Busa - moddar för banhoj?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Känns som det är nära nu,säkert bara ett par år kvar på bygget:D

Det är klart, man vill ju inte stressa, det kanske stör skapandeprocessen?

Ska vi hoppas på att det blir lagom till 10-årsjubiléet av tråden?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Busan går att köra på bana utan snack.
Lite tung helt klart och inte snabbstyrdast men med lite arbete, rätt bana och rätt chaufför så går det undan.
Även om tråden känns lite troll ;)

Jodå, jag vet att Busen funkar på bana, det är inte det...

...men varför ska man försöka göra den till något den inte är? När vanns Trial-VM på en Suzuki Intruder senast? Ingen anmäler väl Mike Tyson till VM i Plockepinn och hoppas på seger?


En kompis körde Buse ett par år, och både på bana och bombarvägar kunde jag märka en betydande temposänkning jmf med R-hojarna han körde tidigare (eller hur, Hayabusaking?).

Och som du skriver Richo, En Buse är säkert snabb uner rätt förutsättningar och med rätt chaufför, men hur snabb skullle inte t.ex. en ZX-10 vara då?

Gammal sanning: Hur man än borstar en gris, är det ändå en gris...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Säger han som åker DT 125MX

Oavsett vad syftet med denna tråd är ( vilket jag bara tror är att reta folk) så ska man vara lite sparsam med att dömma ut busan som utgångsmaterial för ett ballt bygge

Många som tycker busan är skräp har inte ens kört en sådan

Håller fullständigt med att hjul bromsar och gaffel inte duger mycket till , Trots alltsamma prylar som på gammle TL 1000R och gammle 750R 96-99

Trots allt svårt att få till en grymmare maskin ( Motor) Tung ? jo lite men allt beror på syftet
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Trots allt svårt att få till en grymmare maskin, Tung ? jo lite men allt beror på syftet



Syftet är ju att få den att ta sig runt en bana snabbast möjlgt, det står redan i förstainlägget ju ;)


Men menar du att en busa kan slå, eller ens matcha, en riktig superbike med samma förare (som KAN köra, annars är det ointressant)?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Säger han som åker DT 125MX

Är det inte så att laidback åker rullstol numera efter krash på sporthoj?
Så hurvida han har en dt125 idag eller ikke känns väl rätt orelevant då han om någon ändå har en hel del erfarenhet, iaf av vad jag kunnat läsa här på SH ?

Edit. Sen tycker jag den enda man får reta för att han åker 125a på detta forum är jjcbr125, men det är ju befogat av alla moppefuckofilmer:D
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Syftet är ju att få den att ta sig runt en bana snabbast möjlgt, det står redan i förstainlägget ju ;)


Men menar du att en busa kan slå, eller ens matcha, en riktig superbike med samma förare (som KAN köra, annars är det ointressant)?


Jo , Ja jag håller med
Allt som inte går världsmästarfort är helt meningslöst

Att folk åker enduro och crosshojar på plogad isbana är ju meningslöst det med

Ingen kan ju hävda att dom skulle hänga på en riktig isracinghoj , Ändå tycks folk hålla på med detta å kul tycks dom ha med:va


Med grym maskin menar jag att busamotorns prestanda är svårslagen
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo , Ja jag håller med
Allt som inte går världsmästarfort är helt meningslöst

Att folk åker enduro och crosshojar på plogad isbana är ju meningslöst det med

Ingen kan ju hävda att dom skulle hänga på en riktig isracinghoj , Ändå tycks folk hålla på med detta å kul tycks dom ha med:va


Med grym maskin menar jag att busamotorns prestanda är svårslagen


Fast nu handlade det ju inte om att busamotorn var grym, det vet många att den är trimvänlig som få.

Det handlade om att TS skulle bygga en dräpare utan like som skulle krossa allt motstånd på bana. Motståndet består av superbikes.. S1000RR på kilo med 190 häst.. CBR1000RR med kilo och 180 häst, RSV4 med kilo och 180 häst.. Alla med fantastiska chassien, bromsar och genomgående byggda för snabba varvtider.

Hojarna idag är på en nivå där körbarhet ger betydligt mer för varvtiderna än ännu mer effekt enligt en rungande skara förståsigpåare (jag tycker det också, men allt över 100 hk är läskigt för mig, så jag lutar mig på opinionen). På vilket sätt skulle en busa moddas för att kunna "dräpa" dessa konkurrenter då? Och jag är ärligt intresserad, faktiskt. Du om någon har min respekt gällande kompetens på hojsidan, så ta chansen, omvänd mig :).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Säger han som åker DT 125MX

Oavsett vad syftet med denna tråd är ( vilket jag bara tror är att reta folk) så ska man vara lite sparsam med att dömma ut busan som utgångsmaterial för ett ballt bygge

Många som tycker busan är skräp har inte ens kört en sådan

Håller fullständigt med att hjul bromsar och gaffel inte duger mycket till , Trots alltsamma prylar som på gammle TL 1000R och gammle 750R 96-99

Trots allt svårt att få till en grymmare maskin ( Motor) Tung ? jo lite men allt beror på syftet




Det roliga med tråden tycker jag är...

...att det tagit V-Gurra drygt åtta år att få till en skaplig banhoj av Busen, och är ändå inte färdig. Antagligen är vi (som för tråden framåt) idioter som inte begriper att V-Gurra sitter hemma och fnittrar förtjust för varje år vi hållit tråden vid liv!

Men om syftet verkligen är att bygga en seriös banhoj, kan jag inte förstå varför TS gör det så svårt för sig? Förutom all effekt vet jag inte om Busen har en enda komponent som gör sig bättre på bana än motsvarande från en vanlig R-hoj!
Du utgår väl själv från Busen på ditt bygge för att den är lämpligast till 402m race? Allt beror, precis som du skriver, på syftet.



Just det ja, visst har SkaD rätt. Jag äger bara en DT125, jag kör inte.


Just det ja II; liknar inte den här tråden den där om hjälten som trodde att hans
BMW 330 var lite snabbare än det mesta NASA kunde rada upp?!
Eller var det redan sagt?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det roliga med tråden tycker jag är...


Du utgår väl själv från Busen på ditt bygge för att den är lämpligast till 402m race? Allt beror, precis som du skriver, på syftet.


Och just det är det roliga.. Hade V-gurra velat bygga en draghoj av den hade tråden aldrig levt vidare. Hade han dessutom varit lite ödmjuk i början, och inte föregått den här tråden med en om att hans V-max skulle knäcka allt på bana så hade den nog inte heller gjort det.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Løfter tråden litt siden jeg nå bygger en gat/bane Hayabusa. Den blir ferdig til uke 21 KEMORA.
Motor: 1299cc. hjemmeportet topp. GEN II Kammer. Wiseco 81mm 13-1 kolvar. TiForce avgas. ca 180 bakhjulshester.
Big Piston front fork.
Nico Bakker Swingarm.
Öhlins bakdemper.
ca 200kg tørr.
Tid på Kemora ? Tipper 1,15.
På ACR har jeg kjørt 1,39 med hayabusa ( banerekord 1,28 ) men med denne Hayabusaen regner jeg med 1,37ish.

Hvor er han som skulle kjøre fra Hayabusa med en hand på ryggen ?? :)
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Løfter tråden litt siden jeg nå bygger en gat/bane Hayabusa. Den blir ferdig til uke 21 KEMORA.
Motor: 1299cc. hjemmeportet topp. GEN II Kammer. Wiseco 81mm 13-1 kolvar. TiForce avgas. ca 180 bakhjulshester.
Big Piston front fork.
Nico Bakker Swingarm.
Öhlins bakdemper.
ca 200kg tørr.
......

Plus gashandtag från en Yamaha R1 2008..... :gnissla

/S
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Nei den står på Kawaen...
Kommer du til Kemora 2013 så får du betalt i olut :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Løfter tråden litt siden jeg nå bygger en gat/bane Hayabusa. Den blir ferdig til uke 21 KEMORA.
Motor: 1299cc. hjemmeportet topp. GEN II Kammer. Wiseco 81mm 13-1 kolvar. TiForce avgas. ca 180 bakhjulshester.
Big Piston front fork.
Nico Bakker Swingarm.
Öhlins bakdemper.
ca 200kg tørr.
Tid på Kemora ? Tipper 1,15.
På ACR har jeg kjørt 1,39 med hayabusa ( banerekord 1,28 ) men med denne Hayabusaen regner jeg med 1,37ish.

Hvor er han som skulle kjøre fra Hayabusa med en hand på ryggen ?? :)

11 sek. från banrekord?? Är inte det typ Rookie600 tider?
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Ntjaa... Et lite stykke ned på listen Rookie 600 ja.
Jeg har kjørt 1.35.33 på ACR med en gammel GSXR1000-01 med stdmotor/avgas og jeg er 50 år og har aldri kjørt race. En GOD fører på Slicks hadde nok kjørt like fort med en STD Hayabusa ( 1,35 ) på Slick med bare noen få mods ( +2cm bak, Slick, Avgassystem ).
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
WO97q.jpg


:fakta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Revinge
Hoj
B-King
Fast nu handlade det ju inte om att busamotorn var grym, det vet många att den är trimvänlig som få.

Det handlade om att TS skulle bygga en dräpare utan like som skulle krossa allt motstånd på bana. Motståndet består av superbikes.. S1000RR på kilo med 190 häst.. CBR1000RR med kilo och 180 häst, RSV4 med kilo och 180 häst.. Alla med fantastiska chassien, bromsar och genomgående byggda för snabba :).
Men dom körs inte åv sig själva eller?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top