Bygga kabelhärva ER 5

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Tragiskt nog har med största sannolikhet min kabelhärva givit upp.

Den är till 99% säkerhet bortom all räddning.
Dom som är begagnade är det tveksam funktion på och går ej att köpa

Så jag överväger att bygga nytt.
Någon som har erfarenhet av detta?
Vet vart man får tag i kontakterna?
Tips?
Lista över kabel dimensioner.


Fel söka massa defusa fel är inte värt det vet att jag har minst 2 separata fel som kräver att hela härvan åtminstone öppnas.
Känns som då är det lika bra att bygga nytt.

Söker inte felsöknings tips eller beg härvor som ni vet fungerade innan dom demonteras.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Varför göra det svårt, krångligt och dyrt för? Vad är det som en ohmmeter inte kan hitta i en kabelstam?

Vilken hoj, modell och årtal rör det sig om?
Vilka två diffusa fel har den som symptom?

Bara som tips finns det stjärnskott här på Sporthoj som är fena på konstruktion och felsökning av all typ av analog/radio/digital elektronik samt diagnos via OBD2.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Väldigt ofta är felen där kabel stammarna går upp vid styrhuvuded. När man svänger höger o vänster böjer man kabel stammen varje gång, tillslut har någon/några kablar ledats av, här hade jag börjat leta.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Varför göra det svårt, krångligt och dyrt för? Vad är det som en ohmmeter inte kan hitta i en kabelstam?

Vilken hoj, modell och årtal rör det sig om?
Vilka två diffusa fel har den som symptom?

Bara som tips finns det stjärnskott här på Sporthoj som är fena på konstruktion och felsökning av all typ av analog/radio/digital elektronik samt diagnos via OBD2.
Den listan blir lång om jag ska skriva ner allt den inte kan. Enklare att nämna vad en ohmmeter kan mäta, resistans.

Mm glömde årtal 98. Er-5 1998.

Det är väl jättebra att ni har sånna här.
Väldigt ofta är felen där kabel stammarna går upp vid styrhuvuded. När man svänger höger o vänster böjer man kabel stammen varje gång, tillslut har någon/några kablar ledats av, här hade jag börjat leta.
jo det är ett av problemen. tyvärr har jag även internbrott inne i härvan, på multipla ledare.
någon som har följande information?
Dimmentioner på kablarna, längder, gradtal som dom ska ut ur härvan, kontakter, väldigt tålig variant av RK och "slang". Dumt att skydda hela med krympslag??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att plocka fram och skriva ut ett elchema från manualslib och sen pricka av det man mätt upp och verifierat ändarnas kontinuitet är det absolut snabbaste sättet att få snurr på hojen. För att få lite "fjutt" och belastning på mätandet och stressa eventuella oxideringar kan du koppla loss signalhornet och använda den som SATANS LJUDLIG "summer".

För det första, kontrollera de absolut vanligast felen. För långa skruvar till batteripolerna så att det blir glappkontakt. Den grova jordflätan/kabeln från batteriet till en av motorns skruvar. Styrstopp som klippt kablar.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Det lättaste är utan tvekan att laga härvan som du har.
Det veto tusan det beror på hur lång tid det tar att hitta rätt kontakter.
Hela härvan lär sprättas, så rq är lös. 12 ledare bytas och några kontakter.
Och det är det jag idag känner till.
Finns fel som ej är konstant.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*Dumt att skydda hela med krympslag??
Du ska INTE bygga ett "stelt" kablage!!
Du ska ha lösa kablar i en skydds-slang, eller "systoflex".

Stelt kablage funkar jättebra...om allt STÅR STILLA!
Jämför "rör" med "slang".

Så vissa delar på hojen kan mycket väl vara "rör" (krympslang) medan andra MÅSTE vara "slang" (korrugerad slang / systoflex).
Ja, det är så enkelt, jämför med "rör" och "slang".
Oavsett om din erfarenhet är vatten, hydraulik eller luftsystem förstår du var jag menar.

Jobbade med trädgårdsmaskiner tidigare, oändliga problem med att kablar gick av där det rörde på sig.
Tillverkaren gick över till "grov kabelskydds-slang med lösa kablar invändigt" och felen försvann helt!
Allt måste kunna röra på sig, annars blir det lite som att böja på ett gem...


