Bygga garage

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Jag börjar bli i behov av ett garage hemma att ställa projektbilen i eftersom vi kommer bli tvugna att flytta ur garaget vi hyr.

Frågan är vad som blir bäst/billigast.

Plattan tänkte jag fixa själv med lite hjälp eftersom jag har bra kontakter på grävare, grus och betong.

Fråga 1: Typ av platta, form eller L-stöd?

Fråga 2: Köpa byggsats och bygga själv eller ta in en snickare alternativt att låta en firma bygga hela rasket i lösvirke.

Det jag har tänkt mig är 2 bils garage där man kan gå runt bilarna utan problem och få plats med en arbetsbänk och en motorcykel.

Räcker 7x8 meter eller är det inte djupt nog?

Är det möjligt att börja bygga på L-stöden och gjuta i efterhand?

Vad kan ett sånt här kalas kosta, helt basic garage med 2 portar, plåttak och en luftvärmepump exlusive platta då.

Något mer jag bör tänka på?

Gäller ROT-avdrag garage?

Last edited:
Det bör vara djupare om du ska få plats med hoj/arbetsbänk/annat framför bilarna utan att det blir trångt.

Det bör vara djupare om du ska få plats med hoj/arbetsbänk/annat framför bilarna utan att det blir trångt.

Bilen är 458 cm sen kanske man vill ha en meter fritt bakom, blir 2,4 meter framåt om innermåttet är 8 meter. Kanske lite klent det.

När jag skall bygga mitt garage (ligger några år fram i tiden) kommer jag tveklöst att mura upp det med isoblock.
Anser att det både går snabbare och blir billigare,men framförallt kräver det minimalt underhåll i framtiden (mer tid för roliga saker).Lösvirke kräver så många moment innan det är klart,murar du så är det bara puts in och utsida,sen är det klart.
Andra fördelar är att du kan gå loss med svets,vinkelslip eller vad som utan risk för brand,väggen tål mer än en gipsvägg med tanke på slag eller motstötningar.
Det är mina tankar ang garage iaf.

Mitt hus är på 80 kvadrat, det kommer bli garage med en stuga till är jag rädd för. Annars är det nog värt kostnaden att öka på längden lite.

Precis som det vi byggde åt mina föräldrar då, huset är 80 kvadrutter, garaget är 140 (men då inrymms ett hobbyrum/gäststuga" i det, med eget badrum, hemmagym kanske)

Det är inte fel att bygga garaget större än huset!

1. Billigare med form,snabbare med L-stöd

2.Bygg själv i lösvirke,billigast så,beställ bara färdiga takstolar så spar du tid och meck då det är vissa klasser på virke osv

Byggsats betyder oftast bara förspikad panelsektioner i 120 cm bredd.

Det går inte att bygga på L-stöd och gjuta sen,betongen håller ju stöden.

Jag byggde 50M2 för ca 100 000.

ROT avdrag gäller inte garage.

1. Billigare med form,snabbare med L-stöd

2.Bygg själv i lösvirke,billigast så,beställ bara färdiga takstolar så spar du tid och meck då det är vissa klasser på virke osv

Byggsats betyder oftast bara förspikad panelsektioner i 120 cm bredd.

Det går inte att bygga på L-stöd och gjuta sen,betongen håller ju stöden.

Jag byggde 50M2 för ca 100 000.

ROT avdrag gäller inte garage.

Finns ett ställe i krokarna som säljer takstolar till bra pris, men jag har inte tid eller lust att bygga själv.

Långa farbrorn har givit bra svar redan.
Form är billigt och går snabbt att snickra ihop, dessutom kan du om du är smidig återanvända en del virke (reglar) till själva stommen sen.
Givetvis lösvirke, färdigt är enkelt men alltid dyrare. Leta efter en färdig konstruktionsritning, sån går att köpa för en tusenlapp och uppåt annars.

