Jag gör skadebedömningar och värderingar åt försäkringsbolag på deras uppdrag. Det är inte försäkringsbolaget som betalar min lön, det gör min arbetsgivare. Jag har aldrig fått något annat uppdrag än att just lämna min skadebedömning och värdering. Det är ju hela anledningen till att försäkringsbolaget anlitar oss, annars kan de ju bara köra på tills de får ett bud de vill ha.
Mina bedömningar kan så klart gå åt båda hållen, ibland till försäkringstagarens favör, ibland åt försäkringsbolagets. Men det förekommer ingen som helst påtryckning från försäkringsbolaget att jag ska komma fram till något speciellt. Och hade jag fått en sådan påtryckning hade det blivit ett jävla liv, ingen skadechef skulle acceptera något sådant, en mycket farlig väg att slå sig in på. Däremot kan de gärna ta in flera skadebedömningar och jämföra, men det gäller i storskador och inte i en "simpel" fordonsskada. I min ringa erfarenhet då.
Ett tips - vid inlösen accepterar man sällan första budet, det är ofta lågt. Gällande fordon så kan det vara så enkelt som att skaderegleraren söker efter likvärdig på Blocket och lägger sig 10-20% under begärt pris (då fordon inte alltid (sällan) säljs för begärt pris på Blocket).
Motivera sakligt vad du baserar din värdering på, och låt försäkringsbolaget göra detsamma så kommer ni nog fram till en vettig lösning. Du ska ju kunna anskaffa motsvarande motorcykel för kontantregleringen, varken mer eller mindre. Visa att du inte kan det med det bjudna beloppet - och be försäkringsbolaget att antingen visa var du kan köpa motsvarande hoj, eller att justera sitt bud.