Busted!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Det finns mkt som jag kallar för "officiellt bullshit" i Sverige idag - ytterligare ett exempel är manöverbanan på uppkörningen.
Bullshit, klarar man inte manöverbanan ska man inte ha kort. Den testar precis de färdigheter man behöver för att trixa sig ur trängda situationer i stadstrafik. Det brukar dessutom oftast vara de som haft svårt för den som tycker den är onödig, vilket är lite komiskt tycker jag. Men det är, som det brukar heta, en annan diskussion.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC

Största nyttan av spegeln har jag när jag räjsar!
Skall man hetsa varandra på krokväg eller bana måste man ha koll på bakomvarande.
Kör någon avsevärt fortare SKALL man välja spår som släpper förbi på ett säkert sätt.
Är du allvarlig? Kör du bana ska du köra förutsägbart, så att den som kommer bakifrån kan anpassa omkörningen utifrån ditt spår, det är helt hans ansvar. Delat ansvar är inget ansvar. Edit: Är man avsevärt snabbare är det dessutom lätt att köra om utan hjälp.

Om du börjar byta spår för att underlätta omkörning för han som kommer på höger, men missar att det samtidigt kommer en annan på vänster så är ni båda rökta. Välj ett spår och håll det!

(bland) Det värsta jag vet är orutinerade ungtuppar som försöker tjäna en placering mot en bättre förare genom att stänga på ett farligt sätt.
Det håller jag med om, men risken att dessa odågor försöker stänga lär ju vara betydligt större om de vet vilken sida de ska stänga på, vilket de gör om de ser mig i backspegeln.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Livsfarligt! Absolut inga backspeglar när du "räjsar". Byt aldrig spår för att släppa förbi någon på bana. Håll ditt spår och håll inte på att vingla fram och tillbaka.
Det är den som kör om skall anpassa sitt spår efter framförvarande.

Precis vad motorcykelhjälten Harry "Professorn" Lundberger sade i rättegången efter att han tryckt en förföljande polisbil upp i gräset i rondell när han sneddade med sin lastbil: "Först i böj väljer spår!"

Poliserna tyckte inte lika... :hihi

/J
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Besiktat samtliga hojar jag haft utan backspeglar varje gång utan problem. Hade ett slipon på min förra ninja som lät som fan, men det gick också igenom.

Har blivit stoppad ett gäng ggr, och den nitiska polisen i Nyköping har aldrig gnällt över avsaknaden av backspeglar. Däremot har man ju fått höra t.ex:
Dina blinkers blinkar för fort, för liten regskylt, det gick jävligt fort där, etc etc..

Men just backspeglar verkar inte vara något problem här omkring iaf.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag också!

Igår, i samband med en i övrigt härlig tur ihop med ett gött gäng från Halmstad tyckte Bosse Batong att min skylt syntes för dåligt...
Jag valde att INTE argumentera utan höll god min och var allmänt äckligt trevlig... Kontentan blev 1500kr och en uppmaning att "Hälsa dem andra som hade felaktiga/felplacerade skyltar att omedelbums åtgärda" (De andra tolv väntade in 300m bort, hyggligt!:tummenupp )
Jag tror att det räddade mig till del, att inte bete sig och bortförklara, för reflex och skyltbelysning sa han inget om , inte heller att det saknades en blinkers fram (ratbike?) eller ljudnivå för den delen :) Jag har gjort ett medvetet val att placera skylten där jag gjort, Bosse gjorde enkom det arbete han är förordnad att göra. (denna gång fanns inga småvägar att försvinna på)

Bosse - FettSnok 1-3 :D

En av de andra gångerna så var det en inspektör som skulle mäta dB på hojen.
Varsågod, lycka till... För inte finns det tändkablar (direktmonterade spolar) som han kunde koppla upp sitt instrument mot. Tydligen skall det mätas vid en viss kolvhastighet.. Så det sket sig den gången :D

Får väl montera den andre skylten nu då, så man slipper ombes. nästa gång..

/Snutmagnet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Livsfarligt! Absolut inga backspeglar när du "räjsar". Byt aldrig spår för att släppa förbi någon på bana. Håll ditt spår och håll inte på att vingla fram och tillbaka.
Det är den som kör om skall anpassa sitt spår efter framförvarande.

