Busted!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
3165809 Jag byggde ett par egna.. Tog bara en spegel å krossa. sen leta jag ut två någolunda bitar som jag slipade till och limma fast på två pinnar. Pinnarna band jag sedan fast på styret. Funka suveränt. Kossta mig ingenting.
hejja hejja






:3freak
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Jag håller med dig - moraltant är ett fantastiskt användbart ord. Jo, anledningen till att jag fick in moral i det här sammanhanget är just aggressiva påhopp utan att man ens fått förklara hur man tänker. Du har ju redan avslöjat att du tänker "tro fan att vi ska ha en manöverbana och du är dum i huvudet som tycker att man inte ska ha det" - det var min tolkning i alla fall, därav moraltantandet.
Bra att du tyckte det var aggressivt, jag återanvände din egen bullshit-formulering just för att få dig att tänka till om hur det du skriver kan uppfattas på ett forum.

Lågfartsdelen och högfartsdelen fyller ingen reell funktion utan det är bara något som staten applicerat på körskolorna för att verka korrekt enligt triviala, politiska och byråkratiska sedvänjor osv. Man lär sig inte att köra motorcykel bara för att man klarar av ett stereotypt moment på ett bra sätt men man måste ändå ha en sån del oavsett om det är bra eller dåligt bara för att vara korrekt. I princip så lär du dig att bli riktigt duktig på att klara av ett enda moment som ser likadant ut varje gång.
Att klara manöverbanan är ingen garanti för att man är bra på att köra motorcykel, men att INTE klara av den är en garanti för att man inte kan köra motorcykel speciellt bra, så det sorterar bort de värsta i alla fall.

Självklart ser inte trafiken ut exakt (eller ens ungefär) som manöverbanan, det är inte heller syftet, men för att kunna hantera oväntade situationer måste du ha tillräckligt bra koll på de rent tekniska delarna av körningen. All uppmärksamhet du måste ägna åt det äter nämligen av den uppmärksamhet du har över till att hantera situationen. Manöverbanan sätter en minimumnivå på teknisk skicklighet (som man sedan naturligtvis ska fortsätta förbättra resten av sin hojkarriär).


Uh orka - jag har fått nog av analytiska arbeten i skolan.
Nu höll jag på att skriva något elakt, men jag ska inte vara aggressiv... ;)
 

IGNJATOVIC

Guest
Jag kan förstå vad du menar med det du skriver.
Jag kan dock inte förstå att du säger att banorna inte fyller någon funktion.


Jag skrev inte att banorna inte fyller någon funktion. Jag skrev att jag ansåg att låg och högfartsprovet inte fyller någon funktion.



Att krypköra med en motorcykel är inte det lättaste att göra och tar lång tid att lära sig (eller mycket nötande), och det måste finnas någon form av kontroll av vad man ska kunna när man får sitt körkort.



Ja och dessa kriteriar är sådant som bestäms av människor som är där för att få den stora folkmassan med sig. Jag tycker att det är rätt lustigt att folk inte reagerat på det här tidigare. Är det någon som vet varför man tog bort den så kallade garagevändningen? Det hände kanske aldrig i trafiken att man var tvungen att vända så abrupt?


Ja, sen går det att diskutera om du någon gång i trafiken kommer till en situation där du inte FÅR sätta ner fötterna. Typ aldrig - bara ett sånt där moment som bör tas med av politiska skäl.


Har du fått det innött på körskolan så har du åtminstone lärt dig att hantera cykeln på ett förhoppningsvis säkert sätt. Annars kan vi ju lika gärna ta bort halkbanan för bilar oxå det känns som lite samma sak. Du lär din inte att köra bil av det, men du lär dig förhoppningsvis att hantera den lite bättre i en speciell situation. Det är alltid bra att få lära sig hur man gör en undanmanöver, det är alltid bra att göra en "garagevändning", och det är definitivt bra att kunna krypköra.


Jag tycker nog att halkbanan är onödig också - seriöst :D Ojojoj - här lär jag ju inte bli poppis:)


Så min fråga till dig är: Hur menar du att man ska kunna kontrollera att de som kör upp kan hantera sitt fordon på ett säkert sätt, i en viss situation, UTAN att ha någon form test som är rättvist för alla?


Nu skriver du att det ska vara rättvist för alla. Det är ju också en sån där politisk grej. Det ska inte vara rättvist - att få körkort är ingen rättighet (finns egentligen en fet dubbelmoral i det här eg. För om man ska se staten som ett objekt så vill ju staten egentlgien att ALLA har körkort för att ALLA ska kunna ta del av den infrastruktur som finns för att samhället ska bli mer rationellt). Jag tycker bara att vissa moment från utbildning till kortet i handen är ineffektiva och onödiga. Men om jag ska svara på din fråga. Skippa manöverbanan - det är bara slöseri med pengar och tid - börja köra i trafik direkt (allt från superenskilda vägar till öde parkeringsplatser (detta är bara exempel - tänk nu inte nåt extremt typ Coop Forum parkeringen mitt i city i 08 i rustningstrafik)).

Oavsett vad du än svarar på ovanstående så kommer man till samma punkt igen. Hur bra du än är på att ta manöverbanan så leder inte det till att du skulle kunna reda ut en farlig situation i trafiken. Så man kan liksom helt och hållet hoppa över det momentet.



Om du har något bra förslag så kan du kan du ju alltid maila det till vv och höra vad dom tycker om det.. Det kanske kan hjälpa till att förbättra vår utbildning.


Ingen dum idé.


Ta detta nu inte som något gnäll-svar; det är menat som en seriös diskussion. :)

Yes woman
 
Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Bra att du tyckte det var aggressivt, jag återanvände din egen bullshit-formulering just för att få dig att tänka till om hur det du skriver kan uppfattas på ett forum.


Sorry!


Att klara manöverbanan är ingen garanti för att man är bra på att köra motorcykel, men att INTE klara av den är en garanti för att man inte kan köra motorcykel speciellt bra, så det sorterar bort de värsta i alla fall.



Ungefär som med bil då. Är du riktigt urusel på att köra bil så får du helt enkelt ta fler körlektioner. Skillnaden här är bara att körskoleläraren kan manövrera bilen - det kan man inte om man kör hoj. Fast återigen - tillbaka till de superenskilda vägarna och öde parkeringsplatserna som jag skrev i mitt förra inlägg *bereder mig på att ta emot en storm av motargument*:yoparty (det är alltså bättre att träna i en verklighetsförankrad miljö än något som ser likadant ut hela tiden - om det inte regnar ena dagen förstås :D )




Självklart ser inte trafiken ut exakt (eller ens ungefär) som manöverbanan, det är inte heller syftet, men för att kunna hantera oväntade situationer måste du ha tillräckligt bra koll på de rent tekniska delarna av körningen. All uppmärksamhet du måste ägna åt det äter nämligen av den uppmärksamhet du har över till att hantera situationen. Manöverbanan sätter en minimumnivå på teknisk skicklighet (som man sedan naturligtvis ska fortsätta förbättra resten av sin hojkarriär).


Jag svarar bara att man inte måste befinna sig på en manöverbana för att lära sig det. Snart ska vi kanske börja utbilda cyklister från 9 års ålder också? :tummenupp


Nu höll jag på att skriva något elakt, men jag ska inte vara aggressiv... ;)

Nej, du är en fin ponke :pannkyss

Jag borde egentligen ha blivit politiker. Det är nog rätt tråkigt och fan vad surt att äta i den där jävla piddeluttrestaurangen varje jäkla dag. Men gissa vad effektivare samhället skulle bli. Men det första jag skulle göra i trafiksektorn - det är att ta bort alla jäkla övergångsställen direkt efter korsningarna och cirkulationsplatserna. Vilket benskaft kom på det egentligen? :va

Nej, du är en fin ponke :pannkyss

Jag borde egentligen ha blivit politiker. Det är nog rätt tråkigt och fan vad surt att äta i den där jävla piddeluttrestaurangen varje jäkla dag. Men gissa vad effektivare samhället skulle bli. Men det första jag skulle göra i trafiksektorn - det är att ta bort alla jäkla övergångsställen direkt efter korsningarna och cirkulationsplatserna. Vilket benskaft kom på det egentligen? :va



Förresten - varför är det bara en åldersgräns på mopedister? Varför är det ingen utbildning där - jag menar ifall det kommer upp ett rådjur så måste man kunna manövrera mopeden osv...Jaaa - vi kan ju införa en manöverbana för mopedister också. Och vipps - nu är politikerna igång igen. Har hört att mopeder - obligatoriskt körkort - 16 år ej 15 osv. De ska väl självklart införa nån mopedmanöverbana för fjortisarna också utanför McDonald's - jag bara suckar... :arsele Men jag ser fram emot nästa diskussion där vi diskuterar manöverbanan för mopedister (för det kommer ju säkert att hända:D)
 
Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Nu glömde jag en sak till - jag vill verkligen få ur mig allt ikväll känner jag =P

Jag tycker att vi ska skippa uppkörningen helt och hållet. Körskolorna borde dela ut korten när de känner att eleverna är redo. Och det innefattar alltså att det inte finns nåt teoriprov på vägverket heller - det gör man på körskolan.

Nej jag är inte psykiskt instabil.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC

Jag svarar bara att man inte måste befinna sig på en manöverbana för att lära sig det.
Absolut inte, och om körning i trafik försummas på trafikskolorna för att allt fokus ligger på teknikdelen så är det förstås inte alls bra. Jag menar bara att båda delarna är viktiga, och måste övas på under utbildningen. Själva provet är ju inte till för att lära ut något, utan för att verifiera att man redan har lärt sig tillräckligt för att släppas ut själv, och då menar jag att man måste testa båda delarna också.

