Jag byggde ett eget släp i slutet av 80-/början 90-talet. Det rullade inte då speciellt mycket släp efter hojar då. Dom enda hojarna som var godkända för att dra släp då var Guldvingarna...och det på dispens.
Någon hålfastighetslära via böcker hade jag inte. Jag resolut tog den på den värsta tjälskottsvägen och testade om allt höll. Med släpet studsande efter mig åkte jag fram och tillbaka på vägen i flera veckor och förstärkte allt eftersom.
Jag körde utan ljus o skyltar. Allt för att skylla på att det var en rullande topbox utifall poliserna skulle ta mig.
Körde med den under ett antal år, ända tills dom tog mig en vacker dag. Precis lämnat min hemstad för en liten semestertrip med ungarna, när jag ser en polismc stå på andra sidan vägen kontrollerande en bilist med dålig förtöjning på takräcket. Bråttom fick han när han såg mig passera. Fick lite böter och en uppmaning om att köra hem den.
Under åren jag körde, så hade inte polisen på vägarna riktigt koll på vad som gällde. Jag kände då en polis som jobbade i Luleå och han berättade att dom hade nu bestämt sig att stoppa min framfärd för gott....och så blev det alltså.
Ett par år gick och plötsligt släpptes allt. Nu gick det helt plöstsligt att regga in släp bakom vad som helst.
Mitt problem var att jag hade inga papper på bygget, inga ljus samt inte minst....min dragkrok var ett ledat spindelled från en Saab. dessutom satt den fastmonterad på sidan av hojen.
En massa kvitton på diverse tillbehör fick införskaffas. Kulhandskar, lampor, mm mm mm(för att få ett ursprungsintyg), vägning, montering av en riktig Saab dragkrok, modifierad och denna gång fastmonterad på sidan av sidovagnen.
Massor av administration hos besiktnigen. Besiktningen gick helt okej, tills dom upptäckte min stötdämpning, dvs det fanns ingen alls. Jag hade under åren kört med lågt däckstryck och det funkade alldeles utmärkt. Regler var regler, det var bara att åka hem och tillverka.
Bakaxeln(från nåt riktigt gammalt släp och sen delad i två bitar) satt rejält fastsvetsad. Rondell, kofot och några hål i pannan så var den lös. Fick tillverka leder för att bakaxeln skulle kunna röra sig. Ett par mc-dämpare monterades, men visade sig vara alldeles för hårda. En moppe fick istället sätta livet till.
Tillbaka på besiktningen vädjade jag till besiktningsmannen att nu godkänna fjädringen. Motiveringen var att jag hade alldeles tillräckligt med skador i ansiktet.
Kärran godkändes och besiktningsmannen tackade mig för en lärorik besiktning.
Släpet fick sen en regplåt. Av regplåten framkommer det att den är av fabrikat "Saarela", har chassinummer vs01(mina initialer) samt är av årsmodell 1995.
Ekipaget har jag än idag kvar.
http://www.saarela.se/guzzi.html
Reglerna har under åren ändrats i princip varje år. Idag får man tex inte(vid regbes) montera dragkroken på sidovagnen, utan den måste sitta på hojen.
Har inte följt speciellt mycket vad som gäller släp på hoj idag, men några reg.plåtar och besiktningar på släpet har inte förekommit under många år. Vad jag förstår, så är alla hojar godkända för att dra släp. Däremot är problemet att det finns inga godkända drag till dom. Mig veterligen så är det bara vingen som har ett godkänt sådant.
Sorry för min släplivshistoria!