Jag kan förstå vad du menar med det du skriver.
Jag kan dock inte förstå att du säger att banorna inte fyller någon funktion. Naturligtvis så är situationerna i trafiken rörliga och inte likadana varje gång, men i din utbildning ingår att du ska kunna framföra fordonet på ett säkert sätt och dessa banor är ett bra sätt att testa detta på.
Att krypköra med en motorcykel är inte det lättaste att göra och tar lång tid att lära sig (eller mycket nötande), och det måste finnas någon form av kontroll av vad man ska kunna när man får sitt körkort.
Har du fått det innött på körskolan så har du åtminstone lärt dig att hantera cykeln på ett förhoppningsvis säkert sätt. Annars kan vi ju lika gärna ta bort halkbanan för bilar oxå det känns som lite samma sak. Du lär din inte att köra bil av det, men du lär dig förhoppningsvis att hantera den lite bättre
i en speciell situation. Det är alltid bra att få lära sig hur man gör en undanmanöver, det är alltid bra att göra en "garagevändning", och det är definitivt bra att kunna krypköra.
Så min fråga till dig är: Hur menar du att man ska kunna kontrollera att de som kör upp kan hantera sitt fordon på ett säkert sätt, i en viss situation, UTAN att ha någon form test som är rättvist för alla?
Om du har något bra förslag så kan du kan du ju alltid maila det till vv och höra vad dom tycker om det.. Det kanske kan hjälpa till att förbättra vår utbildning.
Ta detta nu inte som något gnäll-svar; det är menat som en seriös diskussion.