Bullerklubben?

antune

Top Gun
Gick med
9 Apr 2003
Ort
Sunne
Hoj
Kawa GPZ 750R (17" fälgar, fyrkolvsok på 310mm skivor och GSX-R bakdämpare)
Ang. dB

2B (=20dB) är dubbelt så högt som 1B (=10dB)

alltså 110dB dubbelt så högt som 100dB
 

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nåårrrland / kullen
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
antune skrev:
Ang. dB

2B (=20dB) är dubbelt så högt som 1B (=10dB)

alltså 110dB dubbelt så högt som 100dB

Har också för mig att 10dB:s ökning låter dubbelt så mycket, och att 3dB är den minsta hörbara skillnaden.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Blackninja skrev:
Japp, körde inom en dag o frågade snällt, det var ok, de skrattade dock lite

Det är ingen risk att man får körförbud eller så??

Kollade på Clas Ohloson och en dB mästare kostade 695kr. :(
(Måste finnas billigare...)
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
PutteLiten skrev:
Det är ingen risk att man får körförbud eller så??

Kollade på Clas Ohloson och en dB mästare kostade 695kr. :(
(Måste finnas billigare...)

Det kan det inte vara..om du inte har tid dvs, du gör ju det för att kolla så den går igenom bes nästa gång... :rolleyes:

tips: ta med fikabröd att muta med.. :tummenupp
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
fluppen skrev:
Det kan det inte vara..om du inte har tid dvs, du gör ju det för att kolla så den går igenom bes nästa gång... :rolleyes:

tips: ta med fikabröd att muta med.. :tummenupp

Jag ska nog svänga förbi imorgon...(ska bli hyffsat väder i sthlm imorgon)

Hoppas dom låter en testa...

Kan ge lite feedback när jag kommer hem
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
morris skrev:
Har också för mig att 10dB:s ökning låter dubbelt så mycket, och att 3dB är den minsta hörbara skillnaden.

öh.. så från 103 till 104 så märker örat ingen skillnad ??
gubben på bes sa till mig att .. en Db va dubbelt så högt..
 

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nåårrrland / kullen
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
Så har jag för mig att det är iaf.
Helt säker på att 1 dB INTE upplevs som dubbelt så högt. Men en besiktningsman har ju ju rätt att vara dum.. :rolleyes:
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Kan inte nån ropa på nån som kan allt (eller varjefall tror han vet allt) typ Mattias eller nått? :confused:

Så vi får rätsida på det här?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
antune skrev:
Ang. dB

2B (=20dB) är dubbelt så högt som 1B (=10dB)

alltså 110dB dubbelt så högt som 100dB

Detta är fakta. :fakta

Besiktningsmannen har missuppfattat det här med att nollor inte har någon betydelse... :)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Nu får ni ta å skärpa er.

Db skala är mycket riktigt logaritmisk. Det betyder att man inte kan säga att t ex 3 db är en dubbling av ljudnivån, för det har att göra med vilken ända på skalan man mäter. Ungefär som att mäta stigningen per meter i en skidhopparbacke. 1m backe har olika stigning vid uthoppet jämnfört med högst upp där de startar. Likaså db.

Men att förenkla det hela, så pratar man om att 3db är ungefär en fördubbling av ljudet runt 100db. Men det är inte detsamma som att 103db upplevs som dubbelt så högt som 100db, utan det är mest teoretiska värden som beskriver ett visst ljudtryck. Det går klart att höra skillnad mellan 100db och 103db på samma hoj, men frågan är om man kan höra en skillnad mellan t ex en twin och en fyra då de har olika ljudkaraktär. En Ducce t ex låter ju klart mindre ljudmässigt vid 103db än vad en japsfyra gör beroende på de olika frekvenserna de jobbar vid.
Mäter man som vi gjort inom Ducceklubben ett antal år, så blir man klart konfunderad ibland. En Ducce med orginalavgassystem låter mer än vad en R1:a gör med Micron slipon enligt mätaren. Detta trots att örat uppfattar R1:an som ett klart högre avgasljud. Go figure!!

