Ser fram mot en review. Vad kostade kalaset?Vi får väl se vad det blir, klokt eller inte men jag köpte Stahlwerk tiggen, fotpedal och lite slitgrejer.
Om jag sen duger att svesta ihop en tank återstår att se .
i vårt garage konverterade vi en gammal säckakärra till svetsvagn till MIG-svetsen. Stabilt och bra, och billigt (särskilt om man redan har kärran). Troligen stabilare om man behöver rulla ut på ojämn mark någon gång också.Totalt kostade kalaset 8000kr men då köptes det till, pedal, tigtråd, extra elektroder, gashylsor och gashylsa j glas.
Jag är nog inte rätt riktigt rätt person att ge omdömen på en tigsvets men jag lär ju säga vad han tycker.
Nu funderar jag på svetsvagn, nån som testat Biltemas vagn https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetstillbehor/svetsvagn-2000035288 eller Puulio https://www.puuilo.se/pitstone-svetsvagn-med-4-utdragslador
Att dom inte lär vara överdrivet stabila är helt väl klart men frågan är hur dåliga dom är, sen är inte måtten på översta hyllan för svetsen angiven på nån av dessa, på liknande vagnar finns det lite olika mått ca 38 cm längd och 45 cm längd. Till Stahlwerk svetsen behövs det 45 cm hylla.
Bygg toppen först och svetsa ihop den med botten sist, så kommer man åt att knacka alla skarvar och juster tanken. Häfta ihop den först och sen med hammare och mothåll kan du runda och jämna till alla skarvar så dom får en jämn och fin radie.Har inte Instagram ännu, ska kolla in videon. Har ju smått börjat bygga tanken men nibblern gav upp men en ny ska förhoppningsvis vara på gång.
Dock tror jag inte att jag svetsar själv trots att jag har tigsvets nu utan lämnar iväg det jobbet åt en kille här. Han sa att punkta ihop bitarna till tanken och gör dom som det är enklast så svetsar jag den sen och behöver man komma åt invändigt så slipar man bara bort punkterna. Känns klokast även om det går väl bättre och bättre med svetsandet men deg är nog längt kvar innan det blir såna där snygga svetsar.
Bygg toppen först och svetsa ihop den med botten sist, så kommer man åt att knacka alla skarvar och juster tanken. Häfta ihop den först och sen med hammare och mothåll kan du runda och jämna till alla skarvar så dom får en jämn och fin radie.
Själv gjorde jag det misstaget att jag svetsade ihop toppen och botten först och sidorna sist så hade ingen möjlighet att fixa till såna saker. Men jag kanske bygger en ny tank nu när jag fått träna lite och vet lite mer.
Jag klippte ihop en till video också.
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |