Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min tråd står still :( men så kan de vara när man vart på latsidan i över 1 månad, hehhe så nu får jag la göra ett litet ryck om jag ska fortsätta nånn stanns :)

Har börjat gå på min mopped med lilla motor på bara 70cc :( har gjort ett feste så jag flyttar bak motorn några cm o ner några cm för att förgasaren o luftfiltret ska få plats bätre :)

Men platsen e väldigt tajt till en då, men har lyckats skaffa mig 1 halv cm till godo mellan ramen o förgasaren nu, nästan :)

Jag fick knäppa några bilder på min ghostly okså, den står där så ensam utan bak hjul :(
 

Bifogat

  • DSC00073.JPG
    DSC00073.JPG
    47 KB · Visningar: 129
  • DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    78.4 KB · Visningar: 157
  • DSC00086.JPG
    DSC00086.JPG
    79.1 KB · Visningar: 152
  • DSC00082.JPG
    DSC00082.JPG
    41.4 KB · Visningar: 100
  • DSC00081.JPG
    DSC00081.JPG
    39.4 KB · Visningar: 109
  • DSC00080.JPG
    DSC00080.JPG
    44.9 KB · Visningar: 102
  • DSC00078.JPG
    DSC00078.JPG
    45.8 KB · Visningar: 96
  • DSC00076.JPG
    DSC00076.JPG
    71.5 KB · Visningar: 108
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Idag har de inte hänt så mycke men hämtade packetet från startuning i allfall :) inne i packetet fan jag:

Huvudmunstycken 95-100
2st renoveringskitt till vattenpumpen
Cylindern, motorforc alu 70cc
Bakdäck 140/60-13
Vev mutter.

o så har jag beställt några saker till som kommer om 2 dagar :)

Lager/packboxset för vevparti.
Framskärm, svart, orginal, 1997.
Framaxel, orginal, 1997-2000.
Nållager 14x12,50x10.
Nållager för kolv, 10 mm.
Sidostöd.
Hastighets mättar drivning.

De va la allt för denna dagen men de kommer mera dagar med mera bestälningar o packet :)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Idag har de inte hänt så mycke men hämtade packetet från startuning i allfall :) inne i packetet fan jag:

Huvudmunstycken 95-100
2st renoveringskitt till vattenpumpen
Cylindern, motorforc alu 70cc
Bakdäck 140/60-13
Vev mutter.

o så har jag beställt några saker till som kommer om 2 dagar :)

Lager/packboxset för vevparti.
Framskärm, svart, orginal, 1997.
Framaxel, orginal, 1997-2000.
Nållager 14x12,50x10.
Nållager för kolv, 10 mm.
Sidostöd.
Hastighets mättar drivning.

De va la allt för denna dagen men de kommer mera dagar med mera bestälningar o packet :)

Du tycker mycket om att skriva sma listor, va..?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du tycker mycket om att skriva sma listor, va..?

Nja har detta bygget som en liten dagbok, typ bara skriva nått, viktigt för mig men väldigt oviktigt för andra, jag kan inte hjälpa detta.

Har la med o göra för att jag har asperger syndromen kanske :rolleyes: så man kan ha lite exstesi för sig :D
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Går segt med mitt bygge o de går ju inte fortare när de bara regnar oss mig :(
 

Bifogat

  • DSC01384.JPG
    DSC01384.JPG
    57.8 KB · Visningar: 192

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu har de hänt de som jag inte ville skule hända :( första gången köpte jag en cylinder o den höl ju i 2 dagar innan kolvbultslagret splitrades o gick i många delar :(

Nu har de hänt samma sak med den nya cylindern, stoppade i nya ramlager o nytt racing kolvbultslager, han köra upp 3liter soppa, sen börja den låta knas o så skule jag stanna o låta den gå på tomgång o sen sa de bara bank o så gick de inte rubba motorn i toppläge men från toppläge till bottenläge gick den lätt, så jag rev isär sakerna o såg att kolvbultslagret va i delar o kolven va skadad men cylindern hade klarat sig :)

Stoppade i ny kolv med nytt kolvbultslager igen o startade upp den o den starta hur lätt som hälst o lätt den gå på tomgång en 15min så den skule bli varm innan jag skule ut o provköra, denna gången kom jag bara 200 meter innan den nya kolven o kolvbultslagret gick ått pipan igen :(

Man blir ju så himla trött på sakerna ibland så jag vet inte vad jag ska köpa för kolvbultslager till nästa gång för att sakerna ska hålla, denna cylindern ska ju knapt producera 15hk ju.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nu har de hänt de som jag inte ville skule hända :( första gången köpte jag en cylinder o den höl ju i 2 dagar innan kolvbultslagret splitrades o gick i många delar :(

Nu har de hänt samma sak med den nya cylindern, stoppade i nya ramlager o nytt racing kolvbultslager, han köra upp 3liter soppa, sen börja den låta knas o så skule jag stanna o låta den gå på tomgång o sen sa de bara bank o så gick de inte rubba motorn i toppläge men från toppläge till bottenläge gick den lätt, så jag rev isär sakerna o såg att kolvbultslagret va i delar o kolven va skadad men cylindern hade klarat sig :)

Stoppade i ny kolv med nytt kolvbultslager igen o startade upp den o den starta hur lätt som hälst o lätt den gå på tomgång en 15min så den skule bli varm innan jag skule ut o provköra, denna gången kom jag bara 200 meter innan den nya kolven o kolvbultslagret gick ått pipan igen :(

Man blir ju så himla trött på sakerna ibland så jag vet inte vad jag ska köpa för kolvbultslager till nästa gång för att sakerna ska hålla, denna cylindern ska ju knapt producera 15hk ju.

Du ar Kungen av motorras :tummenupp
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du ar Kungen av motorras :tummenupp

O ja de borde jag vara tycker jag :tummenupp

På min föra mopped rasade jag ca 25cylindrar, 5 org cylindrar på 50cc med kolvar som smälte, hum lite mycke värme kanske :D sen rasade jag 20st 70cc med kolvrigar som gick av som tanpetare o värmenypningar o kolvar som smälte, hum jag kanske varvar lite mycke kanske, fasten jag mattar på med soppa i överflöd o blandar 3-4 % olja

Kanske bätre o sluta med detta nöjet o rasa cylindrar som hör till vardags mat för mig :D hum undra vad man kan göra i stället av intresse, hum har inga så de blir rasa några cylindrar till :yoparty

Jag vill ha mina 1100cc motordelar så jag kan ut o börna innan vintern kommer ju :( undra om jag hinner rasa 1100cc motorn okså innan vinntern :D
 

Lage

Dom kallar mig pro
Gick med
8 Apr 2007
Ort
sundsvall
Hoj
2001 suzuki gsxr
har du ingen bil som du kan rasa medans du väntar på delarna då?:)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
O ja de borde jag vara tycker jag :tummenupp

På min föra mopped rasade jag ca 25cylindrar, 5 org cylindrar på 50cc med kolvar som smälte, hum lite mycke värme kanske :D sen rasade jag 20st 70cc med kolvrigar som gick av som tanpetare o värmenypningar o kolvar som smälte, hum jag kanske varvar lite mycke kanske, fasten jag mattar på med soppa i överflöd o blandar 3-4 % olja

Kanske bätre o sluta med detta nöjet o rasa cylindrar som hör till vardags mat för mig :D hum undra vad man kan göra i stället av intresse, hum har inga så de blir rasa några cylindrar till :yoparty

Jag vill ha mina 1100cc motordelar så jag kan ut o börna innan vintern kommer ju :( undra om jag hinner rasa 1100cc motorn okså innan vinntern :D




Om det nu är sant att du mördat 45 st cyl så är det världsrekord OCH du måste ha ngt slags mekar-tourettes, som gör att du bara måste kasta in en näve bultar i vevhuset på varje motor du skruvar isär/ihop.

Hade jag smällt 45 st cyl innan 20 års ålder hade jag bytt hobby DIREKCKT
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
O ja de borde jag vara tycker jag :tummenupp

På min föra mopped rasade jag ca 25cylindrar, 5 org cylindrar på 50cc med kolvar som smälte, hum lite mycke värme kanske :D sen rasade jag 20st 70cc med kolvrigar som gick av som tanpetare o värmenypningar o kolvar som smälte, hum jag kanske varvar lite mycke kanske, fasten jag mattar på med soppa i överflöd o blandar 3-4 % olja

Kanske bätre o sluta med detta nöjet o rasa cylindrar som hör till vardags mat för mig :D hum undra vad man kan göra i stället av intresse, hum har inga så de blir rasa några cylindrar till :yoparty

Jag vill ha mina 1100cc motordelar så jag kan ut o börna innan vintern kommer ju :( undra om jag hinner rasa 1100cc motorn okså innan vinntern :D

Säker på att de får rätt soppablandning? Vilken färg har tändstiftet? Är det grått/vitt så gå upp i storlek på munstycke.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Säker på att de får rätt soppablandning? Vilken färg har tändstiftet? Är det grått/vitt så gå upp i storlek på munstycke.

T-stifterna brukar vara gråa till färgen av svart så den får ju inte för lite soppa, skule den vart helt krit vit eller vit/grått så skule jag okså vetat att den fått för lite soppa o mattat på med störe huvudmunstycke tills t-stiftet skiftar till mörkare färg, optimalt e ju jylenbrunt, men på 8år så har jag bara sätt 1 enda jylenbrunt t-stift o de va inte ens på min motor utan en polares, men jylenbruna kolvtoppar har jag stött på många gånger på mina motorer som har rasat, så även om toppen blir jylenbrun så kan man undra varför kolvtoppen smälter en då, ingen tändens på spikningar har jag märkt av heller.

Men fenomenen kommer oftast över 10000varv, får la skaffa mig en varvspärr på 9999varv :D

har du ingen bil som du kan rasa medans du väntar på delarna då?:)

Ja jag funderar på att handla en billig bil som jag kan rasta av o hoppas på motoras :D men jag har ingen bil just nu, men i somras hade jag en som jag rasade :yoparty
 
Last edited:

see ya

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
VAGNHÄRAD
Hoj
ingen just nu
T-stifterna brukar vara gråa till färgen av svart så den får ju inte för lite soppa, skule den vart helt krit vit eller vit/grått så skule jag okså vetat att den fått för lite soppa o mattat på med störe huvudmunstycke tills t-stiftet skiftar till mörkare färg, optimalt e ju jylenbrunt, men på 8år så har jag bara sätt 1 enda jylenbrunt t-stift o de va inte ens på min motor utan en polares, men jylenbruna kolvtoppar har jag stött på många gånger på mina motorer som har rasat, så även om toppen blir jylenbrun så kan man undra varför kolvtoppen smälter en då, ingen tändens på spikningar har jag märkt av heller.

Men fenomenen kommer oftast över 10000varv, får la skaffa mig en varvspärr på 9999varv :D



Ja jag funderar på att handla en billig bil som jag kan rasta av o hoppas på motoras :D men jag har ingen bil just nu, men i somras hade jag en som jag rasade :yoparty


seriöst.. läste igenom hela tråden i går och jag måste fråga:Heter du Mcgyver i efternamn?
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Om det nu är sant att du mördat 45 st cyl så är det världsrekord OCH du måste ha ngt slags mekar-tourettes, som gör att du bara måste kasta in en näve bultar i vevhuset på varje motor du skruvar isär/ihop.

Hade jag smällt 45 st cyl innan 20 års ålder hade jag bytt hobby DIREKCKT

När jag va 14år så köpte jag en cross som va i delar o motorn va klyvd o inga beskrivningar fanns de heller, så jag bara satte igång o pillade o fick ihop motorn under 1 kväll o nästa kväll startade jag upp den utan avgasystem :yoparty skrek i trumhinnorna :D, på med avgasystem o ut mitt i vintern 1998 o span lite, va rätt skoj, o till sommarn 1999 så va jag ute o bräste tills jag körde sönder ingående drevaxsel, sen körde jag vidare på en knäckt axsel i 3månader tills jag gav bort den, gick ju inte köra på 1an o 5an för de blev friläge, men bräste på 2.3.4.6an :)

Nej 25st cylindrar va de bara, men då va jag bara 16år, började köra mopped vid 15år så vid 1 års körning så han jag rasa 25st cylindrar, efter de så sålde jag moppen o köpte en annan helt sprillans ny org mopped, körde in den 100mil o efter de börja jag plocka variatoringar o borra utblås o annat avgasystem o bytte utväxsling o planade toppen, men efter trimnigen så toppade den ju 95km/h på rakan o 105km/h nerför :) men va inte nöjd så de blev 70cc med 70cc rör o 20förgasare, nytt bakdäck o sen ut o körde, han köra några tankar innan första cylindern pajade, men bara köpa ny cylinder o fortsätta, oså fortsatte de, bytte cylindrar typp 1 gång i månan, den toppade 115km/h på rakan o 120km/ men efter 1 år i min ägo så blev den snodd :( han ju äga den i 1år o köpt delar för 5850kr o en mopped för 18000, så 23850kr försvan i min ägo, fick från försäkringsbolaget fjutiga 11000 för en 1år gammal mopped som kostat 18000 ny.

Togg en paus i 1år men vid 18år så köpte jag en kawasaki ZX750R 98a, vist den såg ju bra ut i sin org gröna färg o så men va inte nöjd så jag lämnade in alla kåporna på lack så dom blev blanksvarta, i samma veva så slängde jag på nya däck fram o bak o nya bromsar runt om, ny motor olja o filter o alla bromsvätskor byttes, o även packboxsarna i framgaffeln byttes o i med ny dämparolja, smörjde upp alla leder :) sen va de ut o köra sommarn 2003, körde men den 1 1/2år innan jag sålde den, gick kanon o alla delarna höll :)

Efter detta så köpte jag en rasad Honda CR250R 85a som jag trimmade upp till 258.3cc :) o körde med den tills jag började med mc bygget.

Efter de så har jag vart utan hoj tills nu med mitt mc bygge o den nya moppeden.

Men mellan 2004/07-2006/06 så har jag fått prova:
Honda NS125R 88a
Honda NSR125R 91a några gånger.
yamaha RD350 85a några gånger.
Kawasaki Z1000J 82a trimmad till över 1250cc, den körde jag åtaliga gånger :)
Yamaha YZFR1 98a, den gick gott :)
Kawaski KX500 95a ;)
Kawasaki KX80 91a
2st Honda CR80 96a
Honda CR250R 98a :)

Så man har ju fått köra något skoj i mellanåt :)

Oj oj nu blev listan lång men ville bara skriva av mig, ska ut i gargaet o riva i sär min mopped snart o se hur skadad cylinder e :D

Kanske knäpper några kort okså o sätter in senare.

seriöst.. läste igenom hela tråden i går och jag måste fråga:Heter du Mcgyver i efternamn?

Ja du man kan la undra, kanske skule döpa om mig till David Mcgyver :D

David Magnusson e ju inte så kul ju :( men vi har haft en i vår släckt som har hetat Brolin innan dom gifte sig o de blev Magnusson :(
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu kommer bilderna på skrotet. :D
 

Bifogat

  • DSC00107.JPG
    DSC00107.JPG
    48.9 KB · Visningar: 101
  • DSC00103.JPG
    DSC00103.JPG
    30.5 KB · Visningar: 92
  • DSC00102.JPG
    DSC00102.JPG
    28.8 KB · Visningar: 107
  • DSC00100.JPG
    DSC00100.JPG
    40.6 KB · Visningar: 104
  • DSC00099.JPG
    DSC00099.JPG
    60 KB · Visningar: 95
  • DSC00098.JPG
    DSC00098.JPG
    50.7 KB · Visningar: 88
  • DSC00097.JPG
    DSC00097.JPG
    40.3 KB · Visningar: 90
  • DSC00093.JPG
    DSC00093.JPG
    40.7 KB · Visningar: 96

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
håller med johansson, och sen undrar jag även över hur fan du lyckas:rofl själv har jag kört moped sen jag var 15 och fram tills idag har jag testat bland annat yamaha neos, aprilia sr50 ditech, yamaha rd 125, honda cm 125, honda nsr 125, yamaha virago 535 och bmw 650 (minns inte vad det är för modell, nåt funduroaktigt typ...) och jag har, trots att båda mopparna gjorde runt 80 blås på rakan och att nsr:ens kylare dog på motorvägen aldrig fått motorras:D så hur fan bär du dig åt egentligen?:va :D
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
håller med johansson, och sen undrar jag även över hur fan du lyckas:rofl själv har jag kört moped sen jag var 15 och fram tills idag har jag testat bland annat yamaha neos, aprilia sr50 ditech, yamaha rd 125, honda cm 125, honda nsr 125, yamaha virago 535 och bmw 650 (minns inte vad det är för modell, nåt funduroaktigt typ...) och jag har, trots att båda mopparna gjorde runt 80 blås på rakan och att nsr:ens kylare dog på motorvägen aldrig fått motorras:D så hur fan bär du dig åt egentligen?:va :D

Jag lyckas ofta med de andra inte lyckas med :D som att rasa cylindrar e vardags mat :yoparty men jag har bara lyckas rasa 4 vevparti på 8år :D

Jag försökte beställa ett annat racing nållager men dom värkar helt slut :( så de slutade med nytt bätre race vevpart o nya vevlager C4 o ett 8 läppars reeds :yoparty

Vad de blir för cylinder vet jag inte en, men minst 20hk kommer den nya cylindern hamna på :D

När jag ficksat moppen så kan jag la filma lite så får la ni se hur den går, men de kommer no inte bli film förens i slutet på denna månaden om de finns någon mark kvar eller om de e snö så får jag vänta tills snön har försvunnit sen blir de brässa :)
 

Bifogat

  • b_96.jpg
    b_96.jpg
    12.1 KB · Visningar: 71
  • b_1301.jpg
    b_1301.jpg
    12.7 KB · Visningar: 89
  • b_1339.jpg
    b_1339.jpg
    12.6 KB · Visningar: 76
  • b_2271.jpg
    b_2271.jpg
    25.7 KB · Visningar: 63
  • b_2596.jpg
    b_2596.jpg
    34 KB · Visningar: 80
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
du förresten? din moppe är en sr50 va? är det en ditech också eller är det gamla modellen med minarellis motor? för min moppe, en sr50 ditech, startar inte:näsblod vet du vad ddet kan vara med den? går runt och allt sånt, har gnista, poffar ur röret när man kör startmotorn men den vill inte gå igång. gick finfint sist jag körde den men sen dess har den stått ett tag så... några idéer kanske?:)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För högt varv.
Eller egentligen: För hög kolvhastighet.
När man kommer upp i för hög kolvhastighet, så får man de skador du skriver om.
Med lätta kolvar och riktigt bra material i bitarna, så kan man öka kolvhastigheten lite.
Men inte mycket.
Tvåtaktare brukar vara rätt långslagiga = Högre kolvhastighet/rpm.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top