Bygga bromsbänk med låg budget

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Jag håller på med ett projekt, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=65198
Jag gör ett sprut till min moped, och för att underlätta att mappa det tänkte jag försöka göra en enkel bromsbänk om det inte kräver allt för mycket jobb.

Om jag bestämmer mig för att bygga, får den kosta typ 1000 spänn, kanske 2000 om den blir mycket bättre då.
Som jag ser det finns det 3 alternativ:

Tung trumma
Accelerera en stor tung trumma med högt tröghetsmoment. Kanske kan använda ett lastbilshjul?
Kan bli billigt, men jag vill gärna kunna köra steady state.
Lätt att få fram effektkurvun ur.

Pump
Driva en kompressor från en turbo, men köra vatten genom den. Vet inte om det funkar.

Bromsskiva
Att helt enkelt använda en skivbroms. Funkar kanske kortare perioder. En moppe är ju inte så stark heller. Blir nog enklast att tillverka.

Med de två nedre blir det svårt att mäta vridmomentet. Men jag är mest ute efter att kunna bromsa motorn vid de punker jag ska mappa i, inte att få fram värden.

Har inga bearbetningsmaskiner hemma, men kan nog tillverka mindre detaljer i skolan om det blir aktuellt. Svets, vinkelslip och borrmaskin är det jag har hemma.

Vilket alternativ tycker ni att jag ska använda?

Last edited:
Om du inte ska mäta högre effekter än en möjligtvis trimmad moped ger skulle jag rekommendera att satsa på att använda en likströmsgenerator som konstlast ifall du bestämmer dig för att inte köra med tröghetsdynamometer. En likströmsgenerator drar ett moment som är helt proportionerligt mot ankarströmmen, och därmed lätt att mäta.

I labbet påförbränningsmotorteknik på KTH finns det en del kompetens i den frågan (såg att du pluggade där) prata med labbchefen, Lycke han har bla byggt broms som exjobb

Hej har forskat kanska mkt i detta själv och räkna med 5000kr för att få schyssta grejor till bygget.

Behövs bra grundmaterial till accelarationsbänk (enklast)

1 st vanlig dator (räcker med en billig enkel 500mhz)

1 st mätkort (räknekort) kostar ca 2000kr tex PC14b

1 st givare modell mer avancerad kostar ca 2000kr

1 st massiv trumma helt rak och ballanserad på
ca 250 kg sammanlagt passar bra till 50cc-1000cc

2 eller 4 st kullager till axeln på trumman beroende
på belastningen behövs höghastighetslager som
tåler vikt (tänk på att även mindre maskiner kan få
bra fart (hastighet) på trumman och att kullagerna
kan explodera av bara vikten av trumman vid högt varvtal.

+1 st ställning som är ställbar för olika längd på hojar.

Lycka till med bygget :tummenupp //Jösse

zilog skrev:
Om du inte ska mäta högre effekter än en möjligtvis trimmad moped ger skulle jag rekommendera att satsa på att använda en likströmsgenerator som konstlast ifall du bestämmer dig för att inte köra med tröghetsdynamometer. En likströmsgenerator drar ett moment som är helt proportionerligt mot ankarströmmen, och därmed lätt att mäta.

Om jag får moppen ordentligt inställd kommer den att ge 10-15 hästar.
Får man en generator som klarar den effekten för dom pengarna?
Och vad ska man använda till att belasta generatorn?

Nesse skrev:
I labbet påförbränningsmotorteknik på KTH finns det en del kompetens i den frågan (såg att du pluggade där) prata med labbchefen, Lycke han har bla byggt broms som exjobb

Det är KTH i Kista jag pluggar på, så jag har inte haft kontakt med lärarna på Campus. Men man kanske kan snacka med honom i alla fall, tack för tipset!

Jösse skrev:
Hej har forskat kanska mkt i detta själv och räkna med 5000kr för att få schyssta grejor till bygget.

Behövs bra grundmaterial till accelarationsbänk (enklast)

1 st vanlig dator (räcker med en billig enkel 500mhz)

1 st mätkort (räknekort) kostar ca 2000kr tex PC14b

1 st givare modell mer avancerad kostar ca 2000kr

1 st massiv trumma helt rak och ballanserad på
ca 250 kg sammanlagt passar bra till 50cc-1000cc

2 eller 4 st kullager till axeln på trumman beroende
på belastningen behövs höghastighetslager som
tåler vikt (tänk på att även mindre maskiner kan få
bra fart (hastighet) på trumman och att kullagerna
kan explodera av bara vikten av trumman vid högt varvtal.

