Bygge: Suzuki GS750 -77 caferacer

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Köpte ett litet 3Ah batteri idag och tryckte upp under tanken. Kan bli bra när det är klart. Gäller att hushålla med elektronerna bara... :tummenupp

uploadfromtaptalk1445538694054.jpg

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Luftigt o fint.:tummenupp

Har du någon najs kick och bulta fast? Även om den inte funkar tycker jag fan att kick ser ballt ut.:hihi

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Kan peta tillbaka originalkicken. Den tar tyvärr i fotpinnen, annars hade jag slitit bort startmotorn...

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Ser ju genast lite mer retroräser ut med kick och på lite håll syns det inte att den tar i fotpinnen.

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Mmm... Instämmer. Men samtidigt hatar jag grejer som inte fungerar.
Kanske petar dit den ändå. Måste fixa till den bara, den är lite sladdrig.

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Schysst bygge, hur länge har du byggt på denna? Fifflar med sätet och trä blir liksom inget bra. Hur formade du skärbrädan till en sätetsstruktur?

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Tack! Jag började för drygt ett år sen. Skärbrädan formade jag genom att värma den med värmepistol. Skulle nog kunna funka med kokande vatten också.

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Kicken är på plats igen, blir kanske inte så dumt ändå. Den funkar men har väldigt kort slag. Snärtar man till med benet så brakar hon igång fint. Det blir retrosnyggt och kan vara bra att ha med tanke på det klena batteriet jag har nu.
Batteriet klarar fem-tio kallstarter utan laddning mellan men sen får man kicka. Fullt tillräckligt, det laddas ju när man kör.

IMG_20151024_162632-01.jpguploadfromtaptalk1445924914560.jpg

Last edited:

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Blir ju som sagt skitfint det där! :tummenupp

Vad använde du för skumplast/skumgummi som stoppning i sadeln?

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Sadeln är gjord av sandwichlimmade liggunderlag som kärna under två lager skumgummi som jag köpte av en firma som gör bilklädslar. Jag har hört att såna där ljuddämpningsmattor med alufilm på ena sidan funkar fint också.
Jag har kört runt 350 mil med den i sommar utan att det märks någon förändring i formen och jag tycker att den är precis lagom hård.

Last edited:

myggfan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2016
Hoj
GS750
Riktigt schysst bygge! Införskaffade mig själv en GS 750 -78 i höstas. Håller dock på att trilskas lite med elektroniken. Vart har du gömt all bråte som satt bredvid batteriet? (Startrelä, likriktare, blinkersrelä etc.)
Du skriver även att du har som vision att helt ta bort batteriet helt och hållet?
Är det fortfarande möjligt att få gnista utan batteriet? Behövs inte batteriet för att få en ström genom primärlindningen? Eller laddar man upp kondensatorn när man kickar?

Last edited:

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Tack!
Likriktare/regulator bytte jag ut mot en ny som jag gömt under tanken.
Startrelät (nytt, litet) sitter ihoptejpad med kabelstammen som går ner till startmotor och oljetryckssensor. Syns knappt.
Resten av elen har jag i lamphuset, gott om plats där.

Hur det blir utan batteri vet jag inte riktigt. Har inte provat det med tanke på att jag inte har en fullt fungerande kick. Jag har kvar startmotorn. Batteriet jag gömt under tanken är ganska litet, men räcker till några starter. Om jag inte laddar upp genom att köra en stund får det bli till att kicka...

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Uppdatering tack!:banana

Nattuggla? :hej

Det har stått still senaste tiden. För nån vecka sen tog jag dock in tanken till värmen i källaren för att fixa till den.
Har en ny hastighetsmätare som ska monteras, väntar på en sensor till den som jag beställt. Har fnulat lite på en fullösning för att få fast batteriet tills jag orkar göra något snyggare. Inget som är klart än dock... :tungan

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Sedär ja! Har funderat på att offra lite tankvolym och på så sätt tilldela all elektronik det utrymmet. Lite jobb, men hade inte suttit fel. Kollade på din video igår, blev ju gött sugen på att köra!

myggfan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2016
Hoj
GS750
Vill bli av med mitt batteri... Hmmm...

Då måste du ersätta batteriet med någon kondensator. Envisades med att plocka bort mitt batteri helt och hållet. Det gick bra till en början (precis efter att jag hade haft igång den med batteri). Sen fick den stå några dagar, vilket förmodligen resulterade i att kondensatorn mellan primärlindningen och brytarkontakterna laddades ur. Detta i sin tur resulterade i att det var helt omöjligt att få igång motorcykeln. Fick bli att åka upp till feltema och köpa ett 3Ah gelbatteri...:gnissla

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
Snidade till ett batterifäste ikväll. Samma placering av batteriet under tanken som tidigare fast ännu lite längre upp in under tanken. Blev nöjd måste jag säga. Ska finlira lite till och lacka. Batteriet kommer sitta i stort sett dolt under tanken när den kommer på plats.

282185f26a9b3003b78a31dbe430d0d0.jpg

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...