Som vanligt var jag otydligare än jag trodde.
Med byta spår menar jag snarare när man går från kurva till kurva.
Har hänt mig några gånger att man varit närra att missa att någon är på väg förbi på tex. innerkant i en höger precis när man lägger över för en vänstersväng.
Gäller det inget särskilt då, så föredrar jag att släppa förbi före att trycka/stänga honom.
Naturligtvis byter man inte spår radikalt.
Handlar mer om att lämna manöverutrymme.
 

njelger

Guest
Jag minns inte under vilket kapitel jag läste det när jag kollade, det var länge sedan. Men det framgick då att det inte fanns ngt krav på framstänka, iaf inte på hojar äldre än -99.

Jag kollade även det med en handläggare innan jag for till besiktningan första gången utan framstänka.

/J

det var lite så jaqg menade.
jag har aldrig hört att man behöver framstänka. besiktigade senast uten utan ens en kommewntar.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Livsfarligt! Absolut inga backspeglar när du "räjsar". Byt aldrig spår för att släppa förbi någon på bana. Håll ditt spår och håll inte på att vingla fram och tillbaka.
Det är den som kör om skall anpassa sitt spår efter framförvarande.

Jag tolkade det mer som att "Ser jag i speglarna att någon hetsar och vill om väljer jag ett defensivt spår i nästa böj så kan han åka om"

Är det farligt?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag tolkade det mer som att "Ser jag i speglarna att någon hetsar och vill om väljer jag ett defensivt spår i nästa böj så kan han åka om"

Är det farligt?

på bana, JA! Många problem som uppstår vid bankörning är när långsammare förare åker och håller koll bakåt och lämnar plats för att underlätta omkörningar... Det är till ingen nytta!
Mycket bättre att bara åka idealspår, snabbare förare får ta ett anat spår för att ta sig om!
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
behöver man backspeglar kör man för sakta :p när man åker på så ska man fan kolla frammåt o inte bakom
 

IGNJATOVIC

Guest
Bullshit, klarar man inte manöverbanan ska man inte ha kort. Den testar precis de färdigheter man behöver för att trixa sig ur trängda situationer i stadstrafik. Det brukar dessutom oftast vara de som haft svårt för den som tycker den är onödig, vilket är lite komiskt tycker jag. Men det är, som det brukar heta, en annan diskussion.


Har du samma åsikt om halkbanan när det kommer till biluppkörningen? Om man inte klarar den så ska man inte ha bilkörkort?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Är det bara jag som tycker att tråden har spårat ur?
Hm, jo uppkörningsdiskussionen är ju hyfsat ointressant och OT, jag borde nog inte ha svarat på det.

I övrigt handlar ju tråden i alla fall fortfarande om backspeglar, om än i en annan kontext än i förstainlägget, och frågan där är ju redan besvarad, så var det bara den man var intresserad av så är det väl bara att sluta läsa?
 

IGNJATOVIC

Guest
Hur var det nu, du hade inte körtkort va?

Jo jag har körkort för både bil och mc- men jag ska nog inte säga nåt mer för då får jag alla moraltanter på mig. Eller jag bryr mig inte om tanterna nu - har värre saker att ta itu med - orkar inte diskutera bara... en annan gång
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Jo jag har körkort för både bil och mc- men jag ska nog inte säga nåt mer för då får jag alla moraltanter på mig. Eller jag bryr mig inte om tanterna nu - har värre saker att ta itu med - orkar inte diskutera bara... en annan gång
Moraltant är ett fantastiskt användbart ord, så fort någon säger emot en om någonting överhuvud taget kan man vinna diskussionen genom att kalla dem moraltanter. Hur fanken fick du in moral i det här?

Kan man inte köra hoj ska man inte ha hojkort, kan man inte köra bil ska man inte ha bilkort. Är man moraltant för att man tycker det så har ordet officiellt tappat sitt sista uns av betydelse.

Ja, jag vet att det är OT, och nej, jag kunde inte låta bli att svara.
 

IGNJATOVIC

Guest
Moraltant är ett fantastiskt användbart ord, så fort någon säger emot en om någonting överhuvud taget kan man vinna diskussionen genom att kalla dem moraltanter. Hur fanken fick du in moral i det här?

