Bygger garage - Tips?

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Hej allihop!

Nu har äntligen byggaren dykt upp och mitt garage/carportbygge har påbörjats med flygande fläng... Då slog :)näsblod ?) det mig att jag borde passa på att fråga er erfarna hojåkare (och kanske garageägare) om vad jag bör tänka på nu när man har chansen liksom. Innan det är försent.

Garaget är mestadels till för hojen och som förvaring/verkstag men jag ska kunna ta in bilen för att fixa småsaker och byta däck mm. Måtten är 3,60 brett och 6 meter långt (och samma på carporten). Jag kommer isolera garaget upp i taket så att balkarna från takstolarna ligger fria för att kunna lägga upp skidor och dylikt däruppe. Eftersom det ofta kommer stå en bil i carporten ska jag fixa en ca 1,20 m bred dörr på sidan på garaget så att man ska kunna ta ut och in hojen där utan att behöva flytta på bilen.

Så... skjut ur er ALLT jag kan behöva tänka på... även om det verkar själklart för er så är jag nybörjare på både garage och hoj så det finns inga dumma tips.
 

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
skutskär
Hoj
Ducati Biposto -97
bygg så stort som du kan/har råd man kan alltid använda mer plats om inte kan du ju hyra ut vinterplatser
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
se till att det inte rasar ihop:tummenupp
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
bygg en utbyggnad utanför med tak väggar osv där kompressorn kan stå för sig själv så du inte behöver höra eländet..
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
En golvbrunn, dra in vatten. Vägguttag kan man inte ha för mycket utav.

Att se till att det inte rasar ihop var ju ett bra tips. Synd att jag inte hann före.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Se till att ha bra belysning. Glöm inte eluttag, trefas om du kan ordna det. Isolera så du kan ha värme på. Ska du ställa in en snöig bil, se till att cementera en kant mot väggen så att inte vattnet kan rinna under väggen. Det vill gärna mögla då. Har du ingen motorlyft så förstärk en takstol så du kan lyfta en motor i den med hjälp av en spaklyft eller talja.
 

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
szr660
Placera Cujo i garaget och svält stackaren eller måla utsidan på boden i en riktigt pissig och sunkig färg för att avskräcka tjyvarna.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Se till att få rejäl takhöjd. Belysningen bli mycket bättre då. Det är ett helvete att leva i en skugga. Lysrör som sitter på väggarna och lyser neråt och uppåt. Det indirekta ljuset som blir i taket sprids bra.

Mura upp några varv med lecasten innan träbyggnaden börjar. Vattensäkert!
Golvbrunn.

Sätt OSB eller PlyWood bakom gipsskivorna, då kan du montera verktygstavlor där du vill, inte pga att det finns reglar bakom.

Kabelstege att dra störmkablar på. Spelar inge roll hur mycket utag man monterar. Men vill ändå ha ett extra någonstanns. Mao sätt upp några stycke och bo in dig först, komplettera med uttag där du känner att behovet finns.

Mats
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Fasta uttag för tryckluft på väggarna, det blir smidigare än en lång slang från kompressorn.

En tvättmaskin för mekaniska grejer vore underbart i ett eget garage.


Edit: Sök och du skola finna. Det finns en "hur ser ditt drömgarage ut?"tråd. Har för mig att drömgaraget blev stort, som en maskinhall med 3 ferraris.
 
Last edited:

njelger

Guest
Bygg så stort du kan med så mycket ström du kan få tag på.
Som andra också sagt så är även höjden viktigare än man tror.
Plus naturligtvis en murad kant längst ner.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Kom ihåg att garage är alltid per definition FÖR SMÅ Det gäller alltså att ta till ordentligt för det kommer alltid polare, fruar barn , föräldrad osv som aka förvara däck, cyklar , blomkrukor o f-n å hans moster i DITT GARAGE ,

KOM ihåg En mans garage är hans BORG , den sista bastionen där DIN VILJA RÅDER ,,, DVS ut med allt bråte som inte har med dina projekt att göra ,

EGEN NYCKEL ( 9 tillhållarlås på en dörr och Tvärslår innefrån i stål på alla andra öppningsbara dörrar /fönster ) lägg reserven i bankfack!

Se till att snickararslet borrar hål i stomvirket och skjuter in ett 10 mm armeringsjärn ca 30 och 60 cm upp i alla ytterväggar ( prova å såga igenom en sån vägg med motorsåg ) så skyddar du dig emot en del mörka typer.

En Trinette med kokplattor och ÖLkyl är ett måste , fäll in stereo , tv och extra ölkyl i väggen mitt emot Sovalkoven ( kan var bra att ha som Till nyktringenhet Lr när man har fått "NEJ" skinkan Inne, lr har hävdat att det är ditt garage och blivit portad inne , nu är det bra med en kall ÖL o en stereo )

Varmt å kallt vatten , extra avlopp för avfettnings badet Lr diskmaskinen (perfa för att rengöra mc delar)

utsug för blästerskåpet

förstärk plattan där 2 pelar lyften skall stå

dra fram luft och el och vatten till utsidan oxå...

:yoparty

Ps
Skithus... Dra upp avlopp för ett eget skithus ,,

DS
 
Last edited:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
Går går i garagedrömmar själv, så denna tråd tänker jag följa noga. Det har redan ramlat in en massa fina tips. Om du inte har en alldeles fantastiskt stor budget tycker jag att du ska strunta i vatten och avlopp. Det kostar plenty och den degen kan användas till bättre saker. Om du tänker ställa in ett kylskåp eller en ölkylare så bör du dock överväga att installera en enkel pisstratt, ett rör som går rätt genom väggen ut i något litet buskage och med en rejäl tratt på insidan. Ett djävla svineri kan man tycka. Ja, det är det ju faktiskt, men det är ju ett garage och ingen pigkammare du ska bygga :Rockbanan

Om du drar ut en nätverkskabel så kan du ju hänga på Sporthoj, pimpla bärs och gulla med hojen samtidigt !
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Alla ovanstående + gjut in en härdad ögla att låsa hojen i i golvet (det glömde jag :(
Och varför enkelgarage + carport? Dubbelgarage is the shit :tummenupp


Precix , Så stort som möjligt ..Ta det man tror man behöver och gångra med Pi

så är det iaf för litet om 3 år...

Själv håller jag just på å lägger upp höjder för att få fall till avloppen , har set för många Garage plattor med avloppet som klart högsta stället. :arsele
Hoppas kunna gjuta tidigt i vår ...
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Jag skulle bygga ett djävligt trångt utrymme längst in där hojjen precis får plats och där man nätt och jämt kommer åt att låsa upp kättingen som den sitter fast med i golvet. Så att det blir omöjligt för bovar att komma åt med vinkelkap å djävulskap. Sedan skulle jag göra öppningen till utrymmet så liten att man inte kan gå en man på vardera sidan och lyfta ut bågen.
Resten av garaget ska förstås vara rymlig med en rejäl maskinpark, lyft å annat.
 

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
Tala inte om för frugan din vad alla dina leksaker kostar, för då kanske du snart inte har någonting att ha i det..
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Du har fått en del fina tips här vad du bör tänka på att ha installerat från början m m.

Vad det beträffar storleken på garaget, kvittar hur stort du bygger, blir ganska snabbt för litet.

Har själv dubbelgarage på ca 60 kvm med portar som har fjärrmanövrering men..det STORA misset tycker jag är att höjden/bredden på öppningen är för LÅGT (standard). Även så takhöjden invändigt då motor+arm sänker takhöjden med ca 30 cm.

Ställa en bil i garaget som t ex volvo V70 med takboxen på är inte att tänka på...inte om man stänga porten. Går iofs komma ifrån problemet med detta, om man inte har arbetsbänk mot väggen framför bilen, men resultat blir då att du får ett "döutrymme" på ca 1,5 m. Synd på ett så fint garage i övrigt!
 
Last edited:

Navigator

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Karlsborg
Hoj
CBR1000RR/250X/Monkey Kopia
Går själv i garage tankar,,, kollat lite på fin garage, typ Melby, och sen från Lövångersbygg... men det lutar åt lösvirkes snickeri samt gjuta/bygga ut den sulan som finns. Mem ytterst intressant tråd..
Om någon annan har förslag på preefab. garage , spotta ut dom...
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Som Stortrynet skrev. En eller ett par rejäla öglor fastgjutna i golvet för att låsa fast sina kära ägodelar. Det hade jag gärna sett att det fanns i förrådsgolvet där jag bor.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top