Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag tycker du ska fortsätta bygga mer på crossen ist.

Mopeder är väl ingetligen detta lite fel forum för.

Men crossen var ju coolt när den byggdes. :yoparty :yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
du förresten? din moppe är en sr50 va? är det en ditech också eller är det gamla modellen med minarellis motor? för min moppe, en sr50 ditech, startar inte:näsblod vet du vad ddet kan vara med den? går runt och allt sånt, har gnista, poffar ur röret när man kör startmotorn men den vill inte gå igång. gick finfint sist jag körde den men sen dess har den stått ett tag så... några idéer kanske?:)

japp moppen e en Sprilia sr50 97a, Jag har den gamla med minnareli motorn, motorn kommer från en yamaha aerox 03a :)

Har grejat lite med ditech motorn okså för över 4 år sen så de va ju ett tag, men den jag grejade med va batterit slut o hade stått i ca 2 år så den va grymt svårstartad o poffade bara o hade sig o i bland small de till men annars va den stendöd, plocka ut tändstiftet o kolla om de e blött, plocka av insprutningsventilen o se till så de kommer fram ren soppa, montera fast insprutningsventilen igen o vrid på starten en några sek så överflödig soppa försvinner, se värkligen till så t-stiftet e helt annars kommer den inte starta alls, ditech motorn e väldigt känslig om t-stiftet skule bli surt, jag fick stoppa i först 1 stift som jag körde starten på o sen i med 1 till o nä jag kom till de 3 stiftet så hoppa den igång hur lätt som hälst :) men denna va trimmad så den toppade 95km/h, efter de startade den varje gång hur lätt som hälst :tummenupp

Du får fortsätta prova men se till så t-stiftet värkligen e rent o inte har surat ner sig.

Minns inte om ditech motorn har reeds, annars kolla över reeds korgen o se så inte något reeds har pajat eller om de har fastnat nått smut på den så reedsen håller sig öppet.

Jag tycker du ska fortsätta bygga mer på crossen ist.

Mopeder är väl ingetligen detta lite fel forum för.

Men crossen var ju coolt när den byggdes. :yoparty :yoparty


Jag ska bygga på crossen snart (Padde) :)

Tog bara en liten paus med bygget för att jag väntar på motordelarna, så i stället för att vänta o inte ha nått o göra så försöker jag ficksa gammel aprilian i stället, o i stället för att den här forum delen inte ska vara död så fortsätter jag lägga in lite om moppen i stället :tummenupp

Jag ska no hinna bygga klart en hel del innan sommarn 2008 ska du se :tummenupp

Ville igenkligen ha moppen i moppeforumet men moppeforumet ligger nere för ansökningar några månader till :näsblod

För högt varv.
Eller egentligen: För hög kolvhastighet.
När man kommer upp i för hög kolvhastighet, så får man de skador du skriver om.
Med lätta kolvar och riktigt bra material i bitarna, så kan man öka kolvhastigheten lite.
Men inte mycket.
Tvåtaktare brukar vara rätt långslagiga = Högre kolvhastighet/rpm.

Jo jag vet att varvet dödar motorer om inte motorn e provad i bänk i flera månader, eller år av tester för att se slitache av förhöjt varvtal.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
japp moppen e en Sprilia sr50 97a, Jag har den gamla med minnareli motorn, motorn kommer från en yamaha aerox 03a :)

Har grejat lite med ditech motorn okså för över 4 år sen så de va ju ett tag, men den jag grejade med va batterit slut o hade stått i ca 2 år så den va grymt svårstartad o poffade bara o hade sig o i bland small de till men annars va den stendöd, plocka ut tändstiftet o kolla om de e blött, plocka av insprutningsventilen o se till så de kommer fram ren soppa, montera fast insprutningsventilen igen o vrid på starten en några sek så överflödig soppa försvinner, se värkligen till så t-stiftet e helt annars kommer den inte starta alls, ditech motorn e väldigt känslig om t-stiftet skule bli surt, jag fick stoppa i först 1 stift som jag körde starten på o sen i med 1 till o nä jag kom till de 3 stiftet så hoppa den igång hur lätt som hälst :) men denna va trimmad så den toppade 95km/h, efter de startade den varje gång hur lätt som hälst :tummenupp

tack för det, jag ska undersöka:tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Det är rätt.

Ju mer det rasar ju mer trimmar man! :tummenupp

Helt rätt upp i stolskottet :D att man inte lär sig var gränserna för vad motorn tål utan försöker klämma ut yterligare effekt ur den stakars motorn fasten den nyligen hade rasat :yoparty

Äntligen har jag ficksat min punka på bakdäcket nu okså så jag fick ta några kort för den blev överlycklig o jag fick mig en liten sittstund med många gosiga kramar :)
 

Bifogat

  • DSC00138.JPG
    DSC00138.JPG
    74.6 KB · Visningar: 360
  • DSC00139.JPG
    DSC00139.JPG
    44 KB · Visningar: 258
  • DSC00140.JPG
    DSC00140.JPG
    49.7 KB · Visningar: 357
  • DSC00141.JPG
    DSC00141.JPG
    47.9 KB · Visningar: 423

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte varvet som skjuter kolvarna.
Kolvhastigheten.
Om jag minns rätt, så ökar masskraften i kvadrat med hastigheten.
Kolvhastigheten räknar du enkelt ut genom slaglängden gånger två gånger varvtalet.
Tänk dig sedan kraften som belastar kolvbultsläget när kolven vänder.
Lägg till lite vevstaksflex, vilket ger en pisksnärtseffekt.

När man närmat sig gränsen med standardgrejor, så går det att få ut ytterst lite extra varv gnom att använda lättare kolv i bättre material.

Att bänkköra motorn gör inte mycket för att upphäva fysiska lagar.
Slitaget behöver du nog inte väga in på en motor som rasar efter 10 minuter.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Inte varvet som skjuter kolvarna.
Kolvhastigheten.
Om jag minns rätt, så ökar masskraften i kvadrat med hastigheten.
Kolvhastigheten räknar du enkelt ut genom slaglängden gånger två gånger varvtalet.
Tänk dig sedan kraften som belastar kolvbultsläget när kolven vänder.
Lägg till lite vevstaksflex, vilket ger en pisksnärtseffekt.

När man närmat sig gränsen med standardgrejor, så går det att få ut ytterst lite extra varv gnom att använda lättare kolv i bättre material.

Att bänkköra motorn gör inte mycket för att upphäva fysiska lagar.
Slitaget behöver du nog inte väga in på en motor som rasar efter 10 minuter.

När jag menade test ibänk så menade jag test av särskilda delar som körs i bänk ett ex antal timmar som man tar ut o byter med annan deler o testar i bänk igen tills man har tagit fram delar som tål ett vist varvtal utan allt för mycke slitache, men de kräver ju månader eller år av tester för att hitta rätt komponenter som mår bra med varandra.

Jag tror jag har hittat varför dom 2 nya kolvbultslagrena pajade efter så kort tid i motorn, funderar på om mina kolvbultar e för tunt matrial så när kolv bulten blir varm så exspanderar den o mossar kolvbultslagrena i vevstaken som krossar rulltapparna på kolvbultslagret som i sin tur slungas ut i hela motorn, men de e bara en teori för jag har 3 kolvbultar nu som e ill blåa, den sista e helt sönder bränd o har börjat släppa fragment från kolvbulten.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja då fick man äntligen sina kåpor o fälgar tlll moppen :)

Trode fälgarna skule vara org-blåa men dom va polerade i stället, bara små polering kvar för att få dom i godkänt skick.

Kåporna behöver slippas vidare på o sen lite färg :)
 

Bifogat

  • DSC01404.JPG
    DSC01404.JPG
    64.8 KB · Visningar: 104
  • DSC01403.JPG
    DSC01403.JPG
    58.2 KB · Visningar: 122
  • DSC01401.JPG
    DSC01401.JPG
    55.6 KB · Visningar: 132
  • DSC01387.JPG
    DSC01387.JPG
    60.6 KB · Visningar: 96
  • DSC01385.JPG
    DSC01385.JPG
    63.4 KB · Visningar: 101
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej alle sammans igen, mörkret gömer alla hojarna men garagen håller oss vakna om nätterna :)

I min stuga står de still men ändå inte, har kommit över ett parti mera R1a saker :)

När de första prylarna kommer in så plippar jag upp bilder på delarna så får bilderna berätta själv :)

Har börjat luska på en annan motor okså, väntar bara på svar vad den saknar, motorn e en R1a, år viste han inte :)
 

Solid snake

Guest
Helt rätt upp i stolskottet :D att man inte lär sig var gränserna för vad motorn tål utan försöker klämma ut yterligare effekt ur den stakars motorn fasten den nyligen hade rasat :yoparty

Äntligen har jag ficksat min punka på bakdäcket nu okså så jag fick ta några kort för den blev överlycklig o jag fick mig en liten sittstund med många gosiga kramar :)
Fan vad rå den är. :yoparty

Hej alle sammans igen, mörkret gömer alla hojarna men garagen håller oss vakna om nätterna :)

I min stuga står de still men ändå inte, har kommit över ett parti mera R1a saker :)

När de första prylarna kommer in så plippar jag upp bilder på delarna så får bilderna berätta själv :)

Har börjat luska på en annan motor okså, väntar bara på svar vad den saknar, motorn e en R1a, år viste han inte :)
Ta reda på motornumret så kan säkert nån här hjälpa dig att klura ut årsmodell.
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hur går det i garaget..... :)

Ja du de går la segt just nu men snart kommer tråden vakna tiliv mera :)

Killen hörde av sig :) angående av motorn så ska motorn vara så gott som komplett, kanske någon små del fattades trode han men annars skule den vara komplett, låg isärtagen i 4 backar, så de blir spännande o se vad man får när den kommer, han viste inte när han skule sända iväg sakerna men snart trode han :)

Angående om mopped bygget så hittade jag ett annat ställe o fortsätta så jag slipper lägga in mera på SH :D http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=312 här e länken till mopped projektet
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Idag vaknade lite saker till liv :) dagen innan JUL okså, vilken överaskning man fick så här dagen innan jul :) sånt här tycker jag om :)

Bilderna blev lite sudiga för jag tog min trasiga kamera, orka inte hämta min hela, tar bilder när jag tvättat dom imon i stället :)

Tycker dom bode räcka för att iallfall pumpa luft för minst 220hk i allfall :)
 

Bifogat

  • DSC01424.JPG
    DSC01424.JPG
    61.6 KB · Visningar: 99
  • DSC01423.JPG
    DSC01423.JPG
    59.9 KB · Visningar: 85
  • DSC01422.JPG
    DSC01422.JPG
    58.5 KB · Visningar: 109
  • DSC01421.JPG
    DSC01421.JPG
    52.8 KB · Visningar: 99
  • DSC01420.JPG
    DSC01420.JPG
    33 KB · Visningar: 95
  • DSC01419.JPG
    DSC01419.JPG
    31.7 KB · Visningar: 80

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nä nu kan man inte sitta inne o slöa fasten de e jul, nu ska jag ut o riva isär mina 2 turbosar o göra rent allt i dom :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Riv försiktigt bara turbosar balanserar man inte på gummiverkstan direkt....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vad är det för snurror du har skaffat?

Håller för övrigt med om att du ska lämna de roterande delarna i fred, inte roligt att behöva lämna in dom på balansering efter att ha varit isär med dom. Kostar några hundringar dessutom.

God jul på dig, och håll tråden uppdaterad nu när det ska till att överladdas! :yoparty
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Riv försiktigt bara turbosar balanserar man inte på gummiverkstan direkt....

Nja jag brukar balansera dom i borr machinen :D sjämtåtsido

Tog några nya kort före rengörigen nu med andra kameran :)
 

Bifogat

  • DSC00149.JPG
    DSC00149.JPG
    43.3 KB · Visningar: 87
  • DSC00148.JPG
    DSC00148.JPG
    47 KB · Visningar: 93
  • DSC00147.JPG
    DSC00147.JPG
    83.5 KB · Visningar: 88
  • DSC00146.JPG
    DSC00146.JPG
    47.2 KB · Visningar: 81
  • DSC00145.JPG
    DSC00145.JPG
    48 KB · Visningar: 80
  • DSC00144.JPG
    DSC00144.JPG
    48.8 KB · Visningar: 96
  • DSC00143.JPG
    DSC00143.JPG
    74.1 KB · Visningar: 83
  • DSC00142.JPG
    DSC00142.JPG
    77.3 KB · Visningar: 94

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Vad är det för snurror du har skaffat?

Håller för övrigt med om att du ska lämna de roterande delarna i fred, inte roligt att behöva lämna in dom på balansering efter att ha varit isär med dom. Kostar några hundringar dessutom.

God jul på dig, och håll tråden uppdaterad nu när det ska till att överladdas! :yoparty

Den ena e en Mitsubishi TE05-12B. den såg väldigt frisk ut, inga direkta glapp heller :)

Den turbon som de står Research den har jag inte blekaste arning om vad de e för någon men allt ser lika dant ut men kompressordelen ser större ut i både sug o trycksidan på kompressordelen men den turbon kan jag inte använda för kompresorbladen har någon stolle slagit till så var o varranat blad e böjt sen e andra raka så den ska jag no kasta om jag inte har den som provturbo o se hur den mår men tror inte den mår vidare bra.

Här e bilderna efter jag rengjot dom :)

Jo så klart den kommer hållas i liv nu när motorn ska tvångsmatas :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00151.JPG
    DSC00151.JPG
    51.8 KB · Visningar: 98
  • DSC00152.JPG
    DSC00152.JPG
    77.9 KB · Visningar: 100
  • DSC00153.JPG
    DSC00153.JPG
    61 KB · Visningar: 120
  • DSC00154.JPG
    DSC00154.JPG
    78.3 KB · Visningar: 99
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top