Bygga racesläp av husvagn någon som gjort?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag har möjligheten att få en husvagn som är 4.50 meter..

funderar på att riva ur den å göra hål baktill istället för å kunna lasta.

någon som gjort de? går de få de reggat? får man lasta tillräckligt?

problemet är att vi kommer nog flertalet gånger bli 3 hojjar och de blir problem med vanlig hyr kärror..

har även funderat på att köpa en transit buss och de gångerna vi blir 3 stycken dra släp efter den....

någon med idder tipps å synpunkter?

Ska du enklast möjligt hålla dig inom lagens ramar så rekomenderas varianten med en Transit.

En husvagn får sällan lasta mycket, oftast inte mer än ett förtält ca 50-100kg brukar maxlasten vara. Nyare vagnar får lasta mer.
Men bygger du om husvagnen och vill kunna lasta in en hoj ska den regbesiktigas och ny tjänstevikt samt totalvikt ska anges. Vet inte exakt vilka krav bilprovningen ställer på reglerna kring vikt men jag tror det är svårt att höja totalvikten eftersom chassie och bromsar är valda för den ursprungliga vikten.
Gamla husvagnar är 90% av fallen fuktskadade, inte så att du ser det med ögat men ett mätinstrument ser det. Tillbringar du många dagar och ofta i vagnen om det finns fuktskada så kommer du bli sjuk!

/Nitrous

Ska du enklast möjligt hålla dig inom lagens ramar så rekomenderas varianten med en Transit.

En husvagn får sällan lasta mycket, oftast inte mer än ett förtält ca 50-100kg brukar maxlasten vara. Nyare vagnar får lasta mer.
Men bygger du om husvagnen och vill kunna lasta in en hoj ska den regbesiktigas och ny tjänstevikt samt totalvikt ska anges. Vet inte exakt vilka krav bilprovningen ställer på reglerna kring vikt men jag tror det är svårt att höja totalvikten eftersom chassie och bromsar är valda för den ursprungliga vikten.
Gamla husvagnar är 90% av fallen fuktskadade, inte så att du ser det med ögat men ett mätinstrument ser det. Tillbringar du många dagar och ofta i vagnen om det finns fuktskada så kommer du bli sjuk!

/Nitrous

tanken var la främst inte att sova i den. Utan att röja ur ALLT i den... och ha den som täckt släpkärra.

Då slänger man ju ut allt i den och antar att man får lasta mer. dock väge rju inte innehållet i en 450 vagn så mycket som 3 hojjar plus elverk.

kanske en dum ide? känndes annars som ett smidigt förslag för å få mycket platts till en billig peng...

pratade med bilporvningen tekniska lite fort men han var mycket dåligt insatt å mumlade om att regbesiktiga lastöglor i vagnen å ha sig...

ingne som gjort nåt liknande?

tanken var la främst inte att sova i den. Utan att röja ur ALLT i den... och ha den som täckt släpkärra.
kanske en dum ide? känndes annars som ett smidigt förslag för å få mycket platts till en billig peng...
ingne som gjort nåt liknande?

Ta ett steg tillbaka och tänk, smidigaste måste väl vara att skaffa antingen ett tillräckligt stort släp gjort för att lasta i på en gång eller tillräckligt stor buss för ditt behov.

Bygga om, köpa till massa material och sedan ha tappat allt värde ursprungsbiten hade kan inte i mina ögon ses som smidigt.

Du blir betydligt mer hämmad i din framfart med ett släp gentemot bil/lastbil vad det gäller fartgränser och även dåliga vägar.

Ta ett steg tillbaka och tänk, smidigaste måste väl vara att skaffa antingen ett tillräckligt stort släp gjort för att lasta i på en gång eller tillräckligt stor buss för ditt behov. Bygga om, köpa till massa material och sedan ha tappat allt värde ursprungsbiten hade kan inte i mina ögon ses som smidigt.
Kolla första inlägget igen, han skulle en husvagn.

Som Rolle säger så kommer du spara mycket tid och även bränsle genom att främst enbart använda en skåpbil.
Husvagn ökar på bränslekostnaden en del med sitt rull och vindmotstånd, sen att laglig hastighet är max 80km/h gör ju som sagt att du inte tar dig fram så snabbt.

Sen är det ju även så att en husvagn är som ett korthus, säkerhetmässigt skulle jag nog undvika att lasta hojar i en husvagn om olyckan är framme.
En skåpbil kan ju volta runt och hojarna blir hängande upp o ner om ni surrat rätt :tummenupp , i husvagnen blir nog allt smulor OM en oycka inträffar.

/Nitrous

Det funkar kanon att använda husvagnen som hojsläp. Vi baxade in tre crossar när vi skulle till GGN. Den enda ändringen vi fick göra var att skruva bort lite av inredningen och sätta två spännöglor i golvet. Sen att folk tittar lite snett på en och tycker att man är en idiot får man väl ta.

Fullastad Volvo 850 med fyra personer och husvagnen med tre hojar hade en snittförbrukning på ca 1,5l/mil

Bifogat

• 1111.JPG
    1111.JPG
    43.9 KB · Visningar: 1,516
  • 2222.JPG
    2222.JPG
    51 KB · Visningar: 505
  • 3333.JPG
    3333.JPG
    31.8 KB · Visningar: 339
Så här ser kan det se ut i ett skåpsläp, sängar, kyl, diskbänk...

Bifogat

• DSC00077.JPG1.jpg
    DSC00077.JPG1.jpg
    78.9 KB · Visningar: 1,580
  • DSC00110.JPGx.jpg
    DSC00110.JPGx.jpg
    70.6 KB · Visningar: 951
Kolla första inlägget igen, han skulle en husvagn.

Och en ej söndersågad husvagn får han säkert en del pengar för om han säljer, alternativt gör en lätt tillfixning och besiktar och säljer.

En söndersågad husvagn ger inte många pengar, troligen bara utgifter.

Och som det sägs om krocksäkerheten tidigare, vi fick en 3tons merchajeep i racebussens sida i England och den största skadan den åstadkom var en trasig sidomarkeringslampa :D (på oss alltså) hade det varit en husvagn hade han antagligen åkt rakt igenom :näsblod

En lite lagom gammal skåpbil kostar inte överdrivet mycket pengar, eller ett stort släpskåp som vi haft efter vår före detta racebuss.

Okej, i princip lika tung som en vanlig husvagn alltså.
Har du köpt den färdig eller byggt själv? Pris?

Köpte den i princip färdigbyggd men har väl gjort en del småfix, lackat osv...
Besiktas vartannat år och 280 spänn i skatt så det blir ju betydligt mer ekonomiskt än att ha en buss. Det som kan strula är väl lampor och bromsar. Har man buss som har några år på nacken kan det ju dra iväg en del på rep-kontot.

ja ser de som så här. husvagnen får ja. och även om jag får lägga 5000 så är de billigt transport medel.... kostar ingent när den står.

nackdelen är väl just säkerhetssynpunkt...

vad gäller skåpbil så är de gansak rostigt och rötet de man får för under 15000 kr... dessutom kvävs de under håll. skatt försäkring.

jobbigt att få in 3 hojjar i samma bil plus elverk depåstöd... sen sitter man rätt trångt 3 fullvuxna....

kommer inte alltid köra 3 hojjar så skall man åka 2 är ju skåpbil perfekt....

är lite kluven.
men de går alltså besiktiga en husvagn ganska enkelt?
någon som vet exakt vad som krävs?

Ska inte vara några probs. Jobbar själv med husvagnar, vet om folk som byggt om dem till hästtransporter mm. se bara till att helst bygga en "stor" stabil dörr som kan låses fast ordentligt så du inte gör väggen svagare., och gör de seriöst för en husvagn är lite av kexchoklad i väggarna.. Lycka till!

Totalvikten är 1500kg, så jag drar med personbil annars är det väl BE-kort som gäller.:tummenupp

Du får allt ta och läsa på.............kolla på www.vv.se eller kolla din bils
regbevis......där står hur tung släp du får dra med B-kort.
Jag vet inte om nån peresonbil som får dra släp med 1500kilos totalvikt,
de flesta får bara dra runt 1200kg.

Vet flera som gjort misstaget att försöka dra 1500 kilos bakom personbil med
bara B-behörighet, blivit stoppade och fått lämna släpet på plats, dyrt har det också blivit.
Detta bara som ett tips.

Jag har en SAAB 9-5 kombi, och får med B-behörighet dra 1370kg och med BE 1800kg.

Det är nya regler på gång men dom dröjer nog ett par år till.

KentW

Jag byggde mig just en sådan räjsvagn

Jävligt nöjd till en början , men tyvär så måste nog vagnen ha riktig ram för att det ska funka

Trots boggie och att man lastade mitt i vagnen och med riktig järnbock att köra in hjulet i så blev påfrestningarna så stora på golv och väggar att dom har separerat lite i fram ( går väl att laga)

Men på vagn som har riktigt chassie så funkar det nog bättre

Bifogat

• HPIM0703.jpg
    HPIM0703.jpg
    45.5 KB · Visningar: 458
  • HPIM0704.jpg
    HPIM0704.jpg
    56.4 KB · Visningar: 1,277
  • HPIM0705.jpg
    HPIM0705.jpg
    63.9 KB · Visningar: 1,176
Jag byggde mig just en sådan räjsvagn

Jävligt nöjd till en början , men tyvär så måste nog vagnen ha riktig ram för att det ska funka

Trots boggie och att man lastade mitt i vagnen och med riktig järnbock att köra in hjulet i så blev påfrestningarna så stora på golv och väggar att dom har separerat lite i fram ( går väl att laga)

Men på vagn som har riktigt chassie så funkar det nog bättre

Har samma problem, men separeringen i fram har på min vagn inget med lasten att göra. Ramen i en normal husvagn är av trä, som oftast ruttnar. Min vagn är för närvarande på renovering med utbyte av hela träramen i fronten.

Vi har gjort en exakt likadan som du beskriver, rev ur rubbet ner till chassit inkl lyfte av "skalet".

Köpte samma "golv" som man har till släpvagnar, dvs riktigt stabila plattor och bultade på direkt på chassit och sen drog fast "skalet" i det.
Förstärkte senare upp skalet med 2tum2 reglat innuti (det är som ett korthus annars).

Enda vi har kvar att fixa är just inreggen och själva bakdörren.
Angående registrering så ska vi försöka få igenom det som täckt släp, inte just jag som håller i den biten men vad jag har förstått så ska det inte vara några stora problem sålänge man har lastöglor och likn innuti, men ring och prata lite med bilprovningen om det för att få en bättre idé om vad som är godkänt.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back