Vilka variabler förutom vinden påverkar hur mycket ett visst buller vid en punkt (banan) bullrar vid en annan punkt (grannarna)?
Att hålla på med 2m metoder vid vissa varvtal är ju bara dumt. Det som spelar roll är hur mycket hojen låter som mest samt hur mycket det låter hos grannarna.
Jag förutsätter att man provat genom att mäta upp ett par olika bullrande hojar (typ 95, 98 och 102 eller något sådant) och sedan låtit dessa köra några varv och mätt upp bullret för varje hos de mest utsatta grannarna?
Jag kan bara svara för hur mätningen gick till på Ring Knutstorp där jag var ansvarig för arrangemanget och SVEMO var inbjudna av Knudan att utföra mätningar. Utan att bli långrandig så hade det inget att göra med vilka värden man mätte upp hos några grannar.
Förlåt en okunnig, men är inte 2m max den bästa metod vi har just nu? Om inte, beskriv en bättre. Please!
2m max är jättebra om man tävlar och vill ha ett reglemente att rätta sig efter men jag är väldigt tveksam till om 108 dBA enl. 2m max motsvarar 95 dBA vid förbifart och jag är helt övertygad om att man inte klarar 60 dBA alt 55 dBA hos närmsta granne på vissa banor.
Om det hade varit så hade man inte behövt ha en, eller till och med två "friskrivningsklausuler" i SR.
View attachment 394107
Om den används och man blir ändå polisanmäld verkar det finnas rätt väsentliga tillkortakommanden med den metoden, förutsatt att man inte klantat till mätningen.
Det var ju precis det som hände på motorbanan i Anderstorp, på mer än ett sätt dessutom
Många som tomgångsgnäller här nu tycker jag. Finns det någon som har ett BRA förslag, ett som är bättre än 2meterfullgas, för att lösa det problem som finns NU; vissa hojar låter för mycket! Och måste bort!
Jag vet ett sätt, det är dock riktigt jobbigt och kommer förmodligen att ta tid.
Vi som kör på banan måste ställa mycket högre krav på tillverkarna av eftermarknadssystem. Det är dessa vi som konsumenter kan påverka då väldigt få som enbart kör gata som bryr sig om bullernivåerna från sina slip-on, de vill ju oftast ha ett högre, häftigare ljud!
MC-tillverkarna är bara intresserade av att klara sina klassningskrav/typgodkännanden och de är inte heller fokuserade på oss som kör bana.
De som tillverkar eftermarknadssystem riktat mot tävlingsåkare eller bandagsdeltagre är däremot helt beroende av oss. De kan dessutom optimera sina system att ljuddämpa som mest vid de högsta varvtalen istället för som MC-tillverkarna, vid normala varvtal och där man över dessa öppnar avgsspjällen och det dönar så att vi får problem på banan.
Det finns även tillverkare av luftfilter som påstår sig kunna sänka insugsljudet, och den totala ljudemissionen, och då får vi fokusera på att handla luftfilter av en sådan leverantör istället för de som säljer öppna filter som gör precis tvärt om.
Sen kan man ju titta på kollegor, tror herr Mozzberk och hans vapendragare JohnJohn har en del innovativa ideér och en viss herr Bogren tävlade, enligt egen utsago, med den tystaste CBR600RR i R600 fältet för några år sen.
Det finns alltså lösningar på problemet, långt ifrån alla som tävlar eller kör bandagar har problem med buller så det är bevisat. Vi har dock generellt dåliga kunskaper och ett relativt litet intresse för problemet. Alla hoppas på att nån på Naturvårdsverket eller på den lokala Bygg- och Miljönämnden skall komma och säga "Förlåt, våra gränsvärden var dumt satta och alldeles för låga. Vi får höja dem så ni kan köra bana utan att behöva göra en massa kostsamma ändringar på era motorcyklar."
Sorry, I don´t think so....