Bara så att ni vet. :D

/Db-doktor Micke


morris skrev:
Så har jag för mig att det är iaf.
Helt säker på att 1 dB INTE upplevs som dubbelt så högt. Men en besiktningsman har ju ju rätt att vara dum.. :rolleyes:
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
EazyLiving skrev:
En Ducce med orginalavgassystem låter mer än vad en R1:a gör med Micron slipon enligt mätaren. Detta trots att örat uppfattar R1:an som ett klart högre avgasljud. Go figure!!



/Db-doktor Micke

Nu ska jag dribbla bort mig på ett område jag inte kan något om. :( Men är det inte så att om du vill göra en ljudmätning och sedan jämföra den med vad du hör så måste du använda en ljudmätare som är viktad eller modelerad efter hur det mänskliga örat uppfattar ljud? Ett öra uppfattar ju inte ljudet som lika starkt i alla frekvenser även om ljudkällans nivå är konstant, om jag minns rätt. Jag är inte helt hundra på att en dB mätare från Clas Ohlson är viktad så men vad vet jag...
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
EazyLiving skrev:
Nu får ni ta å skärpa er.

Db skala är mycket riktigt logaritmisk. Det betyder att man inte kan säga att t ex 3 db är en dubbling av ljudnivån, för det har att göra med vilken ända på skalan man mäter. Ungefär som att mäta stigningen per meter i en skidhopparbacke. 1m backe har olika stigning vid uthoppet jämnfört med högst upp där de startar. Likaså db.

Men att förenkla det hela, så pratar man om att 3db är ungefär en fördubbling av ljudet runt 100db. Men det är inte detsamma som att 103db upplevs som dubbelt så högt som 100db, utan det är mest teoretiska värden som beskriver ett visst ljudtryck. Det går klart att höra skillnad mellan 100db och 103db på samma hoj, men frågan är om man kan höra en skillnad mellan t ex en twin och en fyra då de har olika ljudkaraktär. En Ducce t ex låter ju klart mindre ljudmässigt vid 103db än vad en japsfyra gör beroende på de olika frekvenserna de jobbar vid.
Mäter man som vi gjort inom Ducceklubben ett antal år, så blir man klart konfunderad ibland. En Ducce med orginalavgassystem låter mer än vad en R1:a gör med Micron slipon enligt mätaren. Detta trots att örat uppfattar R1:an som ett klart högre avgasljud. Go figure!!

Bara så att ni vet. :D

/Db-doktor Micke

Skönt att få lite fakta...

Synd bara att man e så pantad så man inte fattar svaret...
 

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nåårrrland / kullen
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
EazyLiving skrev:
Nu får ni ta å skärpa er.

Db skala är mycket riktigt logaritmisk. Det betyder att man inte kan säga att t ex 3 db är en dubbling av ljudnivån, för det har att göra med vilken ända på skalan man mäter. Ungefär som att mäta stigningen per meter i en skidhopparbacke. 1m backe har olika stigning vid uthoppet jämnfört med högst upp där de startar. Likaså db.

/Db-doktor Micke

Ok! Jag köper det! Låter helt rimligt och kan följa ditt resonemang. Det som fastnade i mitt huvud för 15 år sen var väl en höftning, nåt sorts förenkling av hur man kan se (höra) det.

Man tackar för svaret! Nu kan jag läxa upp polarna :whip Och låtsas att man vet allt... :D
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Tjoffe skrev:
Coolt då låter din hoj dubbelt så mycket som min.. iom att dB nivån e logaritmisk så dubbleras ljudnivån för varje 7 dB.. Om jag inte missminner mig :skrämd


3 dB = fördubbling, dvs 106 dB låter dubbelt så högt som 103 dB!
 

Alky

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Slite
Hoj
Ingen just nu, men jag letar..
Dax för första inlägget! :)

När man mäter dB innom förstärkare och dyl. är 3 dB en fördubbling av effekten. Dvs. om jag matar en högtalare med 1W och får ut 100 dB och då höjer effekten till 2W så bör jag få ut ca 103 dB. Men detta upplever inte örat som en fördubbling av ljudtrycket. För att uppleva en fördubbling av trycket, måste jag höja ca 10-12 dB, alltså 4-dubbla effekten.

Det luriga med dB-skalan är att den är logaritmisk, precis som vår hörselkurva.

Hoppas det klarnade något.

/Tobbe
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top