du förresten? din moppe är en sr50 va? är det en ditech också eller är det gamla modellen med minarellis motor? för min moppe, en sr50 ditech, startar inte vet du vad ddet kan vara med den? går runt och allt sånt, har gnista, poffar ur röret när man kör startmotorn men den vill inte gå igång. gick finfint sist jag körde den men sen dess har den stått ett tag så... några idéer kanske?
Jag tycker du ska fortsätta bygga mer på crossen ist.
Mopeder är väl ingetligen detta lite fel forum för.
Men crossen var ju coolt när den byggdes.
För högt varv.
Eller egentligen: För hög kolvhastighet.
När man kommer upp i för hög kolvhastighet, så får man de skador du skriver om.
Med lätta kolvar och riktigt bra material i bitarna, så kan man öka kolvhastigheten lite.
Men inte mycket.
Tvåtaktare brukar vara rätt långslagiga = Högre kolvhastighet/rpm.
japp moppen e en Sprilia sr50 97a, Jag har den gamla med minnareli motorn, motorn kommer från en yamaha aerox 03a
Har grejat lite med ditech motorn okså för över 4 år sen så de va ju ett tag, men den jag grejade med va batterit slut o hade stått i ca 2 år så den va grymt svårstartad o poffade bara o hade sig o i bland small de till men annars va den stendöd, plocka ut tändstiftet o kolla om de e blött, plocka av insprutningsventilen o se till så de kommer fram ren soppa, montera fast insprutningsventilen igen o vrid på starten en några sek så överflödig soppa försvinner, se värkligen till så t-stiftet e helt annars kommer den inte starta alls, ditech motorn e väldigt känslig om t-stiftet skule bli surt, jag fick stoppa i först 1 stift som jag körde starten på o sen i med 1 till o nä jag kom till de 3 stiftet så hoppa den igång hur lätt som hälst men denna va trimmad så den toppade 95km/h, efter de startade den varje gång hur lätt som hälst
Jag lyckas ofta med de andra inte lyckas med som att rasa cylindrar e vardags mat men jag har bara lyckas rasa 4 vevparti på 8år
Det är rätt.
Ju mer det rasar ju mer trimmar man!
Inte varvet som skjuter kolvarna.
Kolvhastigheten.
Om jag minns rätt, så ökar masskraften i kvadrat med hastigheten.
Kolvhastigheten räknar du enkelt ut genom slaglängden gånger två gånger varvtalet.
Tänk dig sedan kraften som belastar kolvbultsläget när kolven vänder.
Lägg till lite vevstaksflex, vilket ger en pisksnärtseffekt.
När man närmat sig gränsen med standardgrejor, så går det att få ut ytterst lite extra varv gnom att använda lättare kolv i bättre material.
Att bänkköra motorn gör inte mycket för att upphäva fysiska lagar.
Slitaget behöver du nog inte väga in på en motor som rasar efter 10 minuter.
Fan vad rå den är.Helt rätt upp i stolskottet att man inte lär sig var gränserna för vad motorn tål utan försöker klämma ut yterligare effekt ur den stakars motorn fasten den nyligen hade rasat
Äntligen har jag ficksat min punka på bakdäcket nu okså så jag fick ta några kort för den blev överlycklig o jag fick mig en liten sittstund med många gosiga kramar
Ta reda på motornumret så kan säkert nån här hjälpa dig att klura ut årsmodell.Hej alle sammans igen, mörkret gömer alla hojarna men garagen håller oss vakna om nätterna
I min stuga står de still men ändå inte, har kommit över ett parti mera R1a saker
När de första prylarna kommer in så plippar jag upp bilder på delarna så får bilderna berätta själv
Har börjat luska på en annan motor okså, väntar bara på svar vad den saknar, motorn e en R1a, år viste han inte
Fan vad rå den är.
Nja hoj som hoj funderar o bygga om ramen 1 gång till
Ta reda på motornumret så kan säkert nån här hjälpa dig att klura ut årsmodell.
Hur går det i garaget.....
Nä nu kan man inte sitta inne o slöa fasten de e jul, nu ska jag ut o riva isär mina 2 turbosar o göra rent allt i dom
Riv försiktigt bara turbosar balanserar man inte på gummiverkstan direkt....
Vad är det för snurror du har skaffat?
Håller för övrigt med om att du ska lämna de roterande delarna i fred, inte roligt att behöva lämna in dom på balansering efter att ha varit isär med dom. Kostar några hundringar dessutom.
God jul på dig, och håll tråden uppdaterad nu när det ska till att överladdas!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |