Bulten går inte loss!.

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
När du bankar hoppas jag du använder en slägga (typ 2 kg) och inte någon fjollig hammare. För isf kan hålla på banka till midsommar...
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Slägga är en sorts tung hammare. Antingen en handslägga (ibland: slägghammare) som kan hanteras med en hand, eller en slägga som hanteras med båda händerna. :fakta :mattias
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...det där med träbit emellan hade jag skippat, ...den tar bort det stumma i stöten som behövs för att knäcka korrosionen.
Du ska dock inte slå direkt på utan hitta en "dorn" (axel/bult i ung samma dimension som den du ska ha ut) som du kan lägga an och slå på.
Innan dess, som sagt, ...värme länge & väl. Jag tror det effektivaste är att värma på bulten (värmer du på svingen ska ju värmen transporteras genom ev lagerbanor kulor/nålar vilkas anliggnningsyta ju inte är så stor mot varandra & därför inte transporterar värmen så effektivt).
Värmen från en gasolbrännare borde ju inte kunna bli stor nog göra skada så jag hade brännt på med den i 10 min eller så, & sen på med slägga & "dorn emellan, ...räcker inte det blir det väl gassvets nästa.
(inte fel att dränka med någon rostlösare som får dra över natten eller två innan)

Eller för att citera sista sidan i T-Fordens verkstadshandbok.... "if this doesn´t work, use a bigger hammer".

...fick du ordning på tanken förresten ?
 
Last edited:

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jag kan ju säga att en jag och en polare har exakt samma problem med hans ns125f...
Vi bankade oss halvt förstörda, värmde, bankade mer men absolut inget hände mer än att ett fäste i ramen böjdes lite. :tummenupp

Det fick bli sågen :död.

Vi kapade helt enkelt länkaget rätt av och på så vis fick vi loss svingen.
Men vi har forfarande inte fått loss bulten som sitter i svingen.

Det kan ju tillägas att han ändå skulle byta länkaget då det hade kärvat ihop totalt.

Svingen gick o röra i två lägen, det va lite stumt o köra på den :3freak
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Zoidberg skrev:
...det där med träbit emellan hade jag skippat, ...den tar bort det stumma i stöten som behövs för att knäcka korrosionen.
Du ska dock inte slå direkt på utan hitta en "dorn" (axel/bult i ung samma dimension som den du ska ha ut) som du kan lägga an och slå på.
Innan dess, som sagt, ...värme länge & väl. Jag tror det effektivaste är att värma på bulten (värmer du på svingen ska ju värmen transporteras genom ev lagerbanor kulor/nålar vilkas anliggnningsyta ju inte är så stor mot varandra & därför inte transporterar värmen så effektivt).
Värmen från en gasolbrännare borde ju inte kunna bli stor nog göra skada så jag hade brännt på med den i 10 min eller så, & sen på med slägga & "dorn emellan, ...räcker inte det blir det väl gassvets nästa.
(inte fel att dränka med någon rostlösare som får dra över natten eller två innan)

Eller för att citera sista sidan i T-Fordens verkstadshandbok.... "if this doesn´t work, use a bigger hammer".

...fick du ordning på tanken förresten ?

Jo jag rengjorde tanken osv som jag blev tillsagd å hälde i tanktätningen. Skakade runt tanken och fick medel på alla sidorna. höll på vände och vred i nån timma men det stelnade inte. Gjorde detta ute på vintern.. :rolleyes:
I vicket fall så har allt stelnat och så men bensinen rinner knappt igenom. Bara det kommer tillräckligt med soppa så att inte hojen förbrukar snabbare än vad det kan rinna ur tanken. :hihi

Huck skrev:
Jag kan ju säga att en jag och en polare har exakt samma problem med hans ns125f...
Vi bankade oss halvt förstörda, värmde, bankade mer men absolut inget hände mer än att ett fäste i ramen böjdes lite. :tummenupp

Det fick bli sågen :död.

Vi kapade helt enkelt länkaget rätt av och på så vis fick vi loss svingen.
Men vi har forfarande inte fått loss bulten som sitter i svingen.

Det kan ju tillägas att han ändå skulle byta länkaget då det hade kärvat ihop totalt.

