Bygga rejshoj av en gammal Mille - bilddagbok!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kan ju passa på att fråga - skulle plocka bort tanken och blev mäkta imponerad av att bensinslangen hade en snabbkoppling på mitten med en backventil på så att det gick väldigt lätt att ta loss... Den ENA slangen ja. Den andra slangen från tanken var en massiv stålomspunnen sak som var gediget bultad fast i insprutningsgrejset. Så den fick man snällt skruva bort, kopparbrickor ramlade ner mellan cylindrarna nånstans och det rann bensin överallt. Ska det vara såhär? Det var så dummt att jag var helt säker på att jag gjorde fel.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
...Så ser vi till att skrota skiten rejält KM knudan i maj! ...same procedure as last year!

Same procedure as every year :mad: Ska hålla mig långt borta från Knudans KM hade jag tänkt. Den tävlingen äter hojar!

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Kan ju passa på att fråga - skulle plocka bort tanken och blev mäkta imponerad av att bensinslangen hade en snabbkoppling på mitten med en backventil på så att det gick väldigt lätt att ta loss... Den ENA slangen ja. Den andra slangen från tanken var en massiv stålomspunnen sak som var gediget bultad fast i insprutningsgrejset. Så den fick man snällt skruva bort, kopparbrickor ramlade ner mellan cylindrarna nånstans och det rann bensin överallt. Ska det vara såhär? Det var så dummt att jag var helt säker på att jag gjorde fel.

Gå in på http://www.famiglia-aprilia.se/ och ladda ner alla manualer till hojen istället för att spreja soppa.... Bild beskrivning för isärplock av allt och även hur sätta ihop.
Över 1000 sidor där varenda skruv, åtdragningsmoment, reservdels#, ja allt på hela hojen är med. Även en separat för hela Rotax V990 motorn.... :pannkyss

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
En liten lack-teaser återigen tagen med taskig mobil. Ska köpa kamera idag så kommer resten av bilderna hålla lite bättre kvalitet!
Men OJ va mustig lacken blir! :)

Bifogat

• IMAGE_00096.jpg
    IMAGE_00096.jpg
    86.3 KB · Visningar: 227
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
Länge sen man var igång o byggde men den "nya" Millen kom för några veckor sen och idag var första dagen som det blev lite tid över att börja riva i grejerna. Mycket nytt i år, två cylindrar mindre, mer kubik & italienskt istället för japs.
Oh boy, den låter nått helvetiskt cool med ett öppet slipon. Well... Twin e fräckt iaf ;)
En vansinnig massa grejer fanns det att skruva bort. Orginalblåset var chockerande tungt!! Måste väga över 10 kilo! :confused: Fräckt med snabbfästen för kåpor orginal iaf :)

Jeje, här är lite skabbiga bilder tagna med telefonen. Det kommer mer allteftersom arbetet fortskrider.

Del 1 av "Att sminka en gris" :)

Ha ha ! Ja det där avgassystemet brukar man få vara två och bära....:D När jag skickade med originalet på min som jag hade så undra killen va jag hade förvarat där i under tiden den inte satt på hojen..Han ville ta ut det så det blev "Normal vikt".. :)

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
En liten lack-teaser återigen tagen med taskig mobil. Ska köpa kamera idag så kommer resten av bilderna hålla lite bättre kvalitet!
Men OJ va mustig lacken blir! :)

Jag såg den live idag, den är grym!
Men, du kanske ska ta sån thinner på den...?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Jag såg den live idag, den är grym!
Men, du kanske ska ta sån thinner på den...?

Jag körde din hoj igår och DEN var grym! Så jäkla skoj!!
Ska lägga lite sån thinner på tanken idag så blir den extra fin ;)

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Nu har det jobbats lite till. Monterade tanken och den är så tvärfet! Har fått rainbow-flakes och klarlack på sig sen sist :)
Slipade alla kåpor i solen också. Underbart skönt. Nästan vårkänsla idag. För att verkligen toppa så hittade jag lack-kepsen bakom färgskåpet också och den åkte på. Ni ser ju hur jäkla glad man blir!

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    60.1 KB · Visningar: 200
  • 2.JPG
    2.JPG
    100.5 KB · Visningar: 594
  • 3.JPG
    3.JPG
    117 KB · Visningar: 254
  • 4.JPG
    4.JPG
    56.8 KB · Visningar: 151
  • 5.JPG
    5.JPG
    73.3 KB · Visningar: 216
  • 6.JPG
    6.JPG
    86.2 KB · Visningar: 276

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja färgen blev ju alldeles lagom gay :)

du jag hittade en smälld mille factory R herrejösses idag, typ samma årsmodell.
letar du delar?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ja färgen blev ju alldeles lagom gay :)

du jag hittade en smälld mille factory R herrejösses idag, typ samma årsmodell.
letar du delar?

Tja... Om det är snorbilligt så är lätta R-fälgar, dämpare, gaffel m.m kanske av intresse.
Och ja, det blev som sagt metrosexual ;)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tja... Om det är snorbilligt så är lätta R-fälgar, dämpare, gaffel m.m kanske av intresse.
Och ja, det blev som sagt metrosexual ;)

jag kollar vad som ska hända med den, återkommer.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Inte byggts så mycket idag men fyller på med en bild iaf :)

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    126.6 KB · Visningar: 71
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...