Bygge: Suzuki GS750 -77 caferacer

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Nu börjar det likna något.

Om frambromsen pulsar i låg fart (gångfart), vad göra?

uploadfromtaptalk1433445781927.jpg

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tjusigt!
Pulsar bromsen enbart i låg fart och inte i hög fart? En ojämn skiva pulsar ju bara snabbare ju fortare man kör, så det lär det inte vara i så fall. Det låter snarare som om det är något skit på skivan som gör att bromsverkan minskar just där. Testat att tvätta med bromstvätt och sedan gnugga av lite med sandpapper för att rugga upp ytan?

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Tack! :)
Hmm... Har faktiskt inte gjort ren skivan, mer än jag gjorde när allt revs ner, men misstänker att det är som du skriver. Får köpa en flaska rengöring idag och gno lite ikväll.

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Nja, det blev inte mkt bättre. Tror ena eller bägge skivorna är skeva. Får kolla det sen... Just nu är den så jävla kul att köra runt med så jag njuter av det istället... :)

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Det blev beställt nya bromsskivor för ett tag sen. Nu bromsar den mjukt och fint, dessutom sparade jag in ytterligare lite vikt. Plus att det blev jäkligt tufft.

uploadfromtaptalk1439925246570.jpg

Motorn har jag fått riva ner, den började gå sämre för att till slut gå skitdåligt. Fet blandning, dålig tändning och läckande ventiler blev till slut för mycket för den.
Efter fräsning av ventilsäten hos Uppsala Motorslip och allmän genomgång från cylinderfot och uppåt med nya packningar mm så går den nu igen. Upptäckte att en av de nyligen inköpta kondingarna gett upp. :gnissla Blev som så att jag stoppade tillbaka en av de gamla som jag ännu inte hunnit kasta... Nu är tändningen justerad (igen) och förgasarna bänksynkade och inställda för snålare blandning.

Nu märker jag att den går mjukare än den gjorde innan. Antar att jag börjar lära mig...

Ska fråga gumman om jag kan få en Dyna S tändning i tidig julklapp...

uploadfromtaptalk1439927531969.jpg

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Tjolahopp.
Förgasarna rengjorda sen senast. En Dyna S är på väg med ångbåten från Amerikat.
Styrstopp fixades nån gång tidigare... Igår tröttnade jag på min lösning för fastsättning av sadeln och gjorde som jag tänkt från början. Plastbotten (Ikeas skärbrädor) som klädseln nitas fast i samt islagsmuttrar och skruvar som fäster den mot ramen. Gjorde klart idag, blev jävligt nöjd.

uploadfromtaptalk1443371851484.jpg

uploadfromtaptalk1443371869857.jpg

Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Häromdagen slet jag ut allt gammalt mök till tändningen och installerade en Dyna S tändning istället. Gjorde uppenbar skillnad och nu lär jag inte behöva ställa tändningen nånsin igen. Motorn går bara bättre och bättre nu.

Smet ut i garaget över kafferasten på eftermiddagen. Monterade de nya bakdämparna som jag beställde tidigare i veckan. Jag upptäckte att bakhjulet kunde ta i så det tänkta bytet av dämparna blev prioriterat. Höjde 4cm, det blev perfekt. Back to work!

IMG_20151002_135329.jpg

Last edited:

Ratus

Laddad
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda VTR 1000 F -98, Suzuki GS 750 -77
Hade hojen dubbla skivor fram från början? Min har bara en, och det räcker liksom inte...

Eftersom jag umgås med planer om att bygga om den till classic räser behöver jag komma över någon form av original. Var fick du fatt i skivorna alltså?

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Jo, den hade dubbla från början. Tror det måste ha varit en uppgradering som cykeln utrustats med, för det mesta man hittar om denna årsmodell är att den har en skiva i original.

Jag har de gamla skivorna kvar om du vill ha dem. Tror att den ena är ok, den andra är skev. Jag köpte nya på ebay.

Ratus

Laddad
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda VTR 1000 F -98, Suzuki GS 750 -77
jag behöver nav också men tack för tipset, skall finkamma ebay...

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Knåpat lite igen. Bytte ut cliponen till det upponervända clubmanstyret som hojen hade när jag fick den. Blev lite mer retro så. Eftersom jag nu inte kunde lyfta gaffelbenen i styrhuvudet pga styret så valde jag att kapa gaffelfjädrarna tre cm och ersätta med en distans i botten för att få ner framänden. Dels för stuket, dels för att den blir lite roligare att köra med ändrad gaffelvinkel. Med lite högre bak blir det perfekt.

Tyvärr kom kedjan lite väl nära svingen med de nya bakdämparna för att det ska kännas bekvämt, det funkar men ändå, så jag har beställt ytterligare ett par i annan längd...

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Knåpade ihop en skyltbelysning också. En överbliven styrändsplugg, lite borrande, en varmvit LED, lämpligt motstånd och lite epoxi. Fästs med dubbelhäftande ovanför regskylten.

uploadfromtaptalk1445200138665.jpg

uploadfromtaptalk1445200125409.jpg

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Så här blev det med skyltbelysning...

IMG_20151020_181535-01.jpg

Och så här blev det med nya dämparna!

uploadfromtaptalk1445449219465.jpg

Ska montera det hela mer ordentligt någon dag när jag får tid.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...