Själv har jag mycket lite erfarenhet av trafikskolor, så jag vet inte var de typiskt lägger tonvikten, men om de skickar folk till uppkörning efter att nästan bara kört manöverbana så säger det väl mer om hur svår trafikdelen är på provet än om manöverdelen.

Sedan är ju en stor del av olyckorna bland nya körkortsinnehavare singelolyckor, där de går av helt på egen hand i en kurva när de kör lite inspirerat, och där hjälper varken dagens manöverprov eller trafikkörning ett dyft. Vad som däremot skulle göra nytta är att införa en obligatorisk bandag, typ SMC:s BKK eller SHK. Det är ju dessutom kul, och skulle säkert inspirera många till att köra mer bana även senare.
 

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha r1
Det var skumt för jag besiktade hojen för några veckor sedan utan backspeglar dom sa ingenting:va
 

IGNJATOVIC

Guest
Absolut inte, och om körning i trafik försummas på trafikskolorna för att allt fokus ligger på teknikdelen så är det förstås inte alls bra. Jag menar bara att båda delarna är viktiga, och måste övas på under utbildningen. Själva provet är ju inte till för att lära ut något, utan för att verifiera att man redan har lärt sig tillräckligt för att släppas ut själv, och då menar jag att man måste testa båda delarna också.

Själv har jag mycket lite erfarenhet av trafikskolor, så jag vet inte var de typiskt lägger tonvikten, men om de skickar folk till uppkörning efter att nästan bara kört manöverbana så säger det väl mer om hur svår trafikdelen är på provet än om manöverdelen.

Sedan är ju en stor del av olyckorna bland nya körkortsinnehavare singelolyckor, där de går av helt på egen hand i en kurva när de kör lite inspirerat, och där hjälper varken dagens manöverprov eller trafikkörning ett dyft. Vad som däremot skulle göra nytta är att införa en obligatorisk bandag, typ SMC:s BKK eller SHK. Det är ju dessutom kul, och skulle säkert inspirera många till att köra mer bana även senare.

Det där är skitbra - att kanske ha en SMC-dag eller en bandag med i utbildningen.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
okidoikes då tar vi det en gång till ;)

Ja, sen går det att diskutera om du någon gång i trafiken kommer till en situation där du inte FÅR sätta ner fötterna. Typ aldrig - bara ett sånt där moment som bör tas med av politiska skäl.

Jag satte ner en fot på krypbanan på uppkörningen. Kommentaren från "uppkörningskillen": Det gör inget om man sätter ner en fot- vi ser ändå om du har tekniken. Det är DET dom tittar efter. Men man ska ju visa vad man kan.

Ja och dessa kriteriar är sådant som bestäms av människor som är där för att få den stora folkmassan med sig. Jag tycker att det är rätt lustigt att folk inte reagerat på det här tidigare.

Kanske är det för att dom flesta människor anser att de krav som finns är vettiga??

Är det någon som vet varför man tog bort den så kallade garagevändningen? Det hände kanske aldrig i trafiken att man var tvungen att vända så abrupt?
Garagevändningen finns fortfarande med.. inte i samma form men det är eg fortfarande en tvär vändning... Menar du dessutom att det inte är bra att kunna vända sin hoj på det viset, OM det skulle behövas? Är inte det enklare än att hoppa av och leda sin hoj runt??

Jag tycker nog att halkbanan är onödig också - seriöst Ojojoj - här lär jag ju inte bli poppis

På vilket sätt är halkbanan onödig? Tycker du att det är onödigt att på ett säkert sätt få reda på hur det känns när du tappar kontrollen över bilen? Hur du kan köra för att kanske behålla kontrollen om bilen e på väg åt helvete? Jag tyckte att det hjälpte mig iaf, ingen jag har pratat med har någonsin sagt att dom inte tyckte att det var bra att köra halkbana. Hur många har du pratat med som sagt det?

Nu skriver du att det ska vara rättvist för alla. Det är ju också en sån där politisk grej. Det ska inte vara rättvist - att få körkort är ingen rättighet...

Nu missuppfattade du mig helt. Jag nämnde aldrig att det skulle vara en rättighet för alla och det var inte alls så jag menade. Jag menade att det skulle vara rättvist för alla som gör provet. Sen struntar jag högaktningsfullt i om bara 1/3 av sveriges befolkning har körkort det har absolut ingenting med saken att göra. ( så ja, jag håller med: Du skulle passa som politiker!!:tummenupp)

Jag tycker bara att vissa moment från utbildning till kortet i handen är ineffektiva och onödiga. Men om jag ska svara på din fråga. Skippa manöverbanan - det är bara slöseri med pengar och tid - börja köra i trafik direkt (allt från superenskilda vägar till öde parkeringsplatser (detta är bara exempel - tänk nu inte nåt extremt typ Coop Forum parkeringen mitt i city i 08 i rustningstrafik)).

Ok jag ska inte tänka något extremt. Så att prova undanmanöver i trafik tycker du är vettigt? Och är det inte bra att det finns en "modell" för hur den ska gå till? Sen är det självklart att den bästa övningen är att köra i trafiken DÄR hållar jag helt med dig.

så nu tror jag itne att jag glömt något... :D

Det där är skitbra - att kanske ha en SMC-dag eller en bandag med i utbildningen.

Håller fullkomligt med där!
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det var skumt för jag besiktade hojen för några veckor sedan utan backspeglar dom sa ingenting:va

Besiktningsgubbar är inga poliser och åtminstone jag blir ganska milt behandlad eftersom min (KTM 450 EXC) uppenbarligen är en räser eftersom plasten ser ut som faen medans allt påhäng är skinande nytt.

De kollar blinkers och maskineri i allmänhet.
Det finns både nitiska och ganska loosa snubbar på SBP.
Heltypsgodkända cyklar ska ha speglar och vill man vara SÄKER på att komma igenom ska man skruva på dem. Jag chansar inte när grejorna ändå ligger i plastlådan och dräller.
 

IGNJATOVIC

Guest
okidoikes då tar vi det en gång till ;)

Ja, sen går det att diskutera om du någon gång i trafiken kommer till en situation där du inte FÅR sätta ner fötterna. Typ aldrig - bara ett sånt där moment som bör tas med av politiska skäl.

Jag satte ner en fot på krypbanan på uppkörningen. Kommentaren från "uppkörningskillen": Det gör inget om man sätter ner en fot- vi ser ändå om du har tekniken. Det är DET dom tittar efter. Men man ska ju visa vad man kan.

Ja och dessa kriteriar är sådant som bestäms av människor som är där för att få den stora folkmassan med sig. Jag tycker att det är rätt lustigt att folk inte reagerat på det här tidigare.

Kanske är det för att dom flesta människor anser att de krav som finns är vettiga??

Är det någon som vet varför man tog bort den så kallade garagevändningen? Det hände kanske aldrig i trafiken att man var tvungen att vända så abrupt?
Garagevändningen finns fortfarande med.. inte i samma form men det är eg fortfarande en tvär vändning... Menar du dessutom att det inte är bra att kunna vända sin hoj på det viset, OM det skulle behövas? Är inte det enklare än att hoppa av och leda sin hoj runt??

Jag tycker nog att halkbanan är onödig också - seriöst Ojojoj - här lär jag ju inte bli poppis

På vilket sätt är halkbanan onödig? Tycker du att det är onödigt att på ett säkert sätt få reda på hur det känns när du tappar kontrollen över bilen? Hur du kan köra för att kanske behålla kontrollen om bilen e på väg åt helvete? Jag tyckte att det hjälpte mig iaf, ingen jag har pratat med har någonsin sagt att dom inte tyckte att det var bra att köra halkbana. Hur många har du pratat med som sagt det?

Nu skriver du att det ska vara rättvist för alla. Det är ju också en sån där politisk grej. Det ska inte vara rättvist - att få körkort är ingen rättighet...

Nu missuppfattade du mig helt. Jag nämnde aldrig att det skulle vara en rättighet för alla och det var inte alls så jag menade. Jag menade att det skulle vara rättvist för alla som gör provet. Sen struntar jag högaktningsfullt i om bara 1/3 av sveriges befolkning har körkort det har absolut ingenting med saken att göra. ( så ja, jag håller med: Du skulle passa som politiker!!:tummenupp)

Jag tycker bara att vissa moment från utbildning till kortet i handen är ineffektiva och onödiga. Men om jag ska svara på din fråga. Skippa manöverbanan - det är bara slöseri med pengar och tid - börja köra i trafik direkt (allt från superenskilda vägar till öde parkeringsplatser (detta är bara exempel - tänk nu inte nåt extremt typ Coop Forum parkeringen mitt i city i 08 i rustningstrafik)).

Ok jag ska inte tänka något extremt. Så att prova undanmanöver i trafik tycker du är vettigt? Och är det inte bra att det finns en "modell" för hur den ska gå till? Sen är det självklart att den bästa övningen är att köra i trafiken DÄR hållar jag helt med dig.

så nu tror jag itne att jag glömt något... :D



Håller fullkomligt med där!

Jag orkar bara svara på en grej

"Ok jag ska inte tänka något extremt. Så att prova undanmanöver i trafik tycker du är vettigt?"

Svar: Ja - det finns lämpliga ställen där körskolleläraren kan avläsa din förmåga.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top