Bulten går inte loss!.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Har tagit isär hojen helt för att lämna in ramen på blästring men då kommer jag till problemet. Svingen vill sig inte loss!. :huvet
Sitter en bult genom svingen som inte rubbas. :(
Har lyckats få bort muttern. Har provat att banka och att spruta 5.56 och lite så. Har även provat att slå med slägga. ( Mycket våld) men den rör sig inte. :3freak
Så jag frågar då om det är någon som har nåt bra tips. Kan det vara så att bulten är krökt?. :confused:
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Testa att vrida på skruven, då kan du nog se att svingen rör sig om skruven är krökt.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Om det är axeln till svingen kan den sitta utav h-e.
Antagligen har den korroderat fast i bussningarna.

Värm, kyl, värm igen. Sedan våld. Slå inte direkt på gängorna. Lägg en träkloss i mellan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
Testa att vrida på skruven, då kan du nog se att svingen rör sig om skruven är krökt.
Bulten snurrar när jag vrider på svingen Ja.. men jag har för mig att den inte gjorde det innan. Allt SER rakt och fint ut. Kan det vara krökt endå?.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Kan det inte vara så att den är gängad hela vägen igenom? eller en bit aif.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
majtii skrev:
Om det är axeln till svingen kan den sitta utav h-e.
Antagligen har den korroderat fast i bussningarna.

Värm, kyl, värm igen. Sedan våld. Slå inte direkt på gängorna. Lägg en träkloss i mellan.
Hur värmer jag på smidigast sätt. Just nu ligger ramen ute i kallgarage.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
twinner skrev:
Kan det inte vara så att den är gängad hela vägen igenom? eller en bit aif.
Har lyckats att skruva på bulten ca 2 varv men den rör sig inte i sidled så jag antar att det inte är gängat igenom. :(
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Sitter nog en hylsa i svingen som skruven/axeln rostat/ärgat/koroderat fast i. Borde funka med värme. Ta en gasolbrännare.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
philsson skrev:
Bulten snurrar när jag vrider på svingen Ja.. men jag har för mig att den inte gjorde det innan. Allt SER rakt och fint ut. Kan det vara krökt endå?.

Jaha, jag antog att skruven, eller axeln heter det nog, kunde vridas i svinglagret. Då får du göra som de andra skrivit.
Du kan ju testa att värma med värmepistol om du inte har en gasolvärmare.
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
philsson skrev:
Har lyckats att skruva på bulten ca 2 varv men den rör sig inte i sidled så jag antar att det inte är gängat igenom. :(

Bulten har nog ärgat fast i svinglagren (eller bussningarna) försök att värma sedan skruva samtidigt som du bultar, banka dels bulten utåt och inåt flera gånger då du måste få ärgningen att lossna, passa gängorna på bulten lägg mellan en träkloss alt. ett mässing eller aluminiumstycke då jag tror att du får smälla på utav bara H*****e. Lagren är förmodligen körda kanske också bulten men va ska du göra?
Det finns kanske en orsak till att dom flesta hojar har en fettnippel vid svinglagringen.
mvh Anders
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
Jaha, jag antog att skruven, eller axeln heter det nog, kunde vridas i svinglagret. Då får du göra som de andra skrivit.
Du kan ju testa att värma med värmepistol om du inte har en gasolvärmare.
Har varken eller men jag ska fråga grannarna kanske nån som är snäll och lånar ut. :rolleyes:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
philsson skrev:
Har varken eller men jag ska fråga grannarna kanske nån som är snäll och lånar ut. :rolleyes:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va

Jajjamen men det är detta värmningen går ut på att materialen skall expandera mot varandra och spräcka eventuella fogar mellan ex bult och lager vid rost eller ärgangrepp.
Värmepistol känns lite klent, en svets är nog ved du behöver, men var beredd att nåt faktiskt kan gå sönder men som jag skrev innan va ska du göra när du väl börjat?
 

Isse333

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Ö-bro
Hoj
Moppe
philsson skrev:
Har varken eller men jag ska fråga grannarna kanske nån som är snäll och lånar ut. :rolleyes:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va

Nix så funkar det inte yttre delen "mer större" om du fårstår det bara är så vet inte varför men det brukar funka. mycke rostloss på när du gerupp för dagen, så kanske det lättar lite övernatten.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
finnpower skrev:
Jajjamen men det är detta värmningen går ut på att materialen skall expandera mot varandra och spräcka eventuella fogar mellan ex bult och lager vid rost eller ärgangrepp.
Värmepistol känns lite klent, en svets är nog ved du behöver
Svets?.. :3freak Hur hade du tänkt dig..hur använder man en svets för att bara värma?. :confused:
finnpower skrev:
men som jag skrev innan va ska du göra när du väl börjat?
Ska blästra, lacka ramen. :)
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Isse333 skrev:
Nix så funkar det inte yttre delen "mer större" om du fårstår det bara är så vet inte varför men det brukar funka. mycke rostloss på när du gerupp för dagen, så kanske det lättar lite övernatten.
:tummenupp Hehe.. "Mer större".

Men hur är det egentligen det ser ut innanför vaggan där bulten sitter?.. är det några lager å skit eller?.. gummibustningar eller nåt?.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Han menar en gassvets, inte en elsvets. Gassvets är perfekta verktyget för att värma sånt där. Varmluftspistol räcker antagligen inte.
Oftast kommer man inte åt att värma där ärgen sitter eftersom det är innuti svingens främre tvärrör, det bästa man kan gör är därför att värma ändarna på svingbulten. Värmen leds inåt och knäcker förhoppningsvis ärgen/rosten.
Tänk bara på att låta allt kallna innan du bonkar på och lägg, som sagts ovan, nåt mjukt emellan. Vedklabbe, grov aluminiumbit eller liknande, annars sabbar du bulten.
Det kanske slutar med att du måste sabba bulten i alla fall men man kan ju alltid försöka spara på delarna så långt det går.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Han menar en gassvets, inte en elsvets. Gassvets är perfekta verktyget för att värma sånt där. Varmluftspistol räcker antagligen inte.
Oftast kommer man inte åt att värma där ärgen sitter eftersom det är innuti svingens främre tvärrör, det bästa man kan gör är därför att värma ändarna på svingbulten. Värmen leds inåt och knäcker förhoppningsvis ärgen/rosten.
Tänk bara på att låta allt kallna innan du bonkar på och lägg, som sagts ovan, nåt mjukt emellan. Vedklabbe, grov aluminiumbit eller liknande, annars sabbar du bulten.
Det kanske slutar med att du måste sabba bulten i alla fall men man kan ju alltid försöka spara på delarna så långt det går.
Tur att du sa det.. Jag uppfattade att jag skulle banka medans det var varmt.
Ang bulten så har jag bankat med slägga på den innan. :( kanske redan är sabbad. vet inte hur fin gängan är nu. :död
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
philsson skrev:
En tanke bara var att om jag värmer svingen.. borde inte bulten också expandera = ingen skillnad?. :va


Antar att svingen är av aluminium.
Då alu leder värme bättre/fortare så blir den varmare(större) snabbar än bulten :tummenupp
Men värm försiktigt. Om du värmer för mkt så kan aluminiumet bli flammigt=fult

GOD LUCK :) :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
nuke_proof skrev:
Antar att svingen är av aluminium.
Då alu leder värme bättre/fortare så blir den varmare(större) snabbar än bulten :tummenupp
Men värm försiktigt. Om du värmer för mkt så kan aluminiumet bli flammigt=fult

GOD LUCK :) :tummenupp
Svingen är i plåt. Har man gammal hoj så har man.. :tummenupp
ang flammor så ska allt lackas om endå bara jag inte skadar nåt.
Under förutsättningar att jag inte får tag på en gasolbrännare. finns det några mer lösningar?. surt att lämna in licksom
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top