Bygg egen ram med motor från 70 / 80 talet ==> utsläppsklasserna en problem ???

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
CB900FA Honda 1980, CBX 1000 , NX650, XRV650, CB1100R
Vad jag inte förstår med detta självbyggande förfarande:
Motorcykeln kommer definitivt att få en första registrering från 2023 eller 2024 !?
Men utsläppsnormerna kommer aldrig att uppfyllas för 2023/2024 med en motor från 1980. Detta passar inte EU-standarden. Jag skulle vara intresserad av att veta vad som står i del 1 och 2 av Registreringsbeviset.
 

CBX1000R

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2023
Hoj
CB900FA Honda 1980, CBX 1000 , NX650, XRV650, CB1100R
Hej,
jag köpte den nya SFRO-boken.
Om du har frågor kanske jag kan hitta det i boken.

Mvh Henning
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det kan jag inte berätta ännu, jag tror att det också beror på hela bygget, jag köper boken först
Diskutera detta även med den på SFRO du kommer besikta hos, även om jag höll dimensionerna som stod i boken fick jag nej på det också. Kanske det bara vara en sista utväg för honom som bortförklaring men ändå. Även om du kanske har rätt så att säga är det dom som har mandat att bestämma. Prata med dom först och ta inte allt i boken ordagrant det är som dom själva säger bara rekommendationer för att dom ska ha ryggen fri.

Vad jag inte förstår med detta självbyggande förfarande:
Motorcykeln kommer definitivt att få en första registrering från 2023 eller 2024 !?
Men utsläppsnormerna kommer aldrig att uppfyllas för 2023/2024 med en motor från 1980. Detta passar inte EU-standarden. Jag skulle vara intresserad av att veta vad som står i del 1 och 2 av Registreringsbeviset.

Ja du kommer få ett nytt datum när fordonet registreras men det spelar ingen roll, det kommer klassas som amatörbygge och slipper EU's idiotregler. Det kommer kanske stå någon dispensbeteckning eller så men det är inget du behöver bry dig om. Reglerna som gäller för amatörbyggda fordon står i SFRO boken, t.ex. ljudnivå, placering av belysning och märkning av dessa osv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad jag inte förstår med detta självbyggande förfarande:
Motorcykeln kommer definitivt att få en första registrering från 2023 eller 2024 !?
Men utsläppsnormerna kommer aldrig att uppfyllas för 2023/2024 med en motor från 1980. Detta passar inte EU-standarden. Jag skulle vara intresserad av att veta vad som står i del 1 och 2 av Registreringsbeviset.
Jag antar att det beror på att EU-standard gäller serietillverkning, dvs om du som privatperson bygger ett amatörbyggt fordon så är du undantagen reglerna eftersom du inte kommer pumpa ut hundratusentals extraförorenande fordon på marknaden. Det är väl den logiken som ligger bakom kan jag tro...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag antar att det beror på att EU-standard gäller serietillverkning, dvs om du som privatperson bygger ett amatörbyggt fordon så är du undantagen reglerna eftersom du inte kommer pumpa ut hundratusentals extraförorenande fordon på marknaden. Det är väl den logiken som ligger bakom kan jag tro...
Det har du säkert helt rätt i. Men är det så att man inte automatiskt få bygga flera än ett hembygge? Om man vill bygga 5 likadana, tänk om det räcker med ursprungstypningen? Fast troligen inte då såklart
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det har du säkert helt rätt i. Men är det så att man inte automatiskt få bygga flera än ett hembygge? Om man vill bygga 5 likadana, tänk om det räcker med ursprungstypningen? Fast troligen inte då såklart
Har inte hört något om att det finns någon slags begränsning utan min uppfattning var att man får bygga hur många amatörfordon man kan och hinner... Men jag kan absolut ha fel i det. Jag bara tänker att så länge det rör sig om handbyggda fordon så kan de ju knappast hävda att man ägnar sig åt serietillverkning även om fordonen är lika, och då borde reglerna appliceras på fordonen och inte på byggaren. Men sen är ju frågan var gränsen går, om det blir problem som du säger ifall man vill bygga fem, tio eller fler likadana hojar och kränga iväg...

Googlade lite snabbt och hittade denna tråd:


Gammal info förvisso så det kan ju ha ändrats, men enligt trådstartaren så är regelverket ganska godtyckligt och säger egentligen bara att du får bygga "för enskilt bruk"... Men att spotta ur dig fordon på löpande band är med andra ord inte ok.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top