Bygga racesläp av husvagn någon som gjort?

snuten bryr sig inte om vad som är lastat. drar du en 1500 kg kärra på en bil som får dra 1200 kg åker du dit oavsett om kärran är tom eller ej. låter löjligt men så är fallet.

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det stämmer bara om du har B-kort. Har du B-kort får du bara dra ett lätt släp, d v s under 750 kg. I vissa fall får du dra ett tyngre släp: Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

I andra fall krävs BE-behörighet. Om tillåten släpvagnsvikt är som i ditt exempel 1200 kg (släpvagnens tjänstevikt + last) och du drar ett släp med totalvikten 1500 kg men vars bruttovikt understiger - i detta fall - 1200 kg måste du ha BE-kort. Ex: 500 kg (kärrans tjänstevikt) + 600 kg last = 1100 kg = OK med BE-kort. Du får dock aldrig överskrida den tillåtna släpvagnsvikten.

Finns överskådligt förklarat här

Last edited:
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det stämmer bara om du har B-kort. Har du B-kort får du bara dra ett lätt släp, d v s under 750 kg. I vissa fall får du dra ett tyngre släp: Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt och släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.
I vissa fall?
Sveriges husvagnar är väl ett bevis på att det är snarare en regel än ett undantag att man kan dra släpp på 1400-1500 Kg med vanlig B-behörighet.

Det är inte så svårt. Släpets TOTALVIKT får ej överstiga bilens TJÄNSTEVIKT samt att hela ekipagets TOTALVIKT ej får överstiga 3500 kg. Som Kraftfull skriver så får man inte ens dra en tom kärra om släpets totalvikten överstiger bilens tjänstevikt. Läs i regbeviset. Där står hur mycket man får dra med B-kort.
Har en 9-5:a som väger 1690 men får bara dra 1370 med B-kort, Med E-kort får jag dra 1800. Varför? Jo totalvikten för bil+släp får inte gå över 3500 kg.

I vissa fall?
Sveriges husvagnar är väl ett bevis på att det är snarare en regel än ett undantag att man kan dra släpp på 1400-1500 Kg med vanlig B-behörighet.

Ett lätt släp (under 750 kg) får du alltid dra med B-kort. I vissa andra fall får du dra ett släp med totalvikt över 750 kg om du bara har B-kort och det är - som jag beskrev - om släpets totalvikt understiger bilens tjänstevikt och de sammanlagda totalvikterna understiger 3500 kg. Man kan visst dra en husvagn med totalvikten 1400 kg bakom en bil med tjänstevikten 1600 kg (1400 + 1600 = 3000) så länge du inte överskrider den tillåtna släpvagnsvikten.

Anledningen till att man talar om i vissa fall är att du t ex inte får dra en släpvagn med totalvikten 1500 kg på B-kort om din bil har en tjänstevikt på 1300 kg. Detta släp räknas då som tungt släp och då fordras BE-kort. Fortfarande får man dock inte överskrida den tillåtna släpvagnsvikten.

Man kan alltså inte generellt säga att du får dra ett släp som väger 1500 kg på ditt B-kort. Det hänger även på vad du ska dra släpet med för fordon.

Last edited:
då kanske du ska läsa på lite du med för många bilar får dra mer t ex min audi 80 får jag dra 1500kg på B kort sen vet jag att det finns både bmw volvo å saab som får dra det med så det så :) bara kolla vad det står i reg beviset å det är många andra bilar som också får dra det på B kort hur tror du alla vi häst tjejer skulle kunna dra våra hästar annars? Inte alla som har BE kort direkt...

Det har jag också funderat på.....alltså hur Hästsläpen dras....
Nu vet ju jag att det skiljer mycket tom. inom samma modellfamilj,
precis som jag skrev.
Och jag vet inte vilken Audi 80 du har, men är är ett ex.

Fabrikat: AUDI 80 1,8 S SELECT
Årsmodell: 1991 Fordonsslag: PB
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-04

Tekniska data
Effekt kW: 66 Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1210
Max lastvikt: 300

Är du säker på din Audi får dra så mycket...?

KentW

Det är inte säkert.
Jag var med och blev stoppad i somras med ett ekipage som krävde BE men där föraren hade B. Det blev 900:- i dagsböter.

Dagsböter fungerar på ungefär samma sätt som bestämmelserna för hur mycket
olika bilar får dra, det beror i böternas fall på deklarerad inkomst föregående år.

Så 900kr är inte orimligt, men det är å andra sidan inte 3000:- heller för samma brott.

KentW

Last edited:
Har du en 940 får du dra 1540 kg på B-kort. En SAAB 9000 CS kan Du dra 1500 kg med.

Har du en 940 får du dra 1540 kg på B-kort. En SAAB 9000 CS kan Du dra 1500 kg med.

Kollade på två st 9000 cs en automat, den fick dra 1530kg på b-kort.
Men den här:

Fabrikat: SAAB 9000 CS 2,0T/150
Årsmodell: 1996 Fordonsslag: PB
Senaste EU-regbevis del 2: 2005-10-01

Tekniska data
Effekt kW: 110 Antal passagerare: 4
Max släpvagnsvikt: 1800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1490
Max lastvikt: 440

Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2:

....klarade inte 1500kg.

Rena lotteriet.

KentW

va blir kontentan av denna tråden nu då? skall jag lägga ner jobbet på att bygga en racehusvagn:) eller blir de onödigt klumbigt att dra runt på?

är de vettigare att sattsa på en skåpbil? men är de inte bara massa skruvande med en skåpbil för runt 10 000?

vilka skåpbilar kan man i teorin få in 3 hojjar i?

Dagsböter fungerar på ungefär samma sätt som bestämmelserna för hur mycket olika bilar får dra, det beror i böternas fall på deklarerad inkomst föregående år.

Så 900kr är inte orimligt, men det är å andra sidan inte 3000:- heller för samma brott.

KentW

Helt korrekt, men i mitt fall så meddelade Länsstyrelsen att praxis är dagsböter men åklagaren i Värnamo utdömde inga dagsböter utan bara ett bötesföreläggande på 900kr, därav det låga beloppet!

Anledningen till det tror jag är att jag vid tillfället för brottet nästan var klar med e-behörigheten och när domen föll så hade jag tagit e-behörigheten.
Poliserna som anmälde mig intygade på skrivelsen till Länstyrelsen att jag kunde köra kombinationen utan problem, jag var alltså inte en risk i trafiken. Fick backa och vända för att parkera skiten och häkta av husvagnen :mad:
Fast 10 min senare åkte jag dit och hämtade den och fortsatte resan :D , Sandstream höll vakt med backspeglarna.

/Nitrous

En VW TRANSPORTER är en perfekt bil att dra ett släp med hoj på.......

Fabrikat: VW SKÅP 2,5
Årsmodell: 1996 Fordonsslag: LB
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-05-14

Tekniska data
Effekt kW: 81 Antal passagerare: 2
Max släpvagnsvikt: 2000
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 910
Max lastvikt: 690

Men det blir ett litet släp......

Men nya regler är på gång inom EU.........

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Nytt direktiv ger ändrade körkortsregler på sikt
Inom EES-länderna finns i dag fler än 110 olika körkortsmodeller som är giltiga. På sikt kommer alla gamla körkort att ha ersatts av den moderna typ av körkort som vi redan har i Sverige.

Att genomföra många förändringar tar tid
Ett nytt direktiv om körkort (2006/126/EG) har beslutats som träder i kraft den 19 januari 2007. Alla länder inom samarbetsområdet EES, dvs. alla medlemsstater inom EU samt Norge, Island och Liechtenstein, ska nu ändra sin egen lagstiftning så att den stämmer överens med det nya direktivet.

Enligt den tidsplan som anges i direktivet så har medlemsstaterna sedan fyra år på sig att ändra sin lagstiftning och inom ytterligare två år måste denna lagstiftning också tillämpas. Det innebär alltså att det tar fram till den 19 januari 2013 innan man kan säga att de nya reglerna gäller i praktiken.

Flera nyheter för svensk del
För svensk del innebär direktivet flera nyheter. Det gäller bland annat reglerna för vilka släp man får dra med B-körkort, att nya körkortsbehörigheter införs, att vikt- och åldersgränser ändras och att de som har körkort för buss och lastbil måste byta körkort oftare, i takt med att yrkeskompetensbevisen för yrkesförare ska förnyas.

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

Synd bara att det dröjer till 2013, byråkraterna kommer säkert att dra ut på
det så länge det går.....

KentW

de har med totalvikten att göra.
En ny xc70 väger så mycket så mycket då man räknar på bilens totalvikt att man endast får dra 1200 kg....

en 850 däremot är betydligt lättare.

en ny xc70 får däremot dra 1800 kg med BE kort de få rinte en v40 göra....

snuten bryr sig inte om vad som är lastat. drar du en 1500 kg kärra på en bil som får dra 1200 kg åker du dit oavsett om kärran är tom eller ej. låter löjligt men så är fallet.
Jo jag vet det där med lass eller tom vagn och många gånger så ser dom hellre att det framförs på ett så säkert sätt som möjligt,, men E kort är den bästa lösningen dock lite dyrt när man är många i familjen som delar vagn,,,,,,,,bygg en vagn,själv så tänkte jag sälja viton och köpa ett skåpsläp för större volym..
Lycka till

va blir kontentan av denna tråden nu då? skall jag lägga ner jobbet på att bygga en racehusvagn:) eller blir de onödigt klumbigt att dra runt på?

är de vettigare att sattsa på en skåpbil? men är de inte bara massa skruvande med en skåpbil för runt 10 000?

vilka skåpbilar kan man i teorin få in 3 hojjar i?

Alla resonerar ju olika men jag skulle personligen aldrig skaffa mig ytterligare ett fordon att underhålla och laga och serva. Kan du få det att funka med en husvagn som både bostad och laståsna är det ju klockrent. Öjjes variant är ju helt underbar, den är jag grymt avis på :gnissla
Själv blir det ev. att satsa på en rejäl sovsäck och bo i tältet :)

Alla resonerar ju olika men jag skulle personligen aldrig skaffa mig ytterligare ett fordon att underhålla och laga och serva. Kan du få det att funka med en husvagn som både bostad och laståsna är det ju klockrent. Öjjes variant är ju helt underbar, den är jag grymt avis på :gnissla

min tanke är ju inte att sova i den. även om man kan ha hojjarna utanför på natten å slänga in en luftmadrass i vagnen å sova.. tanken med just husvagn var ju att få en stor vagn å lasta i....

får la hämta vagnen så har jag den iaf. så får jag se om de går å bygg anåt vettigt:)

bara ett problem, lastad och klar från a-torp med ventilsallad i toppen och hojen full av leca, samt att det har regnat hela helgen och tempen aldrig gått över 5 grader. Du åker trött,arg och blöt ca 1930 hemkomst ca 0145 med två pitstop för korv och cola.

björn

bara ett problem, lastad och klar från a-torp med ventilsallad i toppen och hojen full av leca, samt att det har regnat hela helgen och tempen aldrig gått över 5 grader. Du åker trött,arg och blöt ca 1930 hemkomst ca 0145 med två pitstop för korv och cola.

björn

Låter ju skitskoj!

Jag tog BE behörighet i våras/somras och det var inga konstigheter. Men innan jag var klar med kortet så torskade jag som "olovlig körning" för att jag saknade E-behörigheten, det var Sandstream som var med då.
Saknar man behörighet så är det rapportering till Länsstryrelsen och dagsböter som gäller, poliserna var snälla och försökte skriva en o-bot men det gick helt enkelt inte.

Pratade direkt hemma med Länsstyrelsen, förklarade situationen och dom såg att jag hade tillstånd för övningskörning med E, teori tid bokad och allt.
Länsstyrelsen upplös mig om att handläggsningstiden för mitt ärende kunde vara långt, låg prio för det fanns så mkt andra ärenden som var viktigare.
Första gången utan E är inte körkortsingripande ifall lastförhållandena är ok, dvs maxlast inte överskriden m.m. Men, upprepat utan E eller i kombo med att maxlast är överskriden på efterfordon så är det indraget körkort!
Jag blev upplyst om att det är betydligt värre straffmässigt att åka fast med övervikt, dvs överskriden maxvikt på släpfordonen!
Konstigt? Nää inte alls. Köra utan E innebär bara olovlig körning, fordonens vikter och konstruktioner klarar ju fortfarande förhållandena.
Däremot om man lastar 2000kg på ett släp som har totalvikt 1500kg t.ex. så är man ute på hal is eftersom chassie, bromsar m.m. är inte dimensionerat rätt. Man är lite av en allmänfara då!

Men, domaren var snäll mot mig. Jag fick aldrig dagsböter, endast 900kr som straffföreläggande. Antagligen för att jag hade tagit E när ärendet kom upp på deras bord gissar jag :)

Köra med överlast medvetet är en dum idé, trafikpolisen blir rabiata när dom väger kombinationerna och ser att ett efterfordon är överlastat, dont do it!

/Nitrous

Ok. Det är så alltså. Jag vet inte vart jag fått det ifrån riktigt men jag har läst att om man kör med ett släpfordon som är lastat tyngre än den totalvikt som det är godkänt för så får man betala straffavgift för överlasten. Jag hittade till och med en tabell där det stod definierat vilken avgift man fick betala i förhållande till överlastens storlek.
Personligen tyckte jag faktiskt att det verkade lite snurrigt att reglerna skulle vara så.

Om du fått informationen direkt från Länsstyrelsen så får jag helt enkelt lita på det. Egentligen spelar det inte så stor roll för mig. Jag kör nästan aldrig med släp i alla fall. Fast jag har ändå funderat på att ta en BE. Lite beroende på att min släpvagnsvikt är 1210kg med B och 2100 med BE. Men jag har liksom inte lyckats motivera mig riktigt då jag ju ytterst sällan skulle ha nytta av det.

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov.Synd bara att det dröjer till 2013, byråkraterna kommer säkert att dra ut på
det så länge det går.....
Vad menar du kommer att bli så mycket bättre med de nya reglerna :va
Man måste ju ändå gå en särskild utbildning och/eller ett körprov.
Öjjes variant är ju helt underbar, den är jag grymt avis på :gnissla
Har fått bilder av Öjjes vagn som jag lagt ut på min blogg om någon mer vill se: http://www.sandstream.se/default.asp?id=98

Vad menar du kommer att bli så mycket bättre med de nya reglerna :va
Man måste ju ändå gå en särskild utbildning och/eller ett körprov.
Har fått bilder av Öjjes vagn som jag lagt ut på min blogg om någon mer vill se: http://www.sandstream.se/default.asp?id=98

Särskilt prov, inte BE-behörighet, behövs bara för kombinationer över 3501kg.

Får bilen dra 1500kg, och har en totalvikt upp till 2000kg, så får du dra 1500kg vagn = mindre än 3500kg.

Får bilen dra 1800kg, och totalvikten är mindre än 2000kg, så får du forfarande dra 1500kg vagn.

Tex. Volvo XC70
Idag gäller för B-behörighet:
Totalvikt: 2200kg
Godkänd släpvagnsvikt: 1800kg
Max släpvagnsvikt: 1280kg

Med BE- får du dra 2200kg+1300kg = 3500kg.

Med nya reglerna behövs bara ett enkelt prov för att få dra:
2200kg + 1800kg = 4000kg (max 4250kg)

Jeep Gran Cherokee.
Idag gäller för B-behörighet:
Totalvikt: 2510kg
Godkänd släpvagnsvikt: 3360kg
Max släpvagnsvikt: 990kg

Med BE- får du dra 2510kg+990kg = 3500kg.

Med nya reglerna behövs bara ett enkelt prov för att få dra:
2510kg + 1740kg = 4250kg

Tar du BE-behörighet så får du dra släpvagnar med en totalvikt upp till
3500kg, oavsett vad bilens totalvikt är. Bara den är godkänd av tillverkaren att dra 3.500kg vagn.

Men det betyder egentligen ingenting......Jag vet ingen personbil som får dra
3500kg vagn på kroken.

Alltså bestämmer bilens Totalvikt + Max släpvagnsvikt upp till totalt 4250kg
hur stor vagn du får dra.

KentW

P.S Enklare prov = enklare än dagens BE-behörighet.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back