Bulten går inte loss!.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Värmen är inte bara viktig, den är massorviktig i rostsammanhang. Rejält med värme slår det mesta.
Har nästan börjat förstå det nu. men pajade jag inte några gummibustningar om jag värmde?. kanske man ska försöka utan att värma till att börja med. ( i för sig har man redan slitit häcken ur sig utan resultat). Får ta och kolla vidare på det när jag har frisknat till :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Finns det gummibussningar i svinglagringen så går dom åt helvete. Dock betvivlar jag att det finns några bussningar av gummi, de flesta tillverkare slutade väl med det på 60-talet eller nåt sånt. Däremot kan det finnas tätningar av gummi och dom går åt helvete men det gör inte så mycket eftersom du ändå ska byta lagringar (visst var det väl så?) och då byter man tätningar (om det finns några där) samtidigt.

För att summera så är det alltså troligen rost mellan axeln och nån form av distanshylsa som är problemet. Det finns alltså många sätt att rå på rosten och värme är ett av de få som är verkligt effektivt men vi pratar alltså om rätt hög temperatur. Det ideala vore om du kunde glödga distanshylsan men det kommer du inte åt, alltså får du göra så gott det går genom att värma ändarna på svingbulten, det är troligen det som leder mest värme in till roststället. En gaslåga med bra fokus = helst en större svetslåga. Annars får gasol duga men det är sämre ös i det.
Och sen har du fått massor av tips ang hur du ska bonka på i form av pågängad mutter för att skydda gängorna, mellanlägg i mjukare material, mejselhammare med mer. Gå nu ut i garaget och sätt fart! :tummenupp :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Finns det gummibussningar i svinglagringen så går dom åt helvete. Dock betvivlar jag att det finns några bussningar av gummi, de flesta tillverkare slutade väl med det på 60-talet eller nåt sånt. Däremot kan det finnas tätningar av gummi och dom går åt helvete men det gör inte så mycket eftersom du ändå ska byta lagringar (visst var det väl så?) och då byter man tätningar (om det finns några där) samtidigt.

För att summera så är det alltså troligen rost mellan axeln och nån form av distanshylsa som är problemet. Det finns alltså många sätt att rå på rosten och värme är ett av de få som är verkligt effektivt men vi pratar alltså om rätt hög temperatur. Det ideala vore om du kunde glödga distanshylsan men det kommer du inte åt, alltså får du göra så gott det går genom att värma ändarna på svingbulten, det är troligen det som leder mest värme in till roststället. En gaslåga med bra fokus = helst en större svetslåga. Annars får gasol duga men det är sämre ös i det.
Och sen har du fått massor av tips ang hur du ska bonka på i form av pågängad mutter för att skydda gängorna, mellanlägg i mjukare material, mejselhammare med mer. Gå nu ut i garaget och sätt fart! :tummenupp :)
Anledningen till att jag vill ha bort svingen är att jag ska blästra/lacka ramen och svingen då såklart. Annars funkar mekanismen bra (svingen rör sig).
Är som sagt inte frisk nu och ramen är iväg på lagning (riktning och svetsning) för tidigare krockskada mm. Få se Kanske det är så att ajg inte behöver ta bort svingen. Men det skulle nog underlätta arbetet med blästringen och lackeringen. Undra bara vad firman säger som gör lackeringsjobbet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
philsson skrev:
Anledningen till att jag vill ha bort svingen är att jag ska blästra/lacka ramen och svingen då såklart. Annars funkar mekanismen bra (svingen rör sig).
Är som sagt inte frisk nu och ramen är iväg på lagning (riktning och svetsning) för tidigare krockskada mm. Få se Kanske det är så att ajg inte behöver ta bort svingen. Men det skulle nog underlätta arbetet med blästringen och lackeringen. Undra bara vad firman säger som gör lackeringsjobbet.

Be dom som riktar ramen att ta loss svingen. Om dom kan rikta en ram har de säkert en pressmaskin som kan pressa ut svingaxeln lätt som en plätt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
Be dom som riktar ramen att ta loss svingen. Om dom kan rikta en ram har de säkert en pressmaskin som kan pressa ut svingaxeln lätt som en plätt.
Det är en privatperson som ska rikta ramen åt mig. Han har antagligen inte tillgång till pressmaskin. Annars var det en god tanke. Tack endå.
Har föresten bett honom kolla på det. Vem vet han kanske lyckas få bort den :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Nu är svingen/ramen inlämnad till proffsen.. Nu får dom sköta det.
Ska tas i 20 tons press imorgon se om dom får ut bulten. Gick inte med värme tyvär. :( Den var grovt krockskadad svingen. :confused: Men jag har aldrig själv tyckt det sett så farligt ut. :3freak
Återkommer väl senare med lite info.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dom på verkstan ville inte pressa ut bulten med 20 tonspressen. Dom hade försökt men den ville inte ge med sig så dom riskerade att klämma ihop hela ramen. = inte bra.. så nu står jag här och inte kan få isär svingen från ramen.
Går det inte med 20 tonspress så vet jag inte vad som går. :3freak
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
philsson skrev:
Dom på verkstan ville inte pressa ut bulten med 20 tonspressen. Dom hade försökt men den ville inte ge med sig så dom riskerade att klämma ihop hela ramen. = inte bra.. så nu står jag här och inte kan få isär svingen från ramen.
Går det inte med 20 tonspress så vet jag inte vad som går. :3freak



Fixa lite bilder!!
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Jag hade samma problem med min gamla SR för ett antal år sen. Stod en hel vinter och bankade med slägga, värme och 5-56 (i en lägenhet, grannarna var säkert jättenöjda...). Till slut lämnade jag in den på en verkstad som löste problemet. När jag frågade hur så ville meken inte berätta, han trodde inte jag ville veta hur han behandlat min käresta...så jag nöjde mig med det och åkte glatt därifrån. Så tyvärr kan jag inte hjälpa till...
Men verkstan var i alla fall Ducatihandlaren i Gävle (kommer inte ihåg exakt vad den heter).
Lycka till.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Somj ag ser det återstår endast att borra ur bulten med hjälp av en
pelarborrmaskin. Där kan du spänna fast ramen/svingen så att det går
att borra rakt. Borret ska vara någon mm mindre än bulten, resterande
tar man bort med en ställbar brotch.
Skulle hålet bli för stort så får du specialtillverka en unik bult,
det fixar en mekanisk firma.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HMM va inte swingen krockskadad
kolla me skroten va en swing kostar då ( med axel )

Då tar du bara feta kapmaskinen å kapar lite innanför ramen på båda sidorna
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ah just det.. glömde säga att dom skulle laga svingen också. Och svingen är klar och fint.. den ser faktiskt jättebra ut nu :tuttar Men som sagt så fick dom inte bort vaggan från ramen.. Börjar överväga själv på om det är nödvändigt. Det funkar ju som det ska förutom att den inte vill sig ut :D
Det enda som återstår nu är blästring och pulverlackering så jag är väl skepptisk till om dom kommer åt allt när vaggan sitter på. Men mer än så kan jag tyvär inte göra nu. :(
Bilder ja.. har ingen digitalkamera tyvär. men ni vet nog hur det ser ut ungefär. Ser inte spec ut på nåt vis bara att de sitter som ¤%&/()&%(%.. ja ni vet.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersson turbo skrev:
HMM va inte swingen krockskadad
kolla me skroten va en swing kostar då ( med axel )

Då tar du bara feta kapmaskinen å kapar lite innanför ramen på båda sidorna
på verkstaden sa dom att det finns 2 gummibustningar där och nåt nållager trodde dom också. så det är lite mer man behöver fixa.. sen är det inte säkert att man lyckas borra ut lagrerna heller..
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
philsson skrev:
Ah just det.. glömde säga att dom skulle laga svingen också. Och svingen är klar och fint.. den ser faktiskt jättebra ut nu :tuttar Men som sagt så fick dom inte bort vaggan från ramen.. Börjar överväga själv på om det är nödvändigt. Det funkar ju som det ska förutom att den inte vill sig ut :D
Det enda som återstår nu är blästring och pulverlackering så jag är väl skepptisk till om dom kommer åt allt när vaggan sitter på. Men mer än så kan jag tyvär inte göra nu. :(
Bilder ja.. har ingen digitalkamera tyvär. men ni vet nog hur det ser ut ungefär. Ser inte spec ut på nåt vis bara att de sitter som ¤%&/()&%(%.. ja ni vet.
Har du inget glapp i svinglagren är det kanske bättre att ge upp, maskera väl innan bläster och lack, dom borde väl kunna lacka med sving på.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
philsson skrev:
på verkstaden sa dom att det finns 2 gummibustningar där och nåt nållager trodde dom också. så det är lite mer man behöver fixa.. sen är det inte säkert att man lyckas borra ut lagrerna heller..
Klart som fan att det går om man tar kapen. Vad har du för kärringkap? :)
Man kapar bort hela svingen med bult och allt, sen sätter man dit den nya (beg) svingen med lite nya lager och bussningar. Solklart.

Du ska nog fundera på hur lagren blir fulla med blästersand om du nu ska lämna iväg på blästring. Att lacka går men att blästra. Lite masktejp stoppar liksom inte blästersanden.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
finnpower skrev:
Har du inget glapp i svinglagren är det kanske bättre att ge upp, maskera väl innan bläster och lack, dom borde väl kunna lacka med sving på.
Det jag är skeptisk till är om dom kommer åt tillräckligt bra när det sitter ihop.

Robban_C skrev:
Klart som fan att det går om man tar kapen. Vad har du för kärringkap? :)
Man kapar bort hela svingen med bult och allt, sen sätter man dit den nya (beg) svingen med lite nya lager och bussningar. Solklart.

Du ska nog fundera på hur lagren blir fulla med blästersand om du nu ska lämna iväg på blästring. Att lacka går men att blästra. Lite masktejp stoppar liksom inte blästersanden.
Jaa du.. så vitt jag kan se så finns ingenstanns som sanden skulle kunna komma in på. Ser ut att vara totaltight. men vem vet den kanske kommer in där det inte ens finns hål. :confused:
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Då jag friblästrar använder jag bland annat hörselproppar, dels för att skydda trumpeterna från blåsljudet, dels för att slippa sand i trumpeterna men den satans sanden kommer in i alla fall.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top