Alla motorklubbar med någon som helst tävlingsverksamhet har en Db mätare, det mätas på samtliga bilar i rally, rallycross och folkrace vid varje tävlingstillfälle.
Kör förbi vid en tävlingsbesiktning och fråga om dom kan mäta din hoj.
Värt att notera är att min standard gatbil inte klarar Db kravet för motortävling, det med ett tjugo år gammalt orginalavgassystem, men klarar förmodligen bilprovningens gräns galant.
(man har hårdare krav på en tävlingsbil än vad bilprovningen har)
Man tycker kanske att tävlingsbilarna låter mycket ibland, men det är för att dom bygger sina avgassystem för att få ett så dovt ljud som möjligt, det upplevs högt men det är oftast dom vassare frekvenserna som är höga när man mäter.
(Sen finns det ingen turboladdad rallybil som klarar Db kraven med responssystem inkopplat, när det smäller smäller det rejält)
Kör förbi vid en tävlingsbesiktning och fråga om dom kan mäta din hoj.
Värt att notera är att min standard gatbil inte klarar Db kravet för motortävling, det med ett tjugo år gammalt orginalavgassystem, men klarar förmodligen bilprovningens gräns galant.
(man har hårdare krav på en tävlingsbil än vad bilprovningen har)
Man tycker kanske att tävlingsbilarna låter mycket ibland, men det är för att dom bygger sina avgassystem för att få ett så dovt ljud som möjligt, det upplevs högt men det är oftast dom vassare frekvenserna som är höga när man mäter.
(Sen finns det ingen turboladdad rallybil som klarar Db kraven med responssystem inkopplat, när det smäller smäller det rejält)