Bye bye körkort

überkill

Guest
Till goba >>>

Jag håller fullständigt med dig. Jag kör alltid lugnt i stan och har inget behov av att hävda mig i trafiken. Jag är rädd om livet och skulle inte heller köra mot rött någonsin om jag sett ljuset/ljusen. Men en tillsägelse och lite hyttande hade räckt. Inte måste man ta ens kort för att göra nytta...
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Om man stä'ller sig vid den korsningen så minst en gång i timmen kör någon mot rött där..

Se om du kan få prövning på beslutet då du uppenbarligen inte bor i stan så kanske dom inser att den korsningen är mycket dålig.. Tresta på den vägen, för har du kört mot rött så har du.. Kolla med trafikjuristen.. för den korsningen syns skitdåligt och som sagt så kör massor med folk mot rött där för dom ser den inte..
 

überkill

Guest
Kul att höra att det finns folk som fattar att jag inte rättfärdiga rödljuskörningar utan bara uttrycker min irritation över mitt misstag. Ni som sett mig i Helsingborg körandes i city eller utkanter kan väl knappas säg att jag kör som en huligan. Jag kör så juste och förståndigt man bara kan och så händer detta...
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Kul att höra att det finns folk som fattar att jag inte rättfärdiga rödljuskörningar utan bara uttrycker min irritation över mitt misstag. Ni som sett mig i Helsingborg körandes i city eller utkanter kan väl knappas säg att jag kör som en huligan. Jag kör så juste och förståndigt man bara kan och så händer detta...

Förstår ändå inte hur du kan klanka på poliserna..? Förstod jag det rätt så låg de bakom dig och såg körningen över heldraget och mot rödljus men stoppade dig inte från ANDRA dragningen över rödljus.

Hade de inte stoppat dig då så kan man undra vad f-n vi ska ha poliser till... självklart ska de alkotesta dig! Tänk om du varit en fyllehund på 2 hjul.

Men men.. trist är det alltid och shit happens.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Du kanske inte blivit stoppad så många ggr...men jag har då alltid fått blåsa när jag blivit stoppad!

Och i ditt fall var det ju defenitivt BEFOGAT! På din beskrivning lär du ju ha sett bra vilsen och klantig (läs full) ut!!!

Och ta det som en man istället för att skylla på polisen, att du bara är på "besök" är väl högst orellevant:huvet

Till goba >>>

Jag håller fullständigt med dig. Jag kör alltid lugnt i stan och har inget behov av att hävda mig i trafiken. Jag är rädd om livet och skulle inte heller köra mot rött någonsin om jag sett ljuset/ljusen. Men en tillsägelse och lite hyttande hade räckt. Inte måste man ta ens kort för att göra nytta...

Nej du borde bara ha fått en tillsägelse...och så ALLA andra rödljuskörare, för det är ju inte så farligt:rolleyes:
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
klart som fan han ska ha kortet kvar.. Alla kan väll göra misstag! asså, överklaga hos tingsrätten. Föresten kan dom ta kortet på plats? det är väll ett beslut tingsrätten tar?
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Tråkigt, jag vet att det ändå är ganska många av oss som någon gång i en stressad situation för att man exempelvis är i en ny storstad råkat missa ett rödljus. Jag har gjort det. Du har gjort det. Den mänskliga hjärnan är inte perfekt, och perceptionen fungerar inte fullt ut i vissa stressade lägen. Nu hade du en väldig otur att polisen såg dig. Du hade dessutom tur att ingen olycka inträffade på grund av rödljuskörningen. Givetvis är det svårt för polisen att avgöra från fall till fall huruvida uppsåt fanns, men vore detta möjligt, så skulle straffet tillsägning i mitt tycke vara fullt tillräckligt i en liknande situation. En pragmatisk poliskår är en bra poliskår.

Att poliskåren som kollektiv lider av minimal självinsikt, det är en annan sorglig fråga. Dessvärre har jag få positiva erfarenheter från möten med poliser. Allt ifrån privata fördomar manifesterade i tjänst, till auktorietseufori och vedergällningsviljor har präglat de konstaplar jag mött.

/perris
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Att missa rött ljus är rätt jäkla farligt, det är inget "litet" misstag, det är då det oftast smäller i stan..
Sen kan jag i nästa mening säga att det funkar att köra mot rött ofta, om man ser det röda ljuset som en väjningsplikt och kollar trafiken innan man passerar.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
NATURLIGTVIS var det för att du inte såg svensk ut som du blev stoppad av den elaka polisen, de måste vara rasister, du kan nog anmäla dem till DO :rolleyes: Det kan inte ha ett dugg att göra med att du körde mot rött lite här och var.

Rödljuskörning är ett ganska grovt trafikbrott, men visst, du kan ju försöka förklara i tingsrätten om du överklagar att du tycker de borde vara schyssta mot dig eftersom du inte kände till sta'n. Det går säkert jättebra....
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Om jag får säga vad jag tror så träffade du en mycket omsorgsfull och medgörlig polisman.

Dom hade LÄTT kunnat stoppa dig efter första förseelsen (körning över heldragen och rödljus), men det gjorde dom inte. Kanske för att dom sa "ok, det där var inte bra, men det var nog bara ett misstag. Hittar han inte tror du? Vi håller lite koll på honom"

Andra förseelsen (rödljus). "Näe, det här går inte. Vi måste stoppa honom. Verkar ju onykter?".

En nitisk (eller korrekt?) polis skulle ha stoppat dig redan vid första förseelsen, och redan där dragit ditt körkort. Så det var nog rätt schyssta poliser det där som helt enkelt blev tvungen att stoppa dig.

Anledningen att dom granskade dig hårt tror jag beror på att dom ganska starkt ifrågasatte din förmåga till uppmärksamhet. Dels för att du gjorde som du gjorde, men därtil att du upprepade dig samt att du gjorde det när polisen låg bakom.

Tror inte för ett ögonblick att motorcykel kategori sporthoj hade med saken att göra.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Tråkigt att du sumpade lappen, tyvärr gjorde poliserna precis som de skulle i detta fall men det är inget man kan göra något åt. Personligen skulle jag bli av med körkortet 10 gånger av 10 om jag hade en polis bakom mig hela tiden då jag är ute och kör. Dock till 95% pga. hastigheten då jag är väldigt noga med just rödljus etc. förrutom kanske mitt i natten efter att noga ha kollat att det inte finns någon korsande trafik. De resterande 5% skulle antagligen bero på en kombination av hastighet och att fordonet framförts endats på det bakre hjulet :D

Sen, handen på hjärtat, om du har körkort och polisen tar det ifrån dig, kör du sämre för det? ;)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
klart som fan han ska ha kortet kvar.. Alla kan väll göra misstag! asså, överklaga hos tingsrätten. Föresten kan dom ta kortet på plats? det är väll ett beslut tingsrätten tar?

Alla kan göra misstag, och misstag får konsekvenser. Att du aldrig hört talas om att polisen kan göra ett omedelbart körkortsingripande är faktiskt förvånande...

Det förvaltningsdomstolar som handhar körtkortsärenden, så att klaga hos tingsrätten är väl kanske inte direkt lämpligt.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag undrar hur klagosången här på SH hade gått om det istället varit en turist i en bil som missat ett rödljus och kört ut precis framför en MC...rödljuskörningar ÄR farliga saker. Det är just därför det är bestraffat med körkortsindragning.

Som jag ser det:
* Medvetet korsa heldragen linje: ok, vardagsmat..särskilt vid ett rödljusstopp.
* Missat första rödljuset: ok, du var vilse etc..sånt kan hända..du hade väl ändå koll på trafiken i korsningen...eller?
* Missat andra rödljuset: öh, vakna!!
* Missat att snuten ligger bakom dig hela vägen: Ingen koll varken frammåt eller bakåt?

Lämna in kortet o skäms på dig!!
 
