Bygga racesläp av husvagn någon som gjort?

bara ett problem, lastad och klar från a-torp med ventilsallad i toppen och hojen full av leca, samt att det har regnat hela helgen och tempen aldrig gått över 5 grader. Du åker trött,arg och blöt ca 1930 hemkomst ca 0145 med två pitstop för korv och cola.

björn

Håller med Björn, faen så mycket bättre med en bränslesnål Dodge som man får byta termostat på var 10:e mil:D

Vill förtydliga lite vad som gäller vid BE-behörighet..
Den enda TOTALVIKT man behöver bry sig om är bilens, för om den överstiger 3500 kg så är det ett tungt fordon och kräver C-behörighet.

Med BE-behörighet får man sedan dra alla släp oavsett TOTALVIKT, men bilens egenskaper bestämmer hur mycket släpet får väga, alltså tjänstevikt (tomt släp) + last. Hur tungt släp bilen får dra bestäms av biltillverkaren beroende på chassi, motor, bromsar mm.. Det står i regbeviset på raden: Max släpvagnsvikt..

Hoppas det inte blev för krångligt att läsa, egentligen handlar det nog mest om att förstå skillnaden på tjänstevikt och totalvikt..

Freestyle: Sorry om vi spammar sönder din tråd med körkortsdiskutionen..
Här får du min åsikt om din fråga: om du har en skaplig personbil så tycker jag att du ska satsa på husvagnsbygget.. Det är visserligen lite sensammare att åka till/från tävling med vagn, men en racebuss för 10000 (som är ditt alternativ fattade jag det som) kan du ju bli tvungen att skruva med hela tiden eller lägga en halv förmögenhet på verkstadsbesök. Bättre att köra en timme mer med en ombyggd husvagn än att stå i vägkanten en trasig buss och kanske inte komma till start.. /min åsikt

Det har jag också funderat på.....alltså hur Hästsläpen dras....
Nu vet ju jag att det skiljer mycket tom. inom samma modellfamilj,
precis som jag skrev.
Och jag vet inte vilken Audi 80 du har, men är är ett ex.

Fabrikat: AUDI 80 1,8 S SELECT
Årsmodell: 1991 Fordonsslag: PB
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-04

Tekniska data
Effekt kW: 66 Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1210
Max lastvikt: 300

Är du säker på din Audi får dra så mycket...?

KentW

såhär står det på min bil iaf:

Fabrikat: AUDI 80 AVANT 2,0 E
Årsmodell: 1995 Fordonsslag: PB

Tekniska data
Effekt kW: 85 Antal passagerare: 4
Växellåda: MANUELL
Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1500
Max lastvikt: 420

så jag kan köra rätt mkt släp med min lilla superaudi så det så :)

Nu uppdaterar jag denna tråden igen,btw hur gick det för dig?blev det någon vagn? tyckte tråden dog bort från ämnet och bara blev att handla om hur mycket olika bilar fick dra och vem som hade rätt,tråkigt.

Nu är det så att jag har lite samma fundering och enligt bilderna från dom som lastade 3 hojar till ggn så verkar det som att det går att lasta även med den vanliga dörren där bara,så jag hade tänkt mig en vanlig vagn med dörr bak och sedan riva ur allt skräp baktill och behålla det fram så man kan sova och fika där om man vill.

Mitt släp kommer vara till 2 crossar och tanken är att ha dom på bredden och då borde det inte behövas mer än ca 2m långt utrymme vilket om man köper en 5m vagn bli 3m över till själva bo delen.

I övrigt tycker jag att en husvagn har många fördelar:

man kan sova fika och ska man vara en längre stund på ett ställe kan man fälla upp ett förtält.

Det brukar finnas en lucka längst fram som man kan stoppa i kläderna i.

Värme när det är vinter och man vill åka snöspår,kylskåp gasol för att göra mat osv..

Den går även att ta om man vill ut och tex fiska eller nåt sånt.

så vad tror ni? skulle det funka?

Fortfarande efter 4:a år så gäller maxlast regler.
Jag tror att jag max får lasta 220kg i min Adria450!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back