Moto Martin är ju ändå hyfsat kända så det är ju möjligt att det finns något arkiv någonstans du kan vända dig till, specialistforum och dylikt kan vara en bra början, och eventuellt få fram originalidentiteten på ramen... Isåfall kan du kanske få fram gamla papper och importera den gamla identiteten och regbesikta med den för att få in ramen i det svenska systemet. Men nej, annars blir det nog svårt (om du inte bygger om ramen bortom igenkänning, och då kan du ju nästan lika gärna bygga från grunden tänker jag...).Och om det kommer från utlandet och inte har några papper ... kommer förmodligen ingenting att fungera
I ditt fall kan man ju tycka att du solklart borde ha fått godkänt, med lämpliga material och lång erfarenhet som kvalificerad svetsare. I dylika fall tror jag att det tyvärr handlar om osäkerhet och okunskap hos besiktningsmännen, de vill inte godkänna något de inte själva har koll på så ditt ord är inte värt vatten eftersom det är deras signatur på pappret som spelar roll om något mot förmodan skulle skita sig. I sådana fall tror jag att det hade varit lättare att få godkänt med välkända och beprövade material som besiktningsmannen har erfarenhet av, vill du bygga en ram av exotiska material och hänvisar till din kunskap och erfarenhet som svetsare så kanske de blir skeptiska enbart därför så då kanske det är bättre att bygga av enligt dig suboptimala men åtminstone av besiktningsmannen kända material. Sömlösa hydraulrör har jag hört är väldigt uppskattat av SFRO, det vet de vad det duger till och kan du bara svetsa ihop det dugligt så behöver du knappast vara certifierad svetsexpert för att kunna få ditt rambygge godkänt.Det är dom som bestämmer materialet oavsett vad du har för svetskunskaper, desto mer du kan bevisa, desto mer sätter dom sig på tvären. Jag har bråkat med dom angående Docol som är ett perfekt material för att bygga ramar och då har jag inte bara 10 år som svetsare inom kärnkraft utan även IWS osv men det var tvärnit.
Nu kanske dom fått lite utbildning av SSAB angående Docol så dom tillåter det(TESTA tillåter det sist jag frågade) men fråga allt sådant innan du börjar bygga och se till att få tydliga svar och även angående dimensionering.
Jag fick inget nej när jag frågade, bara ett litet utlägg om att det tappade hållfasthet vid svetsning och man inte kunde tillgodogöra sig den högre hållfastheten. Så när jag hade byggt en ram och tog kontakt igen vart det "nej tyvärr" och massa bortförklaringar. Trots att jag kunde motbevisa dom med dokument angående svetsad hållfasthet osv från SSAB. Sista argumentet dom drog var att det var för tunt(grövre än den fabriksram från 80-talet jag har nu) och att det måste kunna rosta bort i 40 år också.
Haha, vilken absurd situation!Omöjligt är det inte men se till att få tydliga svar och kommunicera. Men om du tänkt bygga i rostfritt eller aluminium så är det i princip omöjligt för dom materialen är inte lämpliga.
Även om fabrikerna bygger i aluminium så är det skit och sprickbenäget och framförallt efter svetsning och kräver värmebehandling och härdning efter svetsning. Sådant finns det inte många som gör och är i princip omöjligt att bevisa så det har jag inga problem med att dom säger nej till.
Rostfritt gillar också att spricka när det används i ramar och utsätts för belastning och vibrationer.
Vill du utforska mer om utmattning av material så kan du googla SN curve.
I mitt fall så var det osäkerhet och okunskap från deras sida som sedan övergick i prestige upplevde jag det som. Har inte haft kontakt med dom sedan dess då jag gjorde ett annat bygge istället men hörde att dom fick inbjudan till SSAB på kurs efter att det spred sig att jag blivit nekad använda Docolrören.
Det har ju hänt förut när vi hade konstsmide på gymnasiet då jag haft lite jobb som smed sedan jag var 14 år då jag fick vara med och hjälpa till i smedjan här i byn med Sveriges troligen bästa smed vid den tiden. Det var jag som fick ta över dom lektionerna och även instruera läraren.Haha, vilken absurd situation!
Roligast hade ju varit om just du fått utbilda dem på precis det de ska bedöma... Stämningen när läraren ska få sitt arbete utvärderat av eleven.
Du måste vara komplett odräglig, fast du lajvar trevlig här...Det har ju hänt förut när vi hade konstsmide på gymnasiet då jag haft lite jobb som smed sedan jag var 14 år då jag fick vara med och hjälpa till i smedjan här i byn med Sveriges troligen bästa smed vid den tiden. Det var jag som fick ta över dom lektionerna och även instruera läraren.
Haha, vilken absurd situation!
Roligast hade ju varit om just du fått utbilda dem på precis det de ska bedöma... Stämningen när läraren ska få sitt arbete utvärderat av eleven.
Lärarna var nöjda, dom kunde göra annat istället när jag var där och tog hand om lektionen ?Du måste vara komplett odräglig, fast du lajvar trevlig här...
Hydroscand??Jag tror att jag kommer att använda 2,5 mm om jag hitta det, på ahlsell hittar jag bara 20x2,5
Det kan jag inte berätta ännu, jag tror att det också beror på hela bygget, jag köper boken förstVilken tjocklek på hydraulrör rekomenderas till ramar?
Tack, jag hittade bara belagda rör därHydroscand??
Vår lokala firma är välsorterade på både belagda samt obelagda.Tack, jag hittade bara belagda rör där
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |