antune skrev:Ang. dB
2B (=20dB) är dubbelt så högt som 1B (=10dB)
alltså 110dB dubbelt så högt som 100dB
Blackninja skrev:Japp, körde inom en dag o frågade snällt, det var ok, de skrattade dock lite
Lartes skrev:Plus medlemsavgiften i ducceklubben väll?
200:- + 8,88:- Men det är billigt
Bj.O.rn skrev:Är du inte med lem?
/B
PutteLiten skrev:Det är ingen risk att man får körförbud eller så??
Kollade på Clas Ohloson och en dB mästare kostade 695kr.
(Måste finnas billigare...)
fluppen skrev:Det kan det inte vara..om du inte har tid dvs, du gör ju det för att kolla så den går igenom bes nästa gång...
tips: ta med fikabröd att muta med..
morris skrev:Har också för mig att 10dB:s ökning låter dubbelt så mycket, och att 3dB är den minsta hörbara skillnaden.
antune skrev:Ang. dB
2B (=20dB) är dubbelt så högt som 1B (=10dB)
alltså 110dB dubbelt så högt som 100dB
morris skrev:Så har jag för mig att det är iaf.
Helt säker på att 1 dB INTE upplevs som dubbelt så högt. Men en besiktningsman har ju ju rätt att vara dum..
EazyLiving skrev:En Ducce med orginalavgassystem låter mer än vad en R1:a gör med Micron slipon enligt mätaren. Detta trots att örat uppfattar R1:an som ett klart högre avgasljud. Go figure!!
/Db-doktor Micke
EazyLiving skrev:Nu får ni ta å skärpa er.
Db skala är mycket riktigt logaritmisk. Det betyder att man inte kan säga att t ex 3 db är en dubbling av ljudnivån, för det har att göra med vilken ända på skalan man mäter. Ungefär som att mäta stigningen per meter i en skidhopparbacke. 1m backe har olika stigning vid uthoppet jämnfört med högst upp där de startar. Likaså db.
Men att förenkla det hela, så pratar man om att 3db är ungefär en fördubbling av ljudet runt 100db. Men det är inte detsamma som att 103db upplevs som dubbelt så högt som 100db, utan det är mest teoretiska värden som beskriver ett visst ljudtryck. Det går klart att höra skillnad mellan 100db och 103db på samma hoj, men frågan är om man kan höra en skillnad mellan t ex en twin och en fyra då de har olika ljudkaraktär. En Ducce t ex låter ju klart mindre ljudmässigt vid 103db än vad en japsfyra gör beroende på de olika frekvenserna de jobbar vid.
Mäter man som vi gjort inom Ducceklubben ett antal år, så blir man klart konfunderad ibland. En Ducce med orginalavgassystem låter mer än vad en R1:a gör med Micron slipon enligt mätaren. Detta trots att örat uppfattar R1:an som ett klart högre avgasljud. Go figure!!
Bara så att ni vet.
/Db-doktor Micke
EazyLiving skrev:Nu får ni ta å skärpa er.
Db skala är mycket riktigt logaritmisk. Det betyder att man inte kan säga att t ex 3 db är en dubbling av ljudnivån, för det har att göra med vilken ända på skalan man mäter. Ungefär som att mäta stigningen per meter i en skidhopparbacke. 1m backe har olika stigning vid uthoppet jämnfört med högst upp där de startar. Likaså db.
/Db-doktor Micke
Tjoffe skrev:Coolt då låter din hoj dubbelt så mycket som min.. iom att dB nivån e logaritmisk så dubbleras ljudnivån för varje 7 dB.. Om jag inte missminner mig
jönsson skrev:
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |