sandstream
Guest
Jag håller tummarna för att han inte ska outa oss på riktigt, både hans och min fru lär bli lite sneaSå där gör han hela tiden, det är ett helvete här på jobbet.Fyfan...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller tummarna för att han inte ska outa oss på riktigt, både hans och min fru lär bli lite sneaSå där gör han hela tiden, det är ett helvete här på jobbet.Fyfan...
snuten bryr sig inte om vad som är lastat. drar du en 1500 kg kärra på en bil som får dra 1200 kg åker du dit oavsett om kärran är tom eller ej. låter löjligt men så är fallet.
I vissa fall?Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det stämmer bara om du har B-kort. Har du B-kort får du bara dra ett lätt släp, d v s under 750 kg. I vissa fall får du dra ett tyngre släp: Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.
I vissa fall?
Sveriges husvagnar är väl ett bevis på att det är snarare en regel än ett undantag att man kan dra släpp på 1400-1500 Kg med vanlig B-behörighet.
då kanske du ska läsa på lite du med för många bilar får dra mer t ex min audi 80 får jag dra 1500kg på B kort sen vet jag att det finns både bmw volvo å saab som får dra det med så det såbara kolla vad det står i reg beviset å det är många andra bilar som också får dra det på B kort hur tror du alla vi häst tjejer skulle kunna dra våra hästar annars? Inte alla som har BE kort direkt...
Det är inte säkert.
Jag var med och blev stoppad i somras med ett ekipage som krävde BE men där föraren hade B. Det blev 900:- i dagsböter.
Har du en 940 får du dra 1540 kg på B-kort. En SAAB 9000 CS kan Du dra 1500 kg med.
Dagsböter fungerar på ungefär samma sätt som bestämmelserna för hur mycket olika bilar får dra, det beror i böternas fall på deklarerad inkomst föregående år.
Så 900kr är inte orimligt, men det är å andra sidan inte 3000:- heller för samma brott.
KentW
Jo jag vet det där med lass eller tom vagn och många gånger så ser dom hellre att det framförs på ett så säkert sätt som möjligt,, men E kort är den bästa lösningen dock lite dyrt när man är många i familjen som delar vagn,,,,,,,,bygg en vagn,själv så tänkte jag sälja viton och köpa ett skåpsläp för större volym..de har med totalvikten att göra.
En ny xc70 väger så mycket så mycket då man räknar på bilens totalvikt att man endast får dra 1200 kg....
en 850 däremot är betydligt lättare.
en ny xc70 får däremot dra 1800 kg med BE kort de få rinte en v40 göra....
snuten bryr sig inte om vad som är lastat. drar du en 1500 kg kärra på en bil som får dra 1200 kg åker du dit oavsett om kärran är tom eller ej. låter löjligt men så är fallet.
Lycka till
va blir kontentan av denna tråden nu då? skall jag lägga ner jobbet på att bygga en racehusvagneller blir de onödigt klumbigt att dra runt på?
är de vettigare att sattsa på en skåpbil? men är de inte bara massa skruvande med en skåpbil för runt 10 000?
vilka skåpbilar kan man i teorin få in 3 hojjar i?
Alla resonerar ju olika men jag skulle personligen aldrig skaffa mig ytterligare ett fordon att underhålla och laga och serva. Kan du få det att funka med en husvagn som både bostad och laståsna är det ju klockrent. Öjjes variant är ju helt underbar, den är jag grymt avis på
Själv blir det ev. att satsa på en rejäl sovsäck och bo i tältet![]()
Alla resonerar ju olika men jag skulle personligen aldrig skaffa mig ytterligare ett fordon att underhålla och laga och serva. Kan du få det att funka med en husvagn som både bostad och laståsna är det ju klockrent. Öjjes variant är ju helt underbar, den är jag grymt avis på
Själv blir det ev. att satsa på en rejäl sovsäck och bo i tältet![]()
bara ett problem, lastad och klar från a-torp med ventilsallad i toppen och hojen full av leca, samt att det har regnat hela helgen och tempen aldrig gått över 5 grader. Du åker trött,arg och blöt ca 1930 hemkomst ca 0145 med två pitstop för korv och cola.
björn
Jag tog BE behörighet i våras/somras och det var inga konstigheter. Men innan jag var klar med kortet så torskade jag som "olovlig körning" för att jag saknade E-behörigheten, det var Sandstream som var med då.
Saknar man behörighet så är det rapportering till Länsstryrelsen och dagsböter som gäller, poliserna var snälla och försökte skriva en o-bot men det gick helt enkelt inte.
Pratade direkt hemma med Länsstyrelsen, förklarade situationen och dom såg att jag hade tillstånd för övningskörning med E, teori tid bokad och allt.
Länsstyrelsen upplös mig om att handläggsningstiden för mitt ärende kunde vara långt, låg prio för det fanns så mkt andra ärenden som var viktigare.
Första gången utan E är inte körkortsingripande ifall lastförhållandena är ok, dvs maxlast inte överskriden m.m. Men, upprepat utan E eller i kombo med att maxlast är överskriden på efterfordon så är det indraget körkort!
Jag blev upplyst om att det är betydligt värre straffmässigt att åka fast med övervikt, dvs överskriden maxvikt på släpfordonen!
Konstigt? Nää inte alls. Köra utan E innebär bara olovlig körning, fordonens vikter och konstruktioner klarar ju fortfarande förhållandena.
Däremot om man lastar 2000kg på ett släp som har totalvikt 1500kg t.ex. så är man ute på hal is eftersom chassie, bromsar m.m. är inte dimensionerat rätt. Man är lite av en allmänfara då!
Men, domaren var snäll mot mig. Jag fick aldrig dagsböter, endast 900kr som straffföreläggande. Antagligen för att jag hade tagit E när ärendet kom upp på deras bord gissar jag![]()
Köra med överlast medvetet är en dum idé, trafikpolisen blir rabiata när dom väger kombinationerna och ser att ett efterfordon är överlastat, dont do it!
/Nitrous
Vad menar du kommer att bli så mycket bättre med de nya reglerna5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov.Synd bara att det dröjer till 2013, byråkraterna kommer säkert att dra ut på
det så länge det går.....
Har fått bilder av Öjjes vagn som jag lagt ut på min blogg om någon mer vill se: http://www.sandstream.se/default.asp?id=98Öjjes variant är ju helt underbar, den är jag grymt avis på![]()
Vad menar du kommer att bli så mycket bättre med de nya reglerna
Man måste ju ändå gå en särskild utbildning och/eller ett körprov.
Har fått bilder av Öjjes vagn som jag lagt ut på min blogg om någon mer vill se: http://www.sandstream.se/default.asp?id=98
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning