Video Bulten is fun...

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Självklart är det bästa att du klarade dig oskadd. Men jag tycker det är jävligt starkt att lägga upp filmen här och lyssna på alla jobbiga människor som ska klaga för klagandets skull.

Bara upp på hojen igen och lycka till nästa gång. Hoppas det går bättre då! :tummenupp
 

Frizk

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr
Skönt att du verkar vara okej, såg verkligen inge roligt ut detdär, hoppas du och hojen är ute på gatan snart igen och att vi hinner ta nån runda innan säsongen är slut...

Trötthet är inte att leka med, sist ja fick åka bärgningsbil till verkstan var det pga trötthet :\ Är supernojig över att köra hoj riktigt trött efter det...
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Det är i.a.f. min erfarenhet som SMC-instruktör att så gott som alla unga grabbar som dyker upp med dylik bristfällig skyddsutrustning lägger omkull sin sporthoj under en dags övning på bana. Och då snackar vi inte banracing. Vi snackar våravrostning på basic körskolenivå. De står för mer än hälften av alla vurpor på avrostningarna trots att de bara står för max en tiondel av alla deltagare. Gamla faster Agda på sin Diversion från 80-talet kör oftast bättre. :fakta

Men det är ju inte så konstigt egentligen. Dessa unga grabbar har minst erfarenhet av att köra hoj, de är unga och kaxiga och vill visa upp sig, de förstår inte vilka risker som finns och de kör omkring på några av de svåraste hojarna som finns att manövrera.
Om man som motorcyklist inte ens förstår vikten av att klä sig vettigt, någonting man beslutar om i lugn o ro hemma i hallen, hur ska man då antas kunna fatta vettiga beslut ute på vägen i 150 km/h när man kommer in i en kurva och det börjar skita sig?

Tror du mig fortfarande inte? Titta i.s.f. på filmen en gång till.

Jag är 22 år gammal, har kört hoj i 17 år och senaste 3 åren har jag kört riktigt mycket gokartbana/motardbana med bl.a. SMC. Mitt mål är att börja tävla med supermotard inom 3-4år och lägga ner gatåkandet.

Jag har genom mina 17 år kraschat fler gånger än jag kan komma ihåg, dock de flesta offroad eller på bankörning. Jag vet vilka konsekvenser även den minsta vurpan kan ha.

Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.

Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.

Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.

Brukar "dra-alla-över-en-kam-argument" vara vettiga...näe.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.

Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.

Alla kommer nog ihåg hur skönt det var att vurpa på cykel när man var liten, borde inte den läxan ha följt med när man den stora dagen sitter på sin struts i 300?

Det finns nog en anledning till varför oskyddade förare är överrepresenterade i åldrarna 18-30 eller kanske tom 25. Är det ett sammanträffande att unga förare är odödliga och känner sig lika säkra som Stoner och Ghostgeorge?

Har bara kört 1år så min erfarenhet är i nivå med alla oskulder på Magaluf men jag hoppas budskapet gick fram.

:hej
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag är 22 år gammal, har kört hoj i 17 år och senaste 3 åren har jag kört riktigt mycket gokartbana/motardbana med bl.a. SMC. Mitt mål är att börja tävla med supermotard inom 3-4år och lägga ner gatåkandet.

Jag har genom mina 17 år kraschat fler gånger än jag kan komma ihåg, dock de flesta offroad eller på bankörning. Jag vet vilka konsekvenser även den minsta vurpan kan ha.

Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.

Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.

Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.

Brukar "dra-alla-över-en-kam-argument" vara vettiga...näe.

är de flesta andra förare som du ? näe
felaktigt resonerat från din sida ? Ja
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag är 22 år gammal, har kört hoj i 17 år och senaste 3 åren har jag kört riktigt mycket gokartbana/motardbana med bl.a. SMC. Mitt mål är att börja tävla med supermotard inom 3-4år och lägga ner gatåkandet.

Jag har genom mina 17 år kraschat fler gånger än jag kan komma ihåg, dock de flesta offroad eller på bankörning. Jag vet vilka konsekvenser även den minsta vurpan kan ha.

Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.

Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.

Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.

Brukar "dra-alla-över-en-kam-argument" vara vettiga...näe.

Köp textilställ.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Alla kommer nog ihåg hur skönt det var att vurpa på cykel när man var liten, borde inte den läxan ha följt med när man den stora dagen sitter på sin struts i 300?

Det finns nog en anledning till varför oskyddade förare är överrepresenterade i åldrarna 18-30 eller kanske tom 25. Är det ett sammanträffande att unga förare är odödliga och känner sig lika säkra som Stoner och Ghostgeorge?

Har bara kört 1år så min erfarenhet är i nivå med alla oskulder på Magaluf men jag hoppas budskapet gick fram.

:hej

Tar man det lugnt/sansat/större riskmedvetande så inträffar det oftast mindre olyckor för man tar inga risker på samma vis.
 
Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Fan, är det bara jag som stör mig på den där jävla läderpungen på nyckelknippan som ploppar upp och sabbar filmen!!!

Nåja, gött att det gick bra med dig, hojar kan man alltid skaffa nya :yoparty
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Fan, är det bara jag som stör mig på den där jävla läderpungen på nyckelknippan som ploppar upp och sabbar filmen!!!

Nåja, gött att det gick bra med dig, hojar kan man alltid skaffa nya :yoparty

Jodå, lite störd av läderflärpen, mest pga att jag hade velat jämföra varvtalet mot hastighetsmätaren.

Motorljud vs nerväxling vs broms vs varvräknaren känns mysko.

Not sent from an iProduct...
 

josefinkjel

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr 2008
Så alla som kraschar kör ALLTID för snabbt oavsett...farten är alltid orsaken eller???????


"Nä det gick ju inte jättefort men bevisligen så klarar du inte ens av att köra så där fort." KASS KOMMENTAR! Undrar om du klarar av att dra rätt slutsats av det faktumet framöver...?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Im surprised but nothing really happened, a litle road rash on my knee but I had been through worse after crashing a bicycle :p I didnt glide on the pavement for more than a meter so that saved my skin :p If I had motorcycle boots I probably wouldnt have any pain today. I guess its safe to say that I dont need leathers?:crash:hihi

This is what you need if you don't change riding style :glömdet
 

Bifogat

  • images.jpg
    images.jpg
    5.2 KB · Visningar: 87

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.

Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.

Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.

Brukar "dra-alla-över-en-kam-argument" vara vettiga...näe.
Jag kör också hoj till jobbet så ofta jag kan och då med skinn/textil-ställ jaa det känns så jävla obekvämt (mentalt)utan. Jag inte blir man en bättre förare med bättre kläder men en skyddad utifall olyckan skulle vara framme. Lukasz juste att det gick bra med dig. Pedagogiken från instruktören: dum du var som gjorde så här eller så här och körde fort samtidigt som framdäcket var slitet mm mm kommer att inte att hjälpa dig. En sk låsning kan nog vem som helst få i vilken situation som helst trots att man vet hur man ska göra, det enda du kan göra är väl att fortsätta träna på sådant du och vi andra här redan vet och sist men inte minst "Back in the saddle again".
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så alla som kraschar kör ALLTID för snabbt oavsett...farten är alltid orsaken eller???????

Och det gör den här föraren? För att han råkar gå omkull???

På sitt sätt så ja.
Är man trött och sliten så ligger gränsen för man klarar av klart lägre än om man är pigg och utvilad. "För fort" är inget som står på skyltar eller i en hastighetsmätare när man pratar om att överskrida sin egen förmåga utan är helt enkelt en ekvation i förmåga, prestation, dagsform och fart.
I det här fallet så om Lukasz hade kommit säg 30km/h långsammare så hade han säkert inte gått omkull, men med det sagt så kan han säkert ta samma kurva 30km/h snabbare än så här en bra dag.

Det är vad man brukar mena när man pratar om att köra över sin förmåga.
Sen har polisen en annan syn på att köra för fort. :gnissla
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det är i.a.f. min erfarenhet som SMC-instruktör att så gott som alla unga grabbar som dyker upp med dylik bristfällig skyddsutrustning lägger omkull sin sporthoj under en dags övning på bana. Och då snackar vi inte banracing. Vi snackar våravrostning på basic körskolenivå. De står för mer än hälften av alla vurpor på avrostningarna trots att de bara står för max en tiondel av alla deltagare. Gamla faster Agda på sin Diversion från 80-talet kör oftast bättre. :fakta

Men det är ju inte så konstigt egentligen. Dessa unga grabbar har minst erfarenhet av att köra hoj, de är unga och kaxiga och vill visa upp sig, de förstår inte vilka risker som finns och de kör omkring på några av de svåraste hojarna som finns att manövrera.
Om man som motorcyklist inte ens förstår vikten av att klä sig vettigt, någonting man beslutar om i lugn o ro hemma i hallen, hur ska man då antas kunna fatta vettiga beslut ute på vägen i 150 km/h när man kommer in i en kurva och det börjar skita sig?

