Satt uppe och läste lite igår kväll och skrev ihop en liten felsöknings lista baserad på Jim Lundbergs "Stora Tvåtaktsboken" och lite annat:
1. Papperslapp mellan bryggarna, batteri pol till jord på motorn och dutta mot kondensator. Om kondensator och tändspole är hela sker gnista.
2. Om gnista här men inte när man drar runt, kan det bero på fältbrytningsavstånd eller svänghjulsmagneterna
3. Ställ brytaravståndet (0.4mm) sedan fältbrytaravståndet (7-10mm) och förtändning (4.5mm)
4. Mät ohm mellan tändhattens tändstiftsanslutning och motorns gods. Ska vara 5-7 kohm. Om inte ligger felet i hatten, tändkabeln eller tändspolen. Annars ok.
5. Mörkerrum test för gnista på fel ställe?
6. Undersök tändhatten! Kontakt?
Alternativt följa
denna felsökning till punkt och pricka.
Funderar också på att ge mig på att
linda egen tändspole om allt annat skiter sig... TS Trading ville ha 850 riksdaler för en ny spole så jag vill nog utesluta allt annat innan jag lägger pengar på den.
Tillbaka i garaget nästa vecka så jag lägger upp lite uppdateringar då.