majtii
Those were the happy days
När du bankar hoppas jag du använder en slägga (typ 2 kg) och inte någon fjollig hammare. För isf kan hålla på banka till midsommar...
majtii skrev:När du bankar hoppas jag du använder en slägga (typ 2 kg) och inte någon fjollig hammare. För isf kan hålla på banka till midsommar...
Det är snarare 5kgmajtii skrev:När du bankar hoppas jag du använder en slägga (typ 2 kg) och inte någon fjollig hammare. För isf kan hålla på banka till midsommar...
Zoidberg skrev:...det där med träbit emellan hade jag skippat, ...den tar bort det stumma i stöten som behövs för att knäcka korrosionen.
Du ska dock inte slå direkt på utan hitta en "dorn" (axel/bult i ung samma dimension som den du ska ha ut) som du kan lägga an och slå på.
Innan dess, som sagt, ...värme länge & väl. Jag tror det effektivaste är att värma på bulten (värmer du på svingen ska ju värmen transporteras genom ev lagerbanor kulor/nålar vilkas anliggnningsyta ju inte är så stor mot varandra & därför inte transporterar värmen så effektivt).
Värmen från en gasolbrännare borde ju inte kunna bli stor nog göra skada så jag hade brännt på med den i 10 min eller så, & sen på med slägga & "dorn emellan, ...räcker inte det blir det väl gassvets nästa.
(inte fel att dränka med någon rostlösare som får dra över natten eller två innan)
Eller för att citera sista sidan i T-Fordens verkstadshandbok.... "if this doesn´t work, use a bigger hammer".
...fick du ordning på tanken förresten ?
Huck skrev:Jag kan ju säga att en jag och en polare har exakt samma problem med hans ns125f...
Vi bankade oss halvt förstörda, värmde, bankade mer men absolut inget hände mer än att ett fäste i ramen böjdes lite.
Det fick bli sågen .
Vi kapade helt enkelt länkaget rätt av och på så vis fick vi loss svingen.
Men vi har forfarande inte fått loss bulten som sitter i svingen.
Det kan ju tillägas att han ändå skulle byta länkaget då det hade kärvat ihop totalt.
Svingen gick o röra i två lägen, det va lite stumt o köra på den
Hehe.. det låter bra.. för tillfället så har jag lämnat bort svingen se om en kompis kunde hjälpa mig.. annars får jag väl prova på alla slags fulknep tills den lossnar.Jonathan skrev:Hade samma problem med mitons sving. Gjorde så att jag tillverkade en avdragare modell större.
Ser ut såhär i profil: I-______I
Framifrån: I-o-I
Du får ursäkta. Paint strejkar
Understrecket ska vara lika bred som svingen.
Bindestrecket / O:et är en mutter som är fastsvetsad i avdragaren.
Sedan tar du bara lämplig bult som är litet mindre än svingaxeln, och placerar den i centrum på axeln och börjar skruva.
Undra om nån förstod det där
Mvh: Jonathan
majtii skrev:Slägga är en sorts tung hammare. Antingen en handslägga (ibland: slägghammare) som kan hanteras med en hand, eller en slägga som hanteras med båda händerna.
Anton_Ljunghusen skrev:Det går en gräns mella hammare och slägga. tror en slägga är 3kg+
majtii skrev:För isf kan hålla på banka till midsommar...
Rikard Thunderace skrev:Du menar väl "tills det växer mossa i röven"?
Börjar påverkas av denna fina inställningenmajtii skrev:Samma skit, annan färg.
Tryckluftsdriven mejselhammare har hjälpt mig i en liknande situation. Gänga på muttern och kör mot den så kanske du kan rädda axeln. gjort detta med gott resultat på en yz 80 med fastrostad svingaxel. Givetvis smörjer du innan.philsson skrev:Har tagit isär hojen helt för att lämna in ramen på blästring men då kommer jag till problemet. Svingen vill sig inte loss!.
Sitter en bult genom svingen som inte rubbas.
Har lyckats få bort muttern. Har provat att banka och att spruta 5.56 och lite så. Har även provat att slå med slägga. ( Mycket våld) men den rör sig inte.
Så jag frågar då om det är någon som har nåt bra tips. Kan det vara så att bulten är krökt?.
ojdå.. låter som ett bra förslag och vart får man tag på en sådan?.perasper skrev:Tryckluftsdriven mejselhammare har hjälpt mig i en liknande situation. Gänga på muttern och kör mot den så kanske du kan rädda axeln. gjort detta med gott resultat på en yz 80 med fastrostad svingaxel. Givetvis smörjer du innan.
gjort allt där furotom just värmen.. kanske är en viktig bit..<micke> skrev:Skruva på muttern så den ligger kant i kant med axeln. Sen nåt slags dorn/rörbit att slå på. Sen storsläggan och mata på!
Annars lite värme och mycke 5-56 ska nog kunna hjälpa...
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |