andersbrink skrev:
En vattenkyld cylinder kyls av snabbare än vad kolven gör när man övergår från inspirerad körning till lugn körning eftersom kolven saknar någon egentlig kylning annat än en liten oljesprut från ett kylmunstycke samt själva bränsleblandningen. Har man samtidigt lite klen blandning på den cyllen ligger man väldigt risigt till. Ligger man sen åt det tajta håller på spel kolv/cylle får man problem även då och inte bara på full rulle. Kverulera på SH om orsaken när vi inte vet alla fakta... well, orsaken lär vi iaf få höra från Doktorerna på MC-Xpress var det lider.
Att en Nicasil-cylle slår sig efter en överhettning låter mindre troligt - om du nu inte har fodrat om den med vanliga gjutjärnsfoder?
Faktum är att dom INTE tål överhettning alls
På gammla hojar så har väl vi alla smält kolvar fast då under rätt hygglig last
men man honar bara ur lite ,petar i en nya kolv (eller beg)
tutar vidare justerar bränsle å tändning å förhoppningsvis inte smälter nån kolv igen
Men på en busa så går de inte se
där ryker cylindern direkt aluminium tappar sin bärighet efter 200 grader drygt
spikningar kan innehålla blixtnerslag på över 1000grader ( väldigt korta tider)
Observera att jag inte kan göra nåt uttalande om detta specifika fall
men jag är säker på att mc express inte skulle montera en defekt cylinder
jag beskriver här bara lite av svagheterna på busamotorn angående turboladdning
Ps busacylindrarna går väldigt bra att ha som dörrstopp
men faan så många dörrar har ja ju inte
:kocko