Last edited:

Meltingfire

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till sommaren
Är inte bergsgatan 40-väg sedan 1 juni dessutom? Dom kunde tagit dig för 15km/h fortkörning med ;)

Första korsningen som du körde mot rött har väl ingen korsande trafik, dock är där ju ett övergångsställe. Visst kan man blanda ihopa ljusen till vänster och höger där, och jag har sett flera köra mot rött eller varit på väg när det är grönt åt vänster.

Nästa korsning däremot är väl ganska stor korsning med korsande väg och övergångsställen, så den missar man ju inte lika enkelt,

och sedan är det ju 40-skyltarna dom satt upp just pga att det är så "många" obevakade övergångsställen, då har dom ändå nästan mer än halverat dom, de senaste åren.
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Alltid trist att bli av med lappen men det faktum att du inte körde mot rött med flit gör ju det knappast mindre allvarligt eller hur? Att du sedan fick blåsa är väl inte så konstigt med tanke på omständigheterna? Att dom tog lappen är fullständigt rätt (inget personligt) eftersom det är det som gäller vid rödljuskörning. Jag vill inte ha poliser på gatan som godtyckligt bestämmer vem som ska få behålla kortet eller inte beroende på omständighterna. Hade jag varit dig så hade jag försökt se det positiva i det hela. Du kunde lika bra ha T-benat en bil eller cyklist istället. Rena miraklet att du faktiskt inte gjorde det med tanke på hur jävla trafikerad bergsgatan är.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Körde förbi med bilen precis när de hade stannat dig. Att köra runt vid möllan är dömt att misslyckas. Där gäller INGA trafikregler!
 

überkill

Guest
Hmm jag är för gammal och ointresserad för att köra runt möllan. Jag körde TILL möllan. Helt annan anledning. Men va fan gör det...
 

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Är inte bergsgatan 40-väg sedan 1 juni dessutom? Dom kunde tagit dig för 15km/h fortkörning med ;)

Första korsningen som du körde mot rött har väl ingen korsande trafik, dock är där ju ett övergångsställe. Visst kan man blanda ihopa ljusen till vänster och höger där, och jag har sett flera köra mot rött eller varit på väg när det är grönt åt vänster.

Nästa korsning däremot är väl ganska stor korsning med korsande väg och övergångsställen, så den missar man ju inte lika enkelt,

och sedan är det ju 40-skyltarna dom satt upp just pga att det är så "många" obevakade övergångsställen, då har dom ändå nästan mer än halverat dom, de senaste åren.

Där e inga 40 skyltar ännu så jag vet inte hur det hade varit med den saken.
MEDVETEN korsning av heldragen linje, jag tror det var där som polisen börja ta intresse för dig. Jäkligt svårt att förklara 2 rödljuskörningar som misstag när man uppenbart gjort första "misstaget" medvetet.
 

Meltingfire

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till sommaren
T.o.m jag som är 08:a (iaf i 1½ år, snart malmöit igen dock), såg att 40-skyltarna satt uppe redan på fredagen (1 juni) när jag kom ner till malmö.

Bergsgatan, hela vägen från konserthuset, förbi möllan, ner till korsningen vid dalaplan.
Regementsgatan vid P-hus Anna ner till stadsbiblioteket.
Föreningsgatan från konserthuset ner förbi triangeln och till storan (stora teatern), där stod de med laser i tisdags.

Finns säkert fler vägar jag inte sett än, eftersom jag inte hann köra så mycket i stan i helgen :) Man får passa sig jävligt noga om man är van att ligga lite över 50 i stan och missar 40-skyltarna, eftersom de oftast inte är placerade i korsningarna utan en bit in på respektive väg.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Där e inga 40 skyltar ännu så jag vet inte hur det hade varit med den saken.
MEDVETEN korsning av heldragen linje, jag tror det var där som polisen börja ta intresse för dig. Jäkligt svårt att förklara 2 rödljuskörningar som misstag när man uppenbart gjort första "misstaget" medvetet.

Jodå, det finns 40-skyltar på Bergsgatan.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top