Busted!

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Hello!

Nyss blev jag tagen av polisen.
En mycket trevlig och rolig mc-polis måste jag påpeka. :tummenupp
Fick böta 1500:- för min regskylt som inte syntes tillräckligt bra, vilket ju är sant.
Bakdäcket är lite halvslitet, så 1mm gränsen var passerad lite grann, men han tyckte att jag skulle köpa ett nytt däck för 1200:- istället för att böta för det. :) Vilket jag inte hade några invändningar emot heller.
Blinkers bak skulle man tydligen oxå ha, så det blev noterat. Samt att reflexen bak saknades.
Detta är ju inget att snacka om, eftersom vi alla vet att dessa grejjer ska finnas/uppfyllas på en godkänd mc. :tungan

Men nu till frågan som vi inte kom överrens om, backspeglar? :confused:
Inte fan måste man väl ha backspeglar på en KTM 525 EXC?
Jag reg-besiktigade min Yamaha WR 426 för ett par år sedan, landsvägsreggade, och då var det sldrig ens tal om några backspeglar.
Enligt den mycket trevliga polismannen var det lag på backspeglar för mc sedan 2003.
Så nu står backspeglar med på "flygande besikningsprotokollet", och jag måste visa upp hojen med backspeglar på.

Hur ligger det till egentligen?
Någon som VET det? ( inte tror eller antar ) :rolleyes:

OBS!!
Detta är ingen "djävla snutt djävel som tog mej på min coola motard så nu ska jag kasta skit och klaga som fan-tråd"
Jag hade valt att köra med en snyggare regskyltsplacering än originalet, och får pynta för det. :tummenupp

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jag blev stoppad i en flygande besiktning för ett par år sen. Jag saknade backspeglar men de sa inget om det då.

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Jag VET att man INTE måste ha backspeglar på en motorcykel för det finns ingen lag som reglerar det. Fast de flesta poliser och vissa virrpannor på vägverket (praktikanter) känner inte till detta utan vänder sig till förnuftet "KLART ATT DU MÅSTE HA BACKSPEGLAR - HUR SKA DU ANNARS KUNNA SE BAKÅT" - då svarar jag - Då VÄNDER JAG MIG OM!!!

Öhum... räcker det som svar? (du måste alltså inte ha backspeglar... never nånsån):tummenupp

Nu såg jag länken så jag tar tillbaka det där om att det inte finns någon lag - när jag pratade med en ingenjör på bilprovningen så sa han att det inte finns någon lag på backspeglar och att det var därför min hoj gick igenom besiktningen utan backspeglar.

Last edited:

rogzal

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Tl 1000 R
Jag VET att man INTE måste ha backspeglar på en motorcykel för det finns ingen lag som reglerar det. Fast de flesta poliser och vissa virrpannor på vägverket (praktikanter) känner inte till detta utan vänder sig till förnuftet "KLART ATT DU MÅSTE HA BACKSPEGLAR - HUR SKA DU ANNARS KUNNA SE BAKÅT" - då svarar jag - Då VÄNDER JAG MIG OM!!!

Öhum... räcker det som svar? (du måste alltså inte ha backspeglar... never nånsån):tummenupp

Du har inte läst tidigare inlägg:arsele

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Är det efter årsmodell 1999 då dom menar eller? Min är en 2000 och jag besiktade utan?

IGNJATOVIC

Guest
Du har inte läst tidigare inlägg:arsele

Jag korrigerade det

Är det efter årsmodell 1999 då dom menar eller? Min är en 2000 och jag besiktade utan?

Precis, min är också 2000 och gick igenom utan backspelgar - vissa bilinpektörer kanske gör olika tolkningar. Har hört historiet om nissar som haft Akra på besiktningen som gått igenom.

Personligen tycker jag att det är skitsmidigt att bara vända sig om (seriöst).

