busa=skit hoj.. iaf min

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
t.otte skrev:
men de e bara kul att få vara med å diskutera lite utan att bli trampad på...

Jag trampar aldrig (medvetet) på någon, har aldrig heller bett någon vara tyst. Vi båda utrycker ju bara våra synpunkter utifrån våra egna personliga erfarenheter. Jag är definitivt ingen MC-Doktor. Kikar du på mina övriga inlägg här på SH ser du att jag svarat rätt korthugget och lindar in det med minsta möjliga sociala smörjmedel.

Vill någon inte läsa min inlägg är det enkelt att lägga till mig på "Ignoreralistan" här på SH. Bara som ett litet tips. :hihi :7peta
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Ingen skall behöva vara tyst och ingen skall behöva känna sig trampad på - ber om ursäkt om jag träffat ett par ömma tår...

...och nu håller vi på att tappa tråden...
 
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Flyer skrev:
Ingen skall behöva vara tyst och ingen skall behöva känna sig trampad på - ber om ursäkt om jag träffat ett par ömma tår...

...och nu håller vi på att tappa tråden...


Fint...
Jag ber om ursäkt som sagt om jag uttryckte mig klumpigt...

Finns det inget svar på denna tråd än?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
En vattenkyld cylinder kyls av snabbare än vad kolven gör när man övergår från inspirerad körning till lugn körning eftersom kolven saknar någon egentlig kylning annat än en liten oljesprut från ett kylmunstycke samt själva bränsleblandningen. Har man samtidigt lite klen blandning på den cyllen ligger man väldigt risigt till. Ligger man sen åt det tajta håller på spel kolv/cylle får man problem även då och inte bara på full rulle. Kverulera på SH om orsaken när vi inte vet alla fakta... well, orsaken lär vi iaf få höra från Doktorerna på MC-Xpress var det lider.

Att en Nicasil-cylle slår sig efter en överhettning låter mindre troligt - om du nu inte har fodrat om den med vanliga gjutjärnsfoder?



Faktum är att dom INTE tål överhettning alls

På gammla hojar så har väl vi alla smält kolvar fast då under rätt hygglig last
men man honar bara ur lite ,petar i en nya kolv (eller beg)
tutar vidare justerar bränsle å tändning å förhoppningsvis inte smälter nån kolv igen


Men på en busa så går de inte se

där ryker cylindern direkt aluminium tappar sin bärighet efter 200 grader drygt
spikningar kan innehålla blixtnerslag på över 1000grader ( väldigt korta tider)




Observera att jag inte kan göra nåt uttalande om detta specifika fall
men jag är säker på att mc express inte skulle montera en defekt cylinder

jag beskriver här bara lite av svagheterna på busamotorn angående turboladdning


Ps busacylindrarna går väldigt bra att ha som dörrstopp
men faan så många dörrar har ja ju inte :hihi :D :kocko
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top