Kan man inte köra hoj ska man inte ha hojkort, kan man inte köra bil ska man inte ha bilkort. Är man moraltant för att man tycker det så har ordet officiellt tappat sitt sista uns av betydelse.

Ja, jag vet att det är OT, och nej, jag kunde inte låta bli att svara.

Jag håller med dig - moraltant är ett fantastiskt användbart ord. Jo, anledningen till att jag fick in moral i det här sammanhanget är just aggressiva påhopp utan att man ens fått förklara hur man tänker. Du har ju redan avslöjat att du tänker "tro fan att vi ska ha en manöverbana och du är dum i huvudet som tycker att man inte ska ha det" - det var min tolkning i alla fall, därav moraltantandet.


Det går att diskutera detta hur länge som helst men det jag försökte komma till var att man inte alls lär sig att köra motorcykel på körskolan - du lär dig inte att köra motorcykel överhuvudtaget på körskolan. Sen kan man väl diskutera "vad är motorcykelkörning" osv men det orkar jag inte nu.



Lågfartsdelen och högfartsdelen fyller ingen reell funktion utan det är bara något som staten applicerat på körskolorna för att verka korrekt enligt triviala, politiska och byråkratiska sedvänjor osv. Man lär sig inte att köra motorcykel bara för att man klarar av ett stereotypt moment på ett bra sätt men man måste ändå ha en sån del oavsett om det är bra eller dåligt bara för att vara korrekt. I princip så lär du dig att bli riktigt duktig på att klara av ett enda moment som ser likadant ut varje gång.




Kan man förankra detta till verkligheten? Är det så här det ser ut i verkliga livet i trafiken? Svar nej: i trafiken är det annorlunda situationer hela tiden och skulle det uppstå en fara som du måste ta dig ur så löser du detta med hjälp av rutin och erfarenhet - inte på grund av att du klarat av ett fånigt manöverprov på körskolan.



Det var någon som påstod att man kan väja för ett rådjur om man klarar högfartsdelen. Det är totalt oriktigt enligt mig. Ett rådjur är ett rörligt objekt som man som oerfaren förare kanske slänger blicken på och kör in i osv. Lär man sig att väja för ett rådjur när man kör sick sax på en bana som ser likadan ut varje gång? Nej!



Uh orka - jag har fått nog av analytiska arbeten i skolan.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(

Jag kan förstå vad du menar med det du skriver.
Jag kan dock inte förstå att du säger att banorna inte fyller någon funktion. Naturligtvis så är situationerna i trafiken rörliga och inte likadana varje gång, men i din utbildning ingår att du ska kunna framföra fordonet på ett säkert sätt och dessa banor är ett bra sätt att testa detta på.

Att krypköra med en motorcykel är inte det lättaste att göra och tar lång tid att lära sig (eller mycket nötande), och det måste finnas någon form av kontroll av vad man ska kunna när man får sitt körkort.
Har du fått det innött på körskolan så har du åtminstone lärt dig att hantera cykeln på ett förhoppningsvis säkert sätt. Annars kan vi ju lika gärna ta bort halkbanan för bilar oxå det känns som lite samma sak. Du lär din inte att köra bil av det, men du lär dig förhoppningsvis att hantera den lite bättre i en speciell situation. Det är alltid bra att få lära sig hur man gör en undanmanöver, det är alltid bra att göra en "garagevändning", och det är definitivt bra att kunna krypköra.

Så min fråga till dig är: Hur menar du att man ska kunna kontrollera att de som kör upp kan hantera sitt fordon på ett säkert sätt, i en viss situation, UTAN att ha någon form test som är rättvist för alla?

Om du har något bra förslag så kan du kan du ju alltid maila det till vv och höra vad dom tycker om det.. Det kanske kan hjälpa till att förbättra vår utbildning.


Ta detta nu inte som något gnäll-svar; det är menat som en seriös diskussion. :)
 
Gick med
15 May 2007
Ort
enSöping förfan
Hoj
Ducati 1098 tricolore
Jag byggde ett par egna.. Tog bara en spegel å krossa. sen leta jag ut två någolunda bitar som jag slipade till och limma fast på två pinnar. Pinnarna band jag sedan fast på styret. Funka suveränt. Kossta mig ingenting.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top