Svingen gick o röra i två lägen, det va lite stumt o köra på den :3freak

Tjena.. :3freak Det lät inte vackert. Vilket länkage är det du syftar på.
 

Jonathan

Guest
Hade samma problem med mitons sving. Gjorde så att jag tillverkade en avdragare modell större.

Ser ut såhär i profil: I-______I

Framifrån: I-o-I


Du får ursäkta. Paint strejkar:)

Understrecket ska vara lika bred som svingen.

Bindestrecket / O:et är en mutter som är fastsvetsad i avdragaren.

Sedan tar du bara lämplig bult som är litet mindre än svingaxeln, och placerar den i centrum på axeln och börjar skruva.



Undra om nån förstod det där :hihi

Mvh: Jonathan
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jonathan skrev:
Hade samma problem med mitons sving. Gjorde så att jag tillverkade en avdragare modell större.

Ser ut såhär i profil: I-______I

Framifrån: I-o-I


Du får ursäkta. Paint strejkar:)

Understrecket ska vara lika bred som svingen.

Bindestrecket / O:et är en mutter som är fastsvetsad i avdragaren.

Sedan tar du bara lämplig bult som är litet mindre än svingaxeln, och placerar den i centrum på axeln och börjar skruva.



Undra om nån förstod det där :hihi

Mvh: Jonathan
Hehe.. det låter bra.. för tillfället så har jag lämnat bort svingen se om en kompis kunde hjälpa mig.. annars får jag väl prova på alla slags fulknep tills den lossnar. :)
 

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Ort
Skåne(kävlinge)
Hoj
R6 -03 BANHOJ
Bjud svingen på en öl, och när han sen börjar bli på lyret så tar du i för kung och fosterland o drämmer till han en sån "#¤"%"!"¤ så att han trillar ut.(så enkelt ju) :tungan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
majtii skrev:
Slägga är en sorts tung hammare. Antingen en handslägga (ibland: slägghammare) som kan hanteras med en hand, eller en slägga som hanteras med båda händerna. :fakta :mattias


Det går en gräns mella hammare och slägga. tror en slägga är 3kg+
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Anton_Ljunghusen skrev:
Det går en gräns mella hammare och slägga. tror en slägga är 3kg+

Induktionsvärmare och rejäl avdragare/hydraulpress...

Jag har lagat lastbilar jag...
 

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
philsson skrev:
Har tagit isär hojen helt för att lämna in ramen på blästring men då kommer jag till problemet. Svingen vill sig inte loss!. :huvet
Sitter en bult genom svingen som inte rubbas. :(
Har lyckats få bort muttern. Har provat att banka och att spruta 5.56 och lite så. Har även provat att slå med slägga. ( Mycket våld) men den rör sig inte. :3freak
Så jag frågar då om det är någon som har nåt bra tips. Kan det vara så att bulten är krökt?. :confused:
Tryckluftsdriven mejselhammare har hjälpt mig i en liknande situation. Gänga på muttern och kör mot den så kanske du kan rädda axeln. gjort detta med gott resultat på en yz 80 med fastrostad svingaxel. Givetvis smörjer du innan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
perasper skrev:
Tryckluftsdriven mejselhammare har hjälpt mig i en liknande situation. Gänga på muttern och kör mot den så kanske du kan rädda axeln. gjort detta med gott resultat på en yz 80 med fastrostad svingaxel. Givetvis smörjer du innan.
ojdå.. låter som ett bra förslag :) och vart får man tag på en sådan?.
Kan kolla med min morbror han har såndär truckluftsdriven borrmaskin som slår på nåt vis. kanske funkar de också. :confused:
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Skruva på muttern så den ligger kant i kant med axeln. Sen nåt slags dorn/rörbit att slå på. Sen storsläggan och mata på!

Annars lite värme och mycke 5-56 ska nog kunna hjälpa...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
<micke> skrev:
Skruva på muttern så den ligger kant i kant med axeln. Sen nåt slags dorn/rörbit att slå på. Sen storsläggan och mata på!

Annars lite värme och mycke 5-56 ska nog kunna hjälpa...
gjort allt där furotom just värmen.. kanske är en viktig bit..
Annars har jag provat med 10kg slägga.. men funkar inte.. :gråta
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Värmen är inte bara viktig, den är massorviktig i rostsammanhang. Rejält med värme slår det mesta.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top