Bygga egen bensintank, mässinglöda ihop delarna

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vi får väl se vad det blir, klokt eller inte men jag köpte Stahlwerk tiggen, fotpedal och lite slitgrejer.

Om jag sen duger att svesta ihop en tank återstår att se .

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi får väl se vad det blir, klokt eller inte men jag köpte Stahlwerk tiggen, fotpedal och lite slitgrejer.

Om jag sen duger att svesta ihop en tank återstår att se .
Ser fram mot en review. Vad kostade kalaset?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Totalt kostade kalaset 8000kr men då köptes det till, pedal, tigtråd, extra elektroder, gashylsor och gashylsa j glas.

Jag är nog inte rätt riktigt rätt person att ge omdömen på en tigsvets men jag lär ju säga vad han tycker.

Nu funderar jag på svetsvagn, nån som testat Biltemas vagn https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetstillbehor/svetsvagn-2000035288 eller Puulio https://www.puuilo.se/pitstone-svetsvagn-med-4-utdragslador

Att dom inte lär vara överdrivet stabila är helt väl klart men frågan är hur dåliga dom är, sen är inte måtten på översta hyllan för svetsen angiven på nån av dessa, på liknande vagnar finns det lite olika mått ca 38 cm längd och 45 cm längd. Till Stahlwerk svetsen behövs det 45 cm hylla.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Totalt kostade kalaset 8000kr men då köptes det till, pedal, tigtråd, extra elektroder, gashylsor och gashylsa j glas.

Jag är nog inte rätt riktigt rätt person att ge omdömen på en tigsvets men jag lär ju säga vad han tycker.

Nu funderar jag på svetsvagn, nån som testat Biltemas vagn https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetstillbehor/svetsvagn-2000035288 eller Puulio https://www.puuilo.se/pitstone-svetsvagn-med-4-utdragslador

Att dom inte lär vara överdrivet stabila är helt väl klart men frågan är hur dåliga dom är, sen är inte måtten på översta hyllan för svetsen angiven på nån av dessa, på liknande vagnar finns det lite olika mått ca 38 cm längd och 45 cm längd. Till Stahlwerk svetsen behövs det 45 cm hylla.
i vårt garage konverterade vi en gammal säckakärra till svetsvagn till MIG-svetsen. Stabilt och bra, och billigt (särskilt om man redan har kärran). Troligen stabilare om man behöver rulla ut på ojämn mark någon gång också.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Om du inte skaffat instagram så har jag fixat ihop en film på ett av hans tankbyggen och lagt upp på youtube.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Har inte Instagram ännu, ska kolla in videon. Har ju smått börjat bygga tanken men nibblern gav upp men en ny ska förhoppningsvis vara på gång.

Dock tror jag inte att jag svetsar själv trots att jag har tigsvets nu utan lämnar iväg det jobbet åt en kille här. Han sa att punkta ihop bitarna till tanken och gör dom som det är enklast så svetsar jag den sen och behöver man komma åt invändigt så slipar man bara bort punkterna. Känns klokast även om det går väl bättre och bättre med svetsandet men deg är nog längt kvar innan det blir såna där snygga svetsar.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har inte Instagram ännu, ska kolla in videon. Har ju smått börjat bygga tanken men nibblern gav upp men en ny ska förhoppningsvis vara på gång.

Dock tror jag inte att jag svetsar själv trots att jag har tigsvets nu utan lämnar iväg det jobbet åt en kille här. Han sa att punkta ihop bitarna till tanken och gör dom som det är enklast så svetsar jag den sen och behöver man komma åt invändigt så slipar man bara bort punkterna. Känns klokast även om det går väl bättre och bättre med svetsandet men deg är nog längt kvar innan det blir såna där snygga svetsar.
Bygg toppen först och svetsa ihop den med botten sist, så kommer man åt att knacka alla skarvar och juster tanken. Häfta ihop den först och sen med hammare och mothåll kan du runda och jämna till alla skarvar så dom får en jämn och fin radie.

Själv gjorde jag det misstaget att jag svetsade ihop toppen och botten först och sidorna sist så hade ingen möjlighet att fixa till såna saker. Men jag kanske bygger en ny tank nu när jag fått träna lite och vet lite mer.

Jag klippte ihop en till video också.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Bygg toppen först och svetsa ihop den med botten sist, så kommer man åt att knacka alla skarvar och juster tanken. Häfta ihop den först och sen med hammare och mothåll kan du runda och jämna till alla skarvar så dom får en jämn och fin radie.

Själv gjorde jag det misstaget att jag svetsade ihop toppen och botten först och sidorna sist så hade ingen möjlighet att fixa till såna saker. Men jag kanske bygger en ny tank nu när jag fått träna lite och vet lite mer.

Jag klippte ihop en till video också.

Ska försöka ta mig tid och kolla igenom videorna. Är inne på som du säger att göra toppen och sidorna först och sist botten. Eller rättare sagt göra botten klar men funderar på att punkt fast två öron ett i framkant och bakkant på respektive bit och sen ha ett tajt skruvhål så man kan fixera toppen och sidorna mot botten men ändå möjlighet att lyfta av och justera toppen och sidorna.

Såg en video där Allan Milllyard (eller vad han nu heter) knackade fram en typ RC166 kåpa i aluminium med ganska enkla medel. Imponerade vad vissa kan.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS