och Buell ska så sida vid sida. Personligen har jag haft jä-igt mycket roligt på 1125:an denna sommar. Jag tycker den är rolig följsam och har pulver så det räcker. Att KTM RC8 är en konkurent med stort K råder inget tvivel om. 8 år tog det för KTM att ta fram RC8;an. Trotts det så har de brottats med svåra kvalitetsproblem. Det är svårt att bygga en ny motorcykel det råder inga tvivel om. Hoppas du får en bra avslutning på sommaren och en ännu bättre början på -09 sommar.
Ha det bäst//Rickard
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Hillbilly Racing

Tyckte denna fet:tummenupp

150HK/150KG:näsblod
 

Bifogat

  • ChronosRightside11.jpg
    ChronosRightside11.jpg
    68.7 KB · Visningar: 114
  • IMG_8634123.jpg
    IMG_8634123.jpg
    175 KB · Visningar: 100

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
9530 svenska riksdaler hamnade slut-notan på. Kopplings plator, slit plattor + den ensamma slitpattan, packning och olja=ca 6500 och sedan 4 timmars arbete=3180. Pratade med en mekaninker i täby som säger att 1 och en halv timmars arbete är vad som krävs (och då sa han att han hade tagit i). Mekanikern på verkstaden jag hade varit på hävde att de la mer än 4 men det fick räcka så och han vill inte dra in på tiden för de va tvungen att va noggran sen jag var difus med vad orsaken till problemet va....vilket är lustigt sedan jag från början sa att det va kopplingen men att en av deras mekaniker trodde att det kunde vara något annat gjorde att man själv blir osäker sedan jag inte har meka som yrke!!

Visst...fast pris hade varit bra men jag bad de ringa när de visste vad orsaken va och inte fick man nån telefonsamtal förens det va försent.

Jag kan dock säga att man har en helt annan hoj än den jag köpte och att nåt fel har det varit på kopplingen redan från början, nu vet jag i alla fall vad man skall ha uppsikt över så det inte händer igen....men det blev en dyr läxa!!
 

DarkWingDuck

Guest
Jo, jo. Jag hade lite mer tur med min nota, men det var nog så att min Bulle med sög mer tid än jag slutligen betalade för. Nu ska jag inte gnälla, men det var konstigt att de inte sålde dej extra clutch plate kit. Det är ju mer slitagetåligt och billigare. Ha det !!!!!
 

NipZit

Kurvjägarn
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bålsta
Hoj
05 Honda VFR 800 V-tec
Buell

Hej!
Var i denna värld hittar man effektuppgifter på XB12 R,S, & XB9 R,S,SX
alla modeller beg. som nya verkar var trimmade hur mycket mer ger detta?
Adresser till firmor som har alla dessa coola options?:confused:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top