Last edited:

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Tackar för svaren! :tummenupp
Det verkar som det blir till att låna ett par backspeglar och "tejpa" dit innan jag visar upp hojen sen. :tungan
För backspeglar är inget jag vill ha permanent på hojen kan jag säga.
Fult är det, plus att de lär gå sönder rätt snart ändå. :näsblod
På en sporthoj ser det helt ok ut i vissa fall, men aldrig på en motard/offroad. :gnissla

P.s.
Som föregående talare sagt, jag vänder mig hellre om när jag vill se vad som händer bakom mig. Inga döda vinklar då heller. :tungan
D.s.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tackar för svaren! :tummenupp
Det verkar som det blir till att låna ett par backspeglar och "tejpa" dit innan jag visar upp hojen sen. :tungan
För backspeglar är inget jag vill ha permanent på hojen kan jag säga.
Fult är det, plus att de lär gå sönder rätt snart ändå. :näsblod
På en sporthoj ser det helt ok ut i vissa fall, men aldrig på en motard/offroad. :gnissla

P.s.
Som föregående talare sagt, jag vänder mig hellre om när jag vill se vad som händer bakom mig. Inga döda vinklar då heller. :tungan
D.s.

Var bor du? Jag har ett par KTM orignal, aldrig använda som du skulle kunna få låna. Fast bara därför bor du säkert 100 mil härifrån... :tungan

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Var bor du? Jag har ett par KTM orignal, aldrig använda som du skulle kunna få låna. Fast bara därför bor du säkert 100 mil härifrån... :tungan

Schysst! :)
Problemet är bara att jag bor 55 mil från dig. :tungan
Västerås närmare bestämt.
Men det fixar sig nog. I värsta fall får jag väl köpa ett par. Kan ju inte bli ruinerad av det hoppas jag. :näsblod

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

jag håller med dig om det faktsikt, de gör att man tvingar sig själv att kolla och vända sig om, med speglar så slarvar man å sneglar lite i spegeln å ser inte vad som verkligen händer bakom.

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Läste i länken att man måste ha backspeglar, har dock besiktat 2st hojar utan (bilprovningen) och sist jag blev stoppad sa den ena polisen att jag prompt måste ha backspeglar medans den andra "ringde in" och kollade om så var fallet, den arga farbror polisen kom tillbaka med huvet mellan axlarna och sa "-Du kan åka, är tydligen bara på dom heltypade hojarna det där gäller"

Ngn som vet när det kom med i boken?

Edit: kanske ska läsa lite bättre nästa gng jag kollar igenom ngt :)

"Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar"

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)

Jag håller med, ärligt talat fattar jag inte varför dom över huvud taget uppfann backspeglarna, totalt onödigt. När man tänker efter finns det fler saker som är onödiga, till exempel tanken. Jag brukar hälla ner soppan rakt i förgasarna direkt efter hand när jag kör, funkar hur bra som helst, det är skitsmidigt. Och tändstiften, vad fan tänkte dom egentligen på, hur onödigt som helst. Jag kör med tändare istället, fast det kan vara lite jobbigt när det regnar eller blåser, men vem fan kör då egentligen? Nej det funkar hur bra som helst, det är skitsmidigt! (seriöst)

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Schysst! :)
Problemet är bara att jag bor 55 mil från dig. :tungan
Västerås närmare bestämt.
Men det fixar sig nog. I värsta fall får jag väl köpa ett par. Kan ju inte bli ruinerad av det hoppas jag. :näsblod

Bara säga till om du vill låna mina och tejpa dit. Ligger hemma i garaget i obruten förpackning. :)

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Bara säga till om du vill låna mina och tejpa dit. Ligger hemma i garaget i obruten förpackning. :)

När man var i de yngre åren (10 bast) så kunde man köpa backspegel till cyckeln. Väldigt förenklat en slangkämma runt styret med en backspegel påsvetsad. Finns kanske fortfarande något liknande för någon hundring i någon leksaksaffär eller cykelaffär.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...