Bygga om hästsläp till mc-släp

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Moderator får flytta om tråden passar bättre någon annanstans.

Jag har kommit över ett gammalt hästsläp, som jag efter att jag fått det genom besiktningen ska göra om till hojsläp. Söker lite allmänna inputs, jag är inte så van vid sådana här projekt.
Det är aluminiumgolv i släpet, behålla gummimattan ovanpå? Ta bort? Byta mot något annat? (Mattan då, inte golvet..) Har ett transportstöd som jag tänkte skruva fast också.
Tänkte ha en hylla i framkant, att ha lite saker på. Är dock osäker på hur det blir med kultrycket då, släpet är bara enaxlat. Om det inte går att sätta den i framkant, hur gör jag då? Vill inte ha en massa pelare överallt. Eller en hylla är en dum idé från början?
Toppkåpan är i glasfiber, och är väldigt fult lagad, men jag tror inte jag tänker bry mig om det i första hand. Däremot måste det målas om. Lämplig färg för glasfiber och aluminium? Kanske bara dumt att måla om det innan man slipar till glasfiberspacklet?

Om någon här har gjort om ett hästsläp så hiva upp bilder på era lösningar vet jag! :)
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Glöm inte att du måste typa om från en häst till åtminstone 200.....


Nu skall jag sluta larva mig. Gummimatta eller ej, bra fråga är det durk alu skulle jag nog riva ut gummit är det slät alu kan det nog bli lite halkigt, dock kan det bli rätt ofräscht under gummimattor vilket kan ge en pikant doft. I övrigt så tycker jag du verkar ha bra ideer på inredning. Angående kultrycket lägg lite skit fram och bilda dig en uppfattning om det funkar. I båthandeln finns det mycket jox att fixa glasfiber med, kolla med dom.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Varför ska man bygga om hästsläp till hojsläp när det finns massa hästar redan i hojen:va:dummer
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Glöm inte att du måste typa om från en häst till åtminstone 200.....


Nu skall jag sluta larva mig. Gummimatta eller ej, bra fråga är det durk alu skulle jag nog riva ut gummit är det slät alu kan det nog bli lite halkigt, dock kan det bli rätt ofräscht under gummimattor vilket kan ge en pikant doft. I övrigt så tycker jag du verkar ha bra ideer på inredning. Angående kultrycket lägg lite skit fram och bilda dig en uppfattning om det funkar. I båthandeln finns det mycket jox att fixa glasfiber med, kolla med dom.

Höhö, så rolig du var där då! ;)

Det är durkplåt i botten, men det kanske blir för halt ändå? Det har knappt varit en häst i släpet ens senaste 10 åren, jag tyckte inte att det luktade häst men oavsett kan man ju lyfta ut mattan och spola ordentligt rent.

- - - Updated - - -

Varför ska man bygga om hästsläp till hojsläp när det finns massa hästar redan i hojen:va:dummer

För att hojen måste ha lampor och vara påställd och besiktigad för att få användas på gatan kanske.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har ett motsvarande släp och kultrycket blir lite väl högt redan med bara hojen längst fram. Lastar man allt annat längst bak funkar det men jag föredrar att lasta hojen längst bak för att kunna komma åt alla prylar genom mandörren fram.
På så sätt slipper man också lasta ur allt för att få ut hojen. Dessutom går det att få in två hojar i bredd där bak men inte fram och samåkning är något iaf jag uppskattar.

Enda modifieringarna jag gjort är att ta bort mellanväggen och sätta in ett gäng lastöglor. Har inte känt behov av något annat heller. Gummimattan är kvar.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag har ett motsvarande släp och kultrycket blir lite väl högt redan med bara hojen längst fram. Lastar man allt annat längst bak funkar det men jag föredrar att lasta hojen längst bak för att kunna komma åt alla prylar genom mandörren fram.
På så sätt slipper man också lasta ur allt för att få ut hojen. Dessutom går det att få in två hojar i bredd där bak men inte fram och samåkning är något iaf jag uppskattar.

Enda modifieringarna jag gjort är att ta bort mellanväggen och sätta in ett gäng lastöglor. Har inte känt behov av något annat heller. Gummimattan är kvar.

Jag har redan innan varit inne på att ha hojen där bak, så det känns fint att mina tankar blev bekräftade här! :) Men du har ingen hylla fram, utan lägger bara sakerna på golvet eller? Mitt släp är väldigt högt i tak, så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att använda utrymmet uppåt också.
 

Jimmy

Guest
Provlasta? Hojen bak, lite bröte fram, en pinne mellan dragögla och en badrumsvåg och se vad kultrycket blir! Jag hade nog undvikt att lasta tyngre på höjden mht krängningsrisken under körning.
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Provlasta? Hojen bak, lite bröte fram, en pinne mellan dragögla och en badrumsvåg och se vad kultrycket blir! Jag hade nog undvikt att lasta tyngre på höjden mht krängningsrisken under körning.

Vad räknar du som tyngre? Jag tänkte mig typ mina sovgrejer där uppe. Kanske hjälmen och handskarna också, typ.
Smart med vågen, det hade blonda jag nog inte tänkt ut själv. Fast det var ganska simpelt. :D
 

Jimmy

Guest
Vad räknar du som tyngre? Jag tänkte mig typ mina sovgrejer där uppe. Kanske hjälmen och handskarna också, typ.

Det ska ju inte vara några konstigheter, tänkte snarare kompressor, några öl-flak, däck och vad mer tungt som kan behövas för en rejäl banhelg...
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Det ska ju inte vara några konstigheter, tänkte snarare kompressor, några öl-flak, däck och vad mer tungt som kan behövas för en rejäl banhelg...

Sånt kan ju åka en bit bak, eller rentav i 9-5:s enorma koffert. :tummenupp
Tänkte iofs ha däcken på golvet där fram. Måste testa den där badrumsvågen inser jag nu, för däcken vill jag då inte ha i bilen.
 

Jimmy

Guest
Åas är ju inte hästar direkt kända för låg tyngdpunkt så wtf???:fyllisar
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Åas är ju inte hästar direkt kända för låg tyngdpunkt så wtf???:fyllisar

Haha! Nä, jag är nog mer orolig för kultrycket då än för hög tyngdpunkt. Hojen väger ju ändå sina kilon och kommer ju faktiskt stå på golvet. ;) Jäkla framhjulskrafsaren kanske bara står och tröttburnar om kultrycket skjuter i höjden.
 

Jimmy

Guest
Försök håll dig kring 75-80 kg så ska det inte vara några bekymmer. Behövs flera vågar har du gjort fel...:rofl
 

frippe99

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Kramfors
Hoj
R1 crossplane
Byggde om ett hästsläp i höstas, började med att slänga ut mellanvägg och matta, och sen gå lös med allehanda rengöringsmedel och högtryckstvätt... Inget kul att ha ens en antydan till lukt kvar i släpet om man har skinnställ och annat däri. Kommer oxå att sätta upp en hylla där fram, för att öka lastutrymmet. Ha verktyg + soppadunkar där bak, så torde inte kultrycket bli något märkvärdigt? Biltemas framhjulslåsning funkar f.ö. fint.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Haha! Nä, jag är nog mer orolig för kultrycket då än för hög tyngdpunkt. Hojen väger ju ändå sina kilon och kommer ju faktiskt stå på golvet. ;) Jäkla framhjulskrafsaren kanske bara står och tröttburnar om kultrycket skjuter i höjden.

En stillastående häst har en viktfördelning på 60/40 pga vikten från huvud och hals, när det gäller vikten i övrigt och att du tänker köra 2 hojar så behöver du inte vara ett dugg orolig så länge det inte är 2 st Boss Hoss.
En mindre häst väger mer än vad din lilla hoj med utrustning.

http://www.equilibris.se/filer/equilibris_1_08vikt.pdf
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har gjort som Josef, bara monterat lite lastöglor. Mitt släp kör hästar emellanåt, så det enda jag gör för att köra hoj är att lyfta ur mellanväggen och tillhörande bommar och sopa av gummimattan.

Ställer hojen/hojarna så långt bak som möjligt. Någon gång har det körts tre hojar, då får en av dom stå längst fram i mitten.

Sedan är det bara att leka tetris med resten av prylarna som skall med. När det är fullt upp till taket så slutar man lasta, då har espressobryggare, reservdelar för att bygga en extra hoj, 6 extra fälgar med däck, några lösa däck, tält och 6 uppsättningar personlig utrustning fått plats...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har några staplingsbara träbackar att lasta prylar i, de är lätta att lyfta mellan garage/släp/depå och bygger lite på höjden vid behov. Visst hade det inte varit fel med en hylla men jag har då aldrig saknat en.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bygga om...?

image_zpsly0zlafd.jpeg


Vi tog vårt lilla reservsläp hemma och knölade in det vi behövde ha med upp till Nordkalotten.
Mellanvägg kvar, bommar också. Till och med strö kvar på golvet - ganska praktiskt när man har en inkontinent gammal Kommissarie med ombord...

En stillastående häst har en viktfördelning på 60/40 pga vikten från huvud och hals, när det gäller vikten i övrigt och att du tänker köra 2 hojar så behöver du inte vara ett dugg orolig så länge det inte är 2 st Boss Hoss.
En mindre häst väger mer än vad din lilla hoj med utrustning.

http://www.equilibris.se/filer/equilibris_1_08vikt.pdf

60/40-fördelningen av vikt på häst är rätt bra att hålla i minnet om man skall bygga vidare, och i en enkelaxlad transport så står dom små liven ganska precis med ett benpar framför och ett benpar bakom axeln.

Sedan finns det andra byggen med stooort utrymme framför hästarna:

ume_zps6ixmgqvw.png


Det kan vara sadelkammare. lastutrymme för utrustning/kläder/foder eller rent av bäddar och pentry. Då sitter bommen för hästarna längre bak för att väga upp släpet - släpet på bilden har bommen i bakkant av skötardörren, och det sätter framhovarna ungefär mitt på främre axeln, och bakhovarna väl bakom sistaaxeln.
Med ett sådant här släp finns det oanade möjligheter att lasta upp efter väggarna fel...

Som andra sagt: sätt stödet så du är rimligt rätt med bara hojen ombord, så använder man sig av de lösa prylarna för finavstämningen i balans den aktuella resan.

Mer tips:
Skall du utrusta släpet för att lasta 2 hojar, så se till att förskjuta ställen någon halvmeter i längsled.
Det gör att breda delar som styre och annat inte kommer mitt för varandra på hojarna, men gör också att du kan lasta tyngre hoj längre bak eller längre fram, beroende på vilket som passar bäst med dagens övriga grejer som skall med.

Slutligen:
Ett hästasläp är inte sällan beroende av sina bommar fram och bak för att hålla ihop sig ordentligt under färd.
Bak gör lastrampen det största jobbet, men frambommar och eventuell vertikal mittenstolpe är inte helt ofarlig att bara ta ut och köra utan.
Det kommer så klart inte att desintegrera direCkt på första resan, men somliga släp far illa av att köras utan alla bommar på plats.

Lycka till!
Vi vill så klart se både före- och efter-bilder
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
i en enkelaxlad transport så står dom små liven ganska precis med ett benpar framför och ett benpar bakom axeln.
Jag upplever att dom 2 tidigare transporter vi haft så har fördelningen inte varit som på ett släp där du surrar fast död vikt.
Jag tror att man varit tvungen att ha högt kultryck för att du mitt i allt inte ska få ett negativt värde på en eller två hästar som av en eller annan anledning plötsligt rör sig bakåt och lägger stor vikt på bakbenen....kurvegenskapen i halt väglag skulle bli alltför intressant då.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top