Tror du mig fortfarande inte? Titta i.s.f. på filmen en gång till.

Urkh. Tycker ni SMC pellar överskattar er själva som tusan. Nej, ni kan inte köra hoj som gudar för att ni kör runt en j-vla gokart bana i 40 km/h utan att vurpa. När var du senast och körde det tre-dubbla laglig hastighet?

Om man skulle tvinga ut alla SMC instruktörer på en blöt bana och få dem att köra fort tror jag inte de hade klarat sig speciellt bra. Nej, finns alldeles för många gubbar som kört hoj i 20 år och kört 400 mil per säsong och tror så ledes att de är bäst.

Hur många mil kör du själv per säsong?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Urkh. Tycker ni SMC pellar överskattar er själva som tusan. Nej, ni kan inte köra hoj som gudar för att ni kör runt en j-vla gokart bana i 40 km/h utan att vurpa. När var du senast och körde det tre-dubbla laglig hastighet?

Om man skulle tvinga ut alla SMC instruktörer på en blöt bana och få dem att köra fort tror jag inte de hade klarat sig speciellt bra. Nej, finns alldeles för många gubbar som kört hoj i 20 år och kört 400 mil per säsong och tror så ledes att de är bäst.

Hur många mil kör du själv per säsong?

...nu kör ju rätt många av oss inte bara knix utan merparten på storbana, och rätt många av kurserna körs på Gelleråsen, där regnar det. xD

För att vara lite seriös - det finns alla typer inom instruktörskåren, och det är ju det som är så bra, vi har något att ge alla - från försiktiga, till fartglada. :)

För övrigt är farten ofta ett problem, eller rättare sagt ett upplevt problem, man tycker det går för fort, och triggar diverse reflexer....det är precis det som händer i filmen (och bakbroms - varför?).
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Och det gör den här föraren? För att han råkar gå omkull???

Han "RÅKADE" inte gå omkull.
Han har gjort en hel del fel upp till punkten när han faktiskt går omkull.
Fel som kan spåras tillbaks till innan han ens lämnade hemmet.

Det man kan se med olyckor oavsett typ och storlek är att det nästan alltid är en stor mängd parametrar som måste vara fel ställda för att det skall bli en olycka.
i detta fallet så är några av parametrarna
han jagar en annan hoj
han är enl egen utsago trött
han kör på undermåligt matrial
han visar dåligt omdöme vilket förmodligen hänger samman med att han är trött eller så är han bara omedveten rent allmänt.
Han bromsar ner i en nedåtgående sluttning vilket gör att bromsarna inte fungerar lika bra.
Det ovan är faktorer till varför detta hände och till varför han körde över sin förmåga just denna gången just där.

lägg till att han har dålig skyddsutrustning så blir det ju inte bättre men det påverkade nog inte olyckan speciellt mycket. Han placerade sig i en dålig situation genom flera dåliga beslut vilket resulterade i att hans förmåga inte räckte till.

så att påstå att han "råkade" gå omkull är nog inte helt rätt.

Bra att han överlevde och att det gick bra. har han lärt sig något ? kanske, det kan bara han svara på.
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
...nu kör ju rätt många av oss inte bara knix utan merparten på storbana, och rätt många av kurserna körs på Gelleråsen, där regnar det. xD

För att vara lite seriös - det finns alla typer inom instruktörskåren, och det är ju det som är så bra, vi har något att ge alla - från försiktiga, till fartglada. :)

För övrigt är farten ofta ett problem, eller rättare sagt ett upplevt problem, man tycker det går för fort, och triggar diverse reflexer....det är precis det som händer i filmen (och bakbroms - varför?).

Jag drog inte alla över en kam på SMC.
Det hade varit precis lika idiotiskt som att skriva som han jag citerade gjorde.

Poängen var bara att jag har stött på flertalet tusengubbar (känns så iallafall) som kör några helger per år och alltid börjar med en avrostning på SMC och tror att de är bäst.

Nej, många unga har skit bra koll på sina motorcyklar och fordon, de pressar gränserna och kör jävligt fort och det är därför de förolyckas. Sen kan gubbarna här på SH sitta och skrocka och dra några visdomsord --- men i verkligheten var sista gången de var över 94km/h med motorcykel 1980-talet någon gång..
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top