Bygga kabelhärva ER 5

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*Har 6 konstaterade ledningar med internbrott, några har mer än ett.
Har upptäckt att jag har halv kontakt i en ytterligare. Troligen fler.
Felsöka något som är "felfritt" just då är rätt drygt. 8 kablar vid gaffeln halv taskigt lagat.
Någon har pillat på stammen på två ställen(krympslang och ej standard eltejp).
Det är vad jag har att bolla med.
Då det är en bunt kända fel börjar man ju fundera på resten.
Så för att slippa felkällor samt slippa fundera på sicket på övriga.
*klipp*
Jag hade dragit "kabel för kabel" på plats på maskinen, men så är jag varken utbildad eller snabb...
Ibland underlättar det att inte begripa hur lite man begriper...

Kontaktdon hade jag uteslutit i möjligaste mån, iallafall hade jag inte återanvänt något.
Krävs så lite, en illa utförd crimpning bara och så är det kört...
Kan säkert vara så att du kommer behöva några enstaka kontaktdon till styr-moduler, men om du har bra erfarenhet är det ju en småsak att ta ur stift/hylsor ur befintliga din, inspektera, löda/crimpa/bada i oxidlösare/kolla så att kontakt-trycket fortfarande är rimligt.
Och så skarva 50 mm bort från kontaktstycket istället.


Men allt beror ju på vad syftet med reparationen är.
"-Renovera till originalskick" ställer ju lite andra krav än "få ihop en billig pendlar-moppe"...


Jag hade köpt på mig en knippa Deutsch-don, 2, 3, 4-poligt, schyssta kabelskarvar och systoflex och limmande krympslang.
En ny favorit när det gäller "stum-skarv" kabel till kabel är såna här oisolerade skarvar. Kompletteras med limmande krympslang.
Docking.jpg

Area på kabel, kör något liknande det som redan sitter där, är inte det enklast?

Två kvällar så är det klart.
Troligen snabbare än att försöka rita upp något i cad...och fundera över hur många kardeler det ska vara i kablarna, temperaturklass på isolering osv.
Övertänk det inte, se till att bara göra det.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Jag hade dragit "kabel för kabel" på plats på maskinen, men så är jag varken utbildad eller snabb...
Ibland underlättar det att inte begripa hur lite man begriper...

Kontaktdon hade jag uteslutit i möjligaste mån, iallafall hade jag inte återanvänt något.
Krävs så lite, en illa utförd crimpning bara och så är det kört...
Kan säkert vara så att du kommer behöva några enstaka kontaktdon till styr-moduler, men om du har bra erfarenhet är det ju en småsak att ta ur stift/hylsor ur befintliga din, inspektera, löda/crimpa/bada i oxidlösare/kolla så att kontakt-trycket fortfarande är rimligt.
Och så skarva 50 mm bort från kontaktstycket istället.


Men allt beror ju på vad syftet med reparationen är.
"-Renovera till originalskick" ställer ju lite andra krav än "få ihop en billig pendlar-moppe"...


Jag hade köpt på mig en knippa Deutsch-don, 2, 3, 4-poligt, schyssta kabelskarvar och systoflex och limmande krympslang.
En ny favorit när det gäller "stum-skarv" kabel till kabel är såna här oisolerade skarvar. Kompletteras med limmande krympslang.
View attachment 460083

Area på kabel, kör något liknande det som redan sitter där, är inte det enklast?

Två kvällar så är det klart.
Troligen snabbare än att försöka rita upp något i cad...och fundera över hur många kardeler det ska vara i kablarna, temperaturklass på isolering osv.
Övertänk det inte, se till att bara göra det.
ja en och en har sin fördel men ännu snabbare.
dra den längsta först, skriv på kabeln antal som sticker iväg från den, där dom gör.
är det ett större antal eller längre än 2 dm tejpa fast en lika lång snutt och fortsätt. när du en gjort klart allt lägger du på ett bord och märker varje kabel i båda ändar. sen är det bara att upprepa 1000 gånger
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top