Viktigt som tidigare nämnts: Testa kablarna med BELASTNING!
55w H7 lampa funkar bra. Att dra 5A genom en ledare, det avslöjar ärgade kopplingar och dålig kontakt effektivare än allt annat.

Har varit med om "-det här 50A / 12V kontaktdonet funkar ju perfekt det ger 12V, men när jag kopplar på 0,2A belastning blir spänningen 2V...".

Mät under belastning.
Du kommer hitta felet.

Lycka till.

/B
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Oaktat valet att reparera din befintliga stam eller bygga nytt, connectors köper du t ex på easternbeaver.com. Han är bra, men du får elaka ögat av damerna på postutlämningsstället som tror du köpt porrleksaker.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Du ska INTE bygga ett "stelt" kablage!!
Du ska ha lösa kablar i en skydds-slang, eller "systoflex".

Stelt kablage funkar jättebra...om allt STÅR STILLA!
Jämför "rör" med "slang".

Så vissa delar på hojen kan mycket väl vara "rör" (krympslang) medan andra MÅSTE vara "slang" (korrugerad slang / systoflex).
Ja, det är så enkelt, jämför med "rör" och "slang".
Oavsett om din erfarenhet är vatten, hydraulik eller luftsystem förstår du var jag menar.

Jobbade med trädgårdsmaskiner tidigare, oändliga problem med att kablar gick av där det rörde på sig.
Tillverkaren gick över till "grov kabelskydds-slang med lösa kablar invändigt" och felen försvann helt!
Allt måste kunna röra på sig, annars blir det lite som att böja på ett gem...


Viktigt som tidigare nämnts: Testa kablarna med BELASTNING!
55w H7 lampa funkar bra. Att dra 5A genom en ledare, det avslöjar ärgade kopplingar och dålig kontakt effektivare än allt annat.

Har varit med om "-det här 50A / 12V kontaktdonet funkar ju perfekt det ger 12V, men när jag kopplar på 0,2A belastning blir spänningen 2V...".

Mät under belastning.
Du kommer hitta felet.

Lycka till.

/B
Mm jo du har helt rätt i det hade varit Nice med typ cordaflex men dom gör ej så stora mångledare. Hade i och för sig vettigt med liknande "rq".
Ser samma Problem på traverser spec på kabeltrummor. Cordaflex är då guds gåva till mänskligheten. Så stryktålig att man borde kunna slippa slang. Men men det är ej ett alternativ. Bra feedback btw.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Att plocka fram och skriva ut ett elchema från manualslib och sen pricka av det man mätt upp och verifierat ändarnas kontinuitet är det absolut snabbaste sättet att få snurr på hojen. För att få lite "fjutt" och belastning på mätandet och stressa eventuella oxideringar kan du koppla loss signalhornet och använda den som SATANS LJUDLIG "summer".

För det första, kontrollera de absolut vanligast felen. För långa skruvar till batteripolerna så att det blir glappkontakt. Den grova jordflätan/kabeln från batteriet till en av motorns skruvar. Styrstopp som klippt kablar.
Ogillar att skryta eller använda titlar men det verkar krävas här.
Har tydligt poängterar att jag ej söker felsöknings tips. efter en ingenjörsexamen (el) och ytterligare kurser till minst en till inom el också.
Felsöker och konstruerar system för att höja driftsäkerhet och person säkerhet.
Spendera drygt 50 timmar I veckan med div mätutrustning och annan felsökning på ljusår mer avancerad utrustning än er-5.

Kort och gott jag är vad du kallar stjärnskott.
Du har med största sannolikhet dragit nytta av mitt arbete ovetandes om det.
Som ingenjör inom el/elektronik branchen och med mer certifikat än jag orkar rabbla upp mm.
Vill jag nog blygsamt påstå att jag kan nog lite om felsökning
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Felsöker och konstruerar system för att höja driftsäkerhet och person säkerhet.
Du lär nog förklara oviljan att laga befintlig kabelhärva. Det lär vara det mest ekonomiska och snabbaste sättet att få hojen på rull igen. Om den brunnit kan jag möjligen förstå, men den lär ju inte ha brunnit hela vägen från fram till bak. Eftersom du verkar ha tillgång till utrustning blir det ju ännu enklare med t.ex. en Toneohm. Sätta sig och vänta på att få kontaktstycken levererade av Postnord via tullen - då lär ju halva mc-säsongen redan gått.

Apropå referenser, min finns att läsa på:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Imponerande CV! När du kommit hem från USA, satt du i det som är Kunskapsskolan nuförtiden?
Med 3G satt vi i temporära baracker bakom Gluggen/Farfars mot MAX till och flyttade sen till Teknikparken där Region Gävleborg numera huserar. Har även huserat i A. B och C-skeppen, Storno/Diös samt Ahlsell på Näringen. Nu för Syntronic i GTC.

För att återknyta till kabelhärvor - man sydde rätt mycket i början av 80-talet, speciellt för NMT till Saudi.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kul att det är så många med gedigen testerfarenhet.
Själv har jag bara samlat ihop 25 år flygprov och 10 år test o verifiering undervattensystem (ned till 3000m)
Och med den ringa kunskapen skulle jag absolut felsöka o laga befintlig kabelhärva men det verkar som TS löser det på sitt sätt. Det jag inte förstår är varför han frågar här.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Du lär nog förklara oviljan att laga befintlig kabelhärva. Det lär vara det mest ekonomiska och snabbaste sättet att få hojen på rull igen. Om den brunnit kan jag möjligen förstå, men den lär ju inte ha brunnit hela vägen från fram till bak. Eftersom du verkar ha tillgång till utrustning blir det ju ännu enklare med t.ex. en Toneohm. Sätta sig och vänta på att få kontaktstycken levererade av Postnord via tullen - då lär ju halva mc-säsongen redan gått.

Apropå referenser, min finns att läsa på:
Tror fan jag träffat dig. Eller gått förbi ditt kontor.
Oavsett, då har du koll iaf. Har 6 konstaterade ledningar med internbrott, några har mer än ett.
Har upptäckt att jag har halv kontakt i en ytterligare. Troligen fler.
Felsöka något som är "felfritt" just då är rätt drygt. 8 kablar vid gaffeln halv taskigt lagat.
Någon har pillat på stammen på två ställen(krympslang och ej standard eltejp).
Det är vad jag har att bolla med.
Då det är en bunt kända fel börjar man ju fundera på resten.
Så för att slippa felkällor samt slippa fundera på sicket på övriga.

Sen skadar det inte att man är "sjukt snabb" -min första chef på ett skåp byggar företag innan all utbildning mm.

Uppskattar att när tank och kåpor är av tar det 1-1½ timme att mäta å dra allt så stammen är klar att sätta på kontakter.
Hur dryga kontakterna är vet jag ej.
Blir iaf bättre uppmärkt och får en detaljerad ritning över stammen.
Vissa uppgraderingar görs nog i samma veva.
Adaptiv farthållare vore trevligt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu är ju frågan hur mycket pengar man vill lägga på en gammal Er-6a, men en m-unit från motogadget kan ju vara ett alternativ. Det är urean tvekan det enklaste sättet att bygga ett elsystem. Skulle åtminstone rekommendera deras kabelkit, betydligt bättre kvalitet på deras kablar än mycket bra kvalitet på kablarna, bättre än vad som sitter original på hojen. Dessutom i dimensioner som är lämpliga för hoj (om än också med grövre dimensioner än vad tillverkarna snålat ihop).

När jag byggde elsystem så gjorde jag en gemensam jordstam för alla förbrukare på 6 mm2, hade 2,5 mm2 för de större förbrukarna som lyse och tuta som och så 1,5 mm2 för övrigt (så kablarna håller för lite påverkan också).

-edit- det är egentligen overkill med de dimensionerna, men hellre för mycket än för lite.
Ang. kontakter så gillar jag ATM/DTM-kontakter. Vattentäta kontakter utvecklade för industribruk, för de större anslutningarna. http://www.cycleterminal.com/amphenol-at-dt-connectors.html#AmphenolATM
För mindre kontakter tycker jag att dessa är fina, som bland annat sitter original på t.ex. nyare Ducati (dock begränsad kabelstorlek/strömstyrka): http://www.cycleterminal.com/jst-jwpf.html
 
Last edited:
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top