Bulten 090927

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Är ett barn att jämföra med en vuxen människa? Har man lyckats ta körkort så ska man väl ändå kunna ta ansvar för sitt eget beteende annars ska man fan inte ha körkort.

PippiT. Det där med barnet är en liknelse. Inget annat.

En vuxen människa ska kunna ta ansvar för sitt eget beteende.
Hur ligger det då till med fotograferna?
Är de inte vuxna?
Om någon triggar en händelse.. är då den som triggar helt utan ansvar?

Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Pippi återigen så måste jag hålla med Ezzo, Han har HELT rätt att VI fotografer TRIGGAR folk till att göra KORKADE saker som att köra över sin förmåga, MEN som jag också sagt tidigare så är det INTE vårat fel att dom faller för sitt ego... Vi är där för att fota o ha kul lika mycket som hojåkarna är där för att synas på bild och ha kul!

Det är när den viljan att synas börjar gränsa på ens egna förmåga som det går åt helvete...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tror att många drar på lite extra för att få det där grymma nedlägget, eller kanske det efterlängtade knäskrapet förevigat på bild. Med andra ord så kör nog en del hårdare än de kanske borde för att fotograferna står där.

Men man ska inte glömma att det är aldrig någon annans ansvar än föraren hur körningen sker.

Är man dum nog att ta extra risker bara för att någon fotar så skulle man förr eller senare kraschat ändå.

Som jag skrev i en annan tråd.

Fotograferna har samma rätt att utöva sin hobby som oss hojåkare.
Det är inte de som borde flytta sig från "Bulten" utan snarare de som låter sin mc-körning påverkas av omgivningen som borde fundera på om det inte är bättre att ta det lite lugnare så kanske det blir många grymma hojbilder i framtiden istället för en bild på en kista i familjealbumet.

Last edited:

Zeta84

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
05 Yamaha Yzf R6
Men va fan, knäskrap kan man syssla med på bana.. (antagligen på gata också om man känner att man klarar av det) :tummenupp
Fräsigare att slå av så att det blir några bra bilder med några fula poser! :banana

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Jag hänger inte med alls fotograferna triggar väll inget mer än kameran? De säger väll inte åt folk att köra över deras förmåga :S? Hur fan kan man ens resonera att det är fotografens fel :S? Jag må vara ung och dum, men om folk argumenterar för att det är fotografens fel är de fan så mycket dummare >.<

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Men en liknelse borde väl va lik? :rolleyes:

ok...
Jag är ofta köledare när vi är ute i grupp och kör.
Om jag då sätter ett tempo som de andra har svårt att hänga med i så riskerar jag att trigga dem till att försöka.
Om de nu försöker och kör av är det då mitt fel att de körde av? Eller är det deras eget fel att de försökte hänga på mig?

Självfallet är det deras eget fel. Men jag kommer ändå känna att om jag gjort på ett annat sätt så hade det inte hänt. Alltså så har min handling resulterat i att någon annan vurpat.
Jag triggade någon att ta ett dåligt beslut. Alltså har jag också en del i olyckan.

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
...jag HATAR snigel!

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
smidigt att försöka skrapa knä i jeans:död

Vicket pucko :D Jag tycker jag blir rädd när jag kör i fotpinnarna ibland, undrar om man blir rädd när knäskålen ligger kvar i fotokurvan?:va

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02

Jag håller fortfarande inte med, jag tycker inte att fotograferna på något sett har ansvar för att motorcyklister kör omkull, måste vara det dummaste jag hört! De står inte ivägen, de ber inte om något extra och de tvingar oss inte till att ta vågade beslut. Det enda personerna har att skylla är de själv och deras kassa självförtroende, om man måste hävda sig och visa vem som är bäst bara för att en entusiast står med en kamera, då får man fan ta å skylla sig själv :p...

Tycker JAG! :)

Peace out

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Jag håller fortfarande inte med, jag tycker inte att fotograferna på något sett har ansvar för att motorcyklister kör omkull, måste vara det dummaste jag hört! De står inte ivägen, de ber inte om något extra och de tvingar oss inte till att ta vågade beslut. Det enda personerna har att skylla är de själv och deras kassa självförtroende, om man måste hävda sig och visa vem som är bäst bara för att en entusiast står med en kamera, då får man fan ta å skylla sig själv :p...

Peace out
Jupps de har helt rätt. Det är motorcyklistens fel. Vilket jag hela tiden sagt!!!
Men fotografen triggar fram beteendet hos vissa förare...
Den vettiga diskussionen från fotografernas sida borde vara att hur kan man jobba för att inte trigga folk till "förmycket" istället för att köra huvudet i sanden och säga " jag är inte inblandad"
Fotograferna vill ju i sin tur ha fart och fläkt i bilderna.. Gärna med nedlägg...
Annars skulle de lika gärna kunna stå på en raksträcka.

ja tycker i allafall om ezzo=)
han e deppi för hösten har kommit=) ja mee

Patrik.. jag tycker om dig i höstmörkret med.. ;)

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Peace out

Jag tror faktiskt inte att Ezzo menar att det är fotografernas ansvar utan snarare att den som kör blir triggad av att fotograferna står där och tar bilder. Att trigga och att vara ansvarig är ju faktiskt inte samma sak.

Eller är det inte så du menar Ezzo? Isåfall är vi på samma sida i boken. :)
Däremot så tycker jag fortfarande att det är upp till var och en att ta ansvar för sina egna handlingar och inte LÅTA sig triggas av andra. Men det är ju precis som många som sitter i en bil med kompisar och vill spela lite Allan om dom sitter och triggar en till att köra fortare osv. De är fortfarande inte ansvariga, men de har en del i hur föraren beter sig.
Jag har själv fallit för det och velat spela lite coolare än vad jag egentligen är, dock tänker jag inte skylla på den som satt bredvid då det är mitt eget beslut att ta och att stå emot grupptrycket och djävulen som sitter på axeln och skriker åt mig att "stajla". :D

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Vad jag sett/läst så är det ingen som kallat fotograferna för idioter eller gett dem skulden för hur folk kör.

Däremot så gör folk idiotiska saker för att det står folk och fotar i den kurvan.
Så visst har fotograferna en inverkan på hur folk kör där.
Men hade inte fotograferna stått i den kurvan hade det inte hänt så många olyckor...

Jag har åkt den vägen långt innan kidsen-som-kallar-sig-för-kungen-av... började åka där, före tiden med fotografer och kan bara intyga att motorcyklister gjorde dumma saker i den kurvan redan på den tiden...

Däremot är det alltfler som hittat till vägen och kanske kan man misstänka att det finns de som vill visa sig duktiga, som man kan se ibland väntandes på någon lämplig att rejsa mot...

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag tror faktiskt inte att Ezzo menar att det är fotografernas ansvar utan snarare att den som kör blir triggad av att fotograferna står där och tar bilder. Att trigga och att vara ansvarig är ju faktiskt inte samma sak.

Eller är det inte så du menar Ezzo? Isåfall är vi på samma sida i boken. :)
Däremot så tycker jag fortfarande att det är upp till var och en att ta ansvar för sina egna handlingar och inte LÅTA sig triggas av andra. Men det är ju precis som många som sitter i en bil med kompisar och vill spela lite Allan om dom sitter och triggar en till att köra fortare osv. De är fortfarande inte ansvariga, men de har en del i hur föraren beter sig.
Jag har själv fallit för det och velat spela lite coolare än vad jag egentligen är, dock tänker jag inte skylla på den som satt bredvid då det är mitt eget beslut att ta och att stå emot grupptrycket och djävulen som sitter på axeln och skriker åt mig att "stajla". :D

Du menar som den gången du tog min Cab och Maxade den till Redline!? :huvet

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kan väl inte hymla om att det är trevligt med fina nedläggsbilder,lågliggandes som min fru säger. Men i första hand är det den tekniska kvaliten jag är ute efter.
Ezzo, du har ju bevisligen visat att det går att åka väldigt snyggt i rimliga hastigheter. Vi fotisar ryser också (av obehag) när vi hör nåt vrålandes fyra kurvor bort, och är inte sena att predika för de som stannar.
Det vore väldigt tråkigt om vi inte kunde fortsätta att träffas på bulten med fika,hundar o fotboll, social samvaro helt enkelt.
Antagligen är de som är i riskzonen också de som inte lyssnar på råd.
Jag är jääätte höstdeppig :)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Du menar som den gången du tog min Cab och Maxade den till Redline!? :huvet

Nae det gjorde jag med flit... :rolleyes:

Lite skillnad att maxa bilen på motorvägen när det knappt är någon trafik än att kör som en idiot på fel sida av vägen på en krokig landsväg dock. Eller försöka sladda och stajla i en rondell mitt i byn. :brinnerup

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati