För att nämna några saker:
Kvalite
pris
Vikt (den slutsatsen kan du nog dra själv)
Hastighet (generellt sett så är fasta gluggar snabbare 'n zoomgluggar, vilket inte är helt hundra, för det skiljer från glugg till glugg)
Jo, jag vet vad det är för skillnad på en fast och en zoom rent generellt men du sa att Peter skulle köpa en fast "2-300 2.8" då han ska "plåta sport, såsom hoj,bil o andra snabba saker".
Kvalitet. Vet inte om du menar byggkvalitet eller bildkvalitet men oavsett så är väl inget just sportfotografering unikt har behov av?
Pris. En fast 300 2.8 kostar 50 lök så om inte det är en fördel kan vi nog stryka det.
Vikt. Min 120-300 väger 3kg, en fast Nikon 300 väger 3kg. En zoom väger mer för att det är fler linser men en fast väger mer för att det är mer glas per lins.
Hastighet. Jag vet inte vad du menar med snabbhet.. om du tänker på ljusstyrka så är det väl ingen skillnad på en fast 300 2.8 och en 120-300 2.8?
Så att välja en fast glugg framför en zoom för att plåta hojar är väl knappast en fördel. Snarare tvärtom, att kunna zooma för att passa motivet som kommer mot dig är väl bra?