Lukasz
...
Spending every weekend with bunch of dudes in leathers is gay enough already
Det är i.a.f. min erfarenhet som SMC-instruktör att så gott som alla unga grabbar som dyker upp med dylik bristfällig skyddsutrustning lägger omkull sin sporthoj under en dags övning på bana. Och då snackar vi inte banracing. Vi snackar våravrostning på basic körskolenivå. De står för mer än hälften av alla vurpor på avrostningarna trots att de bara står för max en tiondel av alla deltagare. Gamla faster Agda på sin Diversion från 80-talet kör oftast bättre.
Men det är ju inte så konstigt egentligen. Dessa unga grabbar har minst erfarenhet av att köra hoj, de är unga och kaxiga och vill visa upp sig, de förstår inte vilka risker som finns och de kör omkring på några av de svåraste hojarna som finns att manövrera.
Om man som motorcyklist inte ens förstår vikten av att klä sig vettigt, någonting man beslutar om i lugn o ro hemma i hallen, hur ska man då antas kunna fatta vettiga beslut ute på vägen i 150 km/h när man kommer in i en kurva och det börjar skita sig?
Tror du mig fortfarande inte? Titta i.s.f. på filmen en gång till.
Så om jag tror att alla som är dåligt klädda är dåliga förare...näe.
Är alla unga förare oerfarna och har ingen aning om riskerna...näe.
Jag är 22 år gammal, har kört hoj i 17 år och senaste 3 åren har jag kört riktigt mycket gokartbana/motardbana med bl.a. SMC. Mitt mål är att börja tävla med supermotard inom 3-4år och lägga ner gatåkandet.
Jag har genom mina 17 år kraschat fler gånger än jag kan komma ihåg, dock de flesta offroad eller på bankörning. Jag vet vilka konsekvenser även den minsta vurpan kan ha.
Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.
Brukar "dra-alla-över-en-kam-argument" vara vettiga...näe.
Jag är 22 år gammal, har kört hoj i 17 år och senaste 3 åren har jag kört riktigt mycket gokartbana/motardbana med bl.a. SMC. Mitt mål är att börja tävla med supermotard inom 3-4år och lägga ner gatåkandet.
Jag har genom mina 17 år kraschat fler gånger än jag kan komma ihåg, dock de flesta offroad eller på bankörning. Jag vet vilka konsekvenser även den minsta vurpan kan ha.
Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.
Alla kommer nog ihåg hur skönt det var att vurpa på cykel när man var liten, borde inte den läxan ha följt med när man den stora dagen sitter på sin struts i 300?
Det finns nog en anledning till varför oskyddade förare är överrepresenterade i åldrarna 18-30 eller kanske tom 25. Är det ett sammanträffande att unga förare är odödliga och känner sig lika säkra som Stoner och Ghostgeorge?
Har bara kört 1år så min erfarenhet är i nivå med alla oskulder på Magaluf men jag hoppas budskapet gick fram.
Fan, är det bara jag som stör mig på den där jävla läderpungen på nyckelknippan som ploppar upp och sabbar filmen!!!
Nåja, gött att det gick bra med dig, hojar kan man alltid skaffa nya
"Nä det gick ju inte jättefort men bevisligen så klarar du inte ens av att köra så där fort." KASS KOMMENTAR! Undrar om du klarar av att dra rätt slutsats av det faktumet framöver...?
Vasninne att köra över sin förmåga på sådana vägar.
Så alla som kraschar kör ALLTID för snabbt oavsett...farten är alltid orsaken eller???????
Im surprised but nothing really happened, a litle road rash on my knee but I had been through worse after crashing a bicycle I didnt glide on the pavement for more than a meter so that saved my skin If I had motorcycle boots I probably wouldnt have any pain today. I guess its safe to say that I dont need leathers?
Jag kör också hoj till jobbet så ofta jag kan och då med skinn/textil-ställ jaa det känns så jävla obekvämt (mentalt)utan. Jag inte blir man en bättre förare med bättre kläder men en skyddad utifall olyckan skulle vara framme. Lukasz juste att det gick bra med dig. Pedagogiken från instruktören: dum du var som gjorde så här eller så här och körde fort samtidigt som framdäcket var slitet mm mm kommer att inte att hjälpa dig. En sk låsning kan nog vem som helst få i vilken situation som helst trots att man vet hur man ska göra, det enda du kan göra är väl att fortsätta träna på sådant du och vi andra här redan vet och sist men inte minst "Back in the saddle again".Att köra i helställ på en kurs eller bandag är en självklarhet för mig men när jag ska köra till jobbet så är det bara att glömma. Nu äger jag en skinnjacka också men tidigare var det hjälm, ryggskydd och handskar som gällde.
Så alla som kraschar kör ALLTID för snabbt oavsett...farten är alltid orsaken eller???????
Och det gör den här föraren? För att han råkar gå omkull???
Det är i.a.f. min erfarenhet som SMC-instruktör att så gott som alla unga grabbar som dyker upp med dylik bristfällig skyddsutrustning lägger omkull sin sporthoj under en dags övning på bana. Och då snackar vi inte banracing. Vi snackar våravrostning på basic körskolenivå. De står för mer än hälften av alla vurpor på avrostningarna trots att de bara står för max en tiondel av alla deltagare. Gamla faster Agda på sin Diversion från 80-talet kör oftast bättre.
Men det är ju inte så konstigt egentligen. Dessa unga grabbar har minst erfarenhet av att köra hoj, de är unga och kaxiga och vill visa upp sig, de förstår inte vilka risker som finns och de kör omkring på några av de svåraste hojarna som finns att manövrera.
Om man som motorcyklist inte ens förstår vikten av att klä sig vettigt, någonting man beslutar om i lugn o ro hemma i hallen, hur ska man då antas kunna fatta vettiga beslut ute på vägen i 150 km/h när man kommer in i en kurva och det börjar skita sig?
Tror du mig fortfarande inte? Titta i.s.f. på filmen en gång till.
Urkh. Tycker ni SMC pellar överskattar er själva som tusan. Nej, ni kan inte köra hoj som gudar för att ni kör runt en j-vla gokart bana i 40 km/h utan att vurpa. När var du senast och körde det tre-dubbla laglig hastighet?
Om man skulle tvinga ut alla SMC instruktörer på en blöt bana och få dem att köra fort tror jag inte de hade klarat sig speciellt bra. Nej, finns alldeles för många gubbar som kört hoj i 20 år och kört 400 mil per säsong och tror så ledes att de är bäst.
Hur många mil kör du själv per säsong?
Och det gör den här föraren? För att han råkar gå omkull???
...nu kör ju rätt många av oss inte bara knix utan merparten på storbana, och rätt många av kurserna körs på Gelleråsen, där regnar det. xD
För att vara lite seriös - det finns alla typer inom instruktörskåren, och det är ju det som är så bra, vi har något att ge alla - från försiktiga, till fartglada.
För övrigt är farten ofta ett problem, eller rättare sagt ett upplevt problem, man tycker det går för fort, och triggar diverse reflexer....det är precis det som händer i filmen (och bakbroms - varför?).
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|