Som Kymi säger så är annars Isoblock ett bra alternativ. Relativt enkelt även för den helt oerfarne tippar jag på.
Jag har ingen koll på prisbilden men jag tror att det är billigare än byggsats, vet ej om det slår lösvirke däremot men jag tror att det gör det.
Fördelarna är många; När det står monterat så är det klart. Ingen dyr färg som ska målas på trä hela tiden. Du behöver inte isolera för kallras och således planera in elen där (drygt för den oerfarne) utan du spårar enkelt upp för elen när allt är klart, både dosor och rör, med vinkelslip/spårfräs. Stabilt som få, även om ett virkeshus med svensk byggstandard står i orkanstyrka...
Kolla här för att lära dig mer; http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/iso_arbetsanv.pdf

Att ta in en firma för att bygga det hela är ju alltid ett alternativ men tänk då på att det kommer kosta dubbelt upp troligtvis.

Edit/ En kompis till min smällde upp ett garage på 160kvm med färdiga väggsektioner klädda med plåt på in/utsida och sedan isolering i mitten (polystyren/frigolit?). Smidigt, går fort och antagligen priseffektivt. Jag kan kolla med honom vad det kan kosta och om det finns så små garage. Hans är dessutom 8m högt eller nåt, kanske lite väl om du bara ska skruva skyline :gnissla

Last edited:
Vi ska gjuta plattan till vårat garagebygge imorn, har gjort allting själva fram till betongen. Nu tar vi in snickare, ska bygga i lösvirke.
7x7 meter blir garaget för två bilar, inte tänkt till något större mekande.

Då blir det dyrt :)

Det är väl förvisso möjligt, men frågan är om inte en snickare som bygger minst tre gånger så fort som jag gör är mer ekonomiskt ändå. Det är ju bara att jobba under tiden han snickrar. Dessutom kan jag tänka mig att deras inköpspris på materialet är bättre.

Vi ska gjuta plattan till vårat garagebygge imorn, har gjort allting själva fram till betongen. Nu tar vi in snickare, ska bygga i lösvirke.

Perfekt då kan du uppdatera här :tummenupp

Last edited:

Kan inte du ta initiativet till att starta en byggtråd då där man kan dela med sig av sina projekt med bilder, info och kanske en del priser :)

Det tror jag skulle vara mycket uppskattat av många här :tummenupp

Det är väl förvisso möjligt, men frågan är om inte en snickare som bygger minst tre gånger så fort som jag gör är mer ekonomiskt ändå. Det är ju bara att jobba under tiden han snickrar. Dessutom kan jag tänka mig att deras inköpspris på materialet är bättre.

Perfekt då kan du uppdatera här :tummenupp

Kanske jobbar han fortare,men han kostar säkert mer än vad du har i timmen,tänk då om dom är flera snickare dessutom.

Det är väl ingen hemlighet att det är på mellanskillnaden på material som dom tjänar dom extra pengarna på,risken att du skulle få deras inköpspriser är nog väldigt liten om du inte känner dom väldigt väl.

:)

kan bara säga när det gäller garage

snabbt billigt och bra

2 av ovanstående går alltid att fixa men inte alla tre...

Själv bygger jag JUST NU mitt garage ,,, och jag har gjort allt själv utom själva gjutningen PGA att jag ville ha sk Hårdbetong som yta se http://www.modernbetong.se/products.asp?stl=&prodID=2

Väggar bygger jag i moduler av lösvirke ,Trä lockpanel 4,80 mete långa skitenkelt å ställa upp
takstolar vart billigast ifrån nässjö talstolsfabrik ,
takplåt ifrån ADECO ca 65:- m2 får du räkna på ..
kommer att ha Plåt i taket på insida vit/gul enkelt billig samt färdig
även på en del väggar fast mest gips på väggarna

är inte klar än men du ser en början här
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4920777&postcount=332

räknar med att ha allt under tak innan snön iaf
lycka till:yoparty

Kör du med L-stöd så får du ju isolering på sidan av plattan, Formar du så blir det kallras runtom.
Men ska du fylla igen runtom så plattan ändå inte syns så kan du du bara ställa emot frigg innan du fyller.

Men om plattan blir synlig och du kan leva men att det blir lite kallt ca 50cm in från kant så skit i L-stöden.
//Jeppe (formsnickare/betongare)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...