Bygga om Bmw K100 cafe racer / scrambler

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fan, man skulle kunna dra lite åt Münch Mammut-hållet och göra en pastisch på det ultraklumpiga stuket!
På med en doppelscheinwerfer fram från en av de sista Büssinglastbilarna och sedan en riktigt tjock sadel.
Yay! :yoparty


Äsch, det går i vågor. Ibland bultar det i tinningarna, men jag väljer att se det som sker genom sotsvarta ironiglasögon.

Faktum är att en K100 / 1100 LT från 80-90tal, med den stora kåpan än idag faktiskt fungerar bättre ute på resa än det mesta som säljs idag.

Jag vet, jag har gjort mer än 10 Ironbuttkörningar på en gammal snut-LT, och bekvämare hoj under verklig körning får man leta efter.

Därför är det så skrattretande att en sådan duglig hojmodell ratas av nästan alla, och lämnas över till byggherrar som river av allt av värde för att reducera den genomtänkta kontinentkrossaren till en ytlig parkeringshoj som vissa fall ser ser årets längsta tur en helg varje höst när mustaschcharaden skall köras.


Mera mil, gott folk. Det är svaret på alla frågor, redan ställda eller ej.

vinkelslips döden slår till igen RIP

Münch Mammut! :kär Inte klassiskt vacker men ändå lite K100. :tungan

Sedan finns det mycket man kan irritera sig på. Sär skrivning och amerikaniseringen på Sport Hoj är bara att vänja sig vid liksom att en väldigt åkbar motorcykel blir ett "konstverk" som kanske går att köra till fotograferingen.

Om vi bara skulle göra som alla andra tycker är bra får vi ett snävt liv. :fakta
Jag kör många mil på en SportHoj men ser inte ner på andra som inte gör som jag gör, fast jag är ju lite annorlunda... Känslosam inte ämmischonell! :D
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Jag har låtit bli ibland bara därför att...

Är nog lika bra du tittar bort från denna tråd för du är alldeles för duktig o kan allt för detta projekt :arsele

Varför då och nej jag är inte för duktig. Jag är pinsamt medveten om mina begränsningar.
Det är lite trist när det i alla fall förefaller som andra inte är det.

Som rubriken säger; mer än en gång har jag låtit bli att göra saker för att jag endera vet med mig att det inte kommer att bli bra nog eller så för att jag helt enkelt inte har rätt verktyg tillgängliga och det därför är meningslöst att ens påbörja något.

Rätt verktyg är halva jobbet och utan dem så blir jobbet bara halvgjort. Tyvärr är rätt verktyg dyrt, mycket dyrt för det mesta.

Snygga svetsar är konst. Konst spacklar man inte över om inte man nu inte svetsat rost i skärmar eller ngt annat som normalt är lackat.

F-n det finns t.ex svetskurser, det går att öva på rätt mycket innan man tar fram kapen och gör ngt som blir svårt att göra ogjort...

Jag hoppas verkligen att du ska få till något som både kommer att se vettigt ut och vara vettigt att använda. Tyvärr så att bygga en HPD av hyllvara leder snabbt till kompromisser som sällan leder till något fantastiskt snyggt, det kan det förstås göra, men det är sällsynt. Det ser för det mesta ut som precis vad det är, Hop Plockade Delar.
 
Last edited:

powerbjorkan

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2018
Ort
Marieholm
Hoj
Bmw K100 84a
Aja jag kan ej hålla med dej !hur ska man kunna bli bättre på saker om man inte övar och provar sej fram ”ingen minns en fegis”
Men Att öva o öva ger erfarenhet . Måste man vara specialist på allt för att börja något projekt kommer man ju aldrig komma från soffan. Sitta där o vara bitter är inget för mej jag testar mej fram, för det mesta brukar de bli bra ????
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är alldeles för få projekttrådar på sporthoj.com. Här har vi en! Den spårade ur. Ovanligt.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
.............................. inte har rätt verktyg tillgängliga och det därför är meningslöst att ens påbörja något.

Rätt verktyg är halva jobbet och utan dem så blir jobbet bara halvgjort. Tyvärr är rätt verktyg dyrt, mycket dyrt för det mesta.

Snygga svetsar är konst. Konst spacklar man inte över om inte man nu inte svetsat rost i skärmar eller ngt annat som normalt är lackat.........

Rätt verktyg underlättar och har man vant sig vid att ha bra verktyg så är det svårt att jobba utan, dock har jag sett många göra underverk med små medel.

Envishet i kombination med bra handlag räcker oftast längre en en dj-ligt bra maskinpark.

Städ, hammare, några filar o en gassvets räcker dj-ligt långt.

Håller med om svetsar, dock tycker jag inte att den originalsvetsen man ser på bakramen är något man direkt ramar in även om den gör sitt jobb.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Öva måste man men göra det offentligt?

Aja jag kan ej hålla med dej !hur ska man kunna bli bättre på saker om man inte övar och provar sej fram ”ingen minns en fegis”
Men Att öva o öva ger erfarenhet . Måste man vara specialist på allt för att börja något projekt kommer man ju aldrig komma från soffan. Sitta där o vara bitter är inget för mej jag testar mej fram, för det mesta brukar de bli bra ????
Helt rätt. Övning ger färdighet.

Jag ska för saken skull upprepa mig åtminstone 1 gång:

Jag hoppas verkligen att det ska gå bra och bli något vettigt utav dina ansträngningar och vedermödor, tro inte något annat.

Det är väl mest en fråga om hur, i vilken ordning och på vad man övar.
Och har man tur så är man en naturbegåvning och svetsarna ser ut som poesi och de handböjda rören har alltid konstant radie, det handmåttade avgassystemet ligger på konstant avstånd från karossen o.s.v. Jag har sett sånt och det suger när man inte kan göra något sånt själv, tro mig för det är inte mig själv jag beskriver.


Om man nu för att ta ett helt orelaterat exempel, t.ex att man får för sig att man ska börja skjuta på saker som rör sig och ev. också skjuter tillbaka så finns det rimligen vissa steg på vägen dit.

- Vilken är den affärsmässiga änden av mitt verktyg?
- Åt vilket håll ska den peka.
- Hur tar jag isär det?
- Hur sätter jag ihop det?
- Hur underhåller jag det?
- Hur fyller jag på förbrukningsmaterial?
- Möjliga fel, problem och åtgärder.
- Prova verktyget under ofarliga former.
- Mängdträning.
- Mängdträning.
- Rörligt men ofarligt

och ett antal steg till på vägen mot målet.

Hoppar man över de första 5-6-7-8 stegen kan det rätt lätt bli lite konstigt.

Det mesta går att lära sig till en acceptabel nivå om man bara är beredd att ta i det lilla extra. För de av oss som inte är fullt så naturbegåvade krävs det mycket övning. "Upprepning är utråkningens moder". Eller för att citera en kollega: "Nu har jag gjort det här så många gånger att jag inte ens är less på det längre!"

Om man sen vill öva offentligt är upp till var och en.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Aja jag kan ej hålla med dej !hur ska man kunna bli bättre på saker om man inte övar och provar sej fram ”ingen minns en fegis”
Men Att öva o öva ger erfarenhet . Måste man vara specialist på allt för att börja något projekt kommer man ju aldrig komma från soffan. Sitta där o vara bitter är inget för mej jag testar mej fram, för det mesta brukar de bli bra ????

Kliver man in i de offentliga rummet så får man räkna me att få kommentarer samt kritik..

Kritik är bra om man tar till sig de å inte går till anfall istället... Som i de här fallet me att svetsa..
Jag tycker de är klart snyggt me en fin svets, men samtidigt kanske de inte behövs på rören under sadeln..
Vill man ha Rat stuket på hojen så är de Oki me råttsvetsar.. Då ska allt se jävligt ut, typ...

Att ta vara på kritik av andra är en lärdom som man har nytta av..

De va som när jag köpte gas svets å skulle svetsa bort rosten på min PV...
Då kom grannen över å undra va jag skulle göra å om jag hade insikt i va jag förtetog mig..
Ska nämnas att han körde rally å de va div meckade å svetsande me bilar där..
Hans förslag va att öva svetsa på en ölburk innan man gav sig på bilen eller rosten me andra ord..
OBS, å på den tiden va ölburkarna i plåt..
Me andra ord gick de åt flertal ölburkar innan man tog sig an bilen..

Grannen va kritik till va jag höll på me, men kom me goda förslag som gav bra resultat... De är sånt man bör ta vara på...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
[Moderator goes on a rant]
Men va f*n... :mad:
Det här är en stor del varför det är så dött härinne.
Folk som sågar andra människor kreativitet så fort någon försöker med nått.

Nej alla kan inte göra "snygga svetsar och hårdlödningar är konstverk", men spelar det någon roll..? Det är inte ni som äger hojen!
För övrigt ser jag inget större fel på svetsarna. De borde hålla för vad som bakdelen kommer att utsättas för.
Kolla på svetsarna på vilken fabriksDucati som helst och de ser rent ut sagt fördjävulska ut. Är de dåliga...Nä. De uppfyller syftet och gör jobbet.
Alla kanske inte vill eller kan TIG:a och lägga 25-öringar på rad runt ett rör, men det spelar ingen roll i sammanhanget.
Alla hojar behöver inte heller vara perfekta eller konstverk. Skulle man bara tillåta att perfekta hojar skulle få synas här så skulle denna forumdel inte ha många trådar. Det skulle faktiskt inte ha en enda tråd.

Tycker ni synd om hojen så ge han ett bra pris som han accepterar eller kom med lite positiva saker istället. Inte bara "Varför?:( ", "vinkelslips döden slår till igen RIP"
Hur roligt är det att engagera sig, ta bilder, skriva text och lägga upp dem här när man möts av det..?
Jag förstår varför folk inte längre vill starta eller driva trådar här.


Kliver man in i de offentliga rummet så får man räkna me att få kommentarer samt kritik..
Folk kanske skulle ge konstruktiv kritik istället för att såga andra rakt av.
T.ex:
"Den där bakdelen hamnar i en konstig vinkel med tanken. Du kanske skulle testa vinkla upp den lite i framkant"
"Den där svetsen ser inte ut att ha bra genombränning. Du kanske skulle ta och öka volten lite på MIG:en istället."
Kommentera ett problem och ge en idé om lösning, men gör det på ett snyggt sätt.
Inte bara läxa upp någon annan på xx antal punkter bara för att denne inte bygger den perfekta hojen för just den som framför kritiken.

Så, snälla, var lite glada och trevliga mot varandra samt uppmuntra hellre folk till att bygga offentligt än att skrämma bort dem från forumet.
:krama

[Back To Topic]
 

powerbjorkan

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2018
Ort
Marieholm
Hoj
Bmw K100 84a
tack wiseguy =)

Nu är som sagt hojen nerplockad och påbörjat att tvätta / Blästra alla delar .
fick tvätta motorn ett par gånger innan jag hitta något bra medel som bet på all gammal olja o smuts , kan rekommendera lamp fotogen som fungerar sjukt bra på olja och färg .

Efter grundlig rengöring la jag först 2k epoxy primer för att sedan lägga svart 2k färg för att sedan avsluta med 2k klarlack för att få en slitstarkt yta.

innan jag la klarlacken valde jag att slipa fram Bmw märkena på sumpen o ventilkåpan !



43734030_253870018499439_3077662711207690240_n.jpg

43590283_172720736970061_2396461051018215424_n.jpg

43672065_2263339927229611_2998504449602748416_n.jpg

43563937_290007375059634_6448241556347420672_n.jpg

43732145_2144430842542411_3277024093676765184_n.jpg
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Fortsätt bygg!
Jag hade ett bygge under ett antal år och i det lärde jag mig svetsa. Svetsarna kanske inte var dom finaste men dom fungerade och det höll. Till och med SFRO som byggbesiktigade hojen och inspekterade sa att svetsarna kanske inte är dom finaste men dom fyller sitt syfte och dom var klart godkända ur ett hållfasthetsperspektiv.

För att hålla motivationen uppe så är det viktigt att man har kul och lär sig på resans gång, det kanske till och med är viktigare än slutresultatet så fortsätt med det du gör och fortsätt skriv här. Vi är många som uppskattar byggtrådar !! :tummenupp:krama
 

powerbjorkan

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2018
Ort
Marieholm
Hoj
Bmw K100 84a
kul ni gillar de =)

Efter hands delarna blir rengjorda kommer dom på plats igen :banana
var lite inne på att lackera insugsspjällen men tyckte jag fick dom så rena så blev att jag behöll dom som dom var kan ju inte ha allt svart =),

43703440_333903934083386_220921602898919424_n.jpg

43736325_181149219467065_3275637094118064128_n.jpg

43828673_1902787009804336_5185201677296205824_n.jpg
 

powerbjorkan

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2018
Ort
Marieholm
Hoj
Bmw K100 84a
nya lackat broms ok med framslipat Bremo! kan dock inte bestämma mej om dom ska förbli så eller dom ska vara helsvarta får smaka på detta.

43607059_743719279301347_6443938200980291584_n.jpg

köpte lite nytt med!

43154600_1867326419971629_3356951390650892288_n.jpg
 

powerbjorkan

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2018
Ort
Marieholm
Hoj
Bmw K100 84a
Jag fick blästrat grundat och målat ramen nu i helgen blev kanon, dock hade jag ingen klarlack hemma så får bli att köpa mer i morgon :tungan

44026548_2153773357975693_6935498316109053952_n.jpg

44125427_723099861375523_8350359804400631808_n.jpg

44096841_285819712141143_2318373043723829248_n.jpg
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top