+1 st ställning som är ställbar för olika längd på hojar.

Lycka till med bygget :tummenupp //Jösse

Om jag inte hittar någon lösning på att bygga en steady state-bänk får det bli en accelerationsbänk. Man kan kanske kombinera den med skivbroms?
Med moppe borde det ju inte utvecklas bli så väldigt mycket värme?
Dessutom borde man väll ha en broms ändå för att kunna sänka farten på trumman när man är klar?

Vad gäller mätelektronik får det nog bli en PIC-krets eftersom jag är ganska hemma på att programmera dom. PIC:en få mäta perioden på trummans rotation med en halleffektswitch. Den skickar sedan värdena till datorn med serieporten. Detta blir mycket billigare än att mäta med datorn direkt. Komponenterna kan man nog få för 100-200 kr.

Det som jag sett som största problemet är hur man ska få tag i en trumma, men enligt dig går den att få, och med kullager, för 1000-lappen. Vem kan tillverka en trumma?

Men för att mäta "snurret" på trumman borde du ha en tacometer(osäker på staving). Delar upp varvet ca1200 punkter och du kan mäta på det, precis samma som killen på länken gjort.

Om det är intressant så kan jag kolla vad en sån kostar.

Qwerty skrev:
Men för att mäta "snurret" på trumman borde du ha en tacometer(osäker på staving). Delar upp varvet ca1200 punkter och du kan mäta på det, precis samma som killen på länken gjort.

Om det är intressant så kan jag kolla vad en sån kostar.

1200 punkter :skrämd
Om de är billiga(<100 kr) köper jag en sån, annars nöjer jag mig med 1 punkt per varv. Jag hade tänkt att fästa en magnet på axeln och låta en givare känna av när den passerar. Då mäter jag tiden ett varv tar istället för att ta antalet punkter under viss tid.

Jag blir mer och mer sugen på att använda "pump"-alternativet. Då kan man köra steady-state samt att det går enkelt att kyla om det skulle krävas.
Har en gammal turbo liggandes hemma med slitna lager. Om man kan pumpa vatten med kompressorn från turbon vore det ju perfekt. Men jag är rädd att den den är för liten.
Jag har letat på nätet efter något sätt räkna ut vilken effekt som krävs för att driva kompressorn/pumpen, men utan bra resultat.
Det jag kommer att veta om kompressorn/pumpen är varvtal, radie på kompressorhjulet samt storlek på inlopp och utlopp.
Är det någon som vet hur man räknar ut effekten som krävs att driva den när man har de här värden?

Jag håller också på att bygga en budget bromsbänk. Man behöver inte köpa någon dyra mätkort, jag bygge ett enkelt ett som man kopplar in på serieporten och en kompis till mig gjorde mätprogramet. Sen använder man exel med formler för att få ut vrid moment vid olika varvtal och hästkrafter.

Trumman jag har väger 340 kg och den fick jag för 0 kr.
Mätfunktionen 0 kr
Program 0 kr
Exel hadde jag 0 kr
Bygg matrial 0 kr
Kullager 240 kr
Axel 200 kr
Bult mm 500 kr
Dator 0 kr

Det ända prombelmet som jag inte har löst är hur fan jag ska lyckas borra hål i trumman och fästa flänskullagret. Borra 27 cm djupa och 12 mm i diameter i solit stål är ett helvete :yoparty

Men köp inga dyra mätkort mm, Bygg ett. Sen datorn hittade jag på en soptipp så det var 0 kr också.

Fox 2 skrev:
Jag håller också på att bygga en budget bromsbänk. Man behöver inte köpa någon dyra mätkort, jag bygge ett enkelt ett som man kopplar in på serieporten och en kompis till mig gjorde mätprogramet. Sen använder man exel med formler för att få ut vrid moment vid olika varvtal och hästkrafter.

Trumman jag har väger 340 kg och den fick jag för 0 kr.
Mätfunktionen 0 kr
Program 0 kr
Exel hadde jag 0 kr
Bygg matrial 0 kr
Kullager 240 kr
Axel 200 kr
Bult mm 500 kr
Dator 0 kr

Det ända prombelmet som jag inte har löst är hur fan jag ska lyckas borra hål i trumman och fästa flänskullagret. Borra 27 cm djupa och 12 mm i diameter i solit stål är ett helvete :yoparty

Men köp inga dyra mätkort mm, Bygg ett. Sen datorn hittade jag på en soptipp så det var 0 kr också.

Kul att höra att det går att bygga billigt :)

Jag har gett upp tanken på att använda en centrifugalpump eftersom att den blir för stor helt enkelt då det är så låga varvtal det handlar om.

Så det lutar mer mot att jag också använder en trumma.
Eftersom att jag vill kunna hålla motorn på konstant varvtal när jag ska mappa tänkte jag sätta en broms på trumman. Då slipper man använda bromsen på hojen för att få stopp på trumman också.
Antingen monterar jag en skivbroms på trumman, eller så bromsar jag direkt mot trumman. Jag tänker hur som helst skriva elektronik som sköter bromsandet med hjälp av en elmotor och hävarm. Man ska alltså bara behöva knappa in det varvtal som motorn ska hålla, och ska trumman bromsas i den mängd som krävs.

Ska du bara använda en 12mm axel? Axeln håller kanske, med då får du nog kolla upp så att lagren tål belastningen.
Jag tror det är bäst om du ber någon på en mekanisk verkstad borra hålen, så att de kommer i centrum. Det är väldigt viktigt att trumman blir helt balanserad.

Var får alla sina trummor ifrån? jag vill också ha en :tomten

Min trumma består av två ihopbultade gammla tåghjul. De väger 170 kg st och var ett helvete att hämta hem.

Axel som jag tänkt använda är 35 mm i diameter och lagrena ska klara 1300 kg st så ska nog klara belastningarna :rolleyes:

Jag komme också bromma min med några gammla bromspads från tågen. De är stora som träskor och gammla men ska nog klara att bromma trumman några gånger ialla fall :3freak

Fox 2 skrev:
Min trumma består av två ihopbultade gammla tåghjul. De väger 170 kg st och var ett helvete att hämta hem.

Axel som jag tänkt använda är 35 mm i diameter och lagrena ska klara 1300 kg st så ska nog klara belastningarna :rolleyes:

Jag komme också bromma min med några gammla bromspads från tågen. De är stora som träskor och gammla men ska nog klara att bromma trumman några gånger ialla fall :3freak

Tåghjul, smart!
Och axlarna lär ju hålla :)
Nu förstår jag varför du skulle borra. Du ska alltså fästa lagrena på hjulen med genomgående gängstång. Går inte det kan man väll borra grundare och gänga upp hålen. Sen lär man nog få försöka balansera lite för hand, tex snurra på trumman och svetsa fast något på kanten av den sidan som alltid stannar överst.

Last edited:
Fox 2 skrev:
Är tåghjulen riktigt balanserade? Har du räknat på vilket varvtal de kommer snurra med?
Stora vikter, obalans och höga varvtal = :skrämd

Bearing skrev:
1200 punkter :skrämd
Om de är billiga(<100 kr) köper jag en sån, annars nöjer jag mig med 1 punkt per varv. .

Nej den är bra mycket dyrare. 1256 Tror jag det är, samma skala som skärmar mm använder. 1punkt per varv är jag tveksam till om det fungerar, om inte trummans diameter är väldigt liten så den snurrar fort.

Qwerty skrev:
Nej den är bra mycket dyrare. 1256 Tror jag det är, samma skala som skärmar mm använder. 1punkt per varv är jag tveksam till om det fungerar, om inte trummans diameter är väldigt liten så den snurrar fort.

Trumman kommer att rotera i 3000 - 6000 rpm vid toppfart beroende på hur stor trumma jag väljer och hur snabbt hojen går.

I inledningen av mätningen snurrar trumman i kanske 600 rpm. Då får jag 600 / 60 = 10 värden per sekund. En hoj kommer öka i varvtal med mellan 500 och 2000 rpm/sek, beroende på bakhjulsvrid och trummans vikt. Det ger ett värde var 2000 / 10 = 200:e varv som sämst. Det är kanske är något litet, men det får duga för mig. Jag kan ju sätta dit fler magneter också för att öka upplösningen. Killen på sidan verkade ju inte få mer än 2 värden per sekund eftersom att han mätte på ett annat sätt.

Det är ju alltid bra med hög upplösning, men eftersom att det ska vara billigt så får jag klara mig utan 1256 punkter/varv.

Jabben skrev:
Är tåghjulen riktigt balanserade? Har du räknat på vilket varvtal de kommer snurra med?
Stora vikter, obalans och höga varvtal = :skrämd

Eftersom de är svarvade och när de är på tagen så snurrar de med 80 km/h så borde de vara balanserade, tillräckligt ialla fall.

Sen hör det till, lite späning måste det ju vara när